----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Dimou :) Siis ekasta inssistä tärppäsi. Sen olen kertonut jo monta kertaa ja vuosia sitten:laughing002

Minkälainen tausta sinulla on? Onko lapsia? Oletko yrittämässä raskautta?

Kortsut 30 vuotta muutamaa pillerikokeilua lukuunottamatta?? Sisukkaita olette!
Pakko tähän kirjoittaa että en ole minäkään hormoniehkäisyä käyttänyt kuin kokeiluna parikymppisenä. Nyt jo toista kertaa naimisissa ja myös kortsuilla jatketaan. Tai no ennen ei ollut mitään ehkäisyä pitkissä parisuhteissa kun ei lapsiakaan pitänyt tulla lääkärin mukaan :rolleyes: Mutta en halua hormoneilla päätäni sotkea, niin paljon haittavaikutuksia siitä lukenut ja kavereissani nähnyt. Ja mun mielestä hormoniehkäisyä ei pitäisi antaa kenellekään ilman kunnon terveystarkastusta ja masennustestejä. Varsinkaan alle 20 vuotiaille.

Kyllä, trollausta on monenlaista. Pääasiassa joka tapauksessa trolli antaa tahallaan ymmärtää jotain mikä ei ole totta aiheuttaakseen keskustelussa hämminkiä tai provotakseen tai mikä sitten kenelläkin on päämäärä. En näe että Tähti syyllistyisi mihinkään näistä. Kuten sanottua hän ei kerro asioita kyllin tarkasti, mikä aiheuttaa väärin käsityksiä. Tämä lienee lähinnä hänen tapa viestiä.

Esimerkiksi tämä "tärppäsi ekasta kerrasta" on taas turhan epätarkka ilmaisu, kun tärppäsi ekasta inssikerrasta. Ei siis nähdäkseni tahallista harhaan johtamista.

Joka tapauksessa hyvä neuvo, joka saattaa päätyä sääntöihin ellei tämä jatkuva asiasta kahnaaminen lopu: Jos uskot että keskustelet trollin kanssa, jätä trolli huomiotta. Jos trolli ei saa aikaan hämminkiä, hän mitä suurimmalla todennäköisyydellä lopettaa. :trolls

Minulla ei ole ikinä ollut hormonaalista ehkäisyä. Tyhmää sinänsä, koska sitten kun viimein lapsen yritys tuli ajankohtaiseksi, ja menin heti lääkärin koska ikää oli paljon, kävi ilmi, että minulla on PCOS, joka on saanut vapaasti jyllätä kaikki nämä vuodet. Pillereitä käytetään usein PCOS:n hillitsemiseen, joten olisin todennäköisesti terveempi, jos olisin käyttänyt pillereitä nämä pari vuosikymmentä ennen yritystä.

Pakko tähän kirjoittaa että en ole minäkään hormoniehkäisyä käyttänyt kuin kokeiluna parikymppisenä. Nyt jo toista kertaa naimisissa ja myös kortsuilla jatketaan. Tai no ennen ei ollut mitään ehkäisyä pitkissä parisuhteissa kun ei lapsiakaan pitänyt tulla lääkärin mukaan :rolleyes: Mutta en halua hormoneilla päätäni sotkea, niin paljon haittavaikutuksia siitä lukenut ja kavereissani nähnyt. Ja mun mielestä hormoniehkäisyä ei pitäisi antaa kenellekään ilman kunnon terveystarkastusta ja masennustestejä. Varsinkaan alle 20 vuotiaille.

Eclipse :) En myöskään ole kokenut, että kortsu ei riittäisi, kun pitkässä suhteessa elää. Lapsi olisi ollut ihan toivottu kuitenkin, jos vahinko olisi käynyt ennen suunniteltua lastenhankinta ajankohtaa.

Minulle nuorena tuo ehkäisypilleri kokeilu oli harmiton, mutta siitä tuli vatsanturvotusta, joten jätin sen siihen.

Hormonit eivät ole minullekaan sopineet. Kaikki pillerimerkit on tullut kokeiltua ja kyllä niitä kondomejakin. Mikään ehkäisy ei oikeastaan ole sopinut, mutta nyt pakon sanelemana on hormonikierukka, koska pillereillä ja ilman saan migreenin aina ennen kuukautisia ja lisäksi ovulaation aikaan. Eihän toki nytkään migreeni aina pysy poissa, mutta on tämä vaihtelua, kun ei vaivaa kierron mukaan.

Pillereiden haitoista ja hyödyistä puhutaan myös liian vähän. Kerran vahingossa käytin yli puoli vuotta yhdistelmäpillereitä ja migreenin aurat pahenivat joka kuukausi. Lopulta puhe oli niin puuroa, että menin lääkäriin ja hän hoksasi kysyä ehkäisystä.
Aina olen lääkärissä sekä kirjoittanut esitietoihin että kertonut suullisesti kaikki pitkäaikaissairaudet.

Kondomikaan ei varsinaisesti sovi. Innostus loppuu välittömästi, kun haistan sen läsnäolon. Kiitos kiltti nenä.

Lähinnä ajattelen, että on melkoinen ihme, jos kondomiehkäisyllä ei yhtään vahinkoraskautta tule 30 vuoden aikana.

Sharmander :) Jee....Sä tiedät näistä kaiken... kyllä meidän täällä palstalla nyt kelpaa:Heartblue

Täällä mennään kuitenkin omilla soluilla loppuun saakka, koska en saa miestä ympäripuhuttua lahjasoluille.

Plussaa sinne!!:cheers :cheers :cheers
Joo kiitos vaan mut ehkä otan tän jopa kettuiluna. En mä kaikkea tiedä vaikka sattuneesta syystä paljon tiedänkin. Enkä sillä täällä halua brassailla, lähinnä auttaa jos joku apua kaipaa/tietoa. Klinikat ja lääkärit on sit sitä varten jos halutaan yksilöllinen mielipide koskien omaa tilannetta.

@Helena80 aamulla uutta testiä. Mä niin toivon et olot tietää plussaa, toisi toivoa toiselle oloilijalle!

Nyt pitää teiltä kysyä, onko kukaan perehtynyt asiaan tarkemmin ???

Minulla on siis pcos todettuna jo joskus muistaakseni 15-16 vuotiaana ja menkat olleet äärettömän epäsäännölliset varsinkin nuorena. Menkat ovat alkaneet kaikkien raskauksien jälkeen suhteellisen nopeasti max.4 kk synnytyksestä.

Koska itsellä on menkat olleet hyvin runsaat ja vuodot kestäneet kauan(12-16pvä)on aikanaan päädytty neljännen synnytyksen jälkeen siihen että söin yhdistelmäehkäisypillereitä taukoamatta vuosikausia ( niillä siis pidettiin menkat pois kokonaan) ja niin jatkettiin siihen asti että täytin 36-vuotta jolloin katsottiin niitten syöminen jo riskiksi ja siirryttiin minipillereihin joilla siis myös menkat pysyivät poissa. Luomu menkat on siis ollut viimeksi ennen viimesyksyn yritystä joskus vuonna 2002.

Nyt kun lääkäri täällä minut tutki ja vielä ei ole mitään viitteitä siitä että vaihdevuodet olisivat edes lähettyvillä.
Voiko tuo että olen syönyt yhdistelmäehkäisypillereitä noin kauan vaikuttaa siihen vai onko tässä vain ehkä perinnöllisyys takana? ( mulla siis ei lääkäri millään haluaisi tehdä kohdunpoistoa, tekee kyllä jos vaatimalla vaadin)
Suvun naisten vaihdevuosista ei ole oikein mitään tietoa kun äiti kuollut 36 vuotiaana ja äidinäiti myös kuollut nuorena. Isän äidistä tiedän että vaihdevuodet ovat alkaneet myöhään 56 vuotiaana ( hänellä menkatkin loppuneet vasta 58 vuotiaana) ja hänellä ollut luomu raskaus 46-vuotiaana

Itseäni stressaa ajatus ”pelkillä” pillereillä ehkäisy ties kuinka kauan vielä ja mies haluaisi kuunnella lääkärin mielipidettä kohdunpoistosta ja jos oikeasti sinne menen niin saan kotona varmasti aikaan maailmansodan.(täällä kun kuuluu kulttuuriin totella lääkäriä aivan kaikessa)

Mitä kaikkia tutkimuksia on millä voi selvittää oman hormonitoimintansa tilan ja ehkä myös saada jotain viitteitä siitä milloin ehkä vaihdevuodet saattaisivat alkaa?

Toivotaan niin, Sharmander :joyful:

Meillä ei ole koko 19 vuoden aikana kondomi hajonnut. Näkki on kestävää laatua ja ainoa merkki, josta mies tykkää :grin

Minulla on siis pcos todettuna jo joskus muistaakseni 15-16 vuotiaana ja menkat olleet äärettömän epäsäännölliset varsinkin nuorena. Menkat ovat alkaneet kaikkien raskauksien jälkeen suhteellisen nopeasti max.4 kk synnytyksestä.

Koska itsellä on menkat olleet hyvin runsaat ja vuodot kestäneet kauan(12-16pvä)on aikanaan päädytty neljännen synnytyksen jälkeen siihen että söin yhdistelmäehkäisypillereitä taukoamatta vuosikausia ( niillä siis pidettiin menkat pois kokonaan) ja niin jatkettiin siihen asti että täytin 36-vuotta jolloin katsottiin niitten syöminen jo riskiksi ja siirryttiin minipillereihin joilla siis myös menkat pysyivät poissa. Luomu menkat on siis ollut viimeksi ennen viimesyksyn yritystä joskus vuonna 2002.

Nyt kun lääkäri täällä minut tutki ja vielä ei ole mitään viitteitä siitä että vaihdevuodet olisivat edes lähettyvillä.
Voiko tuo että olen syönyt yhdistelmäehkäisypillereitä noin kauan vaikuttaa siihen vai onko tässä vain ehkä perinnöllisyys takana? ( mulla siis ei lääkäri millään haluaisi tehdä kohdunpoistoa, tekee kyllä jos vaatimalla vaadin)
Suvun naisten vaihdevuosista ei ole oikein mitään tietoa kun äiti kuollut 36 vuotiaana ja äidinäiti myös kuollut nuorena. Isän äidistä tiedän että vaihdevuodet ovat alkaneet myöhään 56 vuotiaana ( hänellä menkatkin loppuneet vasta 58 vuotiaana) ja hänellä ollut luomu raskaus 46-vuotiaana

Itseäni stressaa ajatus ”pelkillä” pillereillä ehkäisy ties kuinka kauan vielä ja mies haluaisi kuunnella lääkärin mielipidettä kohdunpoistosta ja jos oikeasti sinne menen niin saan kotona varmasti aikaan maailmansodan.(täällä kun kuuluu kulttuuriin totella lääkäriä aivan kaikessa)

Mitä kaikkia tutkimuksia on millä voi selvittää oman hormonitoimintansa tilan ja ehkä myös saada jotain viitteitä siitä milloin ehkä vaihdevuodet saattaisivat alkaa?
Tietoa ei ole, mutta mututuntumalla sanoisin, että perimästä se on kiinni. Kun kuitenkin luomuna raskauduit helposti vielä 40+, niin ei tuossa mitään mahdollisuuksia ole vaihdevuosiin vielä pitkään aikaan.
Minulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto ja viimeinen synnytys 45- vuotiaana. Äidin vaihdevuodet alkoivat myöhään ja äidinäiti synnytti myös vielä 45-vuotiaana. Gyne epäili viimeksi käydessäni noin vuosi sitten, että ainakin kymmenen vuotta pitää vielä aktiivisesti ehkäistä.

Olisiko ihan perinteinen steri vaihtoehto?

Tietoa ei ole, mutta mututuntumalla sanoisin, että perimästä se on kiinni. Kun kuitenkin luomuna raskauduit helposti vielä 40+, niin ei tuossa mitään mahdollisuuksia ole vaihdevuosiin vielä pitkään aikaan.
Minulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto ja viimeinen synnytys 45- vuotiaana. Äidin vaihdevuodet alkoivat myöhään ja äidinäiti synnytti myös vielä 45-vuotiaana. Gyne epäili viimeksi käydessäni noin vuosi sitten, että ainakin kymmenen vuotta pitää vielä aktiivisesti ehkäistä.

Olisiko ihan perinteinen steri vaihtoehto?
Perinteistä steriä on joskus jo Suomessa mietitty mutta se ei poista vuoto ongelmaa ja sen vuoksi jäänyt tekemättä.
Ex-miehen kanssa ei koskaan tarvinnut miettiä vahinko raskauden mahdollisuutta kun hänet oli steriloitu ja nyt kun se mahdollisuus on olemassa niin itsellä on stressi sen vuoksi vaikka siis syön pillerit lähes minuutin tarkkuudella päivittäin. Esikoinen on siis saanut alkunsa yhdistelmäehkäisypillereiden läpi.

Mulla ei ole ollut ehkäisyä parikymppisen jälkeen. Eikä vahinkoraskauksiakaan valitettavasti. Mutta on nuo ehkäisy asiat käynyt mielessä, koska joskushan tämä yritys pitää lopettaa ja käsitellä. Ei nyt vielä kuitenkaan.

Kysyin tätä joskus gyneltä. Gynen mukaan pillerit tai raskaudet ei mitenkään ”säästä” munasoluja vaan homma on aika pitkälti perimän ohjaamaa. Eli uskoisin myös että perimä on isoin vaikuttaja että sulla viel kaikki toimii :Heartred

Perinteistä steriä on joskus jo Suomessa mietitty mutta se ei poista vuoto ongelmaa ja sen vuoksi jäänyt tekemättä.
Ex-miehen kanssa ei koskaan tarvinnut miettiä vahinko raskauden mahdollisuutta kun hänet oli steriloitu ja nyt kun se mahdollisuus on olemassa niin itsellä on stressi sen vuoksi vaikka siis syön pillerit lähes minuutin tarkkuudella päivittäin. Esikoinen on siis saanut alkunsa yhdistelmäehkäisypillereiden läpi.
Onko sulle tuttu kohdun limakalvon polttaminen? Silloin kohtuun ei tarvitsisi kajota mutta vuodot vähenee murto-osaan tai loppuu kokonaan. Kohdun poistoon kun harvemmin ryhdytään ellei oo isompaa vikaa. Kuitenkin kohtu on iso elin ja tukee muita paikkoja sisäelimissä ja leikkaus on aina riski kuitenkin.

Kysyin tätä joskus gyneltä. Gynen mukaan pillerit tai raskaudet ei mitenkään ”säästä” munasoluja vaan homma on aika pitkälti perimän ohjaamaa. Eli uskoisin myös että perimä on isoin vaikuttaja että sulla viel kaikki toimii :Heartred
:sorry: Eli kyllä se on vaan sinne kohdunpoistoon marssittava miehen mielipiteestä huolimatta, koska uusi raskaus ei ole mitenkään enään mahdollinen saati sitten turvallinen kummallekkaan.

Tämä minunkin piti joskus selvittää, kun ajattelin munieni hupenevan turhan liukkaasti, kun ei ole ehkäisyä. Siis verrattuna ikätovereihin, jotka käyttäneet pitkään ehkäisyä.

:sorry: Eli kyllä se on vaan sinne kohdunpoistoon marssittava miehen mielipiteestä huolimatta, koska uusi raskaus ei ole mitenkään enään mahdollinen saati sitten turvallinen kummallekkaan.
Tuossa poltossa myös raskautumismahdollisuus tippuu aika pitkälti nollaan. Riski on mutta olematon.

Onko sulle tuttu kohdun limakalvon polttaminen? Silloin kohtuun ei tarvitsisi kajota mutta vuodot vähenee murto-osaan tai loppuu kokonaan. Kohdun poistoon kun harvemmin ryhdytään ellei oo isompaa vikaa. Kuitenkin kohtu on iso elin ja tukee muita paikkoja sisäelimissä ja leikkaus on aina riski kuitenkin.
Suomessa se ehkä saattaisi olla vaihtoehto vaikka eivät lääkärit siihenkään olleet kovin halukkaita edes silloin kuin asuin Suomessa vetosivat siihen että alan olemaan lähellä vaihdevuosi ikää :grin
Täällä ei tietääkseni tehdä niitä

Takaisin