❤❤ Toukokuun Turinat❤❤ Meirän kuu❤❤

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jonsku88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Riittää jos hakemukset tekee (muistaakseni) 6kk:n kuluessa eli ennättää raskaus-imetys-aivotkin selkiytyä. Ja minusta yllättävän selkeet sivut -toki yhden suunnan matkasta tulee kolme-neljä sivua selvitystä, mutta paluumatkan voi kopioida menomatkan tiedoin. Ei paha rasti!

Varmaan paluupostina joudun vielä täyttämään :D mutta kannattaa tosiaan, meilläkin tuli niitä ylimääräisiä reissuja joten muutaman satasen edestä pitäs korvata ja kaikki raha on kyllä tervetullutta, kallista tää lapsen teko :wideyed::grin

Hihii! Kävin lukemassa syyskuun jutteluketjua ja niitä alku huuman kirkkauksia! Voi että niitä aikoja.. mammahousuja ja ensiultran odottamista!

Haikea olo tuli kun muistin sitten kuinka osa jäi ketjusta pois keskenmenon takia...:Heartred

Saamme olla niin onnellisia että olemme sielä niin kauan odotetussa toukokuussa, jota nyt ei montaa viikkoa ole edes jäljellä. Joskus sitä osasi iloita siitä 7+0 niin täysillä! :love7

mä oon itkeny koko päivän et jos mä kuolen tai lapset kuolee..greyn anatomiassa kun koko ajan joku kuolee..että tosiaankin oon kiitollinen.

nyt on kyllä synnytys niin mielen päällä, hirvee pelko tullu et kuolen siihen, toisaalta toivon vaan joka sekunti et se alkais. miten sitä muutama viikko sitten vaan oli ihan positiivisella mielellä et kohta tää on ohi!

Greyn anatomiaa ei kyl voi kattoo tällä hetkellä yhtään, mua ahdistaa emmerdalekin niin greys on jotain aivan kamalaa. Oon turvallisesti ruvennu kattomaan frendejä alusta, ei oonahdistanu vasta ku muutaman kerran. Voi hormonit :D

Nyt on pakko saada avautua! Minulle iskee synnytyspelko. Raskausaika on ollut niin vaikea, kaikki ultrat ym. on hoidettu jotenkin vajavaisesti, eikä minulle ole tehty KERTAAKAAN edes sisätutkimusta, että tiedettäisiin minkä kokoinen sieltä mahtuu tulemaan. Laskettu aika oli maanantaina ja eilen painoarvio oli 3,88 kg. Se oli siis normaali, eikä aiheuta toimenpiteitä. Arvion kuitenkin teki hyvin aloitteleva kandi (ei osannut edes käyttää ultralaitetta itsenäisesti). Pienetkin mittavirheet voivat vaikuttaa suuresti... Tämä ei ole enää yhtään kivaa. :O Aiemmankin "normaalin" painoarvion teki kandi.

Ps. Olin siis jo lähtökohtaisesti reilusti ylipainoinen (kaikki arvot kuitenkin olleet ok koko ajan), painoa on tullut reippaasti lisää, minulla on omenavartalo eikä lantio ole erityisen leveä ja siksi olen huolissani. Ei ole yhtään kivaa jos/kun paikat repeää. :(

Ei mullekaan ole tehty mitään tutkimuksia tai siis tarkoitan että ei oo hajuakaan et minkäkokoinen sieltä tulee :O Olen tehnyt ensimmäisen noin 10 vuotta sitten ja silloin käytiin ahkerasti ultrassa...nyt säästetään!!! Hullua! Kun vielä kaikki arvot on ok, niin ei lisätutkimuksia tarvita, piste. Itse olisin kans sen kannalla että vielä ennen lähestyvää synnytystä olisi jokaiselle kokoarvio ultra, sais olla suht levollisin mielin. Toisaalta oon sillä asenteella että ei hirveesti pelota, mutta ymmärrän sen että se toisia saattaa enemmän pelottaa. Tsemppii sulle leijonatar :)

Minäkään en ole leveälanteinen, mutta lääkäri sanoi, että on tilava lantio. Joten kapealanteisuus ei itsessään tarkoita sitä, että olisi sisältä liian pieni!!

Minäkään en ole leveälanteinen, mutta lääkäri sanoi, että on tilava lantio. Joten kapealanteisuus ei itsessään tarkoita sitä, että olisi sisältä liian pieni!!

Kyllähän minä sen tiedän. :) Mutta ei nuo paikat todennäkösesti kuitenkaan ole hirmu isot. Riippuu tietysti keneen vertaa. Olen kuitenkin aavistuksen yli keskipituuden, eli en siis erityisen lyhyt. Tekeehän ne tutkimuksen sairaalalla ja toivottavasti leikkaavat, jos on tarvetta. Mutta jos tietäisi etukäteen minkä kokoinen mahtuu tulemaan, niin voisi sen mukaan tarvittaessa käynnistellä ajoisa eikä paikat repeäisi eikä joutuisi hätäsektioon.

Voi kun kurjaa että teillä on tollaisia kokemuksia. Ittellä on ihan super ihana neuvola täti ja lääkäri tutkinut joka kerta kohdunsuun ja synnytystapa arviossa kokeili myös lantion luut. Painoarvionkin sain kun kysyin että pystyykö käsikopelolla sanomaan niin ultrasi ja kokeili mahan päältä.

Sinuna leijonatar soittaisin huomenna neuvolaan, kertoisin pelostasi ja kokemuksistasi ja pyytäisin päästä sisätutkimukseen. Jos eivät suostu niin onhan mahdollisuutena aina mennä yksityiselle (vaikka se tuskin on kenekään ykkösvaihtoehto).

En halua maalata kurjuuksia tai lietsoa pahaa mieltä.... Mutta ei kaikkea voi tutkia tai tietää etukäteen. Esim. vauva, mahtuva ja sopusuhtainenkin, voi olla tulossa kenenkään tietämättä virhetarjonnassa ihan hyvästä pikkulantiosta ok tarjonnalla tai vähän huonommassa tarjonnassa kuin puhdas rt, eikä sitten mahdu syntymään. Osa synnytyksen etenemistä vaikeuttavista jutuista ilmenee tai todetaan vasta synnytyksessä tai päädyttäessä sektioon kesken kaiken.

Mulla on kokemus siitä, kun asiat meneekin pieleen, vaikka piti olla ok. Kaikkea ei vaan voi ennakoida nykypäivänäkään. Mutta salissa on mahdollisuus muuttaa toimintatapaa tai puuttua tapahtumien kulkuun.

Kun on synnytyspelosta kyse, kannattaa ottaa heti huomenna yhteys omaan neuvolaan tai suoraan ä-polille, että alkavat järjestämään ylimääräistä keskustelua kätilön ja tarvittaessa tutkimusta lääkärin kanssa. Pelko syö ihan turhaan teidän energiavaroja ja sitä pystytään hoitamaan. Turha lietsoa ennakkoon tietämättä enempää, tarttukaa pelkoa sarvista ja tieto sekä oma aktiivisuus on siihen tosi hyvä lääke! Toki vaatii heittäytymistä tavallaan tuntemattoman armoille mutta suurin osa siihen hyppyyn lähteneistä on selvinnyt.

❤️

Vähän vaikea kirjoittaa kun samalla imettää ja torkahtelee. Mutta tarkoitukseni siis oli olla kannustava ja tsemppaava. Jos raskaanaollessa juttujen punainen lanka oli vähän solmussa, niin on se imetysaikakin jotenkin vinossa....

Juu, kyllä se lääkärin lausunto asiasta auttoi mua tosi paljon. Oli hyvä tietää, että lantiossa on tilaa. Joten varmaan kannattaisi tosiaan puhua asiasta neuvolassa!

Mielenkiintoista tästä tekee se, että kun en aiemmin ole foorumeillä raskaus aikoina pyörinyt ei Ile tiennyt edes vaihtoehdoista. Synnytys tapa arvio on mulle ihan uusi käsitys! En oo koskaan ajatellu että semmosta tartteis tutkia. Painoarvioihin en ole koskaan turvautunut vaan siihen että jokainen synnytys on erilainen.

Ehkä tietämättömyys on ollu hyvästä kun en ole sitten ressannut synnytyksistä. Viime syksynä kuulin mm. ensimmäisen kerran että pt synnytyksetkin on mahdollisia.. Tärkeänä pidän sitä että vaikka haluaisi tehdä vasten kätilön käskyjä kannattaa alistua sen verran ettei pinkistä silloin kun se kielletään, eikä yritä edetä ponnistus vaiheessa liian nopealla vauhdilla. Uskon että silloin myös kanava kerkeää mukaan eikä repeämät niin todennäköisiä...Ja voihhan kätilö sitä öljyä läärätä paikkoihin kunnolla ihon suojaksi. Tämmösiä mietteitä..

Ja liikelaskenta on kans yks juttu mistä ei oo tullu aijemmin neuvolasta tietoa, täältä siitä ensi kerran luin.

Ja itseasiassa se repeämispuoli ei niinkään oo sidoksissa siihen lantion kokoon. Revetä voi pahastikin, vaikka tilaa olisi tulla luustorakenteen puolesta. ja muuten voisi repeämiltä välttyä, mutta luusto sanoo, ettei mahdu ja sektio ainoa vaihtoehto. Ja kuten tässä on toisissa yhteyksissä ollut puhetta viime aikoina, saattaa se ultrankin painoarvio heittää lähes kilon suuntaan tai toiseen eli lopulta sitä kuitenkin aika "tuurilla" mennään, vaikka miten ois tutkittu.

Ja kuinkahan harvinaista se on että luonnostaan luut sellaisessa asennossa että ei mahdu synnyttämään? Siitä ei mulla tietoakaan mutta harvoin niistä kuulee.

Liikelaskennasta mulle annettiin moniste, et millä tavalla pitäis seurailla vauvan liikkeitä :) ihanaa olis jos malttais jo liikuskella masun ulkopuolelle ;) Noista synnytyspeloista kannattaa kyllä hyvissä ajoin kertoa neuvolassa.

En ole itsekään kuullut et millä tavalla ne luut sitten on kelläkin jos todetaan ettei mahdu tulemaan. Ei ole tuttavapiiriinkään sattunut tälläisiä.

Takaisin