Äidin jaksaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tiistaina tarkastus. Lastenneuvola ja äitiysneuvola ovat tällä hetkellä vierekkäin (muuttavat ens kuussa uusiin tiloihin) eli neuvolatäti otti vauvan punnitukseen toiselle puolelle ja väliovi jätettiin auki, kun toinen täti mittasi verenpaineet ym. Sitten siirryttiin vauvan kanssa molemmat lääkärinhuoneeseen eli ensin katsottiin mut ja sitten vauva, kun hänelläkin oli se lääkäriaika :) Multa otettiin papa kierukkaa varten, mutta sepä laitetaankin täällä päin vasta 5kk kuluttua synnytyksestä eli jouduin kuitenkin välissä ottamaan ne keltarauhashormoni-pillerit ehkäisyyn. Hyvä puoli on se, että tämä kolmen kuukauden pilleri satsi loppuu sopivasti silloin, kun pitäisi pystyä laittamaan se kierukka :D

Meillä on lääkäri ja th samaa aikaa. Ja lääkäri kirjoitti mulle cerazette pilleri reseptib. En kyllä.ota niitä. Sanoin lääkärille että ei kiitos . Silti kirjotti reseptin. Lääkäri suositteli mulle hormonikierukkaa. Varmaa päädyn siihe. Se laitetaan ku synnytyksestä on kulunu kolme kuukautta.

Mulla tulee välillä pelkotiloja ja lievää ahdistusta jos oon kovin väsynyt tai muuten huono päivä. Johtunee kai äidiksi tulemisesta, tästä elämänmuutoksesta. Moni rooli elämässä muuttui vauvan myötä. Vastuusta ja kaikesta tästä uudesta johtuen kai mieli vaihtelee. Vauva on ylisöpö ja ihana, tunteet seilaa vieläkin. Ei niin paljoa kuin alussa, mutta ei tää viä mitään seesteistäkään ole.

Ja ne riidat miehen kanssa, jotka tulee kuin tyhjästä. Inhottavia. Ja joillakin on se äitiysloma yhtä ihanaa ? Ehkä tää tästä tasottuu.

Mua ei pelota mikää muu kun noi huimauskohtaukset mitää tulee monta kertaa päivässä,entä jos pyörryn kun ollaa vauvankaa kahestaa kotona??
Me "riidellää" lähinnä iltasin kun miehen mielestä mun pitäis mennä samaa aikaa nukkumaa kun vauva et mies ite sais omaa aikaa,missäs vaiheessa mulla sitte on sitä omaa aikaa?vissiin sillon kun nukun.Ennen sentää pääsin yksin lenkille,nyt en enää ees sinne kun mies on töissä ja sen jälkee sillä on oma harrastus minne se menee suoraa töistä,eipä meikäläinen viitti sit enää kuuden jälkee lenkille lähtä.

IceCream:Onpas sulla mies!! Meillä on just päinvastoin. Kun yritän mennä samaan aikaan nukkumaan, ku vauva tai menen aiemmin sänkyyn, ku mies, niin saan kuulla kamalan valitusvirren, kuinka jätän mieheni yksin, kun vihdoinkin olisi kahdenkeskistä aikaa.. Myös lenkille olen päässyt, vaikka mies tuli eilenkin vasta 19:30 kotiin töistä, koska ymmärtää edes sen, että tarvitsen sen hetken omaa aikaa.
Mun miehessä sitten taas on nyt tullut se esille, että hän väheksyy mun jaksamista. Kun mulla on joku paikka kipeä tai olen todella väsynyt ja mainitsen siitä vastaus on: "Sitä saa mitä tilaa". Tiedän kyllä, että elämään tulee enemmän kaikkea, kun se kolmas lapsi tulee, mutta "tilasin" myös sen kolmannen lapsen isän mukana.
No sainpas miehen taas ajattelemaan, kun mainitsin valittaneeni hänestä lääkärille ja naapurille. Ottaa meinaan niin paljon itseensä sellaisesta, että yleensä on edes hieman käytös muuttunut :D

Känkkis, mun tuntemukset on hyvin paljon samanlaisia kun sinun. Yhtäkkiä tulee vaan hirveitä ahdistuskohtauksia etenkin iltaisin pimeällä ja yöllä yksin valvoessa. Välillä myös imetys saa mulle aikaan ahdistuneen olon. Elämä ja oma rooli vaan on muuttunut niin paljon ja niin nopeasti, että siihen ei meinaa osata suhtautua.

Meillä myöskin riidellään ajankäytöstä. Itse oli osannut raskausaikana jo valmistautua paremmin siihen, ettei aikaa ole niin hyvin ja elämä muuttuu. Mies vaan tuntuu tuskastuvan siitä kun ei ehdi yhtä hyvin harrastaa ja tehdä omia juttuja kun ennen. Kumpikaan ei tietenkään myös pysty arvoimaan miten raskasta toisella on ja välillä tulee aliarviointia puoleen ja toiseen.

Mirabella:mulla mies taas on sitä mieltä et mä olen superäiti,mun kuuluu jaksaa ja olla vaikka olisin sitte kipeenä.:mad:

Meillä on menny kyllä tää vauva-arki oikeen kivasti. Alussa mulla oli kyllä vähän kestämistä, kun ei päässy kunnolla liikkuun ja istuminen sattui. Ja oli huonoäitiolo. Mut nyt on kyllä oikeestaan aika ihanaa <3 Mies on tosi hyvin mukana kaikessa, vaikka töissä käykin. Hän kyllä ahdistuu aika helposti, jos vauva itkee. Mies luki joskus sen kirjan Yösyöttö (oisko ollu hietamiehen) ja siin se äiti sairastuu pahasti masennukseen ym. ja sit siit miehest tulee yh. Kai sil on jääny siit joku trauma ku se on aina niin huolissaan mun jaksamisesta ja melkein patistaa mua aina johonki omiinki juttuihin x)

Luin itsekin sen kirjan viime keväänä. Miestäkin yritin saada lukemaan, mutta ei muutenkaan lue niin.. Siis hyvä juurikin miehille, koska miehen näkökulmasta kaikki siinä elellään ja kuvaillaan. Itselle se teki ankean olon, mutta olisin todellakin halunnut, että perheen isä sen lukee.. Ehkäpä sitten ymmärrys olisi parempi toista kohtaan..

^ mie käyn viel nykypäivänäki läpi sektiota,mistä on siis kohta 4vuotta! ottaa vissii oman aikansa :/
jaksuja siis kaikille sektion kokeneille,onhan se omalla tavalla rankka kokemus.

Tänään olin jälkitarkastuksessa, kaikki hyvin. Sanoi että oman jaksamisen mukaan voi alkaa treenaamaan. Mietin siinä kotiin lähtiessä että jälleen on yksi vaihe ohi elämässä, aavistuksen haikeana.

mulla on huomenna se jälkitarkastus ja varmaan unohan taas puolet asioista mistä pitää kysyä.onks kukaa onnistunu palelluttaa rinnuksia?mulla toisessa rinnassa joku kipee alue ja nyt tietenkii päässä pyörii kaikenmaailman rintasyövät:confused: toivonmukaa se ois joku paleltuma tms.

Mulla paleltu rinnat ja enempi kyl toi oikea, ni joskus syyskuun alus, ku oli ekoja vähän viileämpiä öitä. Menin parvekkeelle vähis vaatteis(sisäl ku hikoilutti, piti päästä jäähtyy). Aikasa siinä meni et se kipuilu loppu. Siis useempi päivä.

mä kävin googlettamassa ni enempi toi mun oire viittais tukkeutuneesee maitotiehyeesee(mitenhän se oikeesti kirjotetaa???) ja ku sitä aikani puristelin ni maitoohan sielt tulee,dääm!!!maitoo en oo pumpannu vissii yli kuukautee ja nyt se rupee sitte ryttyilemää.ei sitä nyttekkää kyl pumppaamalla saanu tulee mut kai se ilta menee sitte sitä puristelemalla,olin kyl suunnitellu illaks muuta:p.

nonnih,nyt käyty siel jälkitarkastuksessa,siel oli lääkärinä joku wanha muori joka hais ihan hirveelle,semmoselle vanhalle märälle villasukalle:pale mut hengissä kumminkii selvisin.Kaikki oli ok ja kirjotti respan melianelle.

Mullaki oli jälkitarkastus. Lääkäri ei ollu kuulluka Lady Compista ja Pearlysta ku ehkäsyä kysy. Sano kumminki et sehän on ikivanha keino uudistetussa muodossa. Käski sit joskus ku sen luo seuraavan kerran menen ni kertoa miten on toiminu :) Meillä siis samanen lääkäri tekee kaikki muutki gynen tarkastukset ja taitaa olla tääl ainoo lääkäri joka niitä tekee. On ollu muutenki sen verran hyvä lääkäri et on tullu muissaki asioissa käytyä sen luona.

Laskeumaa on jonku verran, kohtu kuulemma varsin ylhäällä mut ponnistaessa laskee alaspäin. Käski reenaamaa 2-3kk ja jos virtsankarkailuongelmat jatkuu ni sit tekee lähetteen eteenpäin. Kohtu oli muuten siisti ja limakalvot ok.

Mulla oli myös tänään jälkitarkistus. Tosi nopea vilaisu jalkoväliin ja sen perusteella lääkäri totesi että kaikki ok. Ehkäisyä ei nyt oteta käyttöön kun uusi lapsi olisi meille tervetullut :) epäilen kuitenkin ettei luomuna tärppää, joten n. vuoden päästä suunnataan taas hoitoihin jos mitään ei ole tapahtunut ennen sitä.

Pikkumies on nyt keksinyt ruveta huutaan syyttä illalla kympin aikaan ja sitä jatkuu n tunnista kahteen.... Onneks tänään on lääkäri niin voi siellä kysästä et mikä voi olla vikana ku ei oo nälkä ja eikä oo mahapuruja mutta huutoo riittää.. :(
Kuinka teillä isät hoitaa pienokaista yöllä?
Oma ukko on ottanut sellasen asenteen et ku mä saan nukkua pidempään niin mä hoidan.. ite ukko nukahtaa jo ennen 11 ja taistelen pikkumiehen kanssa tutti suuhun, tutti pois ja tutti suuhun joskus jopa 1 asti yöllä...
Mies ei edes viitti mennä lämmittää maitoa kun pyydän 6 aikaan aamulla kun minimies herää ekan kerran, kuorsaus vaan jatkuu..(Hauskinta tässä oli että ukon kaverit järjesti varpajaiset jotka kesti koko vlopun!) Oon täs ny menny silmä toises kouras toista viikkoo ja oon yrittäny sanoo ettei tää mitää lomaa oo vaikka kotona oonkin pirulauta..

Anteeksi avautuminen.

meil onneks mies syöttää vauvan yöllä,tai kun vauva herää ekan kerran syömää 1-2 aikaa niin mies syöttää sillon ja mä sit syötän 4-6 aikaa.tosin viime yönä mun ei sit tarvinnukkaa syöttää kun vauva heräs vasta puol 7 aikaa.varmaan saan tänään kuulla siitä kun mies tulee töistä....kuinka sain nukkuu pitkää..pah,olin ite hereillä puol 5 -> kun ootin että koskas se vaavi herää.:)

Takaisin