Äitien hyvinvointi synnytyksen jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ellami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niinpä se on Suomi pitkä maa, että todellakin keleissä voi olla eroa. Meillä päin on "ajoittain" lunta ja jäätä... Lenkit on kyllä rentouttavia. Tosin mulla on vaunujen lisäksi kaksi vallatonta koiraa mukana kiskottavaksi. Jos on uutta lunta satanut, ne menee joka jäljen perään, jäniskoiria kun ovat :)
No mullakin kun on se "vanhempien" äitien kirous, eli vatsalihasten erkauma, niin kävinpä tänään ihan fysioterapeutin kanssa asiaa läpi. Olen varmaan tehnyt "liikaa" eli ohjeena hellittää intensiteettiä ja tehdä useammin. Käyn ennen lomamatkaa tsekkauksessa ja hakemassa lisää jumppaohjeita. Mitä tehtiin myös oli lonkankoukistajien auki"rusikointi" ja yritän venytellä paremmin joka päivä tästä eteenpäin. Eiköhän se siitä. Tyttö ei arvostanut niin pitkää terapiakäyntiä, joten piti kiirehtiä suorinta tietä kotiin.

Joo, täällä vielä lumikinokset korkeat ja tiet aikas huonossa kunnossa. Päätiet vaan sulana van nekin yön jäljiltä aina jäiset. Pikku tiet ja pihat kokonaan jäässä/lumessa

Mä kävin kanssa fyssarilla tarkastamassa vatsalihasten tilanteen. Ei ollut huolissaan erkaumasta, mutta ihan jumissa olen :confused: Pitäisi varata aika hierojalle. Menee samana listaan kuin kampaajalla käynti. Miten se on niin vaikeeta vaan ottaa ja lähteä. Mukamas ei pääse.

Mä tartteisin nyt jotain hengitysharjoituksia. Vauva on aina viihtynyt huonosti lattialla, mutta nykyään menee puoli minuuttia ja on hirveä huuto päällä. Hän kääntyy ja hermostuu, mutta välillä tuntuu, että huutaa vaan syliin. Ei hetken rauhaa, enkä ehdi ruokaa edes lämmittää mikrossa ennen kun on täys karjunta päällä, ruuan valmmistamisesta puhumattakaan. Sylissä olokaan ei kelpaa jos istun, eli kävellä pitäisi. Ja ei, rintareppu ja liina on kidutusvälineitä, joihin hän ei todellakaan halua. Ei ihme, että oon jumissa. :angry Kiitos, ja anteeksi.

Arabia, no onhan sitten :/ ... eipä ihme, että olet myös fyysisesti jumissa.
Mä kävin kaksi kertaa jäsenkorjaajalla avittamassa normaalitilaan raskauden aikana vinksalleen menneet jutut alaselässä ja jaloissa. Kyllä kannatti. Luulen, että tuo etupuolikin löytää oman asentonsa, kun on lantio yms luonnollisessa asennossa.

Mistä muuten tietää millon tarvii mennä jonnekkii jäsenkorjaajalle, fysioterapeutille tms? Miulla ei vatsalihakset oo vielä palautunu vaan välissä on hirvee rako. Ei kuulemma oo hätää vielä kun on niin lyhyt aika menny raskauden jälkeen, mut millon sit on hätä ja millon pitäs olla palautunu? Selkä on välillä kipee et sekää ei kunnossa oo, mut varmasti johtuu vatsalihaksista. Ois kiva saada ittensä fyysisesti kuntoon niin saattais olla sit henkisestikkii parempi olo...

Hierojalle pitäs saada varattua aika, sitä oon jo muutaman kuukauden miettiny, mut ei vaan saa aikaseks kun koskaan ei oo aikaa sinne sit mennä.

Onneks on äitee kampaaja ni ainakii hiukset pysyy pakosti kunnossa :)

Onko kukaan muu kun minä saanut vielä hermoromahusta siitä, että nyt kun on kotona, tuntuu siltä että kaikki kotityöt kaatuu omaan niskaan. Pyykit kuivumaan vauva kainalossa, syöt tai yrität syödä (jos ehdit, jos ruokaa on jäänyt edes) vauva sylissä, tiskit koneeseen ja pois, imuroin vauva sylissä, jopa vessaan takiainen sylissä. Kun käy niin tunteisiin kuunnella sitä itkua ja katsoa sitä ilmettä "tähänkö minut aattelit laskea sylistäsi".... vauva on minussa kiinni ihan koko ajan. Mies joo ottaa ja viihdyttää, kantaa ympäriinsä, mutta eipä siinä itse pysty nauttimaan pikaisesta kahvihetkestä. Isommat muksut oon opettanu liian hyvälle ja siitä kärsin nyt. Kukaan ei jälkiään siivoa jos ei jankuta 1000x. Mulla niinkun nyt eilen ja tänään on ollu hermo niiin pinnassa ja tänään tuli kauhea riita asioista sitten :(
Tuntuu, että ei kotiäiti saa valittaa. Itse on lapset halunnut ja kotona olla. Mukisematta on hommat hoidettava. Tympääntyä ei saa. Eikö...?

Sitä vaan tekee automaattisesti itse kaiken ja niin että lapsilla ja ukolla olisi hyvä. Välillä erehtyy miettimään, miksi tekee niin? Milloin ja miten joku huolehtisi minusta?

T. Äiti on vähän väsynyt. Ja kohta 5 kk ikäisellä onko joku "vain äiti kelpaa" vaihe? Tai noh, sehän on ollut sitä sitten syntymästä asti.... äiti=tissi.

Niin ja ps. Raha. Tuo pahuksen pakollinen asia. Ja kun lapsia on enemmän kun yksi. Yhdelle uutta vaatetta, toiselle pakollista koulutarviketta, kolmas haluaa jotain kun muutkin saa, melkein pakolliset matkarattaat olis hankittava ja niin edelleen. Ai että, kun joskus sais ja vois tuhlata itseensä!

Muokattu viimeksi:
Ellami, vanhempainvapaalla olet kotona vauvaa varten, et mikään kodinkone! Miehelle (ja isommille lapsille) kuuluu silti osa kotitöistä. Kun olet rauhoittunut, niin asiasta voisi pitää vaikka perhekokouksen. Lasten hyvinvointi on riippuvainen äidin hyvinvoinnista. Äidistä täytyy siis pitää hyvä huoli!

Juu,u. Näinhän minä oon aivan itte järkeillyt, jotta itsestään tarttee huolehtia jaksaakseen. Yön yli nukuttua, hei, sainkin nukuttua ja vauvakin aamuyöhön asti nukkui hyvin... mietin et pitkälti itseäni saan väsymyksestä syyttää. Suorittaminen puskee päälle. Miksi en vaan jätä sängyt petaamatta? Ja kyllähän nyt 7v osaa asian itsekin. Miksi en vaan anna roskien olla, siivotkoon tai olkoon sotkussa teini huoneessaan. Ja mies. Kyllä se tekee ja osaa, kun vaan jaksaisin odottaa tovin ja antaa tehdä tavallaan. Mihin nuo asiat aina unohtuu? Miksi pitää alkaa itse leikkiä super ihmistä? Ja musta on tullu järkyttävän pihi :0 Ennen mun hupia oli kiertää kirppiksiä. Kävin kahden vaippa ikäisen kanssa. Nyt mulla on vain vauva sen neljä tuntia kun muut koulussa. En saa aikaseks mennä. Tai parturiin meno. Miksi en vaan jätä vauvaa kotiin isän kanssa ja mene? No yhden kauppareissun tein ja kotona oli mies hädissään kun vauva huus pää punasena...

Ellami, meillä vauva myös sylihiiri, joten meillä näköjään toimivinta arjessa on pitää vauva kantoliinassa mukana askareissa. Onko tuttua tai mitään kokemusta kantovälineistä? Kenties siellä seudulla olisi joku kantoliinavuokraamo tai tukihenkilö, joka voisi auttaa alkuun pääsemisessä. Hoituu imuroinnit, tiskit, pyykinpesut ja ruuanlaitot vauva kyydissä, mutta itsellä kädet vapaat. :) Meillä alusta asti ollut kauhea sylivauva, harmittaa itseänikin, kun en aiemmin saanut aikaiseksi kunnolla perehtyä kantovälineisiin, ovat kyllä arjen apu ja pelastus. Ja tiedän myös tuon, että kun itse haluaa asiat tehdä ja suorittaa, kun ei vaan voi olla tyytyväinen toisen käden jälkeen.. Toisaalta meillä on nyt kyllä paikat välistä aika levällään, kun välistä ei vaan huvita ja silloin tosiaan kannattaa vain sen vauvan kanssa painua ulos ovesta tuulettumaan :D

Kuulostaa tutulta Ellami. Tosin sillä erolla, että en sitten tee jos ei huvita. Ja viime aikoina ei ole huvittanut, koska olen ollut niin uuvuksissa. Eilenkin hankin (tai mies hankki) lapsenvahdin isommalle muutamaksi tunniksi, ja mä vaan lojuin sohvalla. Ja teki kuulkaa niin hyvää. Yölläkin nukuin pitkästä aikaa enkä valvonut. Meillä kyllä mies tekee keittiössä paljon, melkein kaiken muun paitsi ruoan, js pyykkejäkin hoitaa, mut kaikki muu häneltä jää. Ja onhan ne toki kiireisimpiä, kun puhtaat astiat ja vaatteet on aika kiva asia, ja ruoka tietty. En vaan muista edes koska meillä olisi pedattu sänkyjä. Ja nyt kun aurinko paistaa niin ikkunat on niiiiin likaiset, mutta mä en vaan pysty tekemään mitään. Odotan siis hetkeä kun oon paremmin nukkunut. Mun äiti tulee meille huomenna ja hävettää vähän, mut selviääpä hänellekin kuinka hyvä olo mulla on. Niin ja lelujakaan ei ole kerätty pitkään aikaan.

Kantoliina on juu. Ihan ekat pari kk se toimi, nyt jotenkin minuu sekä vauvaa ahistaa ja vauva ei jaksa kauan siinä olla. Ja olis niin ihanata saada tyyppi toviksi vaikka sänkyyn nukkumaan ilman minua. Noo, nyt hän nukkuu turvakaukalossa tyytyväisenä :) Heti heitin kahvit tulille ja annan ton pyykkikoneen piippailla ja oottaa miestä, haha. En vaan osaa olla ja heti on huono omatunto jos "vaan on". Eilen menin saunaan lukkojen taa itkemään ja vetämään henkeä, kohta huomasin peseväni saunan lattiaa ja kylppärin seiniä.
Ja mitä rahaan ja kotoa lähtemiseen tulee, otin auton alle ja hurautin kirppikselle vauvan kanssa. Hyvinhän se meni. Ja tuhlasin, ostin matkarattaiksi emmaljungan scooterit 70€. Hupsis.

Rahan kanssa on vähän niin, että kun on nuoresta asti tottunut pärjäämään omillaan ja aiemmassa suhteessa joutui olemaan vastuussa yksin ruoat ym. niin vaikea vieläkään älytä että me kyllä nyt pärjätään ihan hyvin.
Mietin myös, että eihän mun ole ihan pakko vääntää ruokaa joka päivä. Mukulat syö koulussa. Kotona riittää joskus ihan hyvin ne nuudelit, riisipuuro tai suolanen pannari.
Lastenhuoneessa kävelin vaatekasojen yli näkemättä niitä petaamattomia sänkyjä. Otin poikien puhelimet jemmaan ja niitä en anna ennen kuin on hommat tehty. Minä oon ollu niin lepsu kotiorja että nyt loppu :D

Mistä muuten tietää millon tarvii mennä jonnekkii jäsenkorjaajalle, fysioterapeutille tms? Miulla ei vatsalihakset oo vielä palautunu vaan välissä on hirvee rako. Ei kuulemma oo hätää vielä kun on niin lyhyt aika menny raskauden jälkeen, mut millon sit on hätä ja millon pitäs olla palautunu? Selkä on välillä kipee et sekää ei kunnossa oo, mut varmasti johtuu vatsalihaksista. Ois kiva saada ittensä fyysisesti kuntoon niin saattais olla sit henkisestikkii parempi olo...

Hierojalle pitäs saada varattua aika, sitä oon jo muutaman kuukauden miettiny, mut ei vaan saa aikaseks kun koskaan ei oo aikaa sinne sit mennä.

Onneks on äitee kampaaja ni ainakii hiukset pysyy pakosti kunnossa :)
Mulla oli 2 sormen erkauma jälkitarkastuksessa, sitten 1,5 kuukauteen se ei kaventunut hitustakaan. 3 kk synnytyksestä nostin panoksia ja sain sen yhteen sormeen. Sitten palautuminen taas tyssähti. Ajattelin, ettei minulla ole varaa odottaa vuotta palautumiseen koska pitkäselkäisenä selkäni ei kestä lapsen nostelua ilman vatsalihasten tukea. Itse se on vain arvioitava tarviiko ammattilaisen apua kipuihin tai vaivoihin. Lääkäriltä tuskin muuta saat kun "odota" tai "ota burana".

Mulla on n. 2 sormen rako vatsalihaksissa, mutta vain navan kohdalla. Ylhäällä ja alhaalla ei rakoa. Ei vaivaa mitenkään, ei siis kipuja missään, ja tässä oon itsekseni miettinyt jo kauan, että tarviiko nyt käydä jossakin sen takia vai ei. Miten oot Katjusha treenannut että oot kuitenkin noinkin hyvin saanut palautumaan?

Tässä oli Huonolta Äidiltä hyvä juttu äitien hyvinvointiin liittyen: http://www.huonoaiti.fi/huolehdi-itsestasi-jotta-voit-huolehtia-muista/ :)

Belle, mä tein mm. sitä "kaulaliinaliikettä", jonka googlaamalla varmasti löydät vatsalihasten erkauma -teeman alla (pyyhkeen avulla vedetään masu eli vatsalihakset suppuun ja littuun ennen pään nostoa), en tiedä olisko tuo mun fyssari sitä suositellut, koska suoria vatsalihaksia ei pitäisi aktivoida tippaakaan niin kauan kuin erkaumaa on. Periaatteessa sen pitäisi mennä kiinni lantionpohjan nostolla (pidätyksen tunne) ja sisempien vatsalihasten aktivoinnilla. Sitä vaan joka päivä, pitempiä sarjoja välillä rentouttaen. Selkälihasten kanssa suosikkiliikkeeni on lantion nosto nikama nikamalta häpyluu edellä.
Mulle uusi ja kokeilemisen arvoinen on vatsalihasten venytys (yhteen): vatsallaan kyynärpäät kainalon alla, sisempien vatsojen ja lantion pohjan aktivointi ja siitä ylävartalon nosto käsien avulla (selkä kaarelle, oma taso).

Belle, mä tein mm. sitä "kaulaliinaliikettä", jonka googlaamalla varmasti löydät vatsalihasten erkauma -teeman alla (pyyhkeen avulla vedetään masu eli vatsalihakset suppuun ja littuun ennen pään nostoa), en tiedä olisko tuo mun fyssari sitä suositellut, koska suoria vatsalihaksia ei pitäisi aktivoida tippaakaan niin kauan kuin erkaumaa on. Periaatteessa sen pitäisi mennä kiinni lantionpohjan nostolla (pidätyksen tunne) ja sisempien vatsalihasten aktivoinnilla. Sitä vaan joka päivä, pitempiä sarjoja välillä rentouttaen. Selkälihasten kanssa suosikkiliikkeeni on lantion nosto nikama nikamalta häpyluu edellä.
Mulle uusi ja kokeilemisen arvoinen on vatsalihasten venytys (yhteen): vatsallaan kyynärpäät kainalon alla, sisempien vatsojen ja lantion pohjan aktivointi ja siitä ylävartalon nosto käsien avulla (selkä kaarelle, oma taso).
Kiitos näistä! :)

Tuota vattojen venytysliikettä mahdetaa sanoa cobra-liikkeeksi? On yks parhaimmista välilevytyrän /-pullistuman tai välilevyrepeämän "hoitava" liike. Mulla pitää ko liikettä tehdä mielellään noin 4-5 10 toiston sarjaa päivässä siten et yks toisto kestää vähintään 10sek.

Netistä löytyy paljon hyviä syvien vattojen ohjevideoita.

Mä skrollasin lisää noita videoita yms. ja ihan hyviä liikkeitä mäkin oon tehnyt - tai ainakin sellaisia, mitä on suositeltu. Mutta ongelmana ainakin itselle on, että pinnalliset lihakset aktivoituu myös (jos vetää navan sisään ylös, sinnehän se ei mene, kun on erkauma, ei tottele). Eli mun on erikseen löydettävä niin yksinkertaiset ja pienet syvien vatsojen harjoitusliikkeet, että pinta pysyy rentona/löllönä, kunnes rako on hävinnyt. Mulla on aina ollut hoikasta vartalosta huolimatta pömppävatsa, eli osaan kyllä tehdä/treenata sellaisen, pömppövatsan!
Cobraa ja muita venytyksiä olen myös koittanut lisätä, vaikka tuntuu karulta ja jäykältä. Raskausaikana kehonhuolto jäi vähemmälle loppua kohti, kun maha oli tiellä :)

Jaahas, mä kävin siis tänään lantionpohjan fysioterapeutilla, tuon erkauma-haasteeni kanssa. Olen ollut suorastaan epätoivoinen, harjoitellessani "mielikuvitusolennon" eli syvien vatsalihasteni kanssa! Edelliset kolme viikkoa karuudestaan huolimatta ovat tuoneet onneksi tulosta, sillä kuka jaksaa treenata, jos ei mihinkään vaikuta. Jatketaan samalla tyylillä. Mulle käy edelleenkin vain syvät "näkymättömät" liikkeet syville vatsoille, sekä hyvänä hetkenä ojentavat liikkeet, esim. jalan (tai käden) vuorottaiset ojennukset lattiaa pitkin. Erkauma on kaventunut ja madaltunut, mutta edelleen navan yläpuolella on pieni rako. Ajatuksena oli käydä vielä 6 viikon kuluttua tarkistuksessa ja toteamassa, miten jatketaan. Tällä tahdilla ja treenimäärällä erkauman pitäisi olla siihen mennessä kuroutunut umpeen. Kolmisen kuukautta sitten minulla oli siis reilu kahden sormen erittäin syvä rako pari senttiä navan yläpuolella. Hitaasti hyvä tulee. Tämä on vähän sellainen mentaaliharjoitus myös, vauhtia ei saa olla liikaa, muuten homma pissii. Voin suositella kyllä fyssarin käyttöä, jos itse ei tunnu saavan hyvää otetta harjoitteluun, omalla kohdallani oli vaikeuksia saada liikettä tehtyä oikein ja oikeilla lihaksilla (alunperin kuvittelin tämänkin handlaavani itse :).
synnytyksestä 5 kk +1 pvä.

Hyvältä kuulostaa Katjusha! Tulokset motivoi :)

Ite oon nyt panostanut myös tähän lantionpohjan lihaksistoon ja erkauman hävitykseen oikein kahdella tavalla. Huomenna on viimeinen tunti mammapilatesta, ja tänään oli nettivalmennuksen viimeinen osa. Molemmat olleet 6 viikon setti. Ikävintä on tietty se, ettei kotona oikein ole ollut aikaa/saanut aikaiseksi tehdä harjoitteita riittävästi ja olen syönyt niin paljon suklaata, että vähemmästäkin maha kasvaa vaan. Kokeilin myös eilen illalla erkaumaa, ja näppituntumalta se ei ole muuttunut miksikään sitten pilateksen aloituksen. Huomenna asiantuntija tsekkaa. Paljon on tullut kiinnitettyä huomiota ryhtiin ja päivittäisiin asentoihin tän myötä, että ksi se tästä myös hitaasti mutta varmasti. Kun sais vielä pääkopan kuntoon niin helpottais varmaan kaikki muukin.

Takaisin