3/3 oireet ja ajatukset

Oon kyllä miettinyt, että saisivat tutkia multa raskauden jälkeen sitten joskus reumajutut uudelleen. Ajoittaisia nivelkipuja kun on ollut jo vuosia nimenomaan polvissa (ei ole koskaan tutkittu) ja parissa sormessa (niitä tutkittu, vaan ei mitään löydetty). Suvussa kun on reumaa, niin altistusta olis siihen....
Kannattaa kyllä, jos yhtään mietityttää. Raskaus ja varsinkin synnytys usein laukaisee reuman jos siihen on geeneissä perimää.. Miullahan reuma oireilee vaan polvissa toistaiseksi (yleensähän se alkaa pienistä nivelistä, juurikin sormista, varpaista), ilmoittelee itsestään nesteilyllä, tulehduksella ja sen myötä jomottelulla. Ja koska miulla on seronegatiivinen nivelreuma niin se juuri ei näy verikokeissa. Nivelnesteestä aikanaan todettu kun ensin epäiltiin kierukkavikaa polvessa ja kulumaa. Koska diagnoosin löytyminen silloin venyi niin meni monta vuotta lääkityksen löytymisessä kun polvet aina vaan oireili. Olin sillo 25v, 30v kun täytin sanoin että en halua enää jatkaa niitä lääkkeitä, joita söin koska ne eivät auttaneet ja lasten "teko" oli kielletty, solumyrkkyjä kun olivat. Nykyisiä lääkkeitäkään ei saa raskausaikana käyttää kun ei ole tutkimuksia niistä, imetysaikana voi ehkä käyttää.
 
Mulla on pohkeista alaspäin niin turvoksissa että ei mene edes crocsit jalkaan. Jalkapöydät näyttää limpuilta ja nilkat on ihan älyttömän kipeät turvotuksesta. Jalkapohjat on ihan hellänä kun sängystä nousee. Samoin on käsien nivelet kipeät ja puristusvoima hukassa. Vauva on alkanut puskemaan tonne alakertaan oikeen kunnolla, tuntuu että potkii kylkiluista vauhtia. Neuvolassa sanottiin että vauva on tosi alhaalla, mutta päätä sai vielä vähän liikuteltua. Nyt siis 37+1.
 
Kannattaako huolestua jos vauva ollu toissapäivänä hyperaktiivinen ja nyt eilisestä alkaen liilkunut tosi vähän :eek: ?
 
Tai siis sillai vähän että liikkeet tuntuu tosi pienesti verrattuna aikasempaan mutta yhtä usein kuitenki. Voiko olla että vauvalla vaan niiin vähän tilaa etten tunne enää nii voimakkaasti sen liikkeitä?
 
Kannattaa varmaan laskea liikkeitä tunnin ajan, että tulee sen kymmenen ainaki. Sehän voi hyvinkin vaihdella päivän mukaan, kuinka aktiivista on. Toisena päivänä on hiljaista ja vauva lepäilee ja kerää voimia. Toisena päivänä sitte liikettä on senkin edestä.
 
Meillä oli eilen laiska päivä, tuntui illallakin vain vaimeita liikkeitä ja heti olin paniikissa. Nyt kuitenkin sama meno kuin ennenkin taitaa tila vain loppua ?
 
Muokattu viimeksi:
Meillä todella vaihtelevia liikepäiviä, olen tyytyväinen niin kauan kun saa sen 10x/h ainakin kerran päivässä, oli pieniä tai isoja liikkeitä :) 38 rv:lta asti joutunut välillä pysähtyä laskemaan niitä liikkeitä, ennen pystyin suoraan sanomaan että aktiivinen vauva, kyl hän piti huolen et hänet tunnetaan :D
 
Täällä kans ollu vähä hiljasta.. mut oon kyllä huomannu et niihin liikkeisiinkin on niin tottunu et ne suuremmat mylläykset pistää merkille.
 
Tänään ollu mahaasukkaalla yksiössä semmoset kinkerit.. Liekkö kauppareissulla jotain tekemistä asian kanssa :wideyed: Aivastin kaupassa ja samalla nivussa napsahti mukavasti. Siinä sitten piettiin kiinni piparihyllyn luona kiinni alapäästä ja sattu niin maan hemmetisti :confused: Onneksi oli kuski mukana, pakkohan sieltä ol pois lähteä. Nyt on sitten semmosta kevyttä kenttäriehumista ollu useamman tunnin..
 
Pojulla on menny tuo liikkuminen vähän sen mukaan, mikä on mamman vireystila.. Tai ainakin siltä tuntuu välillä. Kun mulla on energiaa ja on toimelias päivä niin jumppaa riittää mahassakin ihan koko päiväksi ja pitkälle iltaan. Seuraavana päivänä, varsinkin aamupäivä, on sitten aika hiljasta (kummallakin). Vielä ei oo tarvinnut liikelaskentaan turvautua, vaikka neuvolatäti mulle sen jo nyt sitten ohjeisti (tai hänen sijainen), kun kerroin että on hiljaisempia päiviä välissä.

Supistuksia ei oikein oo vieläkään, ehkä, tai sitten en tosiaan tunnista niitä. Joskus on saattanut maha olla oudon mallinen ja kovaa kohtaa enempi kun mitä mun mielestä vauvasta pitäis olla. Yhtenä aamuna heräsin menkkamaiseen jonotukseen, joka meni kyllä tosi nopeasti ohi. Ja nyt on siis rv28+ joten oletan että mennään ainakin kuun loppuun ennenkuin tuolta on ketään ulos tulossa... Vaikka mistä sitä tietää.

Alapäässä on kyllä ollu enempi vihlontaa, silleen päivittäin. Nämä on kai niitä liitoskipuja, oletan.
Ja sellainen ihan mieluinen oire on ollut tämä "vatsan löystyminen", mikä on huomattavasti mukavampaa kuin ummetus jota kesti vähintään se puolet raskaudesta.

Lisäksi musta tuntuu, että se nestemäisen valkovuodon määrä on vähentynyt tai muuttunut normaalimmaksi... Sitä kun on tullut koko raskausajan melko runsaasti.
 
Noni! Nyt oli ekat supistukset, oikeesti! 41+0 ja viime yönä tuli niitä ah niin ihania kivuliaita "henki loppuu, selkä tulessa", mutta kestoltaan sitä luokkaa, ettei mihinkään tarvi lähteä. Vähän vajaan tunnin niitä aaltoja sit tuli. Kesto jotain 10-20 sekuntia ja helposti iha vaan jaksoi. Josko tää tästä, olis jo aikakin...
 
Tsemppiä, MammaMaria, toivotaan että kohta alkaa tapahtumaan. :) Täällä tullaan muutama päivä perässä olemattomilla oireilla, mutta ehkä mullakin muutaman päivän päästä jotain tapahtuu!
 
Siis ihan oikeesti, mä tänään tsekkailin peilin kanssa - taas - vähän alakertaa (on sitten vertailumatskua synnytyksen jälkeiseen aikaan) ja kyl mä vaan totesin et ulommat häppärit on niin turvoksissa että meinaa muurautua koko värkki piiloon :banghead:

Eivät varmaan saa enää synnytyksen aikaan sisätutkimustakaan tehtyä kun ei pääse läpi :confused::hilarious::hilarious:
 
Poltin vkl vatsanahkaani auringossa kolme ikävää läikkää :sad001 onkohan kauheen haitaksi tuo auringonotto pikkuselle?
 
Lääkäri sanoi minulle kesän alussa että aurinko ei vaikuta masuasukkiin :) itse suojelen mahaa siksi auringolta että se tummentaa arpia :/
 
Täällä möyritään taas jo toista tuntia, ei vissii tykänny ku neuvolatäti yritti päätä heilutella.. On sen jälkeen möyrynny koko päivän, pienillä tauoilla.
 
Takaisin
Top