Äidin jaksaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kysyisin kaikilta mammoilta etkuinka miehenne osallistuu kodonhoitoon/vauvan hoitoon?
Itellä nyt meinaa savu nousta korvista ja aivot tippua lattialle kun ei toi äijä viitti tehä mitää ku pelata koneella...
Tässä esimerkki eilisen illan tapahtumasta: juu mies syötti lapsen illalla ja laittoi nukkumaan. Itse halusin katsoa yhden ohjelman joka kestää puoli tuntia.. eipä siinä mennyt kun vartti niin jäbä kitisi tuttia ja mies jatkaa pelaamista olettaen että minä menen katsomaan vauvaa.. minä menin sitten jäbää nukuttamaan ja menin itse omaan sänyyn koska ohjelma jonka olisin halunnut nähdä niin oli jo loppunut... Mikä siinä on niin vaikeaa jos pyydän hetken hengähdys taukoa niin sitä ei minulle suoda. Ei se etten nauttisi kun saan olla lapsen kanssa mutta kyllä jokainen tarvii hetken ns omaa aikaa...?

anteeksi taas vuodatus.

Vuodata vaan, se on yksi tämän palstan parhaista puolista, et saa vuodattaa!

Mun mies onneksi osallistuu ja tekee paljon asioita pyytämättä. Pyytää luvan, jos haluaa pelata ja sovitaan aika, miten pitkään.. samoin mä saan pelaa/tai mitä ny haluan tehdä kans. Tosin mun ptää keskeyttää heti, jos pojalla on nälkä kun kerta imetän. :D

Unohtu tohon nyt pistää et kun poika nukahti niin otin miehen petivaatteet ja heitin ne sohvalle.. tokasin vaan et kun toi peli on paljo kiinnostavampi niin nuku si sohvalla... nyt tänään se on kulkenu pitkin nurkkia.. varmaan hävettää kun huomasi varmaan itsekin että tuo pelaaminen on lähtenyt vähän käsistä... Toivottavasti ymmärsi yskän!

Niin ja ihanaa on et oon läytänyt tän foorumin! Tää on kyl paras paikka!

meilläkin mies osallistuu tytön hoitoon paljon. ottaa aina mukaan kun lähtee vaikka moikkaa kavereita tai ulos,saan sit itse touhuta omia. nyt mies ollut lomalla pari viikkoa ja lähes joka aamu on syöttänyt tytön ja minä oon saanu jäädä huilaamaan. toki sillon kun mies on töissä niin miä hoidan aamusyötön,vaikka mies vielä on kotosalla. meillä menee siis aika tasan,kumpikin saa mennä yksin ja yhdessä tytön kans ja paljon liikutaan koko porukka milloin missäkin :)
ja kun ollaan kotosalla aika vuorotellen syötellään ja vaihdetaan vaippaa,jos miä teen iltatoimet,niin mies syöttää

Muokattu viimeksi:
Tääl on kans yhet parkkiintuneet tissit, kun oon 4 kuukautta toiminut tuttina. Ei tunnu enää missään! :) Kyllähän ne tosiaan iän myötä oppii jokainen ihan satavarmasti nukahtamaan, turha ottaa vielä stressiä...mutta se on helpommin sanottu kuin tehty, varsinkin jos ei itse oikein saa nukuttua tissi toisen suussa...

Meillä mies kyllä osallistuu ihan ok, mutta koska imetän, niin tasan ei kuitenkaan voi mennä. Ja mieshän pääsee rientoihinkin yksin, kun taas mun pitää aina olla kotona ihan viimeistään kasilta, ellen ota vauvaa mukaan...ja mies saattaa olla urheilemassa kolmekin tuntia, ja mä taas joudun aina kiirehtimään kotiin jumpan tms jälkeen...jos näitä asioita oikein alkaa kelaamaan, niin alkaa tosi paljon ärsyttää, mutta onhan siinä sitten se toinenkin puoli...vauva ainakin tykkää äidistä enemmän. Hah! :D

kyllä se on meillä minä joka tekee tytön kanssa kaiken.miehen piti jäädä tänään tytön kanssa kun ite läksin hoitamaa asioita,no samalla mies lähti äitisä luokse tytönkaa..
jos miehellä on vauvanhoidon aamuvuoro,niin emmä silti saa nukkua pitkää,siitä pitää mies huolen jättämällä makkarin oven auki et varmaa tytön huuto kuuluu sinne.

Oon kyllä tyytyväinen että meillä on poitsu suostunut nukkumaan melkein alusta asti omassa sängyssä ja varsinkin viime kuukaudet jää tyytyväisenä nukkumaan iltalaulujen päätteeksi. Kyllä tuoreessa muistissa on myös muutamat kaudet kun ei nukahdettu sitten millään ja kävelimme ympäri asuntoa hyssyttäen lasta joka taisteli untaan vastaan.

Jännää on se, että on oikeastaan millainen päivä tahansa niin nukkumaan meno aika on lähes aina sama. Eli viimeistään ysiltä poitsu jo koisaa ja sama pätee aamuihin... oli kuinka herätyspitoinen yö tahansa niin herätään viim. kahdeksalta. Mutenkin päivät on alkanut sujua samalla kaavalla niin pystyy lukemaan lastakin helpommin.
Oma hämmennys on nyt minulla kun nämä kiinteät on tullut kuvioihin eikä vauva enää tissillä ole niin paljoa.
Usein otankin vauvan syliin lähelle rintaa ja vaikka hän ei syökään niin ihanaa se läheisyys.
Tänäänkin nukahti kippuraan päiväunille poski rintaa vasten <3

Joo kyllähän se meilläkin niin menee, että minä imettävänä osapuolena olen enemmän vauvan kanssa. Siinä on melkoinen suunnitteleminen, jos minä meinaan jossakin pirempään käydä, kun pitää pumpata maitoa varastoon yms, eikä isä kahdestaan voi vauvan kanssa missään pitemmällä käydä. Vauva on alkanut myös tosi paljon vaatia enemmän minun seuraa. Yhtään jos on väsy tai jotain, niin ei muu kuin minun seura kelpaa. Viimeksi vauva oli huutanut 1,5 h
putkeen kun olin poissa. Sit kun oli syöny ja nukkunut, niin oli ollut nätisti loppuajan. Pakko sanoa, että joudun yleensä muutenkin vähän enemmän pojan kanssa olemaan ja juuri jos vauva alkaa itkeä sängyssä tms. niin minä
menen sinne heti ja mies ei liikahda mihinkään. No tänään mies kuitenkin omatoimisesti heräs vauvan kanssa ensin ja itse sain heräillä rauhassa tunnin. Kyllä hän myös tarjoaa apua ja tekee aina mitä pyydän. No aina saadaan neuvottelemalla asiat selviksi.

Mä meen yleensä just vauvan päikkäreiden aikaan jumppaan yms., niin miehellä on kyllä tosi helppo homma...tyttö nukahtaakin päikyille niin helposti. Aluksi ei ollut niin helppoa, tyttö vaan huus kunnes tulin kotiin.

Meillä osallistutaa suht paljon hoitamiseen.. mutta kyllä mä pääasiassa teen kaiken, yleensä pitää meökein pyytää miestä tekee kotain. Ja ku mies vaikka pukee vauvan, niin periaatteessa mä sen teen, ku joudun kertoo mistä kaikki löytyy -.-... se on ärsyttävää. Nyt kun en imetä, nii on mies pari kertaa laittanu tytön nukkumaan ja mä oon saanu olla tai tehä kotihommia sillä välin.. mutta yleensä mä otan vauvan joka paikkaa mukaa ja mies menee enemmän itsekseen.. onneks pääsen (tai meen) kolme kertaa viikossa jumppaa. Ja mies jää vqhtii tyttöö sillä välin..monesti kehtaa sanoo tytölle että äiti TAAS jättää meijät.. se kyl vähä ärsyttää... oon monesti sanonu että onko se sit parempi vaihtoehto että makaan sohvalla ja syön herkkuja ja oon kiukkunen, vaiko se että käyn reilun tunnin jumpassa matkoineen ja oon pirtee ja ilonen..... jäähä viikosta kuitenki 4 kokonaista iltaa olla yhdessä....
näköjää ei sitä opi toinen ymmärtää toisen tarvetta jumpalle päästä, ku ei liiku toinen niin paljoo. Lukuunottamatta satunnaisia lenkkejä mun ja vauvan kanssa. Kivat sille ku mikään ei tartu, eikä oo raskauden aiheuttamia muutoksia. Ja ennnen kaikkea. Urheilusta tulee hyvä olo!:)
Tulipaha taas tarinaa :D

Meillä on mies aika kivasti mukana lasten hoidossa, nyttenkin lähti muksujen kanssa papan luo että sain siivota rauhassa :) 3 X viikossa pääsen myös ratsastamaan, eikä ne ole mitään lyhyitä reissuja, eli ei valittamista. Usein kyllä kun ollaan yhdessä kotona, hänellä saattaa olla kuulo pois päältä kun katsoo esim. omaa ohjelmaa. Esikoinen on nyt sellaisessa vaiheessa että vaan äiti kelpaa, se kanssa välillä puuduttaa, mutta sillehän mies ei voi mitään. Kotitöitä sais kyllä mies tehdä enemmän! Jaaha, nyt kävi ovi ja ryhmärämä kotiutui....

Mä näytin nappo ton sun viestin mun miehelle. Meillä on kans jonkun verran ollu vääntöä tosta pelaamisesta ja menoista muutenki. Mä nautin vauvan kanssa olosta ja eipä se mies paljon pysty auttaa, ku mä oon se joka imettää. Kiinteitä saa mies antaa aina iltaisin ja muutoin sillon, ku ei oo töissä. Mä en voi jättää vauvaa pitkäks aikaa kellekään. En pumppaile maitoa, eikä meillä muutenkaan pulloruokita. Tää on ollu ihan oma valinta. Vauva-aika on niin lyhyt, etten kyl haluaiskaan menettää siitä hetkeäkään. Toisekseen mulla ois menny jo hermot, jos ois pitäny antaa anopin tai oman äidin pulloruokkia tyyppiä, ku menee hermot usein muutenki :D

Joo harhauduin aiheesta. Kyllä mies tekee oman osansa, mut ois kiva jos tekis enemmänki. Pleikka tekis mieli vintata roskiin, huoh.

Mä kyllä nautin lapsistani paljon ja olenkin ollut omavalintaisesti 3 vuotta kotona. Mutta huomaan olevani parempi äiti kun välillä pääsen kodin ulkopuolelle harrastelemaan. Kotona kun sitä omaa aikaa ei saa enää juurikaan nyt kun on 2 lasta siunaantunut.

eilen sanoin miehelle et pitäs vissii ruveta ettimää töitä,on sen verran pien se raha mikä maksetaa jos jää kotii.yllätyin sit siiä ku mies sano et katotaahan vielä.Sanoin sille ennen tytön syntymää et aion olla kotona sen 3v ja ihme et se vieläkii tukee mun päätöstä.
ei liittyny äidin jaksamisee mitenkää...

Mä kyllä välillä kiukustun miehelle kodinhoito/vauvanhoitoo/esikoisen liittyvistä jutuista mikä on oikeesti tosi tyhmää. Nyt on esim esikoisen kanssa kävellen käymässä kaupassa ostamassa aineksia, jotta voivat huomen aamul leipoa tiikerikakun yhdessä ja tämä oli ihan miehestä itsestään lähtösin.

Mutta mua rasittaa se, että jälkiä ei siivota eli huomenna ku ne leipoo kakun ni mä saan siivota jäljet. Ja muutenki musta tuntuu, että täällä on jatkuvasti kauheen likaista, miestä se ei häiritse ja hän onkin hyvä jättää tavaroitaan joka paikkaa. Vauvan hoitoon osallistuu ja ei osallistu :rolleyes: Yöt on mun heiniä, mies edes herää kun vauva huutaa ja toisaalta miksi herätä, koska hän ei voi öisin tehdä mitää kun minä imetän. Mutta sitten esim eilen oli sellain tilanne, että esikoinen söi lounasta, mies luki vieressä lehteä ja minä laitoin tiskejä. Vauva oli olkkarissa ja kitisi. Siinä laitoin tiskejä miettien, että eikä toi ukko ny älyä että voisi hakea sen pojan esim syliinsä tai jotain. Hetken kuunneltuani kimpastuin ja sanoin "laita sä sitte tiskit, mä haen pojan". mies nousi laittaa tiskit, minä hain pojan ja kävin istuu pöydän ääree lukemaan samaa lehteä :grin Tiedä sitte kumpi oli kivempi vaihtoehto :wink Mutta mä selkeesti toivoisin enemmän oma-aloitteisuutta ja asioiden huomaamista. Mutta sama juttu oli esikoisen kohdalla ja hänen kanssaa mies nyt touhuaakin kaikenlaista. Joten olen nyt tullut siihen tuloksee, että miehet ei vaan niin tiedä mitä sen vauvan kanssa voi tehdä ja kuitenkin äidillä on jo se rytmi halussa kun isät on päivisin töissä. Mä uskon, että kun vauvat alkaa vähän enemmän touhuumaan ja leikkimään niin iskätki astuu enempi kuvaan. Jollain asteella vauva-aika on ehkä miehille vieraampaa.. (ei tietysti voi yleistää mutta suurimmassa osin)

Ja mitä pelikoneisiin tulee, ni meillä mies pelaa. Mutta pelaa silloin kun lapset nukkuu eli päikkäriaikaan tai iltaisin. Ja se ei haittaa mua yhtää, saampahan ite olla ihan rauhassa koneella - surffailla netissä tai kattoa leffaa..

Meillä se pelaus tarkottaa sitä, et mä en voi kattoa telkkaria. Se kun on liitetty tohon toosaan. Eikä aina jaksa netissäkään surffata, tulee pää kipeeks. Se mua kyl raivostuttaa eniten, ku mies aina kaupassaki näprää puhelinta, ilman sitä ei mennä mihinkään.

Tänään mä vasta kiukkunen olinki. Piti lähtee synttäreille, jotka osu just jätkän uniaikaan. No lähettii sit kuitennii mukaan. Arvata saattaa, oliko jätkä vähän ylikierroksilla, huoh. Välil on vaan päiviä, ku tekis mieli sulkeutua muulta maailmalta ton pikkusen kanssa kaksistaan jonnee.

Kultashiini Siis meilläkin pelikone tuossa telkassa kiinni, mutta katson sitten koneella leffoja. esim hdfin:istä eilen illalla tuijotin uuden Hobitti-leffan ja kyllä oli hyvä! :)

Mutta unohdin mainita vielä yhden ärsyttävän piisteen. Miehellä on jalo taito painua tupakalle tai vessaa istuu täysistunnolle juuri silloin kun molemmat mukulat kiukuttelee ja koira vielä siiihen päälle oksentaa tms.. Nii joo, ja sen yhden tupakan polttamisee parvekkeella saattaa mennä jopa 15minuuttia. Olenkin ilkeesti tehnyt välillä niin, että kun alkaa lapsoset näyttää kiukkujen merkkejä ni itse sanon, että nyt äitin on pakko mennä vessaa. Otan puhelimen mukaa ja siellä mä istun ja surffaan puhelimella naamakirjassa :grin Mutta on oikeesti ärsyttävää, että just ku tarviis oikeesti toisen apua ni se istuu jossain parvekkeen tuolilla näpräämässä puhelimensa pelejä. Ugh, onkohan viel jotain muuta! o_O

Meillä on selkeä jako, minä hoidan vauvan, mies hoitaa rakennus-/korjaushommat. Suunnittelua se vaatii, jos minä jonnekin yksin haluaisin mennä pidemmäksi ajaksi kuin muutamaksi tunniksi. Kyllä mies auttaa lapsen kanssa mahdollisuuksien mukaan. Nyt on pohdinnassa miten järjestetään hiihtolomareissu, että minäkin pääsen laskemaan. No siinä vaiheessa olen valmis käyttämään korvikkeita, pumppaaminen moneksi päiväksi olkoonkin vaikka etukäteen pakkaseen on kyllä työlästä. No eihän sitä tiiä, jos innostun.

Takaisin