Äitiysvapaan alku

Kotimatkalla tuli poikettua Funky Ladyssa ostamassa uudet imetysliivit. Suositteli ostamaan kaarituettomat ainakin alkuun, ettei paina, kun maito nousee. Entuudestaan mulla on saman merkin (Anita) kaarituellisia ja sitten jotain halpismerkkien tuettomia, lähinnä yökäyttöön.
 
Mä olen ollut joulusta lähtien lomalla. Virallinen äippä alkaa vasta 19.1. En kyllä käsitä miten olisi jaksanut olla vielä tämän 2,5 viikkoa töissä, olo on viimeisen viikon ollut raskas ja jomottava (liitoskivut).. "ugh" tuntuu olevan yleisin sanomani sana, aina kun pusken itseni tuolilta tai sohvalta ylös.. :-/
 
Mä olen menossa ilmottautumaan läsnäolevaksi yliopistoon koska kela ja muut sotkut. Mitähän ne sanoo ku tämmönen möhis taapertaa sinne tällä asialla. :D Oikeesti ei ees naurata mut on tää tilanne niin absurdi etten osaa enää muutakaan.
 
Mippu, mitä tarkotat kela ja muilla sotkuilla? Mä oon kans läsnäolevana yliopistossa mutta vaan sen takia että en voinut ilmottautua poissaolevaksi (koska olen tän vuoden jatkoajalla). No ihan sama...saanpahan opiskelijaedut :)
 
Manna, se on pitkä juttu, yritän lyhyesti. En saanu kaikkia opintopisteitä opintorekisteriim syksyltä joulukuun loppuun mennessä eikä poissaolevalle niitä voi merkitä. Ei sil muuten ois niin paljon välii mut jos ei ne pisteet oo siel ni joudun maksaa tukia takasin, eikä mulla oo siihen varaa. Eikä tääkään ois niin iso ongelma mut nykyään pitää saada se vähintään 20op että saa yhtään tukia, mulla toi jää joka tpauksessa vajaaksi. Eli nyt on pakko tehä keväällä jotain ettei niitä syksyn tukia perittäis joka tapauksessa takasin. Ja ainoo mitä pystyn tekee/ees yrittää on gradu. Mul ei oo paljoa jäljellä mut oisin kyl tarvinnu kaiken jäljellä olevan opintoajan, jota nyt siis menee hukkaan kun joudun olemaan äitiyslomalla läsnäolevana, eli en periaattees ollenkaan äitiyslomalla. Olikohan täs selitykses mitään järkee.. No ei muakaan nää opiskelijaedut haittaa, jos jotain hyvää pitää löytää :)
 
Joo ymmärrän, ompa kurja juttu. Oletko varma ettei ne pysty tossa tapauksessa merkitä niitä? Kannattaa ainakin kysyä. Yks vaihtoehto kans ilmottautua eka läsnäolevaksi ja sit perua se 1kk sisällä. Mä kerran kysyin tosta et olis onnistunu kun en päässykään yhelle kurssille minkä takia olin ilmottautunu läsnäolevaksi, mutta sit ne päästikin mut sinne lopulta eli en sit tiedä tosta ihan varmaksi mutta kannattaa kysellä eri vaihtoehtoja. Gradun vääntö kevään aikana vauvan kans kuulostaa ainakin aika hurjalta suoritukselta :) Tsemppiä!
 
Joo mä kysyin :/ Mä yritän parhaani ja lainaan sit vaikka ne rahat, että pystyy maksaa kelalle jos gradusta ei tuu mitään. Mut auta armias jos tulee Etappi-kirje, sit huudan ne kyl suohon! (Tai ehkä vaan vien todistuksen lisääntymisestä :wink )
 
Mä oon edelleen siinä uskossa, ettei kela peri opintotukia takas, jos on joku hyväksyttävä syy miksei opinnot oo edenny... Ei sillä, oon joka tapauksessa hiusjuuriani myöten pississä, sain syksyllä tehtyä peräti 2op, mutta Kela ei myöntänyt sairaspäivärahaa, joten nostin opintotukea 3kk (olisin nostanut anyway 2kk). Pakko siis tehdä enemmän opintoja nyt keväällä ja kesällä, kuin olin suunnitellut. Tarkotus oli tehdä 8op, mut vissiin pakko yrittää jostain kaivaa enemmän. En vaan tiiä mistä, soveltavan kasvatustieteen opinnot kun tuppaa olemaan läsnäolopakollisia (harkkaryhmiä yms)...
 
Joo onhan se niinkin mut niille ei oikeen kelpaa enää muut syyt ku lääkärin todistamat. Ei niille riitä tää mun syy: sain tietää uudistuksesta liian myöhään ku olin jo nostanu tuet. Ei nää byrokratian kiemurat helppoi oo, mut tsemppiä sullekin, jodelie. Ollaan aika karpaaseja jos vastasyntyneiden kans pysytään leikissä mukana :)
 
Paljonko sulta Mippu puuttuu siitä 20 opintopisteestä? Pystyisitkö tekemään esim. jonkun pienen vapaavalintaisen kurssin että saisit pisteet täyteen? Toi gradun teko vastasyntyneen kanssa kuulostaa tosiaan hurjalta...

Mäkin kävin eilen lyllertämässä opintotoimistoon ja ilmoittauduin läsnäolevaksi, että saan yhden kurssin tehtyä nyt tammikuussa. Vähän tuli kurssille hintaa, kun piti maksaa se ylioppilaskunnan jäsenmaksu, mutta saapahan sitten toisaalta halvempia junalippuja ja ruokaa. Harmi vaan etten asu enää ees opiskelupaikkakunnalla, niin ei ihan vieressä oo noita opiskelijaruokaloita.
 
10op ettei siihen ihan mikään kielikeskuksen diipadaapakurssi riitä. Aloin miettii tänään sitäki et mitä jos gradua ei saa/voi palauttaa ennenku kaikki muut kurssit on suoritettuna. Sit oon kyl viel suolasemmassa liemessä :D Puuttuu siis työharjottelu vielä, et sitäkään ei ihan heti pääse tekemään. Noh, elämme jännittäviä aikoja!
 
Mulla ensimmäinen virallinen äitiysloma päivä ja mä oon ihan poikki. Tosin oonhan kotona ollu joulukuun alusta asti, mut nyt taas tuntu et kaikki osu yhelle päivälle.
 
Takaisin
Top