★The Tammikuu!★

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TaTaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Päättääkö kätilöt vai lääkäri synnytyksen käynnistyksestä? Ja onko äidin jaksaminen syy käynnistää synnytys?
 
Lääkäri päättää. Mulle sanottiin et se äidin vointi (siis jos ei ole mtn lääketieteellistä perustetta) niin on sivuseikka. Vauva tietty tärkein ja jos sillä on kaikki hyvin ni ei käynnistellä.. Huoh
 
Lääkäri päättää. En oikein osaa sanoa onko se syy käynnistää..meinaan ainakaan virallisesti. Kaippa ainakin jotkut lääkärit joustaa, toiset ei. Mun käsittääkseni terveydelliset syyt on ne minkä mukaan menevät virallisesti, mitkä niihin nyt sitten kuuluvat on varmaan sitä harmaata aluetta..
 
Joo ei ne varmaan käynnistäkään pelkästään noitten asioitten takia, mutta jos paikat sattuis oleen siinä kunnossa että vois alkaakin käynnistelemään ni pitää lisätä siinä vaiheessa vettä myllyyn!
 
Mä oon täällä tehnyt nyt hommia mun pään kanssa.
Voin hyvin. Pystyn käymään ulkona (kun vaan jaksaisin ja viitsisin). Voisin hyvin sopia niitä kaveritreffejä tai lounastreffejä tälle viikolle. Nyt on helppo mennä, mutta vauvan syntymän jälkeen ei enää ole. Sitten olen aika jumissa kotona.
Luulen, etten oikeasti tiedä, kuinka sitovaa vauvan kanssa oleminen on. On eri asia, haittaako se ja kuinka paljon. Mutta... Nyt vaan pitäisi tajuta nauttia tästä loppuraskaudesta, kun kerran voin.

Ja nyt vauva taas liikkuu. Liikkeitä tulee muutamaan minuuttiin useita, sitten on 10 minuuttia hiljaa, ja taas liikkuu ja on hiljaa.
 
Mulla sama mielessä Sande! Saa nähdä miten suhtautuvat kun mulla sillon 23pv viikkoja "vasta" 40+1. Mut oma lääkäri saattaa olla armollisempi kun tietää meidän raskauden alusta asti. Helpompi perustella miksi nyt jo riittää ja en halua huolehtia enää yhtään lisää. Kaiken sen jälkeen minkä läpi ollaan tarvottu tuntuu kun tää raskaus ois kestänyt puoli ikuisuutta.
 
Kyllä tää raskaus on muutos kropalle, mutta on kyllä mielellekkin.. Ei tätä kyllä pidempää jaksais. Itse yritän nauttia loppuajasta, että nään kavereita ja käyn kaupoilla, mutta aina ei anna vointi periks ja sit jäänkin vaan sohvalle möllöttää.. Ja esikoista kun odottaa, niin ei tiedä viellä mitä tuleman pitää ja sekin jännittää ja kasvattaa odotuksen tunnetta vielä enemmän.. Tuntuu että tässä tulee ihan hulluks.. :s
 
Minäki oon kavereita nyt nähny ja miehen kans lähetty vaan yhtäkkiä ajeleen autolla ja tänäänkin tein lumityöt. Mutta huomaa kyllä että noitakin päiviä tulee et jää möllötteleen sohvalle, kun ei vaan yksinkertasesti jaksa. Mulla on tänää ollu vähä sellanen päivä.

Mellu, toivotaan että sulla käynnistelisivät viimestään sillon sitten! :) Saattaa pian mullakin olla sama päivä, jos eivät sillo ens ti suostu käynnisteleen!
 
Hmmm...tänään vasta aloin miettimään että meidän eka la:han on jo nyt sunnuntaina. Virallinen (alkuraskauden ultrassa muutettu) on vasta ens viikon perjantaina. Toivottavasti ei mee sinne 41+6...se on jo melkeen 3 viikkoo alkuperäsen yli -.-
 
Vappu, ouh :/ meillä ei onneks ollu ku 2pv eroa menkoista ja ultran mukaan. Toivotaan että sullakin sit kohta lähtis tulemaan :)
 
Vappu, mun alkuperäinen la on huomenna :)
Korjattu la on tasan viikon päästä. Ens to on neuvola kun oli alapaineet koholla, muuten olis varmaan ollut ensi maanantaina neuvola, kun on tasan 40 ja väli edelliseen neuvolaan 2 vkoa. Luulen, että nyt nää kontrollit tulee olemaan 39+3 ja sitten 40+3.

Tarisa, olen kyllä kuullut ihmisten olleen sitä mieltä, että luonnollisesti etenevä synnytys on miellyttävämpi kuin lääkkeellinen, varmaan siksi että jos synnytys alkaa itsestään, elimistö erittää hormoneita ym. jotka kaikki avittaa synnytystä. Toisaalta osalla käynnistetty synnytyskin on mennyt käsikirjan mukaan. Osalla avautumisvaiheessa kestää lääkkeistä huolimatta kauan ja osalla avautuminen tapahtuu toooosi nopeasti.
Se, mitä olen noista synnytyskertomuksesta päätellyt, on että ainakin aika monella avautuminen tapahtuu nopeasti siinä vaiheessa kun saa epiduraalin, vaikkei sitä liian aikaisin voi antaakaan. Kivun lievitys siis kai rentouttaa elimistöä ja tilanne etenee paremmin.

Sen vuoksi haluaisin yrittää olla kotona niin pitkään kuin mahdollista, jos suinkin pystyn rentoutumaan ja siedän vielä oloani. Hienoa, vertaan nyt itseäni koiraan... Mutta jos omistajan läsnäolo ja (liiallinen) auttaminen voi saada koiran synnytyksen hidastumaan, niin uskon että itselläni voi aivan hyvin käydä samoin kun pääsen synnärille. Plus se, että sairaalan kaapuun pukeutuminen saa mut tuntemaan itseni todella sairaaksi..
 
Mulle sanoi kättärin lääkäri et ensisynnyttäjällä ei mielellään käynnistellä jos ei ole mitään terveydellistä syytä koska jopa 40% käynnistyksistä epäonnistuu/synnytys ei etene > sektio siis ainoa vaihtoehto!
Se on myös yleensä rajumpi kokemus kropalle. Mulla torstaina kontrolli ä-polilla, silloin on 41+2, saa nähdä mitä sanoo lääkäri, odotetaanko siihen maanantaihin vai saanko esim ballongin niinkuin jo viimeksi puhui. Nyt on tullut vaivaksi jostain syystä järkky närästys, ja iskiaskipu muutti toiseen pakaraan! Ah, ihanuutta!! :D
 
Mä oon ymmärtäny ettei epiä saa ennen ku on 4cm auki, muuten se voi jopa pysäyttää synnytyksen etenemisen. Oikeaan aikaan annettuna kyllä avittaa avautumista, koska sen avulla synnyttäjä rentoutuu.

Mulla on huomenna rv 39+3 ja neuvola. Ei oikein kiinnostais, viime käyntikin kesti melkein puoli tuntia. Pe on kuitenki taas svolla lääkäri ja ultra. Viime kerralla varattiin neuvola myös ma 19.1. jolloin rv 40+2 ja aletaan miettiä yliaikaiskontrollia. Tuntuu vaan niin hölmöltä, ku kuitenki jo ravaan siellä svolla...
 
Mulla ei varsinaisesti käynnistyksestä ole kokemusta mutta oksitosiinilla vauhditettiin tosiaan jo esikoltakin. Kyllähän ne supistukset sen jälkeen muuttui tiheemmiksi ja kivuliaimmiksi mutta niin kai olettasin että olisi käynyt jos luonnollisestikin olisin lähtenyt avautumaan..toki viimesten 6cm avautuminen tapahtu puolessa tunnissa joten varmaan oli vauhdikkaampaa kun luonnollisesti, myös toki sitten kivuliaampaakin? Vaikea sanoa kun ei ole kun yksi kokemus..

Mutta siitä olen lähes varma että tälläkin kertaa joudutaan vauhdittaa tipalla, varsinkin jos otan epiduraalin..vaikkei käynnistämään varsinaisesti jouduttaskaan. Äitini on synnyttänyt meidät kolme sisarusta kaikki oksitosiinin avulla ja epäilen vahvasti että mullakin näin käy. Eipä siinä, kunhan maailmaan turvallisesti tullaan niin sama mulle vaikka vähän lisä vauhtia tarvittaisiinkin.
 
Jaa-a, saa nähdä millainen kohtalo itseä odottaa keskiviikkona, kun ruvetaan käynnistämään. Toistaiseksi kroppa ei ole pahemmin antanut osviittaa, että olisi jotenkin valmistautumassa synnytykseen, joten kai tässä on varauduttava siihen että voi mennä useampi päivä... Harmittaa sinänsä, että mä olisin voinut vielä vaikka perjantaihin (silloin 41+0) odottaa mutta lääkäri oli toista mieltä kun on niin riskaabeli tällainen perätilasynnytys. Kumma ettei 30 v. sitten ollut, kun itse olen tullut persaus edellä maailmaan viikon lasketusta myöhässä. :eek:
 
En muistanut kuinka kipeäksi kroppa yksistä supistuksia voi tulla. Hyvä jun kävellä enää pystyy. Päätin huomenna tai, siis nyt aamusta, kun herään että en tosiaan jää kotiin vaan pakko lähteä jonnekin että ei oo samanlaista päivää kun tänään.
 
Niin että mitäköhän sitä tekis? Tili alkaa olla tyhjänä kun on niin paljon tullu shoppailtua mammaloman aikana! :D
 
Takaisin
Top