Äitiysvapaan alku

En nyt muista missä ketjussa on ollut puhetta hoitovapaasta niin laitan nyt kysymykseni tänne. Te, jotka olette lähiaikoina olleet hoitovapaalla, miten tuo hoitovapaan korvaus oikeen lasketaan? Kävin kyllä jo KELAn sivuilla lukemassa mutta järkytyin summasta, johon päädyin! Eikö hoitovapaan korvaukseen vaikuta omat tulot (ennen älomaa) millään tavalla? Lasketaanko summa tosiaan kylmästi vaan miehen tulojen perusteella ja niin että mitä korkeemmat tulot sitä pienempi on äidin korvaus? Mä sain summaksi n 25% omasta palkastani eikä sillä nyt todellakaan elä. :(

Eihän hoitovaapaan määrään vaikuta omat tulot millään lailla. Jonkun korotuksen voi kai saada, riippuen perheen koosta ja miehen tuloista ja sit on jotain kuntalisiä.

Hoitorahaan ei vaikuta tulot millään tavalla ja on siis 342,53 euroa yhdestä alle 3 v lapsesta. Tulosidonnainen on hoitorahan lisäksi mahdollisesti maksettava hoitolisä ja se on maksimissaan 183,31 euroa, mutta tulot voivat siis syödä sen kokonaan pois. Sitten jotkut kunnat tosiaan maksavat joitain 100-200 euron kuntalisiä. Pieneksi jää kyllä tulot joka tapauksessa. http://www.kela.fi/kotihoidon-tuki_maara

No niinpä! Tuolla rahasummalla ei mulla oo varaa jäädä hoitovapaalle. Äippäloma loppuu 7.11. sitte pidän mun kesäloman ja talviloman. Ajattelin 1.2.2016 palata takas töihin ja mies jää sitte pitämään lomiaan ja loput isyysvapaat (yht 6 vkoa) pojan kanssa kotiin. Onneks mulla on vaan 25h/vko työsopimus niin saan sitte osittaista hoitorahaa kun teen vaan 4 päivästä työviikkoa ja lopun ajan hoidan poikaa kotona.

Tuohan on ihan järkyttävän pieni tuo hoitoraha :o miulla ei oo varaa pitää ees koko vanhenpainrahakautta, vaan elokuussa meen jo takas töihi :(

Mä oon kans miettinyt, että vielä 9-kuisena en raski Tirppaa jättää hoitoon. Otan vaikka hoitolapsia kotiini ettei tuu taloudellisesti tiukkaa.

Mun on kans pakko mennä töihin heti.... Äitiysloman jälkeen pidän lomat pois ja sit takasin ahertamaan. Ei noilla rahoilla kyllä oo varaa jäädä kotii vaikka kui haluais eikä raski laittaa pientä vielä hoitoon... :eek:

Esikoisen aikana heittäydyin työttömäks kun hoitovapaa alko. No joo olin kyllä oikeastikin työtön. Mutta lähinnä tuossa paino se raha! Nyt on vakkarisopimus, mutta aion silti olla ainakin sen pari vuotta kotona vaikka ei nuo miehenkään tulot päätä huimaa. Täytyy vaan vähän karsia menoja ja miettiä mihin rahansa laittaa. Olen onneks ollu aina tosi säästäväinen joten eipä tuo niin kauheasti toivottavasti kirpase :-) ja olen onneksi alala, josta on helppo löytää keikkatöitä. Tulot kun ei vaikuta hoitorahaan.

Mä kun oon kuvitellut että hoitoraha lasketaan kans jonain prosenttina omasta palkasta niin kuin äitiyspäiväraha mutta vaan pienempi prosentti! Siis aivan sairasta et työttömänäkin saa enemmän rahaa! Ja mä kun olin niin onnellinen että sain vakkarisopimuksen ennen raskautta, ei olis kannattanut... :(

Mä aion kans jäädä hoitovapaalle, varmaan siihen et poika on 2-v. Budjetti vedettävä vaan tiukalle ja nyt äitiysrahoista reilusti säästöön... Mä oon periaatteessa nyt työtön mut työttömäks en voi ilmottautua kun sit mun alalla joutuisin heti töihin :-S onneks pystyy varmaan keikkailemalla saamaan vähän lisätuloja, kun ei munkaan miehellä oo mitenkään erityisen suuret tulot.

Mä oon jo aikaa sit suunnitellut ja laskeskellut, että pystyn sen 2vuotta kotona olemaan. Ilman että mennään ihan vararikkoon. Äippärahoista säästöön vaan nyt niin paljon kun saa. Toivottavasti vauvasta tulee yhtä reipas ja "hoitohalukas" kuin siskoistaan, niin on helpompi mullekkin pieni hoitoon viedä :)

Eilen oli viimeinen päivä hakea sitä lastenhoitajan paikkaa (tai siis 6 vakituista paikkaa) uudesta päiväkodista mihin haluisin töihin. Kun laiton hakemuksen eilen huomasin että hakuaikaa on pidennetty kymmenellä päivällä! Kysyin työkaverilta asiasta ja hän tiesi kertoa että perjantaina oli vaan yksi pätevä hakija ja siks aikaa pidennettiin! En nyt oo ihan varma mitä laki sanoo mut aika hyvät mahikset mulla saada paikka vaikka olenkin äitiyslomalla ellei tule yli kuutta pätevää hakijaa. :) Jeeeee!
Seuraavaks täytyy sit miettiä koska menisin töihin... Olin ajatellut olla kotona kunnes vauva on 1,5v mutta kun laskin miten pieni tuo hoitovapaan korvaus on ja jos pääsen haluamaani paikkaan niin täytyy miettiä uudestaan... Damn...

Mä en pysty ainakaan laittaa penniäkä säästöö.. Meille jää kuukaudessa semmonen 400€ käteen. Ja joskus vähemmä kun tulee isot laskut kuten sähkö ja vakuutuslaskut:/ mut en oo kyllä mitään suunnitellukkaa että miten jatkossa.

Nyt ottaa päähän! Hain siis uutta työpaikkaa (tosin sama työnantaja mut eri toimipiste ja eri pomo) joka alkais 2.3. mutta kirjoitin rehellisesti hakemukseen että pääsisin aloittamaan ensi vuodenvaihteessa. Paikkoja on 6 (vakituisia) ja tähän mennessä mä olen toinen pätevä hakija. Nyt se esimies sieltä soitti ja ilmoitti etteivät aio huomioida mun hakemusta koska en pääsis aloittamaan työn alkaessa! Mua ei harmittais niin paljoa jos pääsisin haastatteluun ja palkkaisivat kuitenkin jonkun muun (pätevän) mutta että eivät edes huomioi mun hakemusta?!? :(

Takaisin