Äitien hyvinvointi synnytyksen jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ellami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tai sitten kun lapsella ei ole isää...Ei se mun hyvinvoinnista ole pois tällähetkellä mutta myöhemmin tulee olemasn koska tulen olemaan surullinen lapsen puolesta kun asian ymmärtää.

Tai sitten kun lapsella ei ole isää...Ei se mun hyvinvoinnista ole pois tällähetkellä mutta myöhemmin tulee olemasn koska tulen olemaan surullinen lapsen puolesta kun asian ymmärtää.
Lapsen on helpompi hyväksyä isättömyys, jos äiti on käsitellyt asian, puhuu siitä luottavaiseen sävyyn ja suhtautuu hyväksyvästi ja empaattisesti lapsen kysymyksiin surkuttelematta vastauksia.

Nyt kyllä on jaksaminen kortilla.Tyttö vain valvoo ja minä niin väsynyt,että itken täällä yksinäni ja imetän samalla.en mitään muuta kaipaa nyt kun saisin nukkua ees 3 tuntia putkeen. En oo pariin viikkoon nukkunut kuin pätkiä..,

Nyt kyllä on jaksaminen kortilla.Tyttö vain valvoo ja minä niin väsynyt,että itken täällä yksinäni ja imetän samalla.en mitään muuta kaipaa nyt kun saisin nukkua ees 3 tuntia putkeen. En oo pariin viikkoon nukkunut kuin pätkiä..,

Omppu, huomenna voi olla jo parempi päivä. Meillä ainakin jokainen päivä on erilainen. Olet varmasti kokeillut tytön nukuttamiseen jo montaa eri konstia, mutta ehkä joku niistä toimisi jo toisella yrityksellä. Jaksa vaan kokeilla ja yrittää. Muistele, mitkä keinot aiemmin ovat toimineet. Meillä huonona unipäivänä vatsallaan nukahtaminen oman vatsan päällä on antanut parhaat unet.

Toivotaan.Onneksi mies siirtyi yöllä kahden aikaan nukuttamaan lasta ja mä sain nukkkua puoli kolmesta kuuteen.Oli vauvakin nukahtanut onneksi kolmen aikaan,jotta mies pääsi takas nukkumaan.En vaan oikein viitsi toista öisin velvoittaa lapsenhoitoon,kun joutuu heräämään aamulla töihin ja mä voin jäädä nukkumaan.vaikka useinkaan tämä nukkuminen ei oikeasti toteudu,kun meidän vauva ei oikein nuku päivisinkään muuta kuin vaunuissa. Mutta onneksi tosiaan välillä on parempia öitä [emoji4]

Omena, minäkään en mielelläni vaivaa miestä öiseen aikaan, että jaksaa tehdä töitä. Mutta jos sattuu olla hereillä, niin pyydän vaihtaa vaipan. Minulle jo se viisi minuuttia unta on luksusta. Pystyn siis nukahtamaan heti, kun mies lähtee vaipanvaihdolle ja hän herättää sitten, kun tulee sieltä.
Päivällä olen välillä nukuttanut vauvaa sisälläkin vaunuissa, niin saan nukkua samalla itse. Tosin ulkona saa pidemmät unet, mutta silloin en voi nukkua.

Uni on kyllä niin tärkeä. Ihan jo 2-3 tuntia putkeen jos yöllä saa unta niin hyvä. Ja tosiaan hyvä se ajattelutapa että sai edes vähän nukkua. Ja ulkoilu, se piristää mieltä. Ja sitten kun vielä muistaa ja saa syötyä.

Mä varasin itselleni manikyyriin ja kynsien geelilakkaukseen ajan parin viikon päähän. Oma löysä ulkomuoto ärsyttää ja kun päällä on poikkeuksetta kollarit ja joku virttynyt paita, tukka äitinutturalla (eikä siis tosiaankaan sellaisella isolla, seksikkään huolettomalla, joita näkee netissä) eikä naamassa meikinhiventäkään vaan huulissa pelkkää Bebanthenia, niin ajattelin laitettujen kynsien piristävän edes vähän.

Mullahan ei ole ikinä ns. syysmasennusta, mutta keväisin oon koko ajan väsynyt ja tyytymätön ulkonäkööni, sisustukseen ja ennen kaikkea kämpän siisteystasoon, kun kevätaurinko paljastaa armottomasti koko talven ajan lisääntyneen pölymäärän, vaikka mukamas hyvin oonkin siivonnut.. myös selluliitti näkyy ihan liian hyvin tähän aikaan vuodessa. :grumpy:

Muokattu viimeksi:
Ilyana, huomasin viikonloppuna, että minulla ei ole edes omaa ripsiväriä. Tukka on yleensä kahdella letillä, ettei vauva kisko koko ajan tukasta. Näin on minulle nyt ihan hyvä. On niin ihana olla kotona pienen kanssa.

Mä haaveilin tukanleikkuusta ennen ristiäisiä. Aattelin ottaa vauvan mukaan :)

Mä kävin tossa viime viikon lauantaina laittamassa ripsienpidennykset ja iskä oli ekaa kertaa sen ajan kahdestaan Jaden kanssa. :happy: Itse pidin koko tuon laiton ajan puhelinta kädessä siltä varalta jos joku hätä tulee ja mies soittaa. :hilarious: Nyt olen ensi viikolla menossa aromaattiseen hoitonautintoon, johon sain lahjakortin babyshowereiltani. :happy:

Mä varasin itselleni manikyyriin ja kynsien geelilakkaukseen ajan parin viikon päähän. Oma löysä ulkomuoto ärsyttää ja kun päällä on poikkeuksetta kollarit ja joku virttynyt paita, tukka äitinutturalla (eikä siis tosiaankaan sellaisella isolla, seksikkään huolettomalla, joita näkee netissä) eikä naamassa meikinhiventäkään vaan huulissa pelkkää Bebanthenia, niin ajattelin laitettujen kynsien piristävän edes vähän.

Mullahan ei ole ikinä ns. syysmasennusta, mutta keväisin oon koko ajan väsynyt ja tyytymätön ulkonäkööni, sisustukseen ja ennen kaikkea kämpän siisteystasoon, kun kevätaurinko paljastaa armottomasti koko talven ajan lisääntyneen pölymäärän, vaikka mukamas hyvin oonkin siivonnut.. myös selluliitti näkyy ihan liian hyvin tähän aikaan vuodessa. :grumpy:

Täällä kans yks jota tympii kattoa peilissä näkyvää löysää kotoilijaa. Kävin ennen ristiäisiä leikkauttamassa uuden hiustyylin (toki en ehdin sitä ehostaa päivittäin, mutta parempi kuin pitkä piiska jonka sutaisin aina jollekin pikanutturalle). Vielä kun palautuisi vanhoihin mittoihin että päälle mahtuisi muutakin kuin parit trikoot ja paidat. Ajattelin hemmotella itseäni uusilla vaatteilla kun sinne asti pääsen. Tähän asti olen vuosia ostanut lähinnä muksuille vaatteita. Nyt olen katsellut omaa vaatekaappiani ja todennut että monet alusvaatteet ovat parhaat päivänsä nähneet ja ne vähät vaatteet, mitä omistan ovat niin monet pesut läpikäyneet, että suurimmassa osassa on jo pieniä reikiä. Että hyvin on äiti jättänyt itsensä vähemmälle huomiolle. :D

Aloitin juoksutreenitkin vajaa vuoden tauon jälkeen. Lääkäri näytti vihreää valoa, että saa alotella treenit. Saa nähdä pääsenkö ensi kesäksi kymppimatkakuntoon. :)

Maatuska, montako viikkoa sulla on synnytyksestä?
Mulla on ollut juoksuton kausi viime helmikuusta ja alkionsiirrosta lähtien. Pitkä juoksutausta takana, mutta jotenkin on päähän iskostunut varoittelut, että pitäis 4-6 kuukautta olla hyppimättä ja juoksematta... Tuo kymppikunto on kyllä hyvä tavoite tähän vuoteen!
Mä kävin kampaajalla muutama viikko sitten ja onnistui ihan kivasti vauvankin kanssa. En harrasta ripsiä enkä kynsien pidennyksiä (näyttävät minusta korneilta ikäiselläni), mutta odottelen jo jotain kylpyläviikonloppua perheen kanssa - saatiin lahjakortti ristiäislahjaksi.
tyttö 2 kk ja noin viikko

Mulla 2 kk synnytyksestä. Toki huomasin että varsinkin nivusen alueella on vielä löysyyttä, koska sinne särkee välillä liikkuminen. Eli tosi rauhassa saa ottaa. Ihan intervalleja vedän nyt hetkellisilä hölkkäpätkillä, koska ei puhettakaan mistään pidemmästä juoksupätkästä. Olen myös kuullut tuosta 4-6kk odottelusta, mutta ilmeisesti yksilöllistä. Inkontinenssioireista en kärsi, koska eilen ei ainakaan housuun lirahtanut vaikka pissatti loppumatkan lenkistä. Lääkäri kertoi että vatsalihaksia voi treenata kun erkanema on palautunut. Olen lukenut että palautumiseen auttaa tukivyö (korsettimainen). Bengkungia yritin käyttää mutta se rullautui ikävästi vyötärölle enkä saanut sitä tasaisesti sidottua (liekö minulla väärä vartalomalli hommaan?) ja olen tilannut sitten ihan tarrallisen vyön kokeiluun.
Ite alotin vuosi sitten marraskuussa kymppitreenaamisen, mutta se oli pakko lopettaa alkuraskaudessa kun vuosin aina enemmän verta lenkkien jälkeen. Alotin aika nollasta koska lopetin tupakoinnin ja alotin treenit. En tokikaan aina ole polttanut, koska noin 4-5 vuotta sitten ravasin kuntosalilla ja juoksemassa ja laihdutin 20kg. Nyt ostin jumppapallon, hyppynarun ja jumppakepin selän vahvistamiseksi ja muutenkin lihaskunnon ylläpitämiseksi. Kahvakuula jo löytyy ja käsipainot ovat seuraavaksi hankintalistalla. :)

Muokattu viimeksi:
Mikä on normaalia väsymystä ja mistä pitää huolestua. Meillä vauva kuitenkin nukkuu yöt käytännössä 1-0 syötön taktiikalla, joten pääsääntöisesti saan nukuttua ihan ok. Kotona on myös taapero, joten ohjelmaa riittää ja harvoin lapset nukkuu yhtäaikaa. Syön ja yritän muistaa myös juoda. Hb oli hyvä jälkitarkastuksessa. Silti väsyttää.

Kerde varmasti sekin väsyttää, jos päivässä ei ole yhtään kunnon rauhallista hetkeä (jos lapset ei nuku yhtäaikaa päikkäreitä). Mulla on max 30 minuutin hiljainen hetki päivittäin kun 2vee nukkuu päikkäreitä ja saan vauvan tavanomaisille pikatorkuilleen. Eilen olin aivan tosissaan väsyksissä, vaikka edellinen yö oli ihan ok, pari herätystä oli ollut.

Itestä huomaan myös sen, että jos ei ole mitään erikoista päivissä niin väsyn. Ja joskus huomaan oman ajan tarpeen vasta kun olen väsyksissä. Silloin mies patistaa mua kävelylenkille yksikseni.

Tai voihan väsymys olla yksi masennuksen oire. Mutta siinä tapauksessa olisi muitakin masennuksen oireita, kuten mielialan lasku.

Mulla mielen hyvinvointia edistää se, että saan välillä keskittyä johonkin mulle mielekkääseen omaan juttuun. Tällä hetkellä se on kirjoneuleen harjoittelu. Olin koko tammikuun ihan liekeissä kaikista erilaisista kuvioista, joita haluaisin kokeilla. Tein sairaalaan vastasyntyneille sinivalkoisia Suomi-pipoja, ne oli kivoja pieniä töitä, joihin sain harjoitella sitä kirjoneuletta. 5 kpl on nyt tehtynä.

Mieltä voisi myös piristää uudet vaatteet. Mullakaan ei kovin paljoa ole vaatteita, jotka menevät nyt päälle. Esim. vain yhdet farkut ja nekin on mallia äitiysfarkut. :hilarious: Ei olisi pahitteeksi shoppailukierros, jolla katselisin vaatetta vain itselleni enkä yhtään lapsille. :p

Piristää kummasti ku pääsee välillä ihan iteksee kaupoille tai kahville johoki :) Mies välillä patistaa et mee nyt ihmeessä käymää jossai et hää on vauvan kanssa. Ei vaa joteki aina ees tajuu sitä et oma aikaki ois tarpeellista.

Takaisin