Ärsyttää, potuttaa, menee hermot!!!

Täällä kin ollu flunssaa nyt jo kohta 2 viikoo mut onneks alkaa pikku hiljaa helpottaa :) Kuka olis arvannu että tulee vielä 3 kerta flunssa tän raskauden aikana :) Tyttö vie kauneuden ja poika terveyden joten ihan selvästi poika tulossa :)

Mä oon ollu jo neljä kertaa flunssassa tän raskauden aikana, ja namaaki on kun pahimmalla teinipojalla. Täällä siis selvästikin tyttö vie sekä kauneuden että terveyden! :grin

Muistan että moni täällä poti flunssaa syksyllä ja mietittiin niitä sopivia lääkkeitä. Melkein toivoin itekin silloin, että tulisin kipeeksi "pienemmällä mahalla".
Mutta vielä en oo raskauteen väsynyt. Mulla on niin monta projektia kesken, että Tirppa ei saa vielä lupaa tulla :)

No tuo lohduttaa. Ainakin jos Sanna sattuu alkamaan synnyttämään lähipäivinä.

Ei tää oo kyllä mahatautikaa.. Olisko toi mun ummetuslääke toimunu vähän liianki tehokkaasti!?!??

Taidan olla hieman väsynyt: lähdin kirjastoautosta hakemaan kirjaa jonka piti olla hyllyssä jo viime viikolla mutta olikin toisessa autossa tai jotain. No varattiin se mulle ja sanottiin että ensi viikolla sitten. Nyt kipsuttelin paikalle. Kävihän se aamulla mielessä että olisko pitänyt vielä soittaa ja varmistaa että on kyydissä mutta ajattelin et olis liiottelua. Tarkistin kuitenkin helmet.fistä ja näytti et ois hyllyssä. No, kun sitten menin paikalle niin kirja ei ollut tämän auton hyllyssä (tietenkään) ja mulle oli varattu kirja jostain toisesta kirjastosta ja se versio oli korjattavana! Ellei se kirjaston täti olis ollu niin ihana niin olisin varmaan ruvennu itkeen jo siinä. Nieleskelin ja sanoin et ehkä kolmas kerta toden sanoo. Kotimatkan sit niiskutin ja nyyhkytin ku pahanen muksu mutta olisin niin halunnut lukee sen kirjan ennen ku poksahdan. Mitä jos ens viikolla on jo myöhästä? First world problems... (Nyt jo naurattaa oma reaktio. Miten niin raskaana?)

Ennakoiva lastensuojeluilmoitus, osaako joku kertoa?

"Riittävien tukitoimien turvaaminen odottavalle äidille ja lapsen tulevalle perheelle

Tärkein ajatus ennakollisen lastensuojeluilmoituksen taustalla on, että se synnyttää toimintavelvoitteen sosiaalitoimeen jo ennen lapsen syntymää. Tilanteissa, joissa on perusteltua syytä epäillä, että perhe tulee tarvitsemaan lastensuojelun tukitoimia heti synnytyksen jälkeen, tulee sosiaalitoimen ja lastensuojelun saada riittävän ajoissa tieto tulevasta lapsesta. Tällöin tarvittavat palvelut on mahdollista suunnitella etukäteen yhdessä tulevien vanhempien kanssa. Kuntien tulee huolehtia että tukea, hoitoa ja kuntoutusta on tarjolla näissä erityistilanteissa."

http://www.thl.fi/fi/web/lastensuoj...reilletulo/ennakollinen-lastensuojeluilmoitus

Googlen löytämää

En teidän tapauksesta tiedä mutta yleisesti mulla on se käsitys että tuollainen voidaan tehdä jos arvellaan että jonkin syyn takia (esim. nuori ikä ja vähäinen/olematon tukiverkko) voi tarvita tukea melko pian lapsen syntymästä ja kun ilmoitus tehdään ennakkoon niin tätä tukea pystytään antamaan lähes heti lapsen synnyttyä. Muuten syntymästä siihen että apua päästään antamaan menee sen byrokratian takia kauemmin.

Toki tuo voidaan tehdä esim. äidistä jolta kaikki aiemmat lapset on jouduttu ottamaan pois koska ei pysty heistä huolehtimaan "asianmukaisesti".

Olen nuori, mutta meillä on todella hyvät tukiverkostot jo valmiiksi.. voiko ne ottaa lapsen pois???

Mä esikoista odottaessa sain kans ton ennakoivan lastensuojelu päätöksen. Niitten mielestä oli niin nuori, ilman tukiverkkoo ja yksinhuoltaja, et olivat huolissaan. Mut ei siinä mitään sain aluks kotipalvelun apuja ja sen jälkeen maailman ihanin ja ymmärtäväisin perhetyöntekijä kävi mun luona.
Mut eipä taida enää sellasia ihmisiä löytyä nykyään, kun kaikilla on niin kiire :(

Periaatteessa siihen pitäs olla painavat syyt (vaarallista lapselle jäädä kotiin) ja kyllä mun mielestä ensin annetaan kaikki muu apu ja tuo on vika vaihtoehto.

Mutta mä en todellakaan oo ollu missään tekemisessä lasun kanssa että en ota mitään varmaa kantaa.
Toivotavasti joku osaa kertoa paremmin.

Huostaanotto on viimeinen keino!!! Apua on tarjolla helpommin jos sille on tarvetta. Varmaankin liittyy teidän ikään, mutta ei kannata huolestua!!

Ja Eka97, heidän tulee toimia täysin avoimesti ja yhteisymmärryksessä sinun kanssa. Nyt kuulostaa siltä, että et ole ihan ymmärtänyt asiaa ja oot säikähtänyt. Sinä voit ihan rehellisesti ja suoraan sanoo sille työntekijälle kuka tuosta mainitsi, että huolestuit ja pelkäät nyt jonkun vievän sinun lapsen.

Lastensuojelussa panostetaan ennakoiviin toimiin jotta huostaanottoon ei päädyttäisi (kuten muut jo maininneet on viimeinen keino). Teidän kohdalla syynä on luultavasti ikä. Työntekijöiden pitäisi aina perustella toimensa ja varmistaa että asiakas on ymmärtänyt asiat. Uskoisin että teidän kohdalla varmistetaan että osaat hoitaa vauvaa (vaikka eihän tuo ole iästä kiinni), varhainen vuorovaikutus onnistuu ja mahdolliset ongelmat tulevat ajoissa esille. En olisi huolissani jos asiat parisuhteessa ja tukiverkostossa ovat kutakuinkin kunnossa! Hyvä vanhemmuus ei oli iästä kiinni! Nauti äitiydestä ja omasta nuoruudestasi :-)

Voi ääh, tänään on ihan selvästi tullut Känkkäränkkä kylään :shifty:

Vastapainoa sille toisen päivän hehkutukselle...

Muokattu viimeksi:
Nyt pikkasen ärsyttää. Ei paljo mutta tarpeeksi. Äiti keksi sit nyt 39+0:n kunniaksi alkaa saarnaamaan kuinka vauvan pitää tulla viikon sisään ulos, ettei kasva liian isoksi. Sanoin sille heti suoraan, että eiköhän tuo nyt tule sitten ku haluaa ja mulla aivan sama vaikka tulis 42+0! Ihan niinku mä (tai vielä vähemmän se) voisin päättää milloin tyyppi haluaa syntyä. Oikeesti, ärsyttävää tommonen ku ite hyvillä mielin odottelee täällä niin yks yrittää sit oikein keksimällä keksiä jotain, mistä repiä stressiä! Enkä tosiaankaan ala tuosta huolehtimaan, aivan naurettavaa. Voi olla etten ens kerralla vastaa ku soittaa, sielläpähän miettiköön ja panikoikoon sit aivan rauhassa, kjeh kjeh :D

Takaisin