3/3 oireet ja ajatukset

Kalaäiti, on kokemusta jo ennen raskautta. Neuvolaan kun olet yhteydessä niin kannattaa pyytää jos sitä kautta saisi tukisiteen käteen yöksi, helpottaa yleensä nukkumista. Rannetta kannattaa koettaa vähän venytellä, ja toki koettaa välttää sitä rasittavia asioita. Itsellä pahimmat ovat kirjoittaminen/piirtäminen, neulonta ja esimerkiksi maalaaminen. Venyttely ja käden ravistelu saa itsellä kipua vähän hellittämään.

mamabel88, mä luulen niin, että on samanlainen. Kuulostaa tutulle nuo sun oireet ainakin, et oli tää mitä on, ni todennäköisesti sama vaiva meillä :sorry: Raskaus tosiaan saattaa vaivaa pahentaa, toisilla helpottaa synnytyksen jälkeen, rannetuet auttaa joillain, ja jos ei muu auta, ni leikkaus :wideyed: Sulla siis molemmissa käsissä tuo vaiva? Onks sulla turvotusta? ..luin myös, et se siksi pahenis raskausaikana, kun kehoon kertyy nestettä, ni juurikin hermot jää puristuksiin käsissä.. Et taidanpa nousta ja tästä päivästä lähtien tosiaan pidän huolen siitä, että juon reilusti, josko siitä yhtään ois apua.. :wideyed: Panadolista ei ainakaan ollut, eikä sitä vissiin kuutta viikkoa voi putkeen syödä.. :oops:

Kalaäiti & Kyytiläinen 34+1

Vielä päivitän, että muistin tänään kysyä lääköriltä siitä uimisesta. Hän sanoi (muutenkin olen täältä paikallisilta foorumeilta lukenut, että näin on neuvottu) että saa uida uima-altaassa ja meressä, mutta ei porealtaaseen kannata mennä. Tämä siis tapaus limatulpan vähäinen poistuminen. Kunhan ei vedet ole mennyt, sen jälkeen on parempi pysytellä kuivalla maalla :)

Täällä on nyt jo useamman viikon ollu tuota että yöllä ja aamulla herää siihen kun kädet on ihan puuduksissa, tai sormet lähinnä.ja siitä sitten onkin melkeen koko päivän keskinivelissä kipua ku taivuttelee... Mutta ei mun sormet nyt niin erityisen turvonneilta näytä.

Mä melkeen toivoisin sitä leikkausta, jos sais helpotusta.. niin monta vuotta oon kärsiny tästä vaivasta. Esikoisen odotuksesta siis alkoi, kädet puutu eikä helpottanut lainkaan synnytyksen jälkeen. Kävin lääkärissä ja meni hartiajumin piikkiin eikä sitä tutkittu sen enempää. Vuosi sitten vaivat paheni saliharjoittelun myötä jo siihen pisteeseen että hakeuduin toiselle lääkärille, tämä sanoi että jokin " rasite" saattaa laukasta ne oireet uusiin ulottuvuuksiin. Kyl mulla iltasin välillä turvottaa sormia mut vedenjuonti on kyllä hyväks!

Mä olen ymmärtänyt etteivät kovin mielellään enää leikkaa noita ranteita, on se kaikista viimeisin vaihtoehto. Mulla kuvattiin 5 vuotta sitten ja ahtauma on, ollut välillä parempana ja välillä pahempana. Äidiltä on leikattu molemmat kädet kyseisen vaivan vuoksi. Leikkauksessa on aina riskinsä ja ilmeisesti vaiva saattaa silti jatkua vaikka leikattaisiinkin, tämän takia eivät siihen kovin helposti enää päädy.

Mulla vaivannut myös hermopinne nyt vasemmas kädes, kokoajan mennyt pahemmaks mut käytän tukisidettä öisin ja se autto! Lainasin sellasen oman paikkakunnan välinelainaamosta, mistä lainasin myös tukivyön selälle. Kannattaa tosiaan sellasta neuvolasta kysellä. Mulla viime raskaudessa sama homma ja oireet loppus synnytykseen. Saa nähä nyt jos tulee helteet niin paheneeko vaiva kun turvotus lisääntyy. Oikea käsi mulla on leikattu n.5 vuotta sitten ja siitä oli kyl mulla apua. Vasen nyt ei olekkaan vaivannu kun ainostaan raskaana.

Raskausaikaisesta rannekanavaoireyhtymästä en tiiä, mut jokunen vuosi ennen oli kyseinen vaiva kovaa vauhtia tulossa riesaksi. Kävin 3 kertaa lymfateraupeutilla ja vaivat jäi sinne! Suosittelen!

Mullakin vähän tota ranneongelmaa :meh: pikkurilli ja nimetön varsinkin puutuvat helposti ja turvottaa ja särkee. Toistaiseksi oon selvinnyt ilman mitään ja vasta ihan lopussa viime raskaudessa pyysin tuet. Nyt ei taida tarvita.

Onks sillon turvotusta kun sairaalan lörppösukista jää raidat nilkkoihin :coldfeet: Ihan kun joku olis puhaltanut ilmaa jalkoihin...

Sit vois ehkä ajatella et on tosiaan jonkiimoista turvotusta jos niistäkii jää jälki :(

Voiko vauva oikeesti murtaa kylkiluita?? :-D Tämähän oleilee oikealla ja potkut sen puolen ylävatsaan sattuu. Usein potkimattakin tunnen polttavaa kipua siinä. Nyt kun tunnustelin, niin alin kylkiluu on kammottavan kipeä. Voihan se kai potkuistakin ottaa itseensä.

On se kai ihan mahdollista :D mun pieni potki vielä alkuviikosta kylkiluita mutta nyt tuntuu jättäneen ne rauhaan. Myös närästys on helpottanut (ainakin hetkellisesti). Miehen kanssa mietittiin että saattaa vauva ja samalla maha olla laskeutunu hieman alemmas jo! Ei kyllä ihan alas mutta jo edennyt siihen suuntaan.

Veikkaisimpa että jos ei ole osteoporoosia tms. niin kylkiluut ei pienen potkuista murru. Kudokset kyllä varmaan sillä alueella kipeytyy ja tuntuu näin ollen kipeältä siellä alueella ;)

Siis voi hyvää päivää, söin eilen päivän aikana (lounaaks puolet ja illalla loput) yhden suklaalevyn ni olin koko yön ja tän päivän ollu ihan kipee ku koira! En tajuu miten olin noin tyhmä, ku ke iltanaki napustelin liikaa makeeta enkä kunnon ruokaa, ni oli koko yön ja aamulla vielä ihan huono olo. Ni uusiks vaan.. Ihan järkyttävä olo, pitiki mennä eilen illalla vielä vetää ne loput suklaat, totta kai piti ku ne siellä kaapissa taas oli.

Nyt mä kyllä myönnän, et ehkä se Reginan huolestuminen tästä salaa ahtamisesta ei ollu ihan tuulesta temmattua, eihän tällänen voi olla normaalia :D haha.. Huomenna ois vielä kauan odotettu suomalainen leivontailta muiden suomalaisten kaa, pullaa ja omenapiirakkaa tehdään ni arvatkaa houkutteleeko nyt yhtään! Voihan jessus sentään.

Mitäköhän tänään tapahtui:o nousin bussista ja kävelin kauppakeskuksen läpi niin bussista noustessa alkoi ihan järkyttävä alavatsakipu:o meni sit ohi mut kesti varmaan 5-10min. Alkoi jopa pelottamaan, että mitä ihmettä se oli:o

Mulla ollut välillä samanlaista. Keskellä olevan kivun oon tulkinnut vauvan pään aiheuttamaksi, muut liitoskivuiksi.

Mitäköhän tänään tapahtui:eek: nousin bussista ja kävelin kauppakeskuksen läpi niin bussista noustessa alkoi ihan järkyttävä alavatsakipu:eek: meni sit ohi mut kesti varmaan 5-10min. Alkoi jopa pelottamaan, että mitä ihmettä se oli:eek:

Mulla tuli kerran tollanen kun lähdin ulos koirien kanssa. Piti ihan pysähtyä ku sattui niin kovin, mutta kipu helpotti sillä ja pienemmällä kivulla pystyi jatkamaan vieeelä vähän hitaampaa kävelyä :) Pistin ne kategoriaan liitoskivut, en oo niitä ihan hirmuna tuntenut..

Viime yö tuli nukuttua vähän taas huonommin. Ensin heräsin siihen että vasen jalka särki koko pituudeltaan ja tuntui että se on menossa puuduksiin (inhoan ämmänneuloja) , käännyin oikealle kyljelle mikä ennen auttoi . Eipä tällä kertaa. No siinä etsiessä hyvää asentoa huomasin että pissahätäkin on, ei tietoa kellosta. Kävin pissalla, samalla sai jaloteltua. Etsiskelin vielä hetken hyvää asentoa ja lopulta olenkin nukahtanut suht nopeasti! Eka kertaa yöllä herätessä kieltäydyin katsomasta kelloa, taidan kieltäytyä jatkossakin (luulen että vaikuttaa siihen saako vielä unta vai ei) :shy:

Mitäköhän tänään tapahtui:eek: nousin bussista ja kävelin kauppakeskuksen läpi niin bussista noustessa alkoi ihan järkyttävä alavatsakipu:eek: meni sit ohi mut kesti varmaan 5-10min. Alkoi jopa pelottamaan, että mitä ihmettä se oli:eek:
Harkkareita sanoisin, mulla joka päivä ja yö noita. Hiton kivuliaita.

Takaisin