Äitien hyvinvointi synnytyksen jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ellami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ostin Mamaliciouksen korkeavyötäröiset farkut, ne on mallia alkuraskaus/raskauden jälkeen ja hitto, kun olisin tajunnut aikaisemmin, olisin ostanut noita useammat - TOSI hyvät päällä, tukevat selkää ja piilottavat vatsaröllykän, mutta ennen kaikkea ei tarvitse pelätä vetoketjun aukeamista, kuten normi farkuissa. Ja ovat tosi napakat eli näyttävät vielä kaiken hyvän lisäksi oikeinkin kivoilta päällä.

Kyllä vaan henkilenkin puoli pysyy paremmin kasassa, kun viihtyy omassa kropassaan ja esim. toissapäivänä, kun lähdin vaunulenkille ja laitoin huuliin vähän punaa, oli olo heti paljon virkeämpi ja "ihmismäisempi" - vaikka vaatetus tai muu ulkoinen olemus ei mitenkään ihmeellinen ollutkaan.

Huomasin myös, että tarviin ainakin kerran pariin viikkoon aikuista jutteluseuraa, jonka kanssa voi puhua muistakin kuin vauvajutuista - toki niistäkin tulee puhuttua, mutta pitää olla edes mahdollisuus puhua jostain muusta. Muuten alkaa seinät kaatumaan päälle.

Näitä lukiessani tajusin, etten tosiaan ole käynyt yksin juuri missään vauvan tulon jälkeen. Vauvalle ei ole pulloa edes kokeiltu tarjota, joten kovin kauaksi edes ei pääse mutta ehkäpä niistä kävelylenkeistä olisi hyvä aloittaa. Niillekkin mies vaan olettaa, että otan tietenkin vauvan mukaan (koska hän ei muka pärjää kahden kanssa). Jotenkin mies on tällä toisella kierroksella paljon arempi hoitamaan vauvaa ja puuhaa siksi mielumin esikoisen kanssa.

Kyllä meilläkin mies aluksi meinasi että teen kaikki lenkit vauvan kaa, mutta saatiin sovittua että käyn välillä yksin sen puoli tuntia ulkona. On se ihan toisella lailla piristävää, kuin vaunulenkit joissa on se äitihälytystila päällä jatkuvasti. Saman päivän aikana voikin tulla tehtyä pari lenkkiä sitten. :)
Paino onkin lähtenyt hiljalleen putoamaan kun on rajoittanut mässäilyä ja syönyt enemmän viiliä/maustamatonta jogurttia, hedelmiä ja vihanneksia, pähkinöitä ym. Toki välillä sorrun karkkeihin, mutta kunhan ei nyt ihan joka päivä. :D

Ajattelin käydä ostamassa talvijuoksukengät ja aloittaa kanssa hölkkäilyn. Kotiovelta pääsee juoksemaan, niin ei tarvitse lähteä minnekään urheilemaan. Tekisi mieli harjoitella vatsalihaksiakin, kun selkä ei tahdo kestää vauvan nostelua, mutta mietityttää tuo erkauma. Mulle tehtiin sektio ja minusta vähän on erkaumaa, mutta enpä tiedä. Synnärillä lääkäri sanoi, ettei kaikilla välttämättä palaudu entiselleen, joten vaikea tietää, milloin saisi alkaa treenaamaan. Nyt oon tehnyt vaan heijaavia kiertoja.

Mullakin hiukset lyheni ennen nimiäisiä, mutta en rohjennut kampaajalle, vaan mies leikkasi :wideyed: Ei ollut ihan paras idea, mutta luonnonkiharat antaa paljon anteeksi. Nyt tekis mieli käydä ihan oikealla kampaajalla :grin Oletteko huomanneet hiustenlähtöä? Mulla on alkanut lähtemään hiuksia tosi paljon. Syön vitamiinivalmistetta ja imetän vain osittaain, mutta oiskohan se tosta imetyksestä kuitenkin. Oon aika lailla syönyt pakasteesta omatekemää ruokaa, kun meidän vaavi ei hetken rauhaa anna ruuan tekoon. Eli ruoka ei ole ollut sitä parhainta. Viikonloppuna tosin yrittänyt paikkailla tilannetta, kun mies kotona.

Yksi omaa mieltä kohottanut asia oli muutaman luksusjutun salliminen. Ostin kalliin kasvovoiteen, kun vanha halpis ei tuntunut kosteuttavan tarpeeksi. Ja otin yöimetyksen lämmikkeeksi aiemmin ostaneeni Balmuirin mohairkaulaliinan, jota olen säästellyt parempana huivina. Vaikka tukka on nutturalla ja kuljen samoissa kaavuissa koko ajan, niin noi piristää.

Ei myöskään haittaa mielialalle tee, jos joku sattuisi joskus kehaisemaan edes jostain aiheesta.. mäkin näytin yks päivä miehelle kuvaa, jonka olin ottanut itsestäni, kerrankin jaksoin edes vähän panostaa "kato, miten nättinä olin tänään!" ja vaikka vastaus oli, että ainahan sä näytät hyvältä, niin vois sen joskus myös sanoa ääneen..

Ei sillä, en oo ennen pitänyt itseäni mitenkään turhamaisena ihmisenä, mutta nyt kun huomaa, miten ison buustauksen huoliteltu ulkonäkö antaa mielialalle, niin väkisin hiipii mieleen, että oonko mä oikeasti näin pinnallinen ihminen? Toisaalta, jos kerran kahteen viikkoon edes yrittää laittaa farkkuja jalkaan ja sohia naamaan muutakin kuin Bebanthenia, niin sallittakoon se itse kullekkin.

Ens viikolla onkin sitten kuulema tällä mammalla ulkoilupäivä.. edellinen vauvasta erohan muun kuin kaupassa käynnin takia oli joulukuussa, että eiköhän muutaman tunnin iltavapaat ole ansaittu - mä en siis kaipaa baareihin hillumaan, mutta mulla on ikävä sitä, että saa olla istuskelemassa vaikka kaverin työpaikan baaritiskillä juomassa kahvia tai paria olutta ilman kiirettä mihinkään, höpötellä mitä sattuu ja jos tuntuu siltä, mennä moikkaamaan seuraavaa kaveria viereiseen ravintolaan.

Ikinähän ei ole enää paluuta entiseen huolettomaan elämään ja vaikka mitenkä koitan ottaa rennosti, ajattelen tyttöä erossa ollessa melkein koko ajan. Mutta mun mielestä myös miehelle pitää antaa mahdollisuus olla tytön kanssa kahdestaan ja ihan hyvää tekee sillekkin päästä tutustumaan meidän iltakuvioihin - ne kun on enempi ollut mun heiniä. Välillä oikein on naurattanut, kun oon aamulla antanut tytön miehelle, että viihdyttäisi hetken, niin että saan nukkua vielä vähän aikaa (mies siis tullut vähän ennen kuutta töistä eikä ole vielä edes käynyt nukkumaan), niin toinen on ihan helisemässä, kun "väsyttää" ja "etkö nyt voisi vaan nukahtaa, että isikin pääsisi nukkumaan?".. :rolleyes:

Juu mä oon huomannu hiusten lähdön (hitokseen ärsyttää!!!:mad:) raskausaikana paksuuntui ja kasvo tosi hyvin hiukset ja ne oli tosi hyväkuntoisen näköiset. Olin nii mielissäni vaikka tiesin tämän päivänkin tulevan että tukka lähtee tukkoina. Mutta silti ärsyttää ku se oli nii hieno jo ja olin jo nii ylpeä omasta tukasta. Mulla siis on aina ollu suht ohut hius ja hamppuuntuu latvoista ja päältä tosi helposti plus katkeilee helposti. Oikein perinteinen suomalainen tukkalaatu :facepalm:

Mie kauhulla odotan millon hiukset alkaa pudota päästä... tyttö nyt reilu 2kk. Esikoisen ollessa aika tasan 3kk miulta alko lähtee ihan mahottomasti hiuksia. Joku kuukaus hiusten lähdön alettua huomasin hiusrajan pakenevan, se oli järkytys miten paljon hiuksia voi lähteä. Sit pari kuukautta myöhemmin kun alko uutta kasvaa ni se hiusrajasiili oli järkyttävä :hilarious: Tuli hankittua uusi hiustyyli että sai peitettyä sen siilin, paksulla otsiksella mennään edelleen niin tällä kertaa ei tarvii huolehtia siilin peitosta :grin Eli jos joku on uutta hiustyyliä leikkauttamassa niin kannattaa tämä huomioida :grin Koska valitettavasti on yleinen ilmiö.

Ekassa raskaudessa en muuten huomannu ollenkaan muutosta hiusten lähdössä, mielestäni lähti normaalisti hiuksia. Tässä raskaudessa en muista yhdenkään hiuksen pudonneen raskauden aikana, toivottavasti ei tarkota sitä että sulkasato on tällä kertaa vielä pahempi... No onneks kampaaja äiti osaa ehkä pelastaa miun pään jos pahaks menee :hilarious:

Joo raskaudesta se hiustenlähtö johtuu. Kun raskausaikana ei juuri lähde hiuksia, niin sitten muutaman kuukauden kuluttua iskee joukkokato. Mulla on lähtenyt hiuksia ykkösen ja kakkosen kohdalla, mut ei niin et ois vaikuttanut mun kuontaloon paljoa. Ennemmin oon raskausaikana nauttinut hyvinvoivista kynsistä :) kunnes ovat taas hapertuneet ennalleen jonkun ajan kuluttua.

Kävin tänään kampaajalla ja miten hyvää se tekikään! En huomannut ekan synnytyksen jälkeen, että olisi sen kummemmin hiuksia lähtenyt kuin normaalistikaan. Nyt olen vaan huomannut, että kovin on kiillottomat hiukset. Tämän kampaajareissun jälkeen ei enää ole lasten sormet kokoajan sotkussa hiusten kanssa. Minulla on ihan kiusallisen paksut hiukset. Kampaajatkin joutuu aina monta kertaa käydä sekoittamassa uudet värit ja aina myös seuraavan asiakkaan aika myöhästyy. :oops:

Mulla ei ole koskaan lähtenyt raskauksien myötä hiuksia, eikä ole tälläkään kertaa lähtenyt (ainakaan vielä, kopkop). Päinvastoin kampaaja kehui miten hyvässä kunnossa mun hiukset on kun kävin noin viikko sitten siistimässä latvat. Yleensä talvisin hiukset on vaan kuivat koppurat ja latvat tosi huonossa kunnossa. Tyvi kyllä pitäisi värjätä mutta oon ylipäätään vähän kyllästynyt tähän nykyiseen hiusten väriin ja hiusmalliinkin mutta en tiedä mitä haluaisin tilallekaan, kiva kun ois helppo ylläpidetävä kuitenkin.

Itsehän kasvatan omaa väriä takasin. Ei tarvi värjäilyä miettiä ja siihen laittaa rahojansa enää. :) Ihan mielenkiintoista nähä vuosien värjäilyn jälkeen että oma kuontalo on sellainen punertavaan vivahtava suklaanruskea. Ihan jees siis. Hiuksetkin varmaan tykkää kun ei tule värjäiltyä.
Hiustenlähdöstä en osaa sanoa, ilmeisesti ei ole ollut niin runsasta sitten.

Ja vaikka en minäkään mikään pinnallinen ihminen ole niin kyllä se naaman ehostaminen välillä tekee ihmiseksi ja piristää omaa mieltä. Ei niin loista tummat silmänaluset ja kalpea iho. :D

Oonko mä ainut joka viihtyy ilman meikkiä? En koe oloani mitenkään paremmaks/pirteemmäks jos meikkaan. Häiritsee vaan jos naamassa on jotain "ylimääräistä" :grin ainoastaan joihinkin juhliin vähän saatan meikata.

Hiukset on vielä toistaseks tosi hyvässä kunnossa, toivottavasti ei tällä kertaa ihan yhtä paljoa lähde päästä kun esikoisen raskauden jälkeen.

Minä ainakin olen ollu onnellinen kun on oikea syy että ei meikkaa ja toisaalta nyt äitiyden myötä ei voisi vähempää kiinnostaa onko meikkiä vai ei ku lähden kaupoille. Huonoihoisena ihmisenä en aiemmin voinut kuvitellakaan liikkuvani missään ilman vähintään sen meikkivoiteen laittoa. Iho nyt ei edelleenkään ole maailman parhain, mutta kyllä se paremmin voi ilman meikkiä. Ja olen tyytyväinen, että ylipäätään koen mukavammaksi olon ilman meikkiä kuin meikattuna. Tokihan silti toisinaan on kivakin laittautua oikein kunnolla, mutta juhliin sitten :)

Minulla on alkanut nyt lähteä tolkuttomasti hiuksia. Rasittavaa, kun niitä on joka paikassa. :/

Olipa kivaa eilen katsoa pitkästä aikaa leffaa yömyöhälle! En nykyään ehdi tv:tä paljoa katselemaan, mutta eilen aloin katsomaan The wolf of wallstreetiä ja luulin sen olevan normaalipituinen leffa. Sehän kestikin klo 00.30 asti! Tiesin, että on väärin vauvaa kohtaan että mä kukun niin myöhään enkä mene hänen kanssaan normaaliaikaan makkariin tissittelemään, mutta mun oli pakko kattoo se elokuva loppuun, koska se oli niin hyvä ja Leonardo DiCaprio. <3 No vauva oli kyllä ihan tyytyväisenä koko ajan ja tissiteltiin tietty sit sohvalla. :)

Tänään meen illalla kaverin kans leffaan ja nyt on sitten pakko pestä ja sterilisoida rintapumppu, joka on odottanut käyttämättömänä pakkauksessaan. Käyttöohjeen jo luin. Toivottavasti vauva suostuu pullosta juomaan sitten maitoa, jos sillä ihan kauhea nälkä tulee mun poissaolon aikana. Hyvin mahdollista on, että ei hyväksy pulloa (siskonsa ei hyväksynyt). Siinä tapauksessa täytyy sitten miehen kokeilla ruiskulla tms syöttää. Mukavaa päästä tekemään jotain kaverin kans ja meinaan kyllä meikatakin. :joyful:

Täällä yksi, joka ei meikkaa muuta ku juhliin sitten ja niihinkin välillä en.. jotenki epämukava olo meikissä (varmaan johtuu siitä ku harvoin nykyään meikkaa ) mutta pitäähän sitä isompiin juhliin vähän panostaa :happy:

Hiuksia lähtee ja paljon..

Täälläkin yksi meikitön _0/ Mun iho on raskauden ja synnytyksen jälkeen paremmassa kunnossa kuin varmaan ikinä. En senkään takia halua laittaa siihen jotain sellaista, joka mahdollisesti tukkii huokosia. Ja jos laitan ripsaria niin unohdan sen olemassaolon ja varmasti hieron silmiä :D Kampaamossa olen ollut viim häitä ennen eli v 2012. Ne ovat aina kiinni, joten ei oo niin justiinsa. Vielä ei hiukset ole alkaneet lähtemään, toivottavasti eivät alakaan.

Oo.. mä suunnittelin käyväni leikkaamassa melkein parikymmentä senttiä hiusten pituudesta pois, niin ei tosiaan olis aina tytön käsissä tuppoja hiusten auki ollessa, mutta pitäisköhän sittenkin odottaa vielä, jos käy hirveä kato muutenkin, etten sit näytä kaljulta..?

Kynnet on täälläkin tosi vahvat ja pitkät verrattuna normaaliin, mutta voiko hormonitoiminta vaikuttaa myös hiusten väriin? Kun siis mulla on VAALEA tyvikasvu, vaikka siis oon ihan blondi ja normaalisti oon kaks kertaa vuodessa vaalentanut tyveä pari astetta, kun tykkään tällaisesta kylmästä platinablondista enemmän kuin omasta beigeen taittavasta sävystä? Eli siis tällä hetkellä on lähes valkoinen tyvi, jonka jälkeen on kymmenisen senttiä (eli siis se pätkä, jonka olen viimeisen vuoden aikana vaalentanut) tummempaa blondia ja hiusten pituudet ja latvat onkin sitten tuollaista hopeaan taittavaa platinansävyä.. tai sit sille vaalennetulle osalle on käynyt jotain tosi mystistä. :hilarious:

Mutta siis ihokarvojenkin kasvu on hidastunut ihan älyttömästi raskausaikaan: ehkä kerran kahteen viikkoon on syytä ajalla sääret ja kainalot ja säärien karvat on nyt niin vaaleita ja hentoisia, että varmaan lähtisivät vähän karkemalla pyyhkeellä hangatessa. :rolleyes:

Mulla meinasi hermo mennä kun tänään pumppailin ja saalis oli molemmista rinnoista yht. vain 30 ml! :mad: Ja sitten vielä vauva ei suostunut syömään just ennen kuin lähdin sinne leffaan, vaan oli syönyt viimeksi yli puoli h aiemmin. Stressasin että kuinkahan nyt käy, vauva olisi sitten ilman rintaa 3,5h. Mies rauhoitteli, että kyllä hän pärjää vauvan kanssa.

Ja tosi hyvin olivat pärjänneetkin, vauva oli nukkunut melkein koko ajan, ei ollut edes sitä pumppaamaani maitoa tarvinnut. :eek: Ja mulle teki niiiiin hyvää käydä katsomassa hyvä leffa ihan rauhassa. :) Tällä pärjää hyvin taas viikon, ens viikonloppuna menen katsomaan yhden näytelmän tätini kanssa.

Kokeiltiin syöttää äsken tuttipullosta, huonolla menestyksellä... :sour:

Mä kävin viikonloppuna pitkästä aikaa puntarilla ja kappas,samassa painossa ollaan kun raskauden alussa. Vatsalla vielä pyörii tuollainen pikku makkara,mutta se ei minua haittaa. Enkä tietoisesti ole laihduttanut,huvikseen vilkaisin missä lukemissa mennään :)

Takaisin