Äitiyspakkaus

Kuten illalla arvelinkin, ni sain aamulla lukea sivuilta uuden statuksen "postitettu"! :happy:. Nyt sit edessä vaan matkahuollon viestin ja paketin odottelua.. Toivottavasti siinä sit ei kestäis, ku tää alkuosio sujui mukavan vauhdikkaasti. Ja toivotaan, että muillakin edistyy pakettihommat.. odottelu on aina mälsää :)

Mulle tuli paketti eilen ja tilasin sen kolme viikkoa sitten eli kärsivällisyyttä :)

Varoituksen sananen; siniset housut niistä voi lähteä reilusti väriä siitä onkin lappu mukana.
Mutta toinen mistä ei ole varoitettu on kylpypyyhe, se nukkaa aika mukavasti monella. Olen helmikuu ryhmässä ja siellä ollaan juteltu näistä niin ajattelin vinkata tännekin :)

Mäkin laitoin jo hakemukset menemään, katotaan koska pakkaus tulee. :)
Tuli mieleen että tuleeko ne mammaloman vanhempainrahat tms. viime vuoden verotuksen mukaan vai vuoden 2013? Mä oon ihan pihalla.. :)

Ne tulee 2014 mukaan, koska la on 2016 puolella :)

Muoks. Siis ainaki ku kokeilee kelan laskurilla, nii sinne tulee automaattisesti 2014 tulot..

Joo siinä hakemuksessa kysyttiin muuten erikseen, että haluaako hakea edellisen puolen vuoden tuloilla :)

Näkyykö siinä hakemuksessa jo että paljonko saa sitten rahaa äitiyslomalla?

Vanhempainrahojen laskentavuosi määräytyy sen vuoden mukaan jolloin äitiysloma alkaa. Teillä alkaa kaikilla 2016 eli tulee 2014 vuoden tulojen mukaan. Meillä tammikuisilla taas äitiyslomat alkaa kaikilla vielä tämän vuoden puolella eli meillä tulee 2013 vuoden tulojen mukaan (ellei hae tosiaan sen viimeisen 6kk:n mukaan), vaikka lasketut ajat onkin ensi vuoden puolella. Laskurilla voi tosiaan laskea noi summat ja osahan saa työnantajalta täyden palkan esim ekan 3kk:n ajan. Näin on määritelty esim kvtesissa eli sen alla työskentelevät saavat ainakin, mutta myös monet muut. Eli kannattaa kysyä työnantajalta tuosta jos ei tiedä miten menee. Noita hakemuksia täytellessähän täytyy merkitä jos saa palkkaa. Kela siis maksaa silloin sen äitiyspäivärahan työnantajalle siltä ajalta kun työnantaja maksaa palkkaa.

Okei, niin mäkin käsitin että viime vuoden tulot mutta kun sitä laskuria käytin niin siinä sitten oli että laita vuoden 2013 tulot. Viime vuodet ollu töissä niin eipä noi tulot hirveesti oo muuttunu.

Meiän neuvolassa terkkari sanoi että jos hakee tukea tän vuoden puolella niin menee vuoden 2013 tuloilla. Ja jos hakis vasta ens vuoden puolella niin menis viime vuoden mukaan. Et en sit tiiä.. Mut aattelin ainakin yrittää saadaan viimeisen 6kk:n mukaan kun sen verran paremmat tulot on nyt ollu..

Mun mielestä se laskuri tarjoaa ensiks vuotta 2013 mutta kun sinne syöttää tiedon et äitiysloma alkaa vuonna 2016 niin se muuttuu automaattisesti vuodeks 2014 :)

Lissu, sit se terkka on kertonut väärin :). Eli sillä tuen alkamisajalla on merkitystä, ei hakuajalla. Meillä tuo tuki alkaa vasta ensi vuonna, joten lasketaan 14-vuoden mukaan, ellei sit hae viimeisten 6kk mukaan. Kurkkasin uteliaisuudesta äsken alkamisaikalaskuria, ja jopa varhennettuna tuo menee ensi vuodelle, eli 14-vuoden mukaan, ellei la oo 1.3.2016 (silloin varhennettu alkamisaika olisi 31.12.2015, eli 13-vuoden tulot).

SannaRiikka, mä huomasin kans saman asian, eli noin se menee - eka tarjoaa väärää vuotta, ja sit korjaa ku on painanu "laske" :)

Okei, hyvä tietää. ☺ Mut tosiaan toivotaan että saisi viimeisen puolen vuoden mukaan kun oon ollu täyspäiväisesti töissä..

Mitä tarkoittaa; "verovuoden 2014 työtulo ansiotulosta tehtyjen vähennysten jälkeen"? Pliis ihan suomen kielellä kiitos, en ymmärrä :D

Mä saan esimerkiksi joka vuosi työmatkoista aika paljon takaisin veronpalautusta, niin nyt jään niiden kulujen verran tappiolle tässä. Mulla siis vähennetään kokonaistuloista niiden työmatkakulujen verran pois ennenkuin saadaan se summa, mistä äippäkorvaukset lasketaan.

Joo, kaikkien palkasta on veroissa otettu tietty summa vähennyksiä valmiiksi huomioon. Sitten saattaa olla tulonhankintaan meneviä kuluja: matkakuluja, ammattiostoja, koulutuksia ym. joita on mahdollista vähentää verotuksesta.

Kela katsoo, että todelliset tulot on tällöin pienemmät kuin palkkatulo muuten olisi, koska saadakseen x-määrän palkkaa, on tarvinnut maksaa kuluja, joita ei äitiyslomalla ole.

Takaisin