Ärsyttää, potuttaa, menee hermot!!!

Toi on tosi tylsää... Itse en voi ymmärtää miten jonkun äiti voi olla milläänmuotoa kateellinen lapselleen tai olematta onnellinen tämän puolesta :/ Se oma lapsihan on tai pitäis olla kaikki kaikessa!

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Soitin äidille ja sanoin sille suorat sanat KERRANKIN! Puhuttiin näköjään kaks tuntia puhelimessa. Mun äidillä on omat ongelmansa ja joskus (=aina) mulla on vaikeeta sanoa sille suoraan mitään, jos se mua ärsyttää. Lapsuudessa tapahtunut yhtä sun toista, oon aina ollu ylikiltti.

MUTTA pikkuinen antoi mammalle voimia. Kävi oikeasti näin: Mulla oli puhelin kädessä ollu jotain kolme varttia, että soitan äidille ja sanon sille mitä oisin halunnu sanoa sille kun se oli täällä. Nooh siinä vaan vollotin, etten uskalla ja vaavikin masussa jo hermostu ja potkaisi niin lujaa, että osuin ihan vahingossa "soita"-nappiin :D siis aivan hullu sattuma! Pikku ihmeiden tekijä siellä masussa kasvaa <3 Lopputulema oli sit se, että äiti oli musta ylpeä kun sanoin sille suoriksi ja pyysi anteeksi kun oli sanonu jotain niin ajattelematonta. MAHTAVA FIILIS :)

Alkoi jotenkin ärsyttää tänään tuo ainainen rahanmeno. Apteekista piti käydä hakemassa alhaisten hemoglobiinien takia Obsidania ja otin siihen (kohtuuhintaisinta) C-vitamiinia rinnalle. Lisäksi säännöllinen astmalääkitys(siihen täys Kela-korvaus). Kaikkiaan upposi 50€ pelkästään apteekkiin.
Lisäksi ennen joulua oli pakko käyttää koira eläinlääkärissä (rtg+ tutkimukset 270€) ja nyt vielä pamahti autoon määräaikaistarkastus. Kaikki nuo on välttämättömyyksiä, mutta pakkoko niiden on just tähän viimeiselle kuukaudelle ennen synnytystä tulla maksettaviksi, kun ajatuksena oli säästää rahaa valmiiksi sairaalalaskuun.
No ei talous tähän kaadu, mutta alkoi vaan harmittamaan.
Lisärautaan ei saa edes reseptiä(ois halvempi) raskauden aiheuttaman alhaisen Hb:n takia. Pitäis kuulema olla pysyvä anemiadiagnoosi. :angry2

Joo, ei ollu kyllä helppoa. Meillä ei oo tuo luottamus ihan vahvimmalla pohjalla, mutta ehkä se siitä pikku hiljaa vahvistuu. Äiti myöntää täysin virheensä, on tehny vain parhaansa mutta se ei oo riittänyt, kun on ollu omia ongelmia niin paljon ja siihen vielä lisäksi isäni, joka alkoholisoitui ja kuoli reilu kymmenen vuotta sitten... En oo saanu tukee niin paljon kuin oisin tarvinnu ja äiti nyt sitä ois voinu antaa, mut jos ei oo itse saanu niin sitä on vaikea antaa :(. Ymmärrän siis sen, ettei se sitä tahallaan tee, mut se voi olla kommenteissaan aika kärkäs ja kun itse oon tällainen mielistelijä, niin siinä käy aina niin että äiti sanoo mitä ajattelee ja mä vaan nielen kaiken. Tänään tuli vaan sellainen olo, että ei mun tarvi omaa äitiäni enää pelätä, oon aikuinen ihminen ja pidän puoleni. Ja hyvinhän siinä kävi, kukaan ei kuollu vaikka puhuin suuni puhtaaksi. Elämme jännittäviä aikoja :) Mammaenergiaa perkele :D

Tosta Dalilan viestistä.... Millaista sairaalalaskua sitä osaa alkaa odottaa? Te jo synnyttäneet kertokaa kuin kallista "hupia" se on...? :eek::anyone

Hyvä Eriika! Oon ite aika päälle päsmäri välillä ja tiukka mielipiteissäni, mutta tiedostan sen ja joudunkin vähän väliä säätämään omia asenteita. Minun tytöt saa olla ja kasvaa ihan omanlaisikseen. Vaikka minua välillä nyrppii joku tosi pieni asia, esim. tuo 12-vee piilottelee sen ihania luonnonkiharoita, teini pitää huoneessaan tosi tyhmää järjestystä (järjestäisin mööpelit eri tavalla, muka paremmin..) Mutta, minun ei kuulu tuommosten vähäpätöisten asioiden takia lannistaa omia tyttöjä. Ja eihän se minun mielipide edes ole oikee, eihän sitä makuasioissa ole olemassakaan. Huippua, että sait sanottua äidilles!

Hyvä Eriika! Jospa tosta olis pidemmällekin hyötyä.
Dalilalle tsemppiä, jos olis tänä vuonna vähälaskuinen tammikuu... Vaikka ei se ikinä oo, ainakaan mulla. Huoh.

Pikku Myy, en tiedä synnärillä käytäntöjä mutta yleensä päivämaksu on n. 35€ ja päiväkirurgiset toimenpiteet 96€.
En tiedä, lasketaanko sektio päiväkirurgiseksi toimenpiteeksi ja meneekö samalta päivältä osastomaksua.
Oletan, että säännöllinen synnytys + 5 päivää osastolla maksaisi sen 175€.
Jos lisäksi tulee sektio joka laskutettaisiin päiväkirurgisena toimenpiteenä, hintaa kertyisi n. 270€.

No, joku varmaan tietää tarkemmin. Sairaaloiden sivuilla on noi maksut eriteltynä hoitokattoineen. En tiedä, joutuuko vauvasta maksamaan omaa maksua jos on esim. tehohoidossa.

Mulla ei ainakaan sektio maksanut mitään vuonna 2013, mut sillon ei tyksissä maksanut vielä osastolla olokaan mitään, synnytys oli siis ilmasta, sittemmin muuttunut maksulliseksi. Mut jotenkin hassua et alatiesynnytys ei maksais mut sektio maksais? :O Varsinkin kun se synnytystapa ei oo oma toive...

Muokattu viimeksi:
Vähän samaa mieltä. Enkä tajua oikein täysin sitäkään, että neuvolapalvelut on ilmaisia, mutta synnyttäminen ja imetysneuvonta ei ole..

Saa mies luvan maksaa sit sen sairaalalaskun aivan sama kui suuri on.... mun kroppa on saanu "kärsiä" koko raskauden ajan ni saa miehen lompakko kärsiä sen laskun :laughing002 just äsken päätin näin :p ja tuskin tuo hanttiin laittakaa, parempi on ettei laita ku sillä ei oo vaihtoehtoja :laughing021

Päiväkirurgisten toimenpiteiden maksu otetaan vain sellaisista toimenpiteistä, jotka tehdään ilman, että potilasta on kirjattu sisään osastolle. Eli siis jos vaikka tehtäisiin polven tähystysleikkaus niin, että menee aamulla osastolle ja lähtee sitten samana päivänä toimenpiteen jälkeen kotiin.

Hoitopäivämaksu otetaan silloin, jos potilas on osastolle sisään kirjattu ja tällöin ei lisäksi voida ottaa mitään erillisiä toimenpidemaksuja. Maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti. Ensi vuoden maksut löytyy kootusti vaikka täältä http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1894267#fi eli hoitopäivämaksu on 38,10 €. Se otetaan jokaiselta vuorokaudelta, jonka potilas on sairaalaan sisään kirjattuna eli vaikka olisi vain yhden yön (tulisi illalla ja lähtisi aamulla), niin veloitus on kahdesta hoitopäivästä.

Esikoisen kohdalla vietin itse kaksi yötä sairaalassa eli kolmelta päivältä tuli lasku. Ja jos ei erityistä syytä pitää siellä osastolla ole, niin kyllä ne tuossa parissa kolmessa päivässä pistävät sieltä kaikki kotiin. Uudelleensynnyttäjät vielä nopeammin.

Vitsi mikä dorka tänään kassalla oli kun kävin kaupassa ostamassa pari alkoholitonta bissee ja siiderii.. Mä oon ihan vakkari asikas siellä ja suurin osa on onnitellu peheel lisäyksestä mutta tää yks oli kyllä ihan huippu.. KYSY MULTA HENKKAREITTA ETTÄ ONKO MULLA IKÄÄ??? Totesin vaan että noi on kyllä alkoholitomia ja että kyllä mulla ikää on!

Örp, kaupankassalta terveisiä, raskaaksi voi tulla myös alle 30v näkönen ja alkoholittomiakaan ei saa myydä alle 18v ja paperithan täytyy kysyä jos näyttää alle 30v. Joten nokka pystyyn ja ylpeilemään jotta näyttää nuorelle! ;)

Me tosiaan maksettiin sillon vaan miehen sairaalassaolosta kun oli perhehuone. Harmi kun se muuttui täälläkin maksulliseks tässä välissä :(

Takaisin