Äitien hyvinvointi synnytyksen jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ellami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kanssa kynnet kasvaa kovasti ja ovat paljon vahvemmat!! Ja ihokarvat kasvaa hitaampaa.. hiusten lähtöä en ole luojan kiitos vielä huomannut .. on meinaan niin ohuet hiukset että äkkiä ollaan kaljuja :D mutta hiusten kasvu nopeutui raskaus aikana ja kunto parani ( tosin värjäyksen lopetus voi myös vaikuttaa)

Synnytyksestä palautuminen on näköjään melko hidasta. En oo paljon uskaltanut tiirailla alakertaan, sinne tuli synnytyksestä iso vekki ja emättimeen repeämä. Tänään kuitenkin näin, että emättimen kudokset "roikkuu", eli ei vissiin mitään tukea lantionpohjassa. Oon aloittanut harjotteleen lantionpohjaa ja syviä vatsoja, mutta ilmeisesti auttamattoman vähän. Omalla kohdalla synnytys oli hidas eikä sujunut luonnolliseen tahtiin. Ehkäpä siksi palautuminen on myös hidasta. Äsken yritettiin sekstailla, mutta ykkönen on liian hauras, sitte muut metodit käyttöön.
Synnytyksestä 2,5 kuukautta

Synnytyksestä palautuminen on näköjään melko hidasta. En oo paljon uskaltanut tiirailla alakertaan, sinne tuli synnytyksestä iso vekki ja emättimeen repeämä. Tänään kuitenkin näin, että emättimen kudokset "roikkuu", eli ei vissiin mitään tukea lantionpohjassa. Oon aloittanut harjotteleen lantionpohjaa ja syviä vatsoja, mutta ilmeisesti auttamattoman vähän. Omalla kohdalla synnytys oli hidas eikä sujunut luonnolliseen tahtiin. Ehkäpä siksi palautuminen on myös hidasta. Äsken yritettiin sekstailla, mutta ykkönen on liian hauras, sitte muut metodit käyttöön.
Synnytyksestä 2,5 kuukautta

Sama täällä. Et ole ainut! Viimeksi eilen tiirailin peilillä alakertaa, mutta ei ainakaan vielä ole havaittavissa palautumista.

Mulla on emättimen suulta roikkunu tavaraa esikoisen syntymän ( 2010) jälkeen eikä oo ulkonäköön vaikuttani lihasten jumppa. Alkuun asia kauhistutti,mutta nyt olen asian kans ihan sinut. Vaikka ulkonäkö ei ole yhtä "kaunis" kuin ennen,niin on tunto alakerrassa kuitenkin parempi kuin ennen. Orgasmit on paljon voimakkaampia kuin ennen ( sillon kun harvakseltaan sai ) ja nyt sen saan lähes joka kerta yhdynnässä. Olin yllättynyt esikon syntymän jälkeen että mitä tapahtuu kun sain voimakkaan orkun ja itkukin meinas tulla kun oli niin ihanaa.. Eli ei välttämättä tarvitse surra mirrin ulkonäköä jos tuntoaisti paranee. Toivon sitä teille jokaiselle :) ja voihan toisilla toosan ulkonäkö palautua ennalleen. Mulla se jäi sen näköseksi että sieltä on muutama kaveri ulos tullut :)

Vimpa, joo selvähän se, ettei ihan alkuperäiseksi palaa ;) No, oottelen niitä positiivisia vaikutuksia ehkä sitten. Toistaiseksi ei oo halut palannut, mutta halusin kokeilla ihan kokeilemisen vuoksi. Mun haluja jos jäädään odottelemaan, siihen voi mennä piiitkä aika. Enempi, että ei kokonaan unohdu avioliiton intiimipuoli...

Joo ei mullakaan ole sellasta oloa että vitsi nyt panettas,yleensä mies tekee aloitteen ja vaikka sanon että väsyttää niin hän sanoo että tuu nyt vähä pötköttelee ja siitä se sit lähtee ja mietin joka kerran jälkeen,että eipä tuo nyt oikeesti sit väsyttäny ja miks tähän ei ryhdy useemmin,kun kivaahan se on kun vauhtiin pääsee. Liukkaria vaan pitää paljon käyttää,kun paikat on aika kuivat edelleen :)

Mullakin hiuksia lähtee ja ne rasvoittuu aika nopeasti. Raskausaikana ei rasvoittunut millään ja oli paksut ja tuuheat.

Paino on melkeen sama kuin ennen raskautta mutta masussa pientä löysää vielä. Ei sillä kiire, sen kerkee sitten saada pois kun aika on.
Nyt aika menee vauvalle<3

Mun vasen lonkka naksuu paljon, onko niin löystynyt raskauden/synnytyksen takia..? :o

Mulla lähtee myös hirveesti hiuksia ja niitä on oikeesti ihan kaikkialla. Jopa neuvolassa terkka veti vauvan kädestä pari mun hiusta pois :eek: mutta onneks mulla on tosi paksut hiukset niin ei oikeestaan huomaa että hiukset harvenee.

Lantio on edelleen edestä kosketusarka synnytyksen jäljiltä. Ponnistusvaihe pitkitty mun ahtaan lantion takia ja nyt mietityttää että palaudunkohan ikinä takasin normaaliksi. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi vaan että ihan normaalia mutta kyllä tää vaan mua häiritsee arjessa. En voi esim pitää vauvaa mahani päällä koska jos yhtään osuu lantioon niin tekee tosi kipeetä ja muutenkin joudun varomaan etten nojaa tai kurkota mihinkään niin että vois osua lantioon. Onko muilla ollu samanlaisia kipuja?

Ja onko muilla alkanut menkat vielä ja jos on niin onko kierto palannut normaaliksi? Mulla oli aika pian jälkivuodon loppumisen jälkeen menkat(joulukuun alussa) ja seuraavat ei oo vieläkään alkaneet. Osittaisimetin tammikuun puoleen väliin mutta imetys oli kuitenkin tosi vähäistä.

maje555, mulla tuntuu vähän niinku häpyliitoksen löysyyttä, eli vähän on arka ajoittain. Ei varmaankaan niin paljon, kuin itseltäsi tilannetta kuvailit.
Oletan, että nivelsiteet yms on muutaman kuukauden vielä löysät, joten en ole huolissani. Mulla otti pehmytkudoksista kiinni, kun teki avotarjonta tiukkaa.

Mulla lonksuu nilkat, polvet ja lonkat.. kuulostan ihan ikäihmiseltä, kun nouset esim. sohvalta tai lattialta. Kauhea pauke vaan käy.. :wacky:

Nyt on mamman kynnet kuosissa, maanantaina on yllätys kampaaja - meen hiusmalliksi, niin saan leikkauksen kympillä. :smug:

Ja siis kynsissä on vaan geelilakka, katsotaan miten kestää.. ens kerralla sit voidaan laittaa geelaus, jos tuntuu ettei tarpeeksi ole vahvuutta kynnessä.

IMG_20170210_161422-782x782.jpg

Mulla lähtee myös hirveesti hiuksia ja niitä on oikeesti ihan kaikkialla. Jopa neuvolassa terkka veti vauvan kädestä pari mun hiusta pois :eek: mutta onneks mulla on tosi paksut hiukset niin ei oikeestaan huomaa että hiukset harvenee.

Lantio on edelleen edestä kosketusarka synnytyksen jäljiltä. Ponnistusvaihe pitkitty mun ahtaan lantion takia ja nyt mietityttää että palaudunkohan ikinä takasin normaaliksi. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi vaan että ihan normaalia mutta kyllä tää vaan mua häiritsee arjessa. En voi esim pitää vauvaa mahani päällä koska jos yhtään osuu lantioon niin tekee tosi kipeetä ja muutenkin joudun varomaan etten nojaa tai kurkota mihinkään niin että vois osua lantioon. Onko muilla ollu samanlaisia kipuja?

Ja onko muilla alkanut menkat vielä ja jos on niin onko kierto palannut normaaliksi? Mulla oli aika pian jälkivuodon loppumisen jälkeen menkat(joulukuun alussa) ja seuraavat ei oo vieläkään alkaneet. Osittaisimetin tammikuun puoleen väliin mutta imetys oli kuitenkin tosi vähäistä.

Ite en ole imettänyt ja menkat alkoi pian jälkivuodon jälkeen. Noh, nyt on kiertopäivä 45, että ei oo ihan vielä palautunut normaaliksi. :D

Voi jee, tänään ois kampaajalla käynti piiiiiiiiitkästä aikaa :happy: hävettää sanoa, mutta edellisestä kerrasta kohta pari vuotta :hilarious: joskus ite pätkäisin huonoja latvoja pois :joyful: piiiiitkät hiukset ni ei niin huomaa ja ku aina kiinni ku pieniä lapsia talossa.

Tänään ois siis äidiltä saamani lahjakortin käyttö, en oo muuten eläissään aiemmin niin osuvaa ja tarpeeseen tulevaa lahjaa saanunna :) elikkäs siis ois tänään turvehoitoa, päähieronta, pesua, leikkaus ja toki muotoonkuivaus. Pari tuntia omaa aikaa, luksusta :happy:

Milloinhan sitä sais itse aikaseks mentyy kampaajalle :D Alkaa nimittäin ketuttamaa tää jatkuva hiusten lähtö ni haluisin pätkästä pitkät hiukset lyhyemmiksi. Mutta koskaan ei tunnu saavan aikaseks varattuu aikaa. Oon ruvennu "ottamaa" vähän omaa aikaa ja käyn silloin tällöin kaverin luona viettämässä leffailtaa :) Tehdään yhdessä jotain ruokaa ja rentoudutaan leffan parissa pari tuntia.

Mulle on hyvä henkireikä liikunta. Toisiin jumppiin saa ottaa lapsen mukaan, lyhyet ajat pärjää lapsiparkissakin tai sitten mies hoitaa kotona maitopullon kera la/su. Mä en pääsis iltaisin mihinkään, koska toimin maitobaarina klo 19-20 asti, kunnes pikkuinen menee nukkumaan. Sitten yhdeksältä pitää jo itsekin mennä nukkumaan, että jaksaa yöheräämisten kanssa ja seuraavaan aamuun ylös klo 06.

Mun piti ihan miettiä, että mikä mun henkireikä on... Ei sellaista taida olla :D Nautin pitkistä vaunulenkeistä ja siitä omasta ajasta, kun vauva nukkuu ulkona. Ehtii lukea sisustuslehtiä... Lisäksi mä päivittelen päikkäreiden aikaan meidän blogia ja mietin remppapuolen tulevaa sisustusta. Olen vielä siinä harhakuvassa, että voin pojan kanssa sitten tehdä siellä pintoja. Monet ampuneet alas tämän mun unelmani, mutta pidän kynsin hampain siitä kiinni :D Olen ennen raskautta ollut 2,5 v tekemässä joka vapaa-ajan hetki tätä remonttia, joten on henkisesti aika rankkaa aikaa tämä, kun en siellä mitään voi tehdä. En kyllä vaihtaisi hetkeäkään pojan kanssa pois, mutta muutos silti suuri ja se joskus on vaikeaa hyväksyä.

Mun henkireikä on käsityöt ja ihmisten tapaaminen. Ihan parasta jos ne voi yhdistää! :woot: Vauva edesauttaa äidin hyvinvointia: tykkää katsella kun puikot heiluu. Tänäänkin katseli vain rauhassa kun neuloin. :love2 Joskus mun pitää myös päästä yksin kävelylle tai pyöräilylle.

Mun henkireikä on käsityöt ja ihmisten tapaaminen. Ihan parasta jos ne voi yhdistää! :woot: Vauva edesauttaa äidin hyvinvointia: tykkää katsella kun puikot heiluu. Tänäänkin katseli vain rauhassa kun neuloin. :love2 Joskus mun pitää myös päästä yksin kävelylle tai pyöräilylle.
Voi vitsit, mä oon kans alkanut tekemään uudelleen ompeluhommia. Mulla tulee edelleen puutumista käsiin, joten neulominen ei vielä suju. Mutta tein tuossa kietasumekon itselle ja imetyspaidan... Tytölle pitäisi kans jotain alkaa tekemään, materiaaleja olis mekkoihin ja ehkäpä bodynkin tekaisen ihan vaan kokeeksi ...!?

Sillon kun olin kolmen pienen lapsen yh täysin eikä lapset ollut koskaan juuri hoidossa niin mun henkireikä oli viedä yksin roskat ja käydä yksin vessassa.. en paljoo vaatinut sillon nuorena ja hyvin jaksoin sekä nautin täysin valittamatta! Olin kolmen lapsen äiti jo 22 vuotiaana joten kylläpä voin sanoo kohdallani että nuorena jaksaa ja nauttii paremmin. Saas nähä miten nyt....

Mulla ei sinänsä oo tällä hetkellä mitään henkireikää. Tai no jos tarkkaan ajattelee niin ehkä ne on ne hetket, kun kaikki lapset illalla nukkuu ja saa hetken olla miehen kanssa kahden. Tässä kevään edetessä tarkoitus alkaa lenkkeilemään yksikseenkin tai kaverin kanssa, kuhan ensin nuo tiet sulais siihen kuntoon että reipas lenkkeily onnistuu. Vaunulenkkejä ollaan toki varovaisesti tehty, van reipas lenkkeily ei onnistu kun paikat paikoitellen ihan jäässä.

Takaisin