Raskaaksi 2025

Enpä olisi uskonut että täällä taas ollaan lukemassa ketjua ja haaveilemassa🙈
Moi kaikki, haaveillaan viidennestä ja lapsiluvun piti olla täysi jo kolmannen kohdalla. Nelonen on syntynyt 3/24 ja nyt sovittiin, että vitonen saisi tulla jos tulee. Aiemmin olen raskautunut nopeasti, tässä välissä sain kuitenkin kohtutulehduksen, joka johti imukaavintaan ja mietin vaikuttaako se raskautumiseen.

Tässä kierrossa en tunnistanut kovia ovulaatiokipuja, mutta joistain oireista päätellen voisi olla dpo9. Rsfun herkkä testi oli tänään negatiivinen. Onko kokemuksia tästä testistä? Pitäisikö jo näyttää positiivista jos on näyttääkseen? Aiemmin luotin pc:n testeihin, yksi sellainen on odottamassa ehkä huomista tai ylihuomista.
Olen mestari kuvittelemaan raskausoireita, iltaväsymys nyt tässä kierrossa ihan normaalista tosi poikkeavaa.
Ymmärtääkseni ensimmäiset plussat saadaan Dpo 8-9, mutta testi voi muuttua positiivikseksi ihan hyvin vielä dpo 14-15. Kai myöhempiäkin plussia on joillekin tullut.

Se löytyy sieltä ainesosaluettelosta, jonka ainakin itse olen tottunut tsekkaamaan niiden tuotteiden osalta, jotka eivät ole pelkkiä raaka-aineita(ihan muistakin syistä kuin vain raskauden takia). Eikä se glykyrritsiini kuulemma pieninä määrinä ole niin vaarallista. Sanoivat viime raskaudessa neuvolasta, että edes lakritsijäätelö silloin tällöin ei olisi haitallista. 😊
Myönnän olevani niin laiska, että kerran kertovat listan olemassa olosta, että sitä pääsisi lukemaankin. Aika vähän kuitenkaan tulee itellä kaupassa incejä käytyä läpi, lakun/ salmiakin takiakin varmasti vaan, jos se olisi nimessä. 😂

Myönnän olevani niin laiska, että kerran kertovat listan olemassa olosta, että sitä pääsisi lukemaankin. Aika vähän kuitenkaan tulee itellä kaupassa incejä käytyä läpi, lakun/ salmiakin takiakin varmasti vaan, jos se olisi nimessä. 😂
Mies ei jaksa yhtään käydä miun kanssa kaupassa, kun luen kaikki purkinkyljet läpi. 🙈

Onneksi pääsiäiseksi lähdetään muualle niin en voi ainakaan hirveästi alkaa testailemaan silloin. 😆 Ja saan muuta ajateltavaa kun ollaan miehen kanssa perjantaista maanantaihin hotellissa toisella paikakunnalla. Ajattelin ekaksi etten ota yhtään testiä mukaan. Mutta ajattelin sitten myöhemmin että jospa ottaisin kaksi testiä max mukaan. Että voin ainakin tehdä ne pari testiä pahimpaan testailun himoon. 😂 Kun en millään kyllä malttaisi odottaa, tosin tiedän että täysin turha vielä tehdä yhtään testiä koska joko dpo 6 tai dpo 3 tänään.

Luulen kyllä että varmuuden vuoksi en mitään alkoholia viikonloppuna juo. Vaikka varmaan mennäänkin ulos syömään. Ja voisi ainakin jotain viiniä ruuan kanssa ottaa mutta luulen että parempi ottaa tosiaan varman päälle. 😁

@Sinertävää no mä jo testasin lauantaina negan, mutta ehkä testattava vielä huomenna uudelleen. Jos ei siihen mennessä ala. Mulla toki oli eka letro-kierto niin voi olla että se vähän sotki, eikä nämä nyt kovin säännölliset ole ikinä olleet. Mutta salaa alkaa aivot miettimään, että entä jos sittenkin.... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta testataan huomenna ja toivotaan parasta? :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Hei!

Ihana meininki teillä täällä ja uskaltaudun nyt ekaa kertaa itsekin postaamaan 💛 itsellä olisi ensimmäinen yritys luvassa (tuntuu hurjalta jopa todeta tälläisen suoraan…). Olen seurannut kiertoani aiemmin todella vähän ja ostanutkin muutamat ovulaatiotestit, mutta onko kokeneemmilla konkareilla jotain vinkkejä sovelluksista, kätevimmistä tuotteista tai muista? Tuntuu että kaikkea löytyy niin hankala haarukoida mikä voisi avittaa eteenpäin.

@Sinertävää mutta ihana, jos sulla on varma olo! Mistä se olo tulee, onko tunne vai oireita? Mulla ei ole kumpaakaan. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mutta kyllähän sitä silti pettyy, jos ja kun ne menkat alkaa. Mä luulen, että mulla oli ovulaatio vaan niin paljon myöhemmin kuin kuvittelin, joten siksi venyy tämä kierron aloitus.

Hei!

Ihana meininki teillä täällä ja uskaltaudun nyt ekaa kertaa itsekin postaamaan 💛 itsellä olisi ensimmäinen yritys luvassa (tuntuu hurjalta jopa todeta tälläisen suoraan…). Olen seurannut kiertoani aiemmin todella vähän ja ostanutkin muutamat ovulaatiotestit, mutta onko kokeneemmilla konkareilla jotain vinkkejä sovelluksista, kätevimmistä tuotteista tai muista? Tuntuu että kaikkea löytyy niin hankala haarukoida mikä voisi avittaa eteenpäin.
Moikka ja tervetuloa mukaan! :smiling-eyes:

Sori kun heti tulee kunnon tekstioksennus kun tutulle kirjoitin tästä aiemmin infoa ja tulee nyt samalla vauhdilla!

Ihan ensimmäisenä, SYÖ FOOLIHAPPOA! Sitä pitäisi syödä jo 2kk ennen yrityksen aloittamista, mutta viimeistään tänään! Rauta, D-vitamiini ja foolihappo ovat tärkeimmät lisäravinteet jotka vaikuttavat hedelmällisyyteen. Mä syön raskaus/imetys-monivitamiinia jossa on näitä kolmea ja muita niin pääsee vähän helpommalla.

Sanoisin että parhaat työkalut kierron seurantaan ovat:
  1. kierron kirjaaminen ylös
  2. vuodon pitäminen silmällä
  3. ovulaatiotestit
  4. aamulämmön eli BBT:n mittaaminen
1 ja 2 on hyvät alkuun ja sitten voi hifistellä pidemmälle sen mukaan mitä haluaa! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Siittiöt voivat elää naisen kehossa noin 1-4 päivää, eli parhaat päivät raskautumiselle ovat 4 päivää ennen ovulaatiota sekä ovulaatiopäivä (ja heittäisin myös vielä 1 päivä sen jälkeen, koska ovulaatiotesti näyttää tulevan ovulaation etupainoitteisesti). Jos kierrosta ei vielä ole tietoa ja molempien libidot antaa myöten, sitähän voi menkkojen päättymisen jälkeen "talletella" esim. 1-3 päivän välein kunnes ovis vahvistuu tai seuraavat menkat alkaa. Huom! Yhdyntöjä ei tarvitse olla enempää kuin 1 per päivä, sitä tiiviimmässä tahdissa lasti ei oikein ehdi täydentyä! (tämä toki yksilöllistä) Voin sanoa että meille joka kolmas päivä on tuntunut sopivalta ettei ala puuduttaa ja sit vähän ekstraa jos ovistesti näyttää plussaa, ei kannata stressiäkään ottaa tästä!

Alla vielä joka kohdasta tarkemmin:

1. Kiertojen merkkaaminen ylös on omasta mielestä kaikkein tärkein, se on ilmaista ja onnistuu sovelluksilla, esim. Flo tai mulla on ollut käytössä monta vuotta ihan joku random "My Calendar". Kun kiertoa pitää silmällä, voi nähdä että onko se normaalin pituinen (yli 35 pv voi viestiä jostain ongelmasta), mihin aikaan ovulaatio suurin piirtein sijoittuu, alkaako menkat liian aikaisin ovulaation jälkeen (pitäisi toivottavasti alkaa vasta 11-17 pv ovulaation jälkeen), ja toisaalta onko esim. menkat normaalit (mulla nekin kestää yli 10 päivää niin voin tän lääkärissä ottaa puheeksi). Jos ei ala tärppäämään vuoden jälkeen, on tosi hyvä että on tiedossa millaisia kiertoja itsellä on, että voi lääkärissä sitten alkaa selvittelemään että missä voisi olla vika!

2. Mikä ihmeen vuoto?? Tällä sivulla on hyvä kuva (huom, kuvan päivät ovat suuntaa-antavia). CM eli cervical mucus (kohdunkaulan lima) antaa osviittaa, mikä osa kiertoa on menossa. Ovulaation aikoihin tulee raa'an kananmunan valkuaista muistuttavaa limaista vuotoa (EWCM). Kaikilla ei välttämättä näy niin suuria eroja, mutta jos sitä "ovislimaa" näkyy, se on ihan hyvä merkki! Joillakin ovulaatio voi myös tuntua yksipuolisena kipuna, joka kestää esim. muutaman tunnin.

3. Jos ei ole mitään käryä siitä, mikä oma kierto on, ovulaatiotestejä voi tehdä menkkojen päättymisen jälkeen siihen asti, että testi näyttää plussaa (kaksi yhtä tummaa viivaa). Ovulaatio voi tulla kiertopäivänä 12, tai vaikka 16, tai vaikka 26 (hep), se riippuu tosi paljon kierron pituudesta ja voi toisaalta samalla ihmisellä heittää muutamalla päivällä. Jos on häikkää hormoneissa (terveisin PCOS), testit eivät ole 100% luotettavia, mutta kyllä ne yleensä antaa osviittaa sen verran, että voi vahvistua ovulaation tapahtuvan. Kun ovulaatiotesti näyttää plussaa, ovulaatio tapahtuu noin 12-48 tunnin kuluessa.

4. Aamulämpö otetaan aamulla heti herättyä, mielellään joka päivä samoihin aikoihin. Lämpö nousee vasta ovulaation jälkeen, eli tämä ei auta ovulaation löytämisessä tämänhetkiseen kiertoon, mutta auttaa vahvistamaan, että ovulaatio todella tapahtui. Lämpö pysyy korkeamalla ovulaation jälkeen ja laskee yleensä 1-2 päivää ennen menkkoja (tai päivä niiden alkamisen jälkeen), jolloin voi vahvistua, että ei tässä kierrossa tärpännyt. Mittarin kannattaisi olla tarpeeksi tarkka, jotta esim. 0,2 asteen erot huomaa paremmin. BBT-ketju on erikseen mutta lämpöjään voi mitata periaatteessa esim. Applen älykellolla, Oura-sormuksella jne tai minä ostin ihan vaan tällaisen bluetoothilla varustetun Beurer OT30-mittarin joka heti mittaamisen jälkeen lähettää lämpötilan Ovy-sovellukseen (löytyy useasta apteekista, linkkasin nyt Prisman kun tuli ekana eteen). Sillä mittaan joka aamu kielen alta heti kun herään.

Siinä taisi olla kaikki olennainen, sori kun tuli pitkä selostus! :tears: Ja jos höpöilin jotain, mua saa korjata vapaasti! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Kp27/ oletettu dpo8. Menkkoja odottelen huomiselle. Parina edellisenä päivänä ollut pieniä tuikkailuja alavatsalla. Rinnat vähän turvonneet ja aavistuksen arat. Mutta perusjuttuja kaikki myös ennen menkkoja. :rolling: Sitä kyllä ihmettelin kun treeni kulki tänään ihmeen hyvin siihen nähden että menkat kolkuttelee nurkan takana.

Vähän tuntuu outoja tuntemuksia. Ja laitoin esimerkiksi tänään urheiluliivit päälle jotka normaalisti kyllä vähän kireät, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Tänään tosin tuntui että rinnat pursuivat ulos niistä, siis että rinnat ois turvonneet. Kun mahtui oikeastaan vaan puoliks niihin. 😆 Varmaan todennäkösempää että kutistunut pesussa tai jotain. Mutta alaselkä kipeä joka kyllä voi johtua siitä kun kannoin renkaita varastoon aikaisemmin viime viikolla. Ainoa jolle en keksi mitään selitystä on se kun vatsaan ja eniten alavatsaan sattuu.

Onko kenelläkään tietoa että mikä dpo jälkikäteen ajateltuna varmaan ensimmäiset oireet ollut kun on saanut myöhemmin positiivisen testituloksen? Varmaan kyllä itsellä toiveajattelua koska dpo tosiaan on joko dpo 6 tai dpo 3. Kun en täysin varma ole ovulaatiosta.

Närästää nörästää ja huomiseksi sain välistä vuoron. Toivottavasti ei ihan hirveästi huomenna närästäisi kun iso osa työkavereista uteliaita juoruakkoja. 🫠
Saato jos lievä etominen muuttuisikin oksenteluksi..
Ehkä sitä uskaltautuisi testaamaan perjantaina kun alkaisi olla dpo 14.

@Maijjja
No varma ja varma, iski epätoivo kun yhdessä vaiheessa tuli syvän keltaista pissaa ja ajattelin että siinä varmasti on punasoluja seassa. 😅 Ehkä toi oireiden vähyys aiheuttaa tuota "varmaa" oloa. Ja sitten se että menkka-angstin sijaan mulla on sellaista itkun partaalle joutumista enemmän.

^^Mutta aamulla sitten nähdään että kannattiko olla varma ei. 😅

Spämmin itsekin viestejä kauheana, kun ei ole muuta paikkaa johon vuodattaa oloja.

Päivitys: Heräsin klo 3:45 enkä nähtävästi ole raskaana. 😐 Ilmeisesti jokin kevätkuumeilu näköjään

Muokattu viimeksi:
Täällä järkyttävä flunssa päällä. Alkoi sunnuntaina kurkkukivulla ja nuhalla. Eilen nousi lämpö joka sahasi koko päivän 37,2-37,8 välillä. Tänään aamulla ei lämpöä, mutta kurkku kipeä ja yskä on.

Ei menkkaoireita eikä kyllä raskausoireitakaan. Lauantaina päivällä testattu nega. Nyt ajattelin että odottelen to-pe akselille jos ei menkkoja kuulu niin sitten teen testiä ennen pääsiäisen viettoon lähtöä. Tietää uskaltaako viikonloppuna ottaa viiniä ruoan kanssa vai ei..

Täällä olis ovulaatioplussa saavutettu, vaikka premom antaa noin alhaisen lukeman. Tein liuskalla sekä digitestillä. Aiemmin premom sovelluksessa sai itse merkattua peakiksi tuon tuloksen, mutta ei enää? Aiemmin kun pyyhkäisi sivulle niin tuli ne vaihtoehdot. Onko muilla tätä sovellusta käyttävillä muuttunut tämä toiminto?
IMG_20250415_095351.jpg

Taas näin unta että tein positiivisen raskaustestin. Neljäs kerta reilun viikon sisällä. 😅 Sekä näin myös aikaisemmin pari yötä unta että olin mieheni kanssa sairaalassa, siitä unesta en tosin muista että miksi olimme sairaalassa.

Yliajattelen varmaan kaikki pienet oireet mitkä saattaa olla vain normaaleja ei mitään tarkoittavia. Mutta rinnat tuntuu vähän aroilta ja alavatsaa vähän kuin paremman sanan puutteessa vihloo. Ja nyt joko dpo7 tai vasta dpo4 että varmaan kuvittelen kaiken oireilun. 😆

No onneksi vain kolme päivää perjantaihin jolloin lähdemme hotelli viikonloppua viettämään. 😊 Niin saan muuta ajateltavaa ainakin muutamaksi päiväksi.

Takaisin