40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa tänne ryhmään! ☺️ Varmasti turhauttava tilanne. Toivottavasti alkaa lääke tehoamaan vielä paremmin jatkossa ja saat sitä kautta hyvää fiilistä. Onhan se kuitenkin parempi, että kysyit, että ei sitten ainakaan tule mitään haittavaikutuksia lääkkeen takia, jos olisit sattunutkin raskautumaan.
Ootko saanut ohjeita laihdutukseen asiantuntijalta? En tunne lääkkeellistä laihduttamista lainkaan, mutta muuten jonkin verran oon ollut tekemisissä painonhallinnan kanssa ja tiedän, että keho voi pistää myös vastaan laihdutuksessa, jos energiaa ja varsinkin hiilareita tulee liian vähän.. Naisilla usein hiilaripelko varsinkin laihduttaessa. Tsemppiä projektiin ja jos haluat vaihtaa ajatuksia aiheesta, niin mulle saa laittaa viestiä. ☺️
Kiitos! olen saanut ohjeita moneen otteeseen, kiitos vaan. Olen yrittänyt vuosia saada painoa pois, niin syömiset pitäs olla kunnossa. Aika näyttää. :)

Eka testi tähän kiertoon, oon joko 10 tai 11 dpo. Oireita on jotain ollut ja kellon lämmöt räjähti pari päivää sitten niin toiveikkaana testasin. Tää viiva yllätti silti, ei oo aiemmissa ollut koskaan näin vahva näin aikasin. Näkyi hyvin jo ennen kolmen minuutin kulumista. Nyt kaikki raajat ja ulokkeet ristissä odottaan miten tässä käy. ❤😬

Liitteet

• 20241218_100829.jpg
    20241218_100829.jpg
    715.1 KB · Katsottu: 6
Moi, osaako kukaan sanoa, kuuluuko nipt-testi tietyn iän jälkeen vakiotestaukseen? Eikös se normaalikaava, jota käytetään neuvolassa, jotenkin anna suoraan korkean todennäköisyyden poikkeavuuksille äidin iän ollessa tietyn suuruinen?

Toki kysyn tätä omasta neuvolasta, jos sinne asti vielä pääsen.

Käytäntö vaihtelee hyvinvointialueittain. Itse olen Satakunnan hyvinvointialueen piirissä ja tiedän kertoa vain miten täällä on. Eli Satakunnassa kaikki odottajat saavat halutessaan NIPT-tutkimuksen, iästä riippumatta. Veriseulaa ei oteta, niskapoimua ei mitata, eikä siis mitään riskilukuja lasketa, vaan nipt korvaa nämä. Alkuraskauden ultra tehdään Satasairaalassa, mutta ilman np mittausta ja jos ultrassa kaikki kunnossa, niin sieltä saa suoraan lampsia labraan verikokeisiin. Tämä on ihan tuoretta tietoa, sillä olin syksyllä raskaana ja aika labraan oli jo varattuna. Ikävä kyllä ultrasta paljastui menehtynyt sikiö, joten labroja ei otettu.

Kolme vuotta sitten, ennen nykyisiä HVA:ta, Niptin sai täällä kaikki 40 v. täyttäneet ja silloinkin veriseula jätettiin ottamatta.

Edellä kertomani käytäntö voimassa käsittääkseni myös Varhalla, jossa käytäntö pilotoitiin viime vuonna.

Kiitos @Evena 😊

Minä nyt varasin neuvolan (tammikuussa) ja yksityiselle varhaisultran (uudenvuodenaattona). Täällä ei kunnallisen kautta pääse suoraan NIPT, ainoastaan, jos se nt-seula pärähtää.

Pohdin, josko menisi sitten yksityiselle. Se on vaan kallista puuhaa. Toki, jos sillä saa mielenrauhaa, niin kaipa sen maksaa mielellään.

Kiitos @Evena 😊

Minä nyt varasin neuvolan (tammikuussa) ja yksityiselle varhaisultran (uudenvuodenaattona). Täällä ei kunnallisen kautta pääse suoraan NIPT, ainoastaan, jos se nt-seula pärähtää.

Pohdin, josko menisi sitten yksityiselle. Se on vaan kallista puuhaa. Toki, jos sillä saa mielenrauhaa, niin kaipa sen maksaa mielellään.

Me ollaan kans mietitty että mentäis yksityiselle niptiin seuraavassa raskaudessa koska sillon mä oon lähestymässä 41v ikää jos siis tuun raskaaksi suunnitellusti. Kyllä ne trisomiat hirvittää vaikka pienihän se riski on. Mutta 40-vuotiaana se riski on jo muistaakseni downille 1% että onhan se huomattavasti enemmän ku mitä nuorempana esim itellä aiemmissa jolloin olin 36v ja 38v. Hintaa vaan tulee ainaki täällä etelässä tonnin verran ni toki sillekin rahalle olis muutakin käyttöä. Mutta toisaalta jos siellä olis jotain hälyttävää niin saispahan tietää jo mahdollisimman aikaisin, jos siis jotain keskeytystä joutuu miettimään.

Terve kaikille! Löytyipä kiva ryhmä mullekin!
Täällä kirjoittelee 40v äiti-ihminen, jolla haaveissa uuden miehen kanssa iltatähti. Aiemmasta liitosta ihanat 3 lasta, joiden alulle saattaminen oli mulle hyvin nopeaa ja mutkatonta. Eli en siis todellakaan tiennyt mitään esimerkiksi keskenmenoista vielä pari viikkoa sitten. No nytpä sekin osa-alue on tullut tutuksi :(
Mulla todettiin juuri varhainen km. Toki tiesin kohonneista riskeistä ikäni myötä, mutten silti osannut odottaa mitä on edessä. Olenkin tässä oppinut yhtä sun toista keskenmenoista. Näemmä homma voi mennä hyvin monella eri tavalla mönkään :/
Nyt pitää ootella että vuoto lakkaa ja testi on negatiivinen, ja sitten vielä yhdet normaalit menkat, ennen kuin saa jatkaa yrittämistä. Hitto että tuntuu pitkältä "menetetyltä peliajalta"! Tässähän menee äkkiä monta kuukautta hukkaan. Tunnen olevani tikittävä aikapommi surkastuvien munasarjojeni kanssa... onko kellään muulla sama fiilis?

^ kyllä vain. Luopumistyötä tässä on tullut jo tehtyä, että voi olla, ettei vauvaa enää saada. Edellinen raskaus päättyi viikolla 12+4. Ei löytynyt selitystä keskenmenolle.

Vielä en ole täysin luopunut toivosta, mutta realiteetit on mitkä on.

Täällä kirjoittelee 40v äiti-ihminen, jolla haaveissa uuden miehen kanssa iltatähti. Aiemmasta liitosta ihanat 3 lasta, joiden alulle saattaminen oli mulle hyvin nopeaa ja mutkatonta. Eli en siis todellakaan tiennyt mitään esimerkiksi keskenmenoista vielä pari viikkoa sitten. No nytpä sekin osa-alue on tullut tutuksi :(
Mulla todettiin juuri varhainen km. Toki tiesin kohonneista riskeistä ikäni myötä, mutten silti osannut odottaa mitä on edessä. Olenkin tässä oppinut yhtä sun toista keskenmenoista. Näemmä homma voi mennä hyvin monella eri tavalla mönkään :/
Nyt pitää ootella että vuoto lakkaa ja testi on negatiivinen, ja sitten vielä yhdet normaalit menkat, ennen kuin saa jatkaa yrittämistä. Hitto että tuntuu pitkältä "menetetyltä peliajalta"! Tässähän menee äkkiä monta kuukautta hukkaan. Tunnen olevani tikittävä aikapommi surkastuvien munasarjojeni kanssa... onko kellään muulla sama fiilis?
Tuttu tunne 😩 mä täytän nyt loppuvuonna 40 ja kolmannen yritys alkaa aikaisintaan kun edellinen täyttää vuoden toukokuussa 2025. Ja vissiin mies haluis vielä siitäki parilla kuukaudella pidentää aloitusta. Niin sit mä tässä koitan jaksaa venailla eka koko alotusta ja sit tärppäämistä 😅

Joku mulle sanoi että toisaalta kuitenkin kun on jo saanut lapsia aiemmin niin kyllä niitä todennäköisesti tulee vielä vähän vanhempanakin.

Suuret pahoittelut keskenmenosta. ❤
Jos yhtään helpottaa niin teillä kuitenkin alkoi raskaus eli ei ole luultavasti estettä etteikö alkaisi uudestaan. Kyllä niitä hyviäkin munia vielä 40-v. on.
Oliko jokin peruste miksi ei saisi yrittää uudestaan heti? Meillä päin ei ole kehotettu odottamaan yksiä kuukautisia väliin. Se on kai lähinnä siksi jossain suositus, että on helpompi vaan laskea uuden raskauden kesto jos heti tärppääkin.

@Qkkuu on kyllä turhauttavaa odotella! Malttamattomat 😅

@Rytökärppä Kiitos❤️ Juu kyllä siellä on kuulemma kovin aktiivisen näköiset munasarjat, mutta tavaran laatu voi tietty olla hieman eri kuin 15v sitten.. No ei se oikeestaan sanonut muuta perustetta, mutta sanoi että olisi jörkevää odotta ne menkat. Itse mietin lähinnä kun vuotoa on vielä, että ainakin infektioriski on koholla kunnes se on ohi. Oisko sille kohdalle kuitenkin hyvä antaa pieni lepo/palautumistauko tän pitkän vuodon jälkeen?

@Ulpukka_84 Oman ymmärrykseni mukaan keho on valmis uuteen raskauteen kun se seuraavan kerran ovuloi. Varsinkin jos ei ole kovin pitkälle ehtinyt ed. raskaus. Että ei ole sen puolesta tarve tauolle ellei psyykisistä syistä sitten halua.
Itsellä on keskenmenojen jälkeen ovulaatio tullut normaalia noin viikon myöhemmin, mutta saattaa tulla normaalistikin.

@Qkkuu on kyllä turhauttavaa odotella! Malttamattomat 😅

@Rytökärppä Kiitos❤️ Juu kyllä siellä on kuulemma kovin aktiivisen näköiset munasarjat, mutta tavaran laatu voi tietty olla hieman eri kuin 15v sitten.. No ei se oikeestaan sanonut muuta perustetta, mutta sanoi että olisi jörkevää odotta ne menkat. Itse mietin lähinnä kun vuotoa on vielä, että ainakin infektioriski on koholla kunnes se on ohi. Oisko sille kohdalle kuitenkin hyvä antaa pieni lepo/palautumistauko tän pitkän vuodon jälkeen?
Meille annettiin ohje välttää yhdyntöjä tai ainakin käyttää kondomia niin pitkään kuin jälkivuoto kestää. Niin kauan kuin vuoto jatkuu, ilmeisesti mikä vain 'vierasesine' on tulehdusriski koska kohdussa on avointa haavapintaa.

Hei! Olen väärässä ketjussa kun olen vasta +35, mutta halusin kommentoida, kun asiasta on kokemusta. Minulle tehtiin surukseni keskeytys rv 16+4, ja lääkäri sanoi sen jälkeen, että saa alkaa yrittää heti kun on itsellä henkisesti valmis olo, fyysiseltä kannalta ei ole tarvetta odottaa. Kuulemma menkkojakaan ei tarvitsisi välttämättä odottaa, se on lähinnä että on helpompi ajoittaa mahdollisen uuden raskauden alku. Toki jälkivuodon ajan on hyvä pidättäytyä infektioriskin takia, mutta sen jälkeen voi aloittaa halutessaan heti yrittämisen. Tästä on siis pari kk kun tällaisen ohjeistuksen sain.

Takaisin