Äitiysvapaan alku

Mä en oo saanut vielä mitään päätöstä KELAsta.
Samoin: maksaako epiduraali erikseen?!? Mä luulin et menee vaan se normi sairaalapäivämaksu.

Mä en ole kyllä epiduraalia SAANUT ikinä kun ei ole keretty, mutta enpä tienny hinnoista. Otan kyllä selvää miten Kysissä nykyään.

Mä katoin nyt TYKSin sivuilta niin täällä ainakin lukee vaan poliklinikkamaksu ja hoitopäivämaksu potilailta perittävissä maksuissa. Ei mitään muita erittelyjä synnytyksissä.

Mulla on menny kaikista 3 aina vaan se sairaalapäivämaksu ja viimesin synnytys oli 2009. Enpä oo ikinä kuullu edes et joku ois joutunu maksaa epiduraalin.
Ja kiva mä saan ens kuussa 2 viikon kelan rahat varmaan sillon 14 päivä ja sitten 18.2 vasta tulee ekat äippärahat. Mitenkähän mä saan noi huimat 300€ riittää kuukauden ruokiin? Tai no onneks on viä lapsilisät tulossa kanssa, mut sossussa käytävä ilmeisesti kysyyn apuja. Isommille kun pitäis sukset ja monotkin saada, nii ei riitä rahat.

Työn antaja pystyy toimittamaan palkkatiedot kelaan kunhan on maksaneet viimesen palkan. Siksi tiada sullakin taitaa mennä niin myöhään. Ja tosiaan kannattaa varautua raha katkoon. Itselläni kela töpekseli sekä toisen että kolmannen kohalla ja ekat äippisloma rahat tuli ku oltiin jo kotiuduttu sairaalasta vauvan kanssa.. Ja siis meillä työnantaja maksaa "puuttuvan osan" palkasta eli kun saan kelan päätöksen niin toimitan siitä kopion palkkikseen ja ne maksaa sit erotuksen äippärahan ja palkan välistä.
2007 ei kyssissä epiduraali musta maksanu erikseen. Mutta kyllä mulle on tullu sairaala maksu joka vuorokaudesta mitä oon siellä ollut. Ja jos vauva joutus teholle niin sille tulis oma lasku (muistelisin) yosin maksukatothan sitte jelppaa. Mutta nyt marraskuun alussa kun olin sen yhen yön osastolla niin pikkasen vajaa 100€ oli lasku tosin siinä oli myös polikäynti. Eli itse varaudun parin-kolmen saan laskuun synnytyksen osalta. Plus tietty ampparikyyti..

Mäkään en ole vielä saanut päätöstä kelasta. Ja virallinen äitiysloma alkaa perjantaina..

Julkisella voivat laskuttaa vain hoitopäivämaksun ei mitään yksittäisiä toimenpiteitä, lääkkeitä tms. erikseen. Eli epiduraalit tms. ei maksa erikseen mitään.

Jos on säännölliset tulot ts. kuukausipalkka, niin työnantaja voi kyllä ilmoittaa 6 kk tulot ennen äitiyspäivärahakauden alkamistakin. Itse asiassa aina jos työnantaja maksaa äitiyslomalta palkkaa taitaa Kela automaattisesti pyytää ns. vertailutiedoksi myös niitä 6 kk ansioita ja automaattisesti sitten käyttää sitä suurempaa, eli joko verotuksessa vahvistettua tai 6 kk ansioita, riippumatta siitä, kumman on hakemukseen itse merkannut. Itse siis valitsin suoraan verotuksessa vahvistetut, kun tiesin, ettei ansiot ole nousseet sitä vaadittavaa 20 % jotta 6 kk tuloja voitaisiin käyttää. Työnantaja oli ne kuitenkin ilmoittanut ja päätöksessä oli perustelut myös siitä, miksei niitä sitten käytetty. Ja siis tulot oli ilmoitettu 9.1.15 asti, vaikken toki siinä vaiheessa ollut vielä tammikuun, josko joulukuunkaan palkkaa saanut.

Mulla alkoi tänään yllättäen äitiysloma, tai sairasloma nyt eka, kun soitin neuvolaan ahdistavasta olosta ja muista vaivoista. Oli niin helpottavaa kun terkkari sanoi heti että pyytää lääkäriä kirjoittamaan mulle sairasloman loppuun asti, kun ei tässä enää pitkästi olisi muutenkaan töitä jäljellä! :) Kävin terkkarilla vielä näytillä ja kaiken pitäisi olla hyvin :) Poitsun pää vaan painaa niin kovaa just tuossa keuhkojen alla että on vaikea hengittää. Nyt iski loman kunniaksi jomottava päänsärky :confused: Mutta ihanaa kun nyt saa vain olla ja keskittyä vauvajuttuihin! :binkybaby:Heartpink

Täällä kanssa alkoi loma. 18. päivä lähtien oon ollut saikulla, silloin kirjoitti tähän päivään saakka ja tänään lääkäri kirjoitti loppuajan eli 8.1. asti. Tosin kunnon valmistautuminen alkaa vasta loppiaisesta kun esikoinen palaa tarhaan ja mies töihin, siihen asti on elo varmaan vielä aika hurlumheitä.. Ja töissä pitää käydä ainakin yksi duunijuttu hoitamassa + siivota oma pöytä :) 8. pivä oltais menossa lisäksi tiimin kanssa firman piikkiin raflaan syömään ja kuulemaan kuka meidän uusi pomo on, sinne pitää ehkä raahautua :)

Mullakin varmistu tänään että en enää mene töihin. Sairasloma nyt kirjoitettu 5.1. asti ja terkkari sano että hän pyytää lääkäriä kirjoittamaan siitä eteenpäin loppuajan (6 työpäivää). Kuulemma sen perusteella mitä TYKSin lääkäri on mun tietoihin kirjannut (kortisonipiikit mut mitä muuta?!?) ei ole epäilystäkään että mua ei enää päästetä töihin. No, onneks, koska mulle on jo palkattu sijainen joka alottaa 7.1. :D
Täytyy käydä vaan tyhjentämässä oma vaatekaappi ja keräämässä omat kamat pois joku päivä. Päiväkodissa kun olen töissä niin olen vienyt aika paljon omaa materiaalia sinne ja nyt on taas kova pähkäileminen mitä jätän sinne heille käytettäväksi ja mitä haluan ehdottomasti itelleni. En ole lainkaan varma haluanko samaan päiväkotiin enää takaisin äitiysloman jälkeen vai hakeudunko sitten muualle...

Mä otin kaikki mun tavarat mukaan,ku halusin äitysloman jälkee vaihtaa lähemmäksi työpaikkaa :) Ois helpompaa sit lapsenki kannalta ku nykyseen työpaikkaan menee se 40 min et ois pikkase lähempänä :) Oon jo miettiny hoitopaikan sit ku palaan töihin :)

Jos Tiada tiedät jo mihin hoitopaikkaan haluat hänet niin näin päiväkodin työntekijänä suosittelen että laitat hakemuksen hyvissä ajoin. Viimeistään 4kk ennen hoitotarvetta kuuluu hakemus jättää mutta etenkin jos haluaa aloittaa ns kesken kauden (eli ei elokuussa tai tammikuussa) kannattaa laittaa hakemus vielä aikaisemmin.

Se oli sitten siinä! Nimittäin viimeinen työpäivä on nyt ohi :smiley-bounce016 Tuntuu jotenkin niin epätodelliselta... Surullista mutta helpottavaa :) Ei olis selkä enää kauheen paljon pidemmälle jaksanut näitä 7-9 tunnin seisoskeluja. Toivottavasti pääsen vielä joskus takaisin tuonne työpaikalle (määräaikanen työsopimukseni loppui myös tähän päivään)... Aivan ihana työporukka :Heartred Nyt kuitenkin nautin vapaista täysillä... Toisin sanoen laiskottelen siis! :rolleyes:

Mäkin oon nyt sit virallisesti mammiksella tosin eipä se juurikaan elämäään vaikuta kun tyttö on kotihoidossa. Kovasti terkkari kehotti lepäämään, mut kyllä tuo 2-v pitää mut aika kiireisenä. Nytvpitäis kyl ryhdistäytyä ja laittaa pojan tavarat valmiiks ja tehdä loput hankinnat, kun eihän täs oo enää kuin 5 vkoa la.

Takaisin