Äitiysvapaan alku

Mulla jatkuis kans ens viikolla työt muutamaks päiväks mutta onneks terkkari kirjoitti jo saikkua ja lupas lääkärin kirjoittavan loput :) Ennen joululomia alkoi olla jo tuskaa niin tuskin tilanne on mikskään muuttunut. Vielä pitäis kanssa kerätä koululta omat tavarat ja kirjoitella sijaiselle lisää ohjeita. Onneks on kanssa jo sijainen tiedossa ja oppilaat tietävät että voi olla että en enää tule. Haikeaa jättää ihana luokka toisten opetettavaksi mutta toisaalta ihanaa jäädä kotiin valmistautumaan oman rakkaan vauvan tuloon <3

Mulla alkoi äitiysloma eilen, hupsista. Mitään muutosta ei tosin arkeen tuonut kun hoitovapaalla olin muutenkin. Mistään rahoista ei vielä mitään tietoa, palkanlaskenta näköjään viivytti viimeseen asti tulotietojen toimittamista kelaan. Nyt sentään äitiysrahahakemus on jo käsittelyssä asti. Ei tässä kyllä rikastumaan pääse muutenkaan, kun ekat rahat saan vasta kuun lopussa ja sekin vain kahden viikon palkka.

Mul on nyt kauhee ongelma enkä tiedä mitä pitäis tehdä. Tää ei nyt liity oikeestaan mitenkään raskauteen, paitsi että ilman raskautta koko ongelmaa ei olis, mut kysyn nyt kuitenkin teidän mielipidettä.
Mulla on vakituinen työpaikka kaupungin päiväkodissa mutta en alunperin edes hakenut siihen päiväkotiin töihin vaan mut siirrettiin muualta kun tuolla tarvittiin henkilökuntaa ja vuosi siitä mut vakinaistettiin. Nyt kaupunki on avaamassa uutta päiväkotia johon olen alusta alkaen halunnut ja myös kertonut korkeimmalle pomolleni asiasta. Nyt sinne haetaan kuutta vakinaista lastenhoitajaa. Onko mun ylipäätään mahdollista hakea noita paikkoja tai onko se eettisesti oikein kun työt alkais 1.3. enkä mä todellakaan vois siis aloittaa töitä sillon? Vai pitääkö vaan antaa mennä ohi nyt ja hakea sit äitiysloman/mahdollisen hoitovapaan jälkeen ja toivoa että tarvitsevat uutta henkilökuntaa sillon...
Tää on siis oikeesti niin ärsyttävää kun tuota päiväkotia on suunniteltu ja rakennettu jo yli kolme vuotta (ja saman ajan mä olen yrittänyt tulla raskaaks) ja mä olen odottanut koska sinne vois hakea töihin ja sit mä oon just jäänyt äitiylomalle kun se avataan. :(

Kyllä mä ehdottomasti hakisin sinne. Eihän siitä haittaa ole. Jostain paikasta oot äitiylomalla kuitenkin :-)

Samaa mieltä kuin Ruppuruusa. Tiedän ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet saman työnantajan (kaupunki) palveluksessa "virkapaikkaa" äitiyslomalla, ja heillä kyse oli enemmän muodollisuudesta kuin mistään muusta.
Mitään hävittävää tuossa ei ole, sai sen toivomansa paikan tai ei. Kuulemma oli vaan kurjaa selittää, miksi haluaa vaihtaa paikkaa ja perustella se, mutta nää vaihtaneet on alunperin halunneet sinne, minne sitten pääsivätkin, mun mielestä siinäkään ei ollut mitään pahaa.

No se siinä on vähän noloo kun mä tiedän et nykyinen esimies kuitenkin saa selville et oon hakenut muualle, sain sitten paikan tai en. Tosin hänkin kyllä tietää et olen halunnut sinne uuteen paikkaan mutta luulen että hän olettaa mun muuttaneen mielipidettä kun hän antoi mulle vakituisen paikan.

Janna, sinuna hakisin paikkaa jokatapauksessa, mutta kertoisin tilanteesta myös avoimesti nykyiselle esimiehellesi. Jos kerran on niin, että hän saa siitä kuitenkin tietää, niin sillä varauksella, ettet saakaan uutta paikkaa, olisi luottamuksen säilyttämiseksi varmaan hyvä, että toisit asian esiin itse, ennen kuin hän kuulee sen muuta kautta. Samalla voit kertoa, ettet ole lähdössä siksi, ettet viihtyisi nykyisessä paikassa, vaan siksi että uusi päiväkoti on sinulle sijainniltaan parempi tai mikä nyt sitten onkaan todellinen tai muuten vain k.o. keskustelun kannalta kerrottavaksi sopiva syy.

Hae hae. Ja kuten Samsam viisaasti sanoi, avoimesti. Ja jos oikein haluat pelata kaikkiin pusseihin, kysy (vaikka vain näön vuoksi) sen nykyisen pomon mielipidettä, onko mahdollista hakea. Elä pyydä lupaa vaan neuvoa.

Janna, ethän sä edes tiedä aivan varmaksi että sun vakanssisi on siellä päiväkodissa mistä lähdin äitiyslomalle sitten kun palaat. Täälläpäin Suomea ainakin vakanssit on "varhaiskasvatuksessa", eikä missään tietyssä talossa tai yksikössä. Että sun vakanssiasi saatetaan siirrellä ihan mielin määrin siellä, joten sama se haetko sisäistä siirtoa (oletan että näin voi tehdä jos kumpikin on saman kaupungin yksikkö). Ihan yhtä lailla mut siirrettiin syksystä toiseen taloon vaikka olin vakinaistettu toiseen vuosi aiemmin, koska pomo nyt vaan päätti niin, eikä multa edes kyselty. Okei tässä taustalla se että molemmat yksiköt on saman pomon alaisuudessa, mutta siis esimerkkinä vaan kuinka helppoa se oikeasti on.

Elya, joo, tuota harrastetaan kyllä täälläkin mutta just noin että saman esimiehen yksiköiden välillä. Ja toi on kyllä yks mahdollisuus että mun vakanssi siirrettäisiin uuteen paikkaan ilman että hakisinkin sitä. Kun uusi päiväkoti avataan oletetaan että muista päiväkodeista vähenee lapset ja silloin vakanssien määrää voidaan myös vähentää muissa yksiköissä. Mä luulen että teen hakemuksen ja kirjoitan erikseen viestin että en tiedä kuuluisko mun vaan pyytää sisäistä siirtoa tuonne vai tehdä hakemus niin vastaanottaja saa päättää mitä hakemuksen kanssa tekee.

Mullakin on tänään viimeinen virallinen työpäivä. Oon tosin ollut joululomalla 23.12. asti eli ei nää vikat työpäivät nyt niin rankkoja oo ollu :p Onks Pikku_Myylle ja Mörrimöykylle kanssa lupailtu ystävänpäivävauvaa, kun samana päivänä alkaa äitiysloma?

Takaisin