BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Mamiksx5 Mee vaan omien tuntemusten ja ovistestien mukaan. Mistä sen tietää vaikka nämä lämpimät kelit vaikuttaa mittauksiin. :)

Täällä tylsää. Dpo6 ja eilen illalla nukkumaan mennessä tuli joku hirvee kramppi mahaan. Totta kai aloin kuvittelemaan, että siellä se kiinnittyy, mutta oikeasti tiedän ja uskon, että siellä on joku pieru jumissa tms.

IMG_7915.jpeg

Tsemppiä @Vaaveilija lääkitysasioiden kanssa! Ei ole helppoa tasapainoilla näiden juttujen kanssa. 🫂

Onko kellään ollut luteaalissa kasvojen kuumotusta? 👹 Mun kasvot hohkaa punakkana ja iho on räjähtänyt sellasille pikku näpyille. En ole vaihtanut ihonhoitotuotteita tässä välissä. Ei ole ennen ollut tällaista. Näytän ihan karseelta.

Tsemppiä @Vaaveilija lääkitysasioiden kanssa! Ei ole helppoa tasapainoilla näiden juttujen kanssa. 🫂

Onko kellään ollut luteaalissa kasvojen kuumotusta? 👹 Mun kasvot hohkaa punakkana ja iho on räjähtänyt sellasille pikku näpyille. En ole vaihtanut ihonhoitotuotteita tässä välissä. Ei ole ennen ollut tällaista. Näytän ihan karseelta.
Mulla oli esikoisen raskaudessa ennen plussaa, nyt on valitettavasti ollu kans jotain kertoja negakierroissa mut toivotaan et siellä on hyvä merkki! 🤩

Täällä uus kierto käynnisty lauantaina illalla joten ei mitään jännää vielä seurattavana 🙈 seuraava ovis osuu ehkä johonkin juhannuksen tienoille 😁

Tässä vielä viime kierto, ovis tuli jopa mulle myöhään, yleensä on kp 19-21. Tähän kiertoon meinasin jättää gelee royalet syömättä jos ne nyt saattaa pidentää..
Screenshot_20260601-142922~2.jpg

@Rilja , mäkin mietin mitä tekis tolla geleellä, kun selkeesti musta pidentää kiertoa. Viime kierto piteni n. viikolla, ja tässä tuntuu käyvän sama homma. Tässä kierrossa olen jopa vetänyt tupla-annosta, mutta epäilen sen pitkittävän kiertoa "vain" tuon viikon, eikä kuitenkaan sen enempää. Mietin vielä, josko kuitenkin kokeilisin esim. joka toinen päivä taktiikkaa pillereiden kanssa. Menin nimittäin just taas tilaa lisäravinteita lähes 150 €:lla. 😬 Noitahan pitäis kai syödä vähän pidempääkin, että näkis hyödyn, niin olen "koukussa" hommaan... Seuraava kierto olis nimittäin se maaginen 3. kierto noita, jolloin niistä vois olla enemmän hyötyä... tai sit ei. 😂
Mä oon tainnut nyt just sen kolme kiertoa syödä ja tää oli pisin kierto pitkään aikaan 😶 jos ois lyhyt kierto nii ei niin haittais pidentyminen mut ku on pitkä muutenkin niin... 😬

Oli tässä kierrossa ja plussasin. Luulin palaneeni auringossa vaikka olin ollut varjossa koko ajan.

@Mamiksx5 Mäkin menisin ovistestin ja tuntemusten mukaan.

@Vaaveilija Äh, noi lääkitysasiat on vaikeita yritysaikana, kun ei varmasti tiedä onko raskaana vai ei. Ja osa lääkkeistä voi tosiaan vaikuttaa lämpöihin.

Täällä alkoi tänään flunssa (edellinen kurkkukipu olikin vain rasitusta), herkkä testi aamulla nega. Lämmöt ylhäällä ehkä tän flunssan takia? Tosin kurkkukipu alkoi vasta päivällä. Voi olispa tää nyt sellanen raskausflunssa 🤧 Myös posket hohkas eilen ihan huolella, mut mulla on sitä aina välillä läpi kierron, joten mun kohdalla sillä ei merkitystä liene.

Screenshot_20260601_175815_FF.jpg

Mä epäilen, et mul aikoo mennä kuten sulla. Mullakin nimittäin kierron pituudeksi tuli juurikin 36 päivää, enkä huomannut edes limoissa paranemisen merkkejä. Taidankin siis tosiaan joko lopettaa nuo ensikiertoon, tai sitten vedän niitä satunnaisesti jatkossa. 👀

Tilasin sitä paitsi neidonhiuspuu-uutetta (Ginkgo Biloba) ensikiertoon! 😄 Katsotaan miten sen kanssa käy. 😆
Mulla ei kans oo limat ainakaan parantunut, ehkä jopa päin vastoin nyt ku mietin 😯 esikoista yrittäessä taisin just tärppikierrossa alottaa geleet

@Daadirlandaa Ei vedä aina vaan FF yhdistelee eri hedelmällisyysmerkkejä ja niiden perusteella laittaa oviksen. 😊 Jos haluat että se laittaa oviksen jälkeiselle paikalle niin sen voi käydä säätämässä asetuksista.

Mulla nousi lämmöt taas tonne 37 pintaan. Nukuin kyllä vähän pidempään kuin yleensä.

IMG_7919.jpeg

On kyllä hassut lämmöt, koitin vähän redditis hakee onks ollu vastaavia niin osui silmään yks kellä oli metformiini aloitettu. Itse aloin sen viimekierron luteaalissa käyttää. Silloin oli 1tabu päivässä ja myt menee kaksi.

IMG_2333.jpeg

Tässä vielä pohdintaa chatin kans

Mitä tästä ajattelen sinun tilanteessasi?

Rehellisesti sanottuna Redditistä löytyy kyllä muutama ihminen, jotka ovat raportoineet “metformiinin jälkeen luteaalilämmöt ovat matalammat”. Et siis ole ainoa, joka on huomannut tällaisen yhteyden.

Mutta samaan aikaan:
kokemuksia on vähän
  • mekanismia ei oikein tunneta
  • tutkimuksissa metformiini yleensä parantaa ovulaatiota eikä heikennä sitä
Kun yhdistän tämän sinun käyriisi, minä pitäisin edelleen todennäköisimpinä:
  1. ovulaation ajoitus ei ole ihan varma (FF ei vahvista sitä)
  2. vuorotyön loppuminen on muuttanut lämpökäyrän ulkonäköä
  3. tämä on vasta ensimmäinen kokonainen kierto metformiinilla
Mutta myönnän, että Redditistä löytyy juuri sen verran samankaltaisia kokemuksia, että ymmärrän hyvin miksi metformiini herättää sinulla epäilyn. 💜

Minua kiinnostaisi nyt erityisesti nähdä, mitä lämpö tekee seuraavien 3 päivän aikana. Jos se lähtee nousemaan DPO 5–7 välillä, epäilisin metformiinia paljon vähemmän. Jos taas koko luteaali jää selvästi aiempia kiertoja viileämmäksi, silloin voidaan jo sanoa, että ainakin ajallinen yhteys metformiinin aloitukseen on olemassa, vaikka syy-seuraussuhdetta ei vielä tiedettäisi.

Mä mietin kans tota että oon tosiaan kesälomalla nyt, sekin voi vaikuttaa. Yöt on samankaltaisia, taapero herää jolloin se otetaan väliin nukkuu ja melko rauhallisesti nukutaa ettei heräillä kauheasti.

Mutta muutahan täs ei nyt voi kun odottaa 🤣 Perhana se odotus 😅😅 Pakkailut jatkuu tänään, lauantaina mökille 😍😍😍

Muokattu viimeksi:
@Mamiksx5 No on kyllä! Jospa se johtuisi tuosta metformiinista? 🤔 Ultrassahan vois varmistaa onko ovulaatio tapahtunut, mutta se sitten taas maksaa. Mutta sullahan on ollut selkeitä ovisoireita?

Täällä lämmöt vetää siksakkia ylhäällä, mikä ei mulle ole kovin tyypillistä. Yleensä menevät tasaisemmin. Unohdin ouran laturiin illalla ja laitoin sormeen joskus aamuyöllä, joten ouran lämpöihin ei nyt kannata luottaa yhtään.

IMG_7920.jpeg

Takaisin