Hankinnat vauvalle.. ♥

Tavallaan ymmärrän, että tupakoijillakin pitäis olla kotonaan paikka missä tupakoida. Yksi kaverini aukaisi aina ikkunan ja roikkui siitä ulkona, ja melkein sanoisin että ongelma oli pienempi kuin parveketupakoitsijoilla, koska parveketta voidaan talvisinkin käyttää, mutta tuskin kukaan pitää ikkunaa auki talvella. Kesällä tietty vähän eri juttu. Itse en polta, joten ei aiheuttaisi ongelmaa.

Mutta kyllä tommonen on törkeätä! Eikä sinne parvekkeelle sitä lastakaan kannata laittaa vaikkei syttymisriskiä olisikaan, kun ne savut kyllä leijailee lapsen keuhkoihin.
 
Edellisessä asunnossa asuin keskikerroksessa, ja ilkeetä oli kun ei voinut kesäisin oikein pitää edes parvekkeen ovea auki, kun ajoittain tupruttelit savut ja hajut sisään. Tässä asunnossa ei ongelmaa ole kun oon ylimmässä kerroksessa :). Tosin mä oon varmaan sitten ongelma alapuolen naapurille, kun en ymmärrä kuin hyvin äänet ja melut menee lattian läpi alaspäin. Molemmissa edellisissä asunnoissa sai kuunnella aika hyvin yläkerran elämää, kun niillä ei ollut päällä ketään, eli eivät just tajunneet yhtään kuin hyvin alas kaikki kuului.

Alemmilla partseilla vissiinkin ainakin nuoriso bileiltoinaan tupakoi. Naapurirapun setä taasen tulee aina tuonne alas polttamaan. Sinänsä ihan mukava tapa sekin, kun sillä tavalla varmaan tutustuu naapureihin ja tulee vaihdettua joku sananen itsekin. Tupakoinnista en siis itse tykkää yhtään, ja kuulun niihin ihmisiin joka ei ole edes koskaan polttanut - satunnainen sijaiskärsijän osa on riittänyt ihan mainiosti.
 
Meillä falskaa tällä hetkellä tiivisteetkin ikkunoissa ja parvekkeen ovissa niin pahasti, että hajuja tulee sisään joka tapauksessa, todella ahdistavaa... Oon vielä ite joskus polttanu, mutta miehen myötä lopettanut, niin en tiedä käykö se mulle vaan nopeammin aivoon heti jos tulee. Ikkunoille eikä ovelle tehdä mitään, kun julkisivuremontti on tulossa, kukaan ei vaan tiedä koska kun puolet asukkaista vastustaa korjauksia. Niin joo, eikä noita ikkunoita voi edes ite lähteä tiivistämään kun ne ei aukee :D
 
Itselläni teki selän skolioosi ennen leikkausta sen, että tupakansavu ja varsinkin se, sai hengityksen aivan tukkoon.. Tästä syystä juoksin astmatestit ja keuhkokuvat läpi ennenkuin tajuttiin mistä ongelma oikeasti johtui.. Asuin ennen asunnossa, jossa entinen asukas oli tupakoinut ja tapetit oli maalattu vain päälle (nikotiinin päälle) ja nikotiini aikanaan tuli sitten maalin läpi ja valui mm, kylpyhuoneen ovea pitkin tämän kostuessa.. En päässyt asunnosta eroon menettämättä takuuvuokria, joten sinnittelin vuoden kunnes sain irtisanottua. Monen monta kertaa tuona aikana tuli juostua asunnosta ulos kun henki ei kulkenut sisätiloissa lainkaan, aamuisin sai halata vessanpyttyä ja oksentaa keuhkoihin nikotiinin voimasta kertyneen liman pois.. :mad:

Viimein sain nykyisen asunnon, jonka vanhempani ostivat ja vuokrasivat minulle.. Asunto oli siisti, mutta tehtiin vielä remontti niin, että varmasti kaikki tupakan nikotiinit ovat poissa, koska täälläkin näkyi jossain kohdin merkkejä, että on saatettu tupakoida.. Muutaman vuoden elämä oli ihanaa.. Kunto palasi, pääsi liikkumaan, henki kulki!! Kunnes sitten asuntoon alkoi eteisen kautta tulvia aamuisin todella vahva tupakankatku.. Hengenahdistus ja aamuiset vessanpytyn halaamiset palasivat.. Kunto lähti taas eikä jaksanut kunnolla edes kävellä.. Ihmettelin, että miten ja mistä voi rappukäytävään sellainen käry tulla kun tännepäin vetää ilman käytävästä kunnes sitten yksi päivä ovesta lähtiessäni pudotin jonkin paperinpalan vahingossa käytävään ja sehän lähti vauhdilla.. Oman oveni alta ja pitkälti oman eteisen puolelle :eek: Tajusin, että naapurin oven alta ja postiluukusta puhalsi käytävän suuntaan aivan järjettömästi.. Ja samalla voimalla luokseni omasta postiluukustani ja oven alta.. Postiluukun kohdalla oli keltainen nikotiinilaatikko jo väliovessa..

Isännöitsijään otettiin yhteyttä ja huoltomiehet kävivät toteamassa, että siellä asunnossa on ilmastointiaukot tukittu - nähtävästi papparaiselle vetänyt liikaa.. Mutta MITÄÄN EI VOIDA TEHDÄ koska asunnosta tulee avaamaan niin HANKALA ihminen (papparaisen aina kännissä oleva tytär, joka osoittautui huoneistossa tupakoivaksi henkilöksi ja tämä kävi isänsä luona joka ikinen aamu samaan aikaan..). Tappelua jatkui muutaman vuoden, täältä tukittiin oviaukkoa kaikella millä sai.. Niin tiiviiksi, että jouduin voimalla potkaisemaan ovet kiinni kun eivät muutoin menneet, naapurit valittivat oven paukkeesta, mutta henki kulki aina kun ei käytävään asti eksynyt!! Viimein on nähtävästi tämä tytär joko lakannut käymästä, saanut itsensä ryyppäämällä hengiltä tai muuta vastaavaa kun saamme asua ilman noita tukoksia ovessa, eikä hajua tule.. Tukot naapurissa ovat ja pysyvät, koska käytävässä haisee milloin papparaisen pissa, milloin ripuli ja sen jälkeen hetimminen kloriitti jolla kotisairaanhoito nähtävästi pesee koko asunnon.. Mutta asialle kun ei voi tehdä mitään.. Kesällä alakertaan muutti pariskunta, joka käy iltaisin usein vartin välein tupakalla ja joudumme pitämään parvekkeen oven kiinni.. Mutta onneksi ei enää omassa asunnossa käytävän suunnasta haise!
 
Muokattu viimeksi:
Tuli sitte hankittua pojalle Stokken TrippTrapp, ku Turun Vauvatalo Johannassa oli hyvä tarjous (vauvasetti kaupanpäälle, hinta 50€). Kellariinhan tuo tuoli menee, mut onpa nyt hankittu.
Ja pieni kypärämyssykin löytyi.

Tänään pitäis metsästää villasta välikerrastoa. Ja jos ei löydy, ni sit täytyy tilata Reimalta.
Sit tuossa odottaa enää lista "tököttejä" ja muita pikkutarvikkeita. :)
 
Mulla ois samat hommat edessä. Rasvat, talkit, pumpulipuikot yms. ostin viime kauppareissulla, samoin vaippoja. Minä tilailen välikerrokset sitten alennusmyynneistä tai jos jaksan ite käydä ostoksilla niin käväsen sen verran. Pariin viikkoon ei voi lasta kuitenkaan ulos viedä. Nyt on paukkupakkasia luvattu. Saapa nähdä, saadaanko kuiteski kunnon talvi tänä vuonna. Lunta on jo kiitettävästi, ei paljoa enää lisää tarttiskaan.
 
DT, missä lunta on kiitettävästi? :) Tampereella ainakin vaan vähän. Sillai että on valoisampaa ja talven tuntu, mutta ei tässä vielä ainakaan lumihommia tarvii miettiä :wink
 
Ai että tuommoinen on ärsyttävää Mariel. Kauheeta kun on oma terveys uhattuna toisten perseilyn takia.
Olen niin onnellinen kun on ihan oma talo ja oma piha, saa olla ihan rauhassa ja huutaa ylimääräisille henkilöille että "pois mun tontilta" :grin
Muitan ajat kun asuttiin kans kerrostalossa ja aina tuli sanomista koirista, vaikka meidän koirat ei hauku tai muutenkaan aiheuta häiriötä. Yhessäkin talossa ehdittiin asua 3kk ennen kuin kukaan tajusi että meillä on koiria, sen jälkeen alkoi tulla valituksia että koirat haukkuu yötä päivää. o_O
Pari vuotta sitten päätettiin että nyt riittää ja ostettiin talo.
 
Haaveissa myös oma, edes rivitaloasunto jollei omakotitaloa.. Omakotitalo olisi kyllä toiveiden ja unelmien täyttymys ja olen aina ajatellut, että haluan kasvattaa omat lapset ok-talossa kun itselläkin sellaisessa oli niin ihana lapsuus.. Ja tämän lapsen vuoksi haluan kyllä edes pienen pienen oman pihan vaikka sitten siinä rivitalossa, mutta vielä ei onneksi kiire ole.. Naapureiden vuoksi olisi valmis lähtemään, mutta vanhempani asuvat tuossa 3 min matkan päässä ja lähtöä enemmän houkuttelee se ajatus, että he saavat lapsen vaunukävelylle mukaan kun itse lähtevät ulkoilemaan ja me saamme sen tunnin-pari vapaata aikaa :grin Tai voimme ohimennen viedä vauvan hetkeksi heille nukkumaan ja käydä vaikka lenkillä kaksistaan.. Tms.. Vaikka kyllä usein asuvat ihan liian lähellä ja hermoille käyvät liian intoilunkin kanssa, liian helppo tulla auttamaan vaikka missä :rolleyes:

Olen aivan varma, että siinä vaiheessa kun jätämme omat lapsen vaunumme tuonne alas portaiden alle niin niistä aletaan valittaa, nyt on ollut jonkin hoitolapsen rattaat siellä, mutta asukas on sellainen jonka puoli sukua asuu samassa rapussa.. Muuten täällä valitetaan kyllä aivan kaikesta.. Myöskin koirista (meillä ei ole), joiden en ole kuullut koskaan haukkuvan.. Mutta koska meillä on kissoja niin oletetaan, että vihaan koiria ja minä olin tuon valituslapun jättänyt rappukäytävään o_O

Mutta sitten vauvan tavaroiden hankintoihin.. Viimein suurin osa hankittuna.. Tosin huomasin, että hyvän suunnittelunkin jälkeen jotakin pientä unohtui, mutta kunhan tärkeimmät on olemassa nyt ennen pyhiä, jos kuitenkin pieni syystä tai toisesta päättää maailmaan jo tulla :rolleyes: Olen harmitellut, kun en ole löytänyt kivaa pientä pipoa ja jos Tammikuussa on kylmä kotiutumisen hetkellä, mutta huomasin että kauan sitten "jos tulee tarvetta" -ajatuksella ostettu hieno lakki on ainoa vaatekappale, jonka olen onnistunut jollain lailla pilaamaan pesussa ja se onkin kutistunut juuri sopivan kokoiseksi :grin:grin:p
 
Jaa niin mekin käytiin lauantaina ostoksia tekemässä ja matkaan tarttui kaukalon lämpöpussi, pinnasängyn verhoteline, esikoiselle uusi istuin ja patjansuojus/pissa-alunen..
vielä liikkeeseen jäi sitteri ja imetystyyny. Ne kun ruikutan vielä itselleni :wink mutta kyllä rahaa saa noihin liikkeisiin palamaan!
 
Unohdin muuten hehkuttaa, että löysin la tosta lähikirpparilta myös imetystyynyn - hintaa 3€. Irrottelin päällipussin pesuun ja arvon, että pesisinkö vielä tyynynkin. Joulun kunniaksi nimittäin pyöri omat tyynyt koneessa, samalla kun ne lakanatkin vaihtu.

Muuten puuttuu lähinnä noita voiteita, lansinoh, sinkkivoide jne. bebanthen onneksi on, niin sillä pärjää jos vaavi yllättää. Sitteriäkään ei oo vielä.

Onko jollakin tietoa sappisaippuasta, en parista kaupasta löytänyt. Onko apteekki ainoo paikka, mistä voi kysellä?
 
Tuli sitte hankittua pojalle Stokken TrippTrapp, ku Turun Vauvatalo Johannassa oli hyvä tarjous (vauvasetti kaupanpäälle, hinta 50€). Kellariinhan tuo tuoli menee, mut onpa nyt hankittu.
Ja pieni kypärämyssykin löytyi.

Tänään pitäis metsästää villasta välikerrastoa. Ja jos ei löydy, ni sit täytyy tilata Reimalta.
Sit tuossa odottaa enää lista "tököttejä" ja muita pikkutarvikkeita. :)

Eikös mammapakkauksessa tullu merinovillainen haalari? Eikö se käy, vai etkö ottanu pakkausta?
 
Oli, mut koko 70. Eli lapsi varmaan katoaa sinne. :sad001 Katoin, et Reimeshopissa oli alessa 28€:lla.
Toisaalta voishan siitä pakkauksen omasta lyhentää hihat... Hmm...
 
Käännät vaan niitä hihoja tai jätät rypylle. Testaamalla selviää :) ei ainakaan lyhentää lyhentää kannata kun on sitten syksyllä turha, koska oletan silloin olevan haalarin melko tärkeässä roolissa päivien viiletessä.
 
Mullakin on kyllä esikoisen äippäpakkauksesta se merinovillahaalari. Siitä aika nätisti kyllä saa niitä hihoja/lahkeita käännettyä. Niin Minlex meillä täällä Oulun seudulla on lunta ihan kivasti. Oulussa ei vielä kovin paljoa, mutta maalta kaupungista löytyy sen verran, että on tyttö päässyt jo omalla pihalla pulkkamäkeä laskemaan. :)
 
Nii mäki aattelin kun on kaks niitä merinovillahaalareita (esikon ja tän tulevan pakkauksista) ja toinen niistä on ihan ylimääräisenä nii oisin voinu lahjottaa toisen pois. Jos joku muu tarvii nii sanokaa! Voin laittaa postissa tuleen kyllä...
 
Meillä vauvan on tarkoitus nukkua ekat kuukaudet pahvilaatikossa ja perhepedissä. Muutama päivä sitten tajusin, että jonkinlainen mobile pitää varmaan hankkia, muuten pahvilaatikon näkymä on valkoinen katto eikä juuri muuta. Samoin pitäisi varmaan hankkia jonkinlainen soittorasia. Jotain värillisiä kuvia laitetaan varmaan vaipanvaihtopisteeseen seinäkaappien alapintaan, mistä vauva ne näkee.

Meillähän ei vauvan tuloa näe oikeastaan vielä muuten kuin että pahvilaatikko on makkarissa, rattaat olkkarissa ja turvakaukalo myös sisällä. Muilla tuntuu olevan jo vauvalle nurkkaus tai huone odottelemassa.
 
Meillä vauvan huone vielä työhuoneena. :wink Joskus kesällä vois tehdä pientä pintaremppaa. Lelut kuiteski olkkarissa ja tarvittaessa ne saa kyllä esikoisen huoneeseen.

Neuvolasta saa sen hymynaaman ja pari muutaki kuvaa sitte. Sille alko meillä tyttö ekana naureskeleen. :D Oli just kaapiston alapinnassa. Nyt sijoitinki hoitopöydän kodinhoitohuoneeseen eli pitää laittaa kuva sivulle seinään kiinni.
 
Mun vaavi on saamassa perinteisen kehdon. Odottelee verstaassa pintakäsittelyä - Pitäis päättää värisävy, ja se on vaikeaa!
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Takaisin
Top