Äitiysvapaan alku

Muakin ahistaa jos en saa mitään tehdyks... etenki ku hommaa ois. Onneks tänään äiti kävi auttaa ni saatiin mun tavaroita paikalleen. On täällä vieläkin paikoittainen kaaos mut ehkä annan armoa. Vauvanvaatteet meni lipastoon piiloon yöks, huomenna saan pesukoneen ni alkaa pesurumba! Sit ehkä alan ymmärtää, että tää vauva syntyykin joskus...
 
Minä hullu kirjottelin tänne joskus syksyllä, että hankin ja laitan vauvan tavarat ja vaatteet valmiiksi vasta tämän vuoden puolella. Huh! Onneksi kuitenkin alkoi tehdä mieli laitella niitä jo aiemmin sillä nyt ne ois jäänyt laittamatta. Tai epätoivoisena ja väsyneenä niitä etsisin. Moni muukin etukäteen suunniteltu juttu on jäänyt toteuttamatta kun oma suorituskyky on tullut vastaan. En ole kauhean pettynyt saamattomuuteeni kun jo neljättä odotan, tiedän että tämä on ohimenevää. Mutta tuntuu, että pitää toisille koko ajan selitellä mitä on saanut aikaan ja miksi joku homma on jäänyt tekemättä. Eikä täällä edes ketään kiinnosta minun selittelyt eli tämä on täysin minun oman päänsisäistä. Se helpottaa kun vauva syntyy. Se on sitten se prioriteetti nro 1. Toivon vaan, että se kestää pitkään.
 
Happy mulla toi sama homma selittelyn kanssa. Mies kun kysyy et mitäs sulla tänään on suunnitelmissa niin hirveä lista pitäis omasta mielestä olla kertoa vaikka tuskin sillä kysyy. Lauantainakin kun oli känkkäränkän päivä niin ehdotti et menisin nukkumaan. Oma pää on se pahin orjapiiskuri :) sanoinkin miehelle et jos olisin kotiäiti niin meillä olis a) ahdistavan siistiä ja b) koko ajan joku askarteluprojekteja käynnissä. Talo täyttyisi sit käsitöistä ja leipomuksista.
 
Mä olen vasta toista arkipäivää äitiyslomalla, niin ei ole vielä ehtinyt mitkään saamattomuus-fiilikset iskeä. Varsinkin kun eilen nousin kuitenkin miehen kanssa samoihin aikoihin ja kävin asioilla yms. Oon kuitenkin varautunut siihen että jossain vaiheessa iskee tarve älyllisille haasteille, niin olen miettinyt muutaman työhön liittyvän kirjan valmiiksi, joita voin ruveta lukemaan. Eli tavoitteena olisi edes parin kirjan verran päivittää ammattitaitoa äitiysloman aikana. Valitsin toki sellaisia mielenkiintoisempia juttuja, jotka ei ole ihan niin olennaisia jokapäiväisessä työssä, ettei liikaa tunnu siltä että ihan oikeita töitä tekisi. Mä luen aika nopeasti ja paljon, eli senkin puolesta kivaa puuhaa.

Tänään silti aattelin lähinnä käydä vauvatavaroita shoppailemassa ja neuloa peittoa Netflixiä katsoen :D
 
Minä yritän sietää pientä sotkua ja epäjärjestystä kun eihän täällä voi elää jos paikat ois niinku minä haluan. Ajattelen, että tämä on tyttöjen koti myös joten niitä elämänjälkiä saakin näkyä. Enkä halua omia neurooseja siirtää niille. Hinkkaan, puunaan ja puleeraan sitten kun asun yksin taas joskus. Mutta vessa, keittiö ja sängyt/vuodevaatteet on semmoset mistä en tingi! Niitten on pysyttävä puhtaina ja pölyttöminä. Niissä tapahtuvat toiminnatkin on jo elämisen ehtoja jotka vaikuttaa meidän hyvinvointiin (syöminen, nukkuminen ja erittäminen).
 
Mua taasen kyrpii ku ei oo mitää tekemistä. Mihinkää voi mennä ku kaikki on töissä tai koulussa. Siivottu on ja ei viittis enää kovin montaa kertaa vauvan vaatteita ja tavaroita järjestellä :oops:
Tänään on kyl ollu nii itku päivä ettei mitää rajaa. :sad015 Aloin siitäki itkee ku siivosin vessaa ja pöntön puhdistusaine pullo tippuu lattialle. Ei ees hajonnu tai ruutannu ainetta mihinkää ni minä olin polvillaan vessan lattialla ja pillitin :eek: kolmesti oon jo tälle päivää märissy :banghead:
Vois oikeesti mennä vaikka nukkuu ja nukkua synnytykseen asti.
 
Mulla olis postissa paketteja enkä pääse hakemaan! En oo vielä sen kuntoinen että jaksaisin kävellä.
 
Päädyin sit lopulta laittamaan sähköpostia korkeimmalle esimiehelleni (joka päättää henkilökunnan sijoituksista eri päiväkodeissa) ja kerroin hänelle että on lainvastaista olla huomioimatta minua uuden päiväkodin henkilökunnan haussa. Kuulin että sinne oli tullut ainoastaan kaksi pätevää hakijaa (en tiedä laskettiinko mut niihin sit vai ei) ja paikkoja olis kuusi!
Sain vastaukseksi että saan tulla haastatteluun huomenna jos niin haluan mutta yksi vaatimuksista on että voi aloittaa työt 2.3.15. Siis toi on niin lainvastaista etenkin kun on kyse vakituisesta paikasta mutta en jaksa alkaa taistella kaupunkia vastaan. Ja toiseks hän huomautti että olen viime kesänä saanut vakituisen paikan nykyisestä päiväkodista ja heillä on periaatteena että pitää olla kaksi vuotta samassa paikassa ennen kuin voi pyytää sisäistä siirtoa. No, tuota ei kyllä kukaan kertonut mulle kun allekirjoitin sopimuksen! Jos olisin tiennyt sen en olis ottanut vastaan vakituista työsuhdetta paikasta jossa en viihdy! Taitaa mun aika Turun kaupungin työntekijänä olla ohi, nyt on onneks vuosi tai enemmän aikaa miettiä minne haluan ja hakea muita töitä. Asun Kaarinassa niin voin hakea töitä täältä tai sit yksityiseltä puolelta.
Mutta kyllä ottaa päähän!
 
No ei se nyt kyllä varsinaisesti taida olla lainvastaista edellyttää hakijan sitten kykenevän aloittamaan työt sovittuna päivänä. Eikä se siis ole raskauden perusteella syrjimistä, että ei sitten valita hakijoita, joista jo tiedetään, etteivät voi halutusti aloittaa. Tietty sinulla se syy siihen, ettet voi aloittaa työtä edellytetysti, on raskaus/synnytys/lapsi, mutta työnantajan puolelta sillä syyllä ei ole mitään väliä. Yhtä lailla siis sellaiset hakijat voitaisiin sitten karsia, jotka vaikka vielä opiskelisivat, olisivat ulkomailla matkoilla tai sidottuina entiseen työnantajaan tms. vaikka toukokuun alkuun saakka. Lainvastaisuus edellyttäisi sitä, että työnantaja ei palkkaa nimenomaan sen raskauden/perhevapaan tms. perusteella. Asiallisella syyllä saa toki jättää raskaana olevankin palkkaamatta. Harmi toki sulle Janna :sad001
 
Sivulla oikeuttaosottaville.fi lukee näin:
TYÖHÖNOTTOPÄÄTÖKSEN PITÄÄ PERUSTUA PÄTEVYYTEEN. TYÖHÖNOTTO-
PÄÄTÖKSEEN EI SAA VAIKUTTAA SE, ETTÄ
olet raskaana
sinulla on lapsia
olet perhevapaalla tai aiot tulevaisuudessa jäädä perhevapaalle.

Koska syy siihen etten voi aloittaa työtä kun se alkaisi on se että olen perhevapaalla niin eikö tuon tekstin mukaan työnantaja ei saisi käyttää sitä perusteluna? Sit ymmärtäisin eikä olis mitään valittamista jos olis päteviä hakijoita tarpeeks mistä valita mutta että mun sijaan otetaan mieluummin sijainen joka ei ole pätevä!
Mutta tää ei kyllä ole eka kerta kun Turun kaupunki kiertää sääntöjä ja juuri tuo esimies laukoo niin kummallisia juttuja (on mm kieltänyt joitakin työntekijöitä hakemasta näitä kyseisiä paikkoja) että mä olen kyllä saanut tarpeekseni. Haen kyllä muualle äitiysloman/hoitovapaan jälkeen.
 
Janna eroa ja hae sitä paikkaa :D Ei tosin kannata jos firma maksaa 3kk palkan...

Mä oon kanssa sitä mieltä, että lain mukaan äitiysloma ei ole syy jättää palkkaamatta. Siihen voidaan ottaa sijainen kyllä. Mut jos toi on muutenkin tollasta perseilyä, jotain 2v sääntöjä ym., niin ehkä sun kattaa miettiä muita vaihtoehtoja.
 
Mun entinen työnantaja kehoitti hakemaan heille virkaan, joka alkaisi elokuussa 2015. Tiesi että olen seuraavat 2vuotta kotona. Eli sijaisen palkkaisi siksi aikaa. En kylläkään hae, kun palkka niin pieni.
 
Laissa on noita muutamia olettamia, kuten syrjintäolettama joka syntyy jo sillä perusteella että työntekijä on raskaana tai perhevapaalla, tällöin näyttötaakka kääntyy niin että työnantajan on nimenomaisesti kyettävä osoittamaan että valinta tai irtisanominen on johtunut muusta (hyväksyttävästä) syystä, kokemus ammattitaito jne. Mutta kuten riipiitiikin jo totesi jos siellä on muutakin kuraa voi sun tilanteessa olla helpompi miettiä muita juttuja kuin perheenlisäyksen kanssa käräjäoikeudessa riitely.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Laiton luottamusmiehelle viestiä kun halusin vaan itteni takia tietää olenko oikeassa vai en ja sain vastauksen että tuo on lainvastaista toimintaa. Sain siis lopulta kutsun haastatteluun mutta sävyyn "voimme ottaa sinut huomioon työnhakijana jos niin haluat mutta kriteerit ovat blaa blaa blaa ja se että voit aloittaa työt 2.3.15". Eli tosi tosissaan ottaisivat mut huomioon! Ilmoitin jo etten tule haastatteluun kun en kuitenkaan voi täyttää kaikkia kriteereitä. Tää pomo laitto mulle just tekstaria että "ai jaa, sä et tulekaan haastatteluun vai?" Vastasin että en ja olen tarkistanut luottamusmieheltä että toimivat lainvastaisesti mutta en aio tehdä asiasta juttua vaan nyt olen tämän vuoden ainakin kotona ja mulla on hyvin aikaa miettiä mitä teen sen jälkeen. Mutta tää pomo on harvinaisen tyhmä! Hän vastas siihen vielä että eihän syy ole se että olen raskaana/äitiyslomalla vaan se etten pysty aloittamaan töitä kun pitäisi. Mutta kun nimenomaan äitiysloman takia en pystyisi aloittamaan sillon!!! Miten tyhmä sitä saa olla noin korkeassa asemassa?!?
Antaa olla, mä haen muualle kun haluan takaisin töihin. Onneks pätevistä lastenhoitajista on pulaa niin saan kyllä töitä. :)
 
Janna mä olen seurannut erään yksityisen päiväkodin toimitusjohtajaa ja sen temppuja aika liki ja sanat räikeä ja laiton on tulleet aika usein esiin, valitettavasti näitä on :sad001

hienoa että huomautit hänelle asiasta toivottavasti oppi menisi perille, mutta joskus on fiksumpi väistää ja toivottavasti pääset paljon parempaan työhön ja saat keskittyä vauvaan etkä noin tyhmien pomojen kanssa vääntämiseen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top