3/3 oireet ja ajatukset

Täällä vähän kummastelin tänää ku tuli ilmeisesti juurikin valkovuotoa liruna pönttöön :D ei niin paljoo et ois jokski muuks luulla ja kyllä - sniffailin taas vessapaperia pyyhittyäni :D

Joo, kyllä mää tiiäm että se voi irrota aikasemmin. Lähinnä vaan mietin että eihän se lapsivettä oo. Jotenki hankala ruveta haistelee :D Ja ei sitä nyt ihan älyttömästi tuu, että oisko se edes vaarallista? Lapsevesihän uusiutuu. Tietysti siellä ois joku infektioportti. En tiiä. Ehkä valkovuodon koostumus on vaan muuttunu.? Esikoisen synnytys käynnisty supistuksilla eikä kalvot puhjennu ittestään vaan ne puhkastiin jossain vaiheesaa synnytystä.

Ekassa raskaudessa kans tarkkaili noita synnytykseen viittaavia oireita hyvissä ajoin. Vielä oon niin skeptinen, etten usko tän tulevan iteksiään ulos. Viimeks kalvot puhkastiin, ja luulen muistavani oikein, et se vesi oli tosi lämmintä...ihan erilaista kuin hulahteleva valkovuoto.

Kävin just lukasee edellisen synnytystarinan, oli kyl hyvin unohtunut. Onneks tallessa! Ihan hullua: kolme päivää supistuksia, jotka avasi paikkoja 2 cm. Kalvojen puhkaisu+tippa sai noin sentin kaks lisää ja siihen loppu. Taitaa olla niin, et seuraavassa kontrollissa pyytelen sen sektion suoraan...Kuitenkin ylipuhuvat vielä.

Siis jos on valkovuotoa se voi olla kanssa et limatulppa irtoaa? Pikkunliruja valkovuotoa mulla pönttöön tullu myös

Mä sain nyt muuten hei erilaisen mielipiteen tosta limatulppa-asiasta (multa taisi olla lähtöisin toi limatulppa tieto) eli voi olla myös ihan normaalia juoksettunutta valkovuotoa tai hiivan aiheuttamaa sellaista myös. Mulla nimittäin löyty taas hiiva, en oo vielä jaksanu ehtiny käydä hakee lääkettä ni en tie muuttuisiko se sitte. Mutta se vaaleenpunasuus edelleen ei huolestuttanut ketään, limatulppaa, katkeilevat verisuonet mahdollisia. Ne verisuonet katkeilee kun kohdun suu laajenee ja pehmenee eli ihan normi valmistautumista.
MUTTA edelleen kannattaa käydä tarkistamassa, ettei ole lapsivettä, sitä jos yhtään tihkuu niin tosiaan infektioriski on aina olemassa. Oikein korostivat kun siellä kävin, että ihan oikein toimit ja et nyt tämän takia jätä tulematta jos vielä huolestuttaa.

Ja mulla ihan sellanen menkkaherkkä olokin alapäässä ja ihan näkee, kun verestävää vuotoa tiputtelee veteen pöntöllä istuessa. Mutta edelleen ei ole kirkasta verta joten ihan ok asiaksi tulkitsivat :)

Eilen tuli taas todettua että ei tää mun jättimaha vaan näy taaksepäin YHTÄÄN (sovituskopin peileistä kattelin). Perse on kyllä levinny ihan infernaalisiin mittoihin -.-
Tuli käppäiltyä rauhaksiin kaupungilla pari tuntia, loppuajasta jouduin pyytämään lepotaukoja useammankin kun sattui (vihloi) niin kovin venyttävä liike (askel) alavatsaan :o
Ja mä en tiiä, oon ny tainnu saada muutamia semmosia kypsyttäviä suppareita viikon sisällä, kesti vaan aikaa tunnistaa ne eriksi kuin vauvan painaminen hitaasti liikkuessaan. Ne "supistus"kivut tulee siis koko alavatsaan.. ja nää kivut on semmosta kipua ( polttavaa ) et tarttee lääkitä jos alkaa tulee enemmän. Kipuja ku on erilaisia (mulla ainakin) :D
Hmmm jännän äärellä.. :P :P

Mulla tullut sitä vetistä valkovuotoa lähes koko raskauden ajan. Aina siitä olen kysellyt, ja aina on sanottu että imelä haju, joka tarkoittaisi lapsivettä, olisi niin voimakas, että siitä ei voisi erehtyä... Nyt sitten lääkäri vielä tarkisti asian (kun olin kaatuillut ja tarkastelivat muutenkin kaiken olevan kunnossa) ja tosiaan, ihan vain vetistä valkovuotoa. Jos en käyttäisi pikkuhousunsuojia, olisi pikkarit jokapäivä märät...
Sanoivat toki myös, että jos asia huolestuttaa kovasti, niin kannattaahan se tarkistaa oman mielenrauhan vuoksi. Kuulemma on todella harvinaista (vaikka täälläkin niitä tapauksia on) että lapsivesi pikkuhiljaa tihkuisi. Limatulpasta ei ole puhuttu mitään..

Pahoinvointi numero 2 <3

Ei se ole miehillekään helppoa tämä raskausaika kun pitää meitä naisia hoivata niin hyvässä kuin pahassa. Iltapalalla tuli kesken kaiken huono olo ja menin kyljelleni makaamaan. Luulin, että on kova närästys kun puhuessa nousi kurkkuun pala ja ylävatsaan koski kovasti. Mies kyseli kummissaan mikä on, enkä voinut kuin ynähdellä ettei pala kurkussa nouse liian ylös. Mies tajusi tuoda sankon vierelle ja pompulan, että saan tukan kiinni. Sankon sain viereen, mutta tukkaa en ehtinyt laittamaan kiinni: Miesparka joutui pitelemään sankoa kun minä pitelin tukkaa poissa tieltä ja laatta lensi isolla kaarella :D Sama jatkui tänä aamuna, mutta onneksi ehdin vessaan. Äh, jopa 15 viikkoa oli ilman pahoinvointia ja nyt se tuli takaisin... Miksi miksi miksi? Ei ollut tätä ikävä!

Limatulppaan liittyi se verisyys, ei vetisyys :)

Onpa sulla Aiarana fiksu mies. Ihan todella :D

Onneksi mies on oppinut lukemaan minua ja minun tarpeitani tässä kymmenen yhteisen vuoden aikana! Muuten ois ollut matto, sohva ja emäntä kaameassa sotkussa :D

Hui, vauva saattaa syntyä jopa kahden viikon päästä! Viimeistään kuuden viikon päästä hän on sylissä :) Pitkä on tuo aikaväli, millä synnytys voi käynnistyä.

Muokattu viimeksi:
Mä soitin eilen synnärille kun sain kipeän supistelukohtauksen, kesti yli tunnin. Kipu tuli n. viiden minuutin sykleissä ja oli aaltoilevaa ja kovempaa kuin menkkakivut. Vatsa kuralla myös, tänään kolmatta päivää :grumpy: sanoivat että tulla vaan näytillä käymään. No, käytiin siellä ja kohdunsuu oli jo pehmentynyt mutta muuten kaikki ok. Sain lepomääräyksen ja viikon sairaslomaa, vaikken töihin enää virallisesti olisi menossakaan ellei tule ihan hätä työpaikalla. Mutta nyt siis tuli kielto mennä siinäkään tapauksessa. Olen ihan varma että tämä tulee maailmaan ennen laskettua aikaa :joyful:

Mäkin sain eilen illalla kipeän kohtauksen mut tais olla hemmetin ilmat vaan tukossa mahassa, ihan järkyttävä kipu! Inhoon näitä ilmavaivoja oikeesti, onneksi sentään vaivaa vaan iltaisin..
Mieski heräs kun sitte menin makkariin ja vessassa vielä käymään ennen ku kävin makuulle ku piereskelin vessassa :'D

Mä en kestä.

Heräsin yöllä siihen, että käsiä pisteli. Nää turvotukset on lähteny ihan käsistä viime aikoina vaikka ei oo ees erityisen kuuma, jaloista ei laske edes yöllä ja nyt noi kädetkin oireilee. Tänään on neuvola, katsotaan mitä verenpaineet sanoo, onko kyse vaan loppuajan turpoamisesta vai jostain muusta... :(

Olitko Helmeri nukkunut pitkään samalla kyljellä? Mulla on paineet todella hyvät, alle sadan ylä- ja alapaine, mutta silti turvottaa niin, ettei edes kengät tahdo mennä jalkoihin. Joka aamu käsiä on vaikea saada nyrkkiin. Aamuisin litkin paljon vettä ja se helpottaa pahimpaan turvotukseen. Nilkkojen ja ranteiden pyörittely auttaa myös yllättävän mukavasti. Toivottavasti sullakin on paineet hyvät ja kyseessä on vaan loppuraskauden turvottelu (:

Onko muilla suonenvetoja? Aijai niihin on ikävä herätä! Mulla niitä tulee kun olen nukkunut samalla kyljellä pidemmän aikaa. Jostain syystä tulee heräämisen vaiheessa puoliunessa oikaistua jalat vähän niin kuin venyttäisin varpaita mahdollisimman pitkälle. Se laukaisee suonenvedon pohkeessa ja tulee äkkiherääminen. Yritäpä tämän mahan kanssa nousta äkkiä istumaan ja venyttämään pohjetta, että suonenveto laukeaisi :D Sitten on koko päivän pohje kipeä ja krampissa vaikka kuinka sitä hauduttaisi lämpimällä, hieroisi tai venyttelisi.

Molemmat kädet oli samassa jamassa, melkein pahempi pistely siinä joka ei ollut alla. Mä olen jo pitkään nukkunut jalkopää koholla, mutta nyt ei auta enää edes se. Kai sitä alkaa tässä vaiheessa maalailemaan jos sun mitä piruja seinille kun olo on niin tukala (ja kun ei saa nukuttua niin tulee vaikka mitä mieleen, varsinkaan kun mies ei ole kotona).

Herään öisin varmaan aika tasasin väliajoin kääntämään kylkeä, koska molempiin pakaroihin tulee semmoinen kipu tietyn ajan jälkeen. Kipu tulee tiettyyn pisteeseen ja välillä tuntuisi kipuilua/puutumista reiden sivulla ja jopa sääressä asti. Uskon, että vaivan aiheuttaa piriformis lihas (joku jossain tästä jo puhuikin). On tuon lihaksen kanssa ollut ongelmia ennenkin toisessa jalassa ja oireet muistuttaa silloisia oireita :arghh: Pitää yrittää noudattaa silloin saatuja jumppaohjeita, jos hieman helpottaisi. Ja jos vielä saisi toivoa, että maha laskeutuisi ja pikkuinen lähtisi valmistautumaan jo lähtöasemiin niin sitten voisin todeta, että valtakunnassa kaikki hyvin:grin Tällä hetkellä koetellaan vähän liiaksi kylkiä, tuntuu siltä että koko maha ratkeaa. Kylkiluut itsessään ei niinkään ole koetuksella.

Tänne on ilmaantunut noi menkkakivut...ei kyllä olis tarvinnu tulla, ei ollut yhtään ikävä niitä:-D

Herään öisin varmaan aika tasasin väliajoin kääntämään kylkeä, koska molempiin pakaroihin tulee semmoinen kipu tietyn ajan jälkeen. Kipu tulee tiettyyn pisteeseen ja välillä tuntuisi kipuilua/puutumista reiden sivulla ja jopa sääressä asti. Uskon, että vaivan aiheuttaa piriformis lihas (joku jossain tästä jo puhuikin). On tuon lihaksen kanssa ollut ongelmia ennenkin toisessa jalassa ja oireet muistuttaa silloisia oireita :arghh: Pitää yrittää noudattaa silloin saatuja jumppaohjeita, jos hieman helpottaisi. Ja jos vielä saisi toivoa, että maha laskeutuisi ja pikkuinen lähtisi valmistautumaan jo lähtöasemiin niin sitten voisin todeta, että valtakunnassa kaikki hyvin:grin Tällä hetkellä koetellaan vähän liiaksi kylkiä, tuntuu siltä että koko maha ratkeaa. Kylkiluut itsessään ei niinkään ole koetuksella.
Ootko testannu hierontaa? Mies on hieronut melkein joka ilta vähän aikaa pakaroita, joissa aina löytyy jokin uusi kipeä piste. Ilman sitä en varmaan olis pärjänny! Se on auttanu niin lonkka- kuin selkäkipuihin. Tiedän sen siitä, koska jos on pitempi aika hieronnasta, nii alkaa kipuja päiväsaikaan ilmenemään. Mut jännä juttu kun pakarat itsessään ei oo koskaan kipeitä. Oon aatellu, et täytyy olla löystymisestä aiheutuneet (lihakset joutuu uusiin asentoihin?) lihaspinteet, jotka sit säteilee sitä kipua johonkin aivan muualle, kuten alaselkäkään tai lonkkaan. Mut en tiedä onko oikeesti näin...

Ootko testannu hierontaa? Mies on hieronut melkein joka ilta vähän aikaa pakaroita, joissa aina löytyy jokin uusi kipeä piste. Ilman sitä en varmaan olis pärjänny! Se on auttanu niin lonkka- kuin selkäkipuihin. Tiedän sen siitä, koska jos on pitempi aika hieronnasta, nii alkaa kipuja päiväsaikaan ilmenemään. Mut jännä juttu kun pakarat itsessään ei oo koskaan kipeitä. Oon aatellu, et täytyy olla löystymisestä aiheutuneet (lihakset joutuu uusiin asentoihin?) lihaspinteet, jotka sit säteilee sitä kipua johonkin aivan muualle, kuten alaselkäkään tai lonkkaan. Mut en tiedä onko oikeesti näin...

Jos vaiva on tuo mitä epäilen niin periaatteessa hierontaa voisi tehdä esim. tennispallolla. Itse pakara ei tosiaan ole kipeä vaan juurikin semmoinen kipupiste löytyy sen piriformis lihaksen kohdalta. Viimeksi, kun tuo oli tulehtunut ja kävin fysioterapeutilla niin hierottiin ihan nilkasta lähtien säären ulkosyrjää ja samoin reidestä. Tuli muuten melko makean näköiset mustelmat, jalat oli aivan täynnä pieniä sormenpään kokoisia mustelmia siitä mistä oli hierottu. Ja kävi muuten aivan sairaan kipeää! Se kipu oli aivan erilaista kuin jos vertaa esim. jumissa olevien hartioiden hierontaan. Ai miten niin pieniä jumituksia? :grin Itsellä tuota kipua esiintyy pääsääntöisesti vain öisin, kun joutuu suurimman osan ajasta nukkumaan kyljellään. Harvoin tulee enää nukuttua selällään. Kun pääsen ylös ja liikkeelle niin kivut yleensä häviävät ja päivällä niitä ei ole lainkaan.

Hemmetin hajamielinen ja unohteleva! Heitin pokkana tutulle lasketuksi ajaksi 14.5(!!) . Toinen raukka tuijotti mua monttu auki kunnes äitini korjas että tarkotat varmaan seittämättä... kysyin että no mitä mä sit sanoin?:smiley-angelic003
Myös toinen, mies kertoi ostaneensa huomiset eväät töihin, ei siis tarvi kokata. Vartti tästä kysyin että no mitä laitetaan kanaa , jauhelihaa, paprikaa.. hän keskeytti ja kertoi uudestaan kärsivällisesti että osti tän kerran valmiit eväät , ei tarvii kokat:schocked028:think005

Takaisin