Raskaaksi 2025

Hei kaikki! Lueskelin tässä viime päivät teidän ihania, jännittäviä ja surullisiakin tarinoitanne... ❤️ hyppään mukaan palstailemaan. Toiveissa olisi kolmas lapsi, meillä vuosina -17 ja -18 syntyneet. Tuntuu, että kaikki on taas ihan uutta. Ja hurjaa. Oltiin just tavattu (meikä 22v ja mies 23v) ja jollain tutustumisvyöhykkeellä kun aloin meidän ensimmäistä sitten odottamaan, mutta päätettiin jatkaa elämää yhdessä. Toinen tyyppi ilmoitti tulostaan esikoisen ollessa suunnilleen vastasyntynyt, ikäeroa vuosi. Minä taas vanhenin silmissä sen valvomis-vahtimis-ruokkimisrumban keskellä yksikseni miehen opiskellessa ja vuoroduunitellessa mut joku hulluus tässä nyt vaan iski että voooi, se on saatava kokea vielä 🤣 Nyt oon 31v. Meillä molemmilla ollut aina toiveissa iso perhe, mut meidän esikoisella ilmenneet erikoisuudet pisti sit vähän ajatuksia ja perspektiiviä uusiks ja päätin vuosia sitten että näillä mennään eikä lapsia tähän taloon enää tule jotta selvitään täysjärkisinä. Hautasin haaveeni. Pitkistä ja traumaattisista raskauspahoinvoinneista puhumattakaan. Kunnes tajusin tässä eräänä päivänä, että ihan hyvinhän me ollaan selviydytty vaikeuksista huolimatta ja jos se lapsiluku ei omassa pääkopassa tunnu täydeltä... no ei se vaan oo. Että nyt minä haluan vauvan tähän torppaan ja piste!!!! Ei tietoa millä mallilla hedelmällisyysasiat tätä nykyä on, mutta tästä se yrittäminen alkaa. Ylipainoa mulla on nykyään ihan liikaa ja se huolettaa sekä mahdollisen raskauden ja vauvan että ihan itseni takia. Ovulaation ajankohdat on kans vähän hukassa heittelevän kierron takia mutta onneks mies on "valmis vaikka joka päivä..." 🫠 sovittiin ettei hiiskuta tästä kenellekään, katotaan kuka kehtaa ekana alkaa kyselemään mun lihomisista jos sinne pienokaista saadaan. Tää keskustelu on ihana. Toivon kaikille plussia ja kaunista kevään alkua. 🥰

Näin taas unta positiivisesta raskaustestistä, olen nyt viime viikon aikana ainakin nähnyt kolme kertaa unta tuosta. 🙊 Yhden kerran oli vahvat viivat testissä, parina kertana kuten nyt ollut digitestissä raskaana tulos. Toivottavasti ois enne unia. 😂

Muuten mennyt aika vain yrittäen keksiä jotain tekemistä etten miettisi asiaa koko ajan. No nyt viikonloppu niin kumppani kotona joten en nyt ehkä mieti asiaa yhtä paljon kuin yksin ollessani. Eilen tuli vielä yritettyä varmuuden vuoksi koska epäilen että ovulaatio olisikin myöhemmin ollut siis eilen.

Mulla tänään kp 25, joka tarkoittaa mulle jo pitkää kiertoa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Epäilen, että ovulaatio oli myöhemmin kuin ajattelin ja meni hukkaan, koska mies ei ollut kotona. Joten tein tänään negan testin, enkä yllättynyt yhtään. Odotellaan menkkoja alkavaksi. Jos menkat alkaisikin vähän myöhemmin, niin kuun viimeisenä päivänä on se eka käynti lapsettomuustutkimuksissa ja se osuisi sitten aika lähelle ovulaatiota ehkä sopivasti. 🤔 Toki nyt tulevaan kiertoon en letrozolia ota, kun vaste oli tässä kierrossa niin (liian) hyvä.

Mulla tää jännitys ei lopu koskaan. Flo ennustaa menkkoja maanantaille eikä mulla ole YHTÄÄN kramppeja. Niitä siis on aina ennen ollut, joskus hyvin lievinä, mutta niitä on ollut. Nyt sattuu välillä nivuseen, mutta kohtu tuntuu nukahtaneen. Ja tottakai raskaustesti neg, toki se oli onestep ja tehty jollain 5h rakkoajalla koska en saanut nukuttua. Ja toki dpo on vasta 11 tai 12. 😫 Noh, ainakin voi juoda kahvia hyvällä mielellä. Onko muilla kuukautisia edeltäneet krampit jääneet puuttumaan kokonaan ja menkat tulleet silti? Voiko olla raskaana, jos ei tunnu yksinkertaisesti mitään nippailua/vihlontaa/kramppeja, vai onko mun kohtu vaan päättänyt että "f*ck this 💩" ja mennyt lakkoon?

Mies on valitellut mahakipuja (kaaliruokaa) ja kysyinkin siltä eilen että mitäs jos kuukautiset tulevatkin tällä kertaa hänelle kun hällä ne mahakivutkin ovat. 🤣 Mulla ei valitettavasti näitä ruoansulatusvaivojakaan ole. Mutta tulee hulluksi kun öisin vaan pyörii sängyssä eikä mahassa tunnu mitään. Aloin jo laskemaan että milloinkahan neuvolaan pitää soittaa ja milloin sit äitiysloma...

Niin ja luulen että ovulaatio tosiaan tapahtui eilen, alavatsa tuntemusten takia. Joita eilen ja toissa päivänä ollut. Ja tänään mitään enään.

Laskeskelen jo päiviä jotta pääsen testailemaan. Jos ovulaatio tosiaan sittenkin eilen luulen että pääsiäis testailut saanee jäädä väliin. 😅 Koska luultavemmin liian aikaista jos olisikin tärpännyt. Tai voi olla että dpo10 eli pääsiäis maanantaina uskallan testata ehkä.

Mulla tää jännitys ei lopu koskaan. Flo ennustaa menkkoja maanantaille eikä mulla ole YHTÄÄN kramppeja. Niitä siis on aina ennen ollut, joskus hyvin lievinä, mutta niitä on ollut. Nyt sattuu välillä nivuseen, mutta kohtu tuntuu nukahtaneen. Ja tottakai raskaustesti neg, toki se oli onestep ja tehty jollain 5h rakkoajalla koska en saanut nukuttua. Ja toki dpo on vasta 11 tai 12. 😫 Noh, ainakin voi juoda kahvia hyvällä mielellä. Onko muilla kuukautisia edeltäneet krampit jääneet puuttumaan kokonaan ja menkat tulleet silti? Voiko olla raskaana, jos ei tunnu yksinkertaisesti mitään nippailua/vihlontaa/kramppeja, vai onko mun kohtu vaan päättänyt että "f*ck this 💩" ja mennyt lakkoon?

Mies on valitellut mahakipuja (kaaliruokaa) ja kysyinkin siltä eilen että mitäs jos kuukautiset tulevatkin tällä kertaa hänelle kun hällä ne mahakivutkin ovat. 🤣 Mulla ei valitettavasti näitä ruoansulatusvaivojakaan ole. Mutta tulee hulluksi kun öisin vaan pyörii sängyssä eikä mahassa tunnu mitään. Aloin jo laskemaan että milloinkahan neuvolaan pitää soittaa ja milloin sit äitiysloma...
Ei noista oireista tai oireettomuuksista tunnu voivan päätellä yhtään mitään. 😅
Odotan esikoisesta tuttua pohjatonta ruokahalua. 😂 Sitä ei vielä ole kuitenkaan tainnut luteaalivaiheessa olla vaan ennemminkin yököttänyt herkästi. Raskausaikana se kunnon etominen alkoi vasta joskus rv6-7.

Mutta itselläkin on välillä tuhannetta kertaa googlettelut alkuraskauden oireista, kun en meinaa saada unta. Mutta on tuo piinailu vähentynyt ihan huomattavasti. Nyt odotan vaan sitä, että pääsisi aukkariin ja saisi vastauksen kysymykseen, että kannattaako edes yrittää luomuna.

Hei kaikki! Lueskelin tässä viime päivät teidän ihania, jännittäviä ja surullisiakin tarinoitanne... ❤️ hyppään mukaan palstailemaan. Toiveissa olisi kolmas lapsi, meillä vuosina -17 ja -18 syntyneet. Tuntuu, että kaikki on taas ihan uutta. Ja hurjaa. Oltiin just tavattu (meikä 22v ja mies 23v) ja jollain tutustumisvyöhykkeellä kun aloin meidän ensimmäistä sitten odottamaan, mutta päätettiin jatkaa elämää yhdessä. Toinen tyyppi ilmoitti tulostaan esikoisen ollessa suunnilleen vastasyntynyt, ikäeroa vuosi. Minä taas vanhenin silmissä sen valvomis-vahtimis-ruokkimisrumban keskellä yksikseni miehen opiskellessa ja vuoroduunitellessa mut joku hulluus tässä nyt vaan iski että voooi, se on saatava kokea vielä 🤣 Nyt oon 31v. Meillä molemmilla ollut aina toiveissa iso perhe, mut meidän esikoisella ilmenneet erikoisuudet pisti sit vähän ajatuksia ja perspektiiviä uusiks ja päätin vuosia sitten että näillä mennään eikä lapsia tähän taloon enää tule jotta selvitään täysjärkisinä. Hautasin haaveeni. Pitkistä ja traumaattisista raskauspahoinvoinneista puhumattakaan. Kunnes tajusin tässä eräänä päivänä, että ihan hyvinhän me ollaan selviydytty vaikeuksista huolimatta ja jos se lapsiluku ei omassa pääkopassa tunnu täydeltä... no ei se vaan oo. Että nyt minä haluan vauvan tähän torppaan ja piste!!!! Ei tietoa millä mallilla hedelmällisyysasiat tätä nykyä on, mutta tästä se yrittäminen alkaa. Ylipainoa mulla on nykyään ihan liikaa ja se huolettaa sekä mahdollisen raskauden ja vauvan että ihan itseni takia. Ovulaation ajankohdat on kans vähän hukassa heittelevän kierron takia mutta onneks mies on "valmis vaikka joka päivä..." 🫠 sovittiin ettei hiiskuta tästä kenellekään, katotaan kuka kehtaa ekana alkaa kyselemään mun lihomisista jos sinne pienokaista saadaan. Tää keskustelu on ihana. Toivon kaikille plussia ja kaunista kevään alkua. 🥰
Tervetuloa mukaan! 🥰

Miekin oon leikitellyt ajatuksella, että en kertois kellekään ennen ku joku alkaa kysellä 😆 jos nyt raskautuisi ja laskettu aika menis tammikuulle, niin sit vois syksyllä käydä vähän vähemmän sukuloimassa ja jouluna sitten yllättää kaikki, että ens kuussa syntyy 🤣

Mulla tänään kp 25, joka tarkoittaa mulle jo pitkää kiertoa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Epäilen, että ovulaatio oli myöhemmin kuin ajattelin ja meni hukkaan, koska mies ei ollut kotona. Joten tein tänään negan testin, enkä yllättynyt yhtään. Odotellaan menkkoja alkavaksi. Jos menkat alkaisikin vähän myöhemmin, niin kuun viimeisenä päivänä on se eka käynti lapsettomuustutkimuksissa ja se osuisi sitten aika lähelle ovulaatiota ehkä sopivasti. 🤔 Toki nyt tulevaan kiertoon en letrozolia ota, kun vaste oli tässä kierrossa niin (liian) hyvä.
Mitä siulle siis teki tuo Letro ja oliko millä annoksella? 😊

Vähän jännittää kaksosten mahis itseäkin, kun saattaa olla, et suht hyvin tulis luomunakin ovis, vähän myöhässä vaan...että miten sitä uskaltaa lähteä kauheasti stimuloimaan ja kun ei ollut tarkoitus missään ultrassa käydä kattoo, et montako on kasvanut 🙈
No, yhdellä 2,5 mg tabletilla mennään alkuun, niin tuskin se nyt ihan liikoja tekee 😅

En tietysti kannusta omatoimiseen lääkekikkailuun, mut tuli vaan mieleen, et eikös Letrozolissa teho perustu siihen, että se estää estrogeenin vaikutusta (käytetään esim. rintasuöpälääkkeenä). Ja kun sitä ottaa alkukiertosta, niin keho alkaa sitten buustata sitä omaa estrogeenin tuotantoa, kun luulee, että sitä ei oo tarpeeksi ja sen kautta sitten tulee se munarakkulan kasvu ja ovis. Verrattuna siihen, että se olisi suoraan estrogeeniä mitä syödään...

Niin lähinnä mietin, jos on liian hyvä teho, että voisko sitä ottaa puolikkaan tai syödä vaan 2-3 päivää, niin että ei ehtis ihan villiintyä se oma tuotanto 😅
Mut siis lääkäriltähän sitä pitäis kysyä. 🙈

Voiko olla raskaana, jos ei tunnu yksinkertaisesti mitään nippailua/vihlontaa/kramppeja, vai onko mun kohtu vaan päättänyt että "f*ck this 💩" ja mennyt lakkoon.
Voi olla, esikoisesta oli lähinnä oireeton raskaus, 3 viikkoa oli toki rintojen kiristystä, minkä vuoksi alkuun testinkin tein.
Sen jälkeen vaan nälkää ja väsymystä, tosin mulla on muutenkin aina nälkä ja väsy. 😂

@Lillukka90 joo söin viitenä päivänä sen 2,5 mg ja ultrassa näkyi kolme johtofollikkelia. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Gyne nyt arpoi ja mietti mitä tehdään, ehdotti sitten, että ehkä ei kannata sitä ottaa tulevaan kiertoon, kun ei tiedä montako siellä sitten jo kypsyy. Vaikutus ilmeisesti pysyy yllä muutaman kierron joka tapauksessa. Meillä on loppukuusta eka hoitokäynti julkisella, niin mietitään siellä sitten mitä tehdään. En ehkä uskalla omin päin ottaa, kun en halua olla tilanteessa jossa tulee jotkut kuutoset. :rolling: Enkä nyt halua maksaa ultrastakaan uudelleen, kun on joka tapauksessa se julkisen käynti tulossa. Joten mennään tuleva kierto luomuna ja siinäpä sen näkee, millainen kierto tulee... Oliko sulla ollut aiemmin letrot käytössä?

Mua alkoi vähän kaduttaa kun lopetin oviksen testailun kesken kaiken. Tänään on kp 19/27-28, ja uskon ovulaation olleen kp 13-14. Ollut tosi outoja kipuja/oireita nyt parina viime päivänä: toissayönä en pystynyt maata toisella kyljellä, kun alaselkä oli yhdestä kohtaa kosketusarka (ja mulla ei ole koskaan selkäkipuja). Eilen ja tänään on tullut todella paksua, kirkasta/valkoista valkovuotoa ihan järkyttäviä määriä. Kävin pissalla ja piti ihan hieraista silmiä että mitä ihmettä siellä pöntössä on 😂 Sellainen 5cm halkaisijaltaan oleva valkovuotoklöntti…🙈Hyvin epätyypillistä tämäkin. Lisäksi ollut alavatsalla juilimista, mitä ei tosiaan pitäisi tässä vaiheessa kiertoa vielä olla. Saa nähdä tarkoittavatko nämä mitään…

@Lillukka90 joo söin viitenä päivänä sen 2,5 mg ja ultrassa näkyi kolme johtofollikkelia. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Gyne nyt arpoi ja mietti mitä tehdään, ehdotti sitten, että ehkä ei kannata sitä ottaa tulevaan kiertoon, kun ei tiedä montako siellä sitten jo kypsyy. Vaikutus ilmeisesti pysyy yllä muutaman kierron joka tapauksessa. Meillä on loppukuusta eka hoitokäynti julkisella, niin mietitään siellä sitten mitä tehdään. En ehkä uskalla omin päin ottaa, kun en halua olla tilanteessa jossa tulee jotkut kuutoset. :rolling: Enkä nyt halua maksaa ultrastakaan uudelleen, kun on joka tapauksessa se julkisen käynti tulossa. Joten mennään tuleva kierto luomuna ja siinäpä sen näkee, millainen kierto tulee... Oliko sulla ollut aiemmin letrot käytössä?
On ollut viimeksi kuopusta yrittäessä joo! Silloin samaa myöhään ovulointia/anovulaatiota ja ekasta kierrosta silloin onnistui, ku söin tuon 2,5 mg x 5 vrk. Ei siis tietoa kummempaa ku että sillon tuli ovis hyvin ajallaan ja yksi vauva sieltä syntyi 😅

Mua alkoi vähän kaduttaa kun lopetin oviksen testailun kesken kaiken. Tänään on kp 19/27-28, ja uskon ovulaation olleen kp 13-14. Ollut tosi outoja kipuja/oireita nyt parina viime päivänä: toissayönä en pystynyt maata toisella kyljellä, kun alaselkä oli yhdestä kohtaa kosketusarka (ja mulla ei ole koskaan selkäkipuja). Eilen ja tänään on tullut todella paksua, kirkasta/valkoista valkovuotoa ihan järkyttäviä määriä. Kävin pissalla ja piti ihan hieraista silmiä että mitä ihmettä siellä pöntössä on 😂 Sellainen 5cm halkaisijaltaan oleva valkovuotoklöntti…🙈Hyvin epätyypillistä tämäkin. Lisäksi ollut alavatsalla juilimista, mitä ei tosiaan pitäisi tässä vaiheessa kiertoa vielä olla. Saa nähdä tarkoittavatko nämä mitään…
Jatkoa tähän: Tein huvikseni äsken ovistestin, ja se oli positiivinen 🤯 Tiedän että kierron lopussa LH-kuuluukin nousta, mutta aiemmin ei oo ovistestit näyttäneet plussaa kun vain huipun aikana/raskaana ollessa. Nyt alko vähän jännittää… Voihan tietty olla, että ovis on tosiaan vasta nyt, mutta mulla ei oo näin myöhään sitä kyllä koskaan (tietääkseni) ollut. Täytyy silti yrittää hyödyntää tämäkin mahdollisuus jos kyseessä onkin ovis 😁

Muokattu viimeksi:
Mulla on ollu viime yön ja tän päivän kunnon menkkakipuja ihan kovia siis, vaikka vasta kp22/29-32 ja muutenkin ollut ihme alamaha juilimista useana päivänä.😵 Ja tissit on tosi kipeät, närästää, väsyttää hulluna ja vähän ällö olo koko ajan! 🫣 Jos ei oo raskausoireita, nii on varmaan jotkut supermenkat alkamassa ens viikolla, ku on näin aikasin näin paljon oireilua. 🤔😂 Jotenki hirvee jännitys on päällä koko ajan, että voisko olla tärppi käyny, vaikka ei liikoja uskalla kuitenkaan innostua! 🥹😅

Voiko olla raskaana, jos ei tunnu yksinkertaisesti mitään nippailua/vihlontaa/kramppeja, vai onko mun kohtu vaan päättänyt että "f*ck this 💩" ja mennyt lakkoon?
Helposti voi olla raskaana ilman mitään oireita. Mulla ollut 2 onnistunutta raskautta joissa ei oo ollu mitään fyysisiä tuntemuksia ennen ku ihan loppuraskaudessa maha vaan alko olee niin iso et sit alko jotain kolotuksia tulemaan. Peukut pystyyn ☺️

Halusin tulla kertomaan nyt royal gelee ja vitamiini vaikutuksia!

Nyt siis kp6 ja oon syöny royalia reilu viikon (mies myös)

Ensinnäkin kuukautiset oli ekaa kertaa elämässä lähes kivuttomat! Vuoto oli hillitympää? Johtuuko royalista vai ei niin sitä en tiedä. Energisyys on lissäntynyt, makean himo hävinnyt ja olo on monin verroin miellyttävämpi! Mies sanoi että vireystila on noussut ja halut kasvaneet 🤣

Voin raportoida kierron aikana vielä tuntemuksia. En tosin usko että vaikuttaa raskautumiseen😇

Osaako joku täällä kertoa millainen jonotilanne TYKSissä on tällä hetkellä lapsettomuushoitoihin? Entä jonottaako kaikki samalla lailla vai onko mahdollista päästä ns. välistä jos ikä tulis muuten vastaan ja on esim. endo?

Takaisin