40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Ensisynnyttäjä89 @Yrttiteetä tekisi mieli @Aaltokukka okei, kiitos tiedosta, tästäkin taitaa sitten olla eriävää mielipidettä ja toki jokaiselle yksilöllistä. No mutta, se selittää, miksi tuntuu olevan kropassa vähän erilaisia "oireita" kierron alussakin (verrattuna kahteen edelliseen kierunkan poiston jälkeen), jos kroppa vielä hakee tasapainoa hormonien kanssa.

Ehkä sitä voisi noi ferritiinit ja D:t mitata, niitä on ainakin edelliset 5 vuotta säännöllisesti seurattu, mutta en ole nyt vuoteen niitä enää mitannutkaan. Kilppariarvot sain sentään työterveyden kautta tsekattua syyskuussa.

Oviksia olen testannut 2 edellistä kiertoa ja myös lämpöjä mittaan sekä aamuisin ja sitten on Oura, joka mittaa yölämmöt. Eli kyllä se ovis tapahtuu kp14 aikaan, viime kierrossa oli jopa kiinnittyminen, mutta meni sitten heti kesken.

Muokattu viimeksi:
@Ensisynnyttäjä89 @Yrttiteetä tekisi mieli @Aaltokukka okei, kiitos tiedosta, tästäkin taitaa sitten olla eriävää mielipidettä ja toki jokaiselle yksilöllistä. No mutta, se selittää, miksi tuntuu olevan kropassa vähän erilaisia "oireita" kierron alussakin (verrattuna kahteen edelliseen kierunkan poiston jälkeen), jos kroppa vielä hakee tasapainoa hormonien kanssa.

Ehkä sitä voisi noi ferritiinit ja D:t mitata, niitä on ainakin edelliset 5 vuotta säännöllisesti seurattu, mutta en ole nyt vuoteen niitä enää mitannutkaan. Kilppariarvot sain sentään työterveyden kautta tsekattua syyskuussa.
Noissa yksityisen puolen labroissa on ollut nyt suht hyviä black-tarjouksia ja vuosi aikaa käydä sitten kokeissa....

testi20241201.jpeg

En oikein uskalla kuumeilla, mutta kuumeillaan nyt vähän kuitenkin. Tässä sarja HCG-testejä, tuorein tältä aamulta 4-5h pidätyksellä. Ikää pyörähti mittariin just 44v ja imetän nuorimmaistani vielä. Mikä on mahdollisuus että tästä vauvelin saisi? Ja vieläpä terveen. Olen varovaisen toiveikas. Mutta todella hidasta on vahvistuminen, jos sellaisesta edes voi puhua. Sarja roskishaamuja.

View attachment 139221
En oikein uskalla kuumeilla, mutta kuumeillaan nyt vähän kuitenkin. Tässä sarja HCG-testejä, tuorein tältä aamulta 4-5h pidätyksellä. Ikää pyörähti mittariin just 44v ja imetän nuorimmaistani vielä. Mikä on mahdollisuus että tästä vauvelin saisi? Ja vieläpä terveen. Olen varovaisen toiveikas. Mutta todella hidasta on vahvistuminen, jos sellaisesta edes voi puhua. Sarja roskishaamuja.
Jännät paikat @Nepeta Cataria. Toivotaan parasta, kyllä siellä selvästi jotain haamuilee!

Mites muut? Täällä alkaa kohta uudet piinapäivät, tai toivottavasti niin. Vielä en ole 100-varma, että ovulaatio tapahtui.
Täällä kp 7, ovis on yleensä kp 16-20 eli odoteltavaa on vielä. Sain puolison varaamaan sperma-analyysin keskiviikoksi niin tulee sekin kortti katsottua.

Mä ehdin täyttään 43 v. jos meille toinen pieni suodaan ja vähän surettaa se. Lisäksi kuulin just vauvauutisen vanhalta kaverilta, jonka kanssa on viimeksi keväällä juteltu enemmän eikä hän silloin edes seurustellut niin oli aika yllättävää tämä. Me on nyt vuosi yritetty ja neljästi on mennyt kesken. Aika kurja olo ollut tänään vaikka ajattelenkin, ettei toisen onni ole multa pois.

@Mustikkamarja toivottavasti piinailut alkaa pian. Oliko sulla ovis nyt normaalissa kohtaa vai viivästyikö?

@Rytökärppä voi että, pahoittelut kaikista noista kesken menneistä ❤️‍🩹

Mä luulen, että ovis oli kp14, kuten yleensä, mutta aamulämmöt vielä lagaa ja en ole täysin varma. Huominen aamulämpö pitäisi olla selvästi ylempänä ja se varmistaisi, että ovis oli ajallaan.

Toisaalta, ollut vähän hassuja tuntemuksia muniksissa eilen ja tänään, että en nyt tiedä, mitä siellä alakerrassa tapahtuu 😅

Moi! Oon 40 ja ollu tuolla puolella IVF-hoito -topicissa aikaisemmin kirjottelemassa. Kaks kkm (2023) ja kemiallinen (2024) ja näiden jälkeen 3 IVF-hoitoa joista yksi alkio pakkasessa. Bmi alle 40, yritän saada sitä alemmaksi. Jokaista tapahtumaa vastaan tuli +2kg painoa lisää… Nyt Ozempic ollut käytössä 2,75kk ja painoa on lähtenyt vasta 3kg pois. Ennen että vois mennä alkion siirtoon pitää lopettaa 3kk ennen siirtoa toi lääke.

Oon miettiny tässä miehen kanssa että oliskohan se ihan kamalan vaarallista vaan harrastella ilman kumia ja sit lopettaa lääke, jos tärppäis… Välillä ahdistaa, kun aika menee ja tää asia on pausella.
Olis kiva päästä yrittään… 🥹 Tai sit 2kk päästä, kun lopetan mahdollisesti tän lääkkeen. (Se voi vielä toimia paremmin tässä mitä enemmän aikaa kuluu)
Kiva, että on muitakin nelikymppisiä yrittämässä. 🩷

Moi! Oon 40 ja ollu tuolla puolella IVF-hoito -topicissa aikaisemmin kirjottelemassa. Kaks kkm (2023) ja kemiallinen (2024) ja näiden jälkeen 3 IVF-hoitoa joista yksi alkio pakkasessa. Bmi alle 40, yritän saada sitä alemmaksi. Jokaista tapahtumaa vastaan tuli +2kg painoa lisää… Nyt Ozempic ollut käytössä 2,75kk ja painoa on lähtenyt vasta 3kg pois. Ennen että vois mennä alkion siirtoon pitää lopettaa 3kk ennen siirtoa toi lääke.

Oon miettiny tässä miehen kanssa että oliskohan se ihan kamalan vaarallista vaan harrastella ilman kumia ja sit lopettaa lääke, jos tärppäis… Välillä ahdistaa, kun aika menee ja tää asia on pausella.
Olis kiva päästä yrittään… 🥹 Tai sit 2kk päästä, kun lopetan mahdollisesti tän lääkkeen. (Se voi vielä toimia paremmin tässä mitä enemmän aikaa kuluu)
Kiva, että on muitakin nelikymppisiä yrittämässä. 🩷
Hienoa että sinullekin tuo Ozempix toimii ja etenkin se että sen käyttöösi olet saanut! 😃
Työkaverini on sen avulla nyt yli 15kg tiputtanut ja tosiaankin tahti kiihtyi alkukuukausien jälkeen. Toivottavasti ja luultavammin sinulle köy myös samoin!🍀🍀👏
Sinuna olisin ennen kumin poisjättöä puhelimitse yhteydessä:
Teratologinen tietopalveluun ( Äidin lääkeneuvontaan).
Sieltä on ainakin minua osattu todella hyvin ja asiallisesti neuvoa ja kertoa riskeistä mitä mihinkin lääkkeen käyttöön liittyy.

Hienoa että sinullekin tuo Ozempix toimii ja etenkin se että sen käyttöösi olet saanut! 😃
Työkaverini on sen avulla nyt yli 15kg tiputtanut ja tosiaankin tahti kiihtyi alkukuukausien jälkeen. Toivottavasti ja luultavammin sinulle köy myös samoin!🍀🍀👏
Sinuna olisin ennen kumin poisjättöä puhelimitse yhteydessä:
Teratologinen tietopalveluun ( Äidin lääkeneuvontaan).
Sieltä on ainakin minua osattu todella hyvin ja asiallisesti neuvoa ja kertoa riskeistä mitä mihinkin lääkkeen käyttöön liittyy.
Toivottavasti! Kiitos viestistä! ❤️Toi olikin hyvä idea! Taidan soittaa sinne heti kun mahdollista. Toki tärkeää olisi saada painoa pois, mutta en tästä enää nuoremmaksi muutu… Toivon todella, että tää lääke auttais vähän nopeammin, mutta maltti on valttia. ❤️ En haluaisi ottaa riskejä että mahdolliselle raskaudelle sattuisi jotakin lääkkeen vuoksi, koska sitä ei ole tarkkaan tutkittu…

Toivottavasti! Kiitos viestistä! ❤️Toi olikin hyvä idea! Taidan soittaa sinne heti kun mahdollista. Toki tärkeää olisi saada painoa pois, mutta en tästä enää nuoremmaksi muutu… Toivon todella, että tää lääke auttais vähän nopeammin, mutta maltti on valttia. ❤️ En haluaisi ottaa riskejä että mahdolliselle raskaudelle sattuisi jotakin lääkkeen vuoksi, koska sitä ei ole tarkkaan tutkittu…
Hyvä idea munkin mielestä! Kerro ihmeessä mitä sieltä sanottiin asiasta. Jos ei oo ihan täysin kiellossa niin olishan se ihanaa että voisitte kokeilla jos tärppäiskin luonnollisesti. 🧡

Moi, osaako kukaan sanoa, kuuluuko nipt-testi tietyn iän jälkeen vakiotestaukseen? Eikös se normaalikaava, jota käytetään neuvolassa, jotenkin anna suoraan korkean todennäköisyyden poikkeavuuksille äidin iän ollessa tietyn suuruinen?

Toki kysyn tätä omasta neuvolasta, jos sinne asti vielä pääsen.

Moi, osaako kukaan sanoa, kuuluuko nipt-testi tietyn iän jälkeen vakiotestaukseen? Eikös se normaalikaava, jota käytetään neuvolassa, jotenkin anna suoraan korkean todennäköisyyden poikkeavuuksille äidin iän ollessa tietyn suuruinen?

Ei ainakaan Uudellamaalla kuulu 40-vuotiaille julkisessa terveydenhuollossa.

Tällaisen artikkelin löysin joskus kun asiaa selvittelin: https://www.hus.fi/ajankohtaista/hus-tutkii-nykyista-tarkempia-raskausajan-seulontamenetelmia

Mä sain niptin päijät-hämeessä viime vuonna 39-vuotiaana, koska laskettuun aikaan mennessä ehdin juuri ja juuri täyttää 40. Niskaturvotusultrassa seula ei hälyttänyt mitenkään automaattisesti, vaikka ikää oli tuolloin siis se 39, pikemminkin päinvastoin, oli tosi pienet riskiluvut. Mutta kiva oli silti se nipt teettää, kun sen kerran sai. :)

Valitettavasti pelkkä odottajan ikä ei Suomessa ole yleisten hoitosuositusten mukainen peruste päästä julkisella puolella nipt-verikokeeseen.
Nipt tutkimus (ilman mitään alueellista kokeilua) perustuu laskentakaavaan johon otetaan seulontaverikoe, tehdään niskapoimumittaus ja haastattelun yhteydessä kerätään odottajan+ suvun taustatietoja kuten esim ikä.
Niistä sitten muodostuu riskiluku jonka perusteella kokeeseen on oikeutettu asuu sitä sitten missä vain.

Joillakin alueilla on ollut viime vuosien aikana erilaisia kokeiluja ja niistä kerättävän aineiston osalta voi nipt tulla kaikille odottajille mahdolliseksi kuten niskapoimututkimus nykyään on. Ilmeisesti kyse on myös rahasta, kun lasketaan yhteen nykyinen alkuverikoe, niskapoimututkimus, haastattelut yms niin se pelkkä iso nipt verikor voisikin tulla halvemmaksi...

Edellisessä raskaudessa pääsin nipt- tutkimukseen ja nyt pari vuotta vanhempana en sitä saanut (alkuverikokeen tulos oli niin paljon parempi )
Onneksi yksityisellä puolella nipt-hinnat ovat tippuneet ja jotkut työnantajat (kuten meillä) sen myös maksavat.
Itse toivon ettei meillä jäätäisi tulevaisuudessa pelkän nipt-verikokeen varaan, sillä näen selvänä uhkana silloin tapahtuvan nykyisten rakenneultrien poistumisen.

Hyvä idea munkin mielestä! Kerro ihmeessä mitä sieltä sanottiin asiasta. Jos ei oo ihan täysin kiellossa niin olishan se ihanaa että voisitte kokeilla jos tärppäiskin luonnollisesti. 🧡
2kk pitää todellakin odottaa Ozempicin jälkeen ennen kun saa alkaa yrittämään. Hurjaa. Asiasta ei ole tutkimuksia, niin tämä on se aika kun lääke on poistunut kehosta. Eli mä nyt vaan joudun keskittyyn muihin asioihin ennen tätä… 😔

2kk pitää todellakin odottaa Ozempicin jälkeen ennen kun saa alkaa yrittämään. Hurjaa. Asiasta ei ole tutkimuksia, niin tämä on se aika kun lääke on poistunut kehosta. Eli mä nyt vaan joudun keskittyyn muihin asioihin ennen tätä… 😔
Tervetuloa tänne ryhmään! ☺️ Varmasti turhauttava tilanne. Toivottavasti alkaa lääke tehoamaan vielä paremmin jatkossa ja saat sitä kautta hyvää fiilistä. Onhan se kuitenkin parempi, että kysyit, että ei sitten ainakaan tule mitään haittavaikutuksia lääkkeen takia, jos olisit sattunutkin raskautumaan.
Ootko saanut ohjeita laihdutukseen asiantuntijalta? En tunne lääkkeellistä laihduttamista lainkaan, mutta muuten jonkin verran oon ollut tekemisissä painonhallinnan kanssa ja tiedän, että keho voi pistää myös vastaan laihdutuksessa, jos energiaa ja varsinkin hiilareita tulee liian vähän.. Naisilla usein hiilaripelko varsinkin laihduttaessa. Tsemppiä projektiin ja jos haluat vaihtaa ajatuksia aiheesta, niin mulle saa laittaa viestiä. ☺️

Takaisin