Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä muuten ajattelette hiustenvärjäyksestä ja geelikynsistä raskauden aikana?

Mulla on kynsissä geelit ja ens kuun alussa huolto tulossa, mietin uskallanko enää mennä 😬 geelit ollu mun pelastus, ilman niitä kynnet on ohuet lituskat ja katkeilee.

Ja toinen juttu hiustenvärjäys. Värjään yleensä juurikasvun kerran kuussa kotona, etsin jo sellaisen hiusvärin missä ei ole ammoniakkia, mutta en ole sitäkään vielä uskaltanut päähäni laittaa, juurikasvu on aivan järkyttävä tällä hetkellä kun en ole pariin kuukauteen värjännyt 😅

Oon löytänyt netistä todella ristiriitaista tietoa puolesta ja vastaan enkä tiedä mitä teen. Toki neuvolalääkärin kans varmaan vois asiasta ens viikon käynnillä jutella..

Mulla on oman kynnen geelivahvistus ja ajattelin jatkaa kyllä niiden ottoa. Hiuksia käyn raidottamassa kerran kaks puoleen vuoteen, just raidoitin tyven ni voi olla et ennen synnytystä käyn taas nappaa raidat :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Oon ite kampaaja niin oon jatkuvasti enivei hiusvärien kanssa tekemisissä, toki hanskat nyt on kädessä värjätessä. Muutenkin meikkaan kyllä töihin kevyesti et näytän edes ihmiseltä varsinki nyt tän jäätävän väsymyksen kanssa 🥱

Onko muuten ultrat ja neuvolakäynnit palkallista jos ne sattuu työajalle? Mullahan ne siis aina sattuu kun työaika on periaatteessa 8-16 mutta meillä on tosi joustava liukuma käytössä, työajan saa tehdä täyteen klo 07-22 välillä.

Yritin tessiä ja työaikalakia lueskella ja ymmärsin että ne olis, ellei pysty hyväkskäyttää liukumaa 🤔 mullahan on liukumamahdollisuus ja tähän asti onkin kaikki menot mennyt tuntipankista mutta aloin vaan miettiin että tarviiko kaikkien menojen mennä 😅

Onko muuten ultrat ja neuvolakäynnit palkallista jos ne sattuu työajalle? Mullahan ne siis aina sattuu kun työaika on periaatteessa 8-16 mutta meillä on tosi joustava liukuma käytössä, työajan saa tehdä täyteen klo 07-22 välillä.

Yritin tessiä ja työaikalakia lueskella ja ymmärsin että ne olis, ellei pysty hyväkskäyttää liukumaa 🤔 mullahan on liukumamahdollisuus ja tähän asti onkin kaikki menot mennyt tuntipankista mutta aloin vaan miettiin että tarviiko kaikkien menojen mennä 😅
Mulla oli ainakin palkallista mut en oo varma on työpaikka vai tespohjanen käytäntö. Liitosta voi kysyä jos ei oman HR:n epäilyksiä halua herättää. Toki siinä oli mulla se että en kertonu töihin kovin aikasin joten ekat neuvolat meni lekurikäynteinä enkä nyt muista oliks ne palkallisia 😕

Kylläpäs tunnen itseni typeräksi. Olen sekoillut viikkojen laskussa! Ihmettelin miksi eri sovelluksilla saan eri lukemia. Ilmeisesti Flo app ja Pregnancy+ näyttää viikot muodossa ”5 viikkoa 1 päivä” mikä tarkoittaa samaa kuin ”5+1” ei suinkaan rv5. Ihmettelin kun muut appit näytti viikkoa 6.

Järkytyin, minähän olen siis nyt viikolla 6 enkä viikolla 5. Tää on todella hämmentävää, erityisesti siksi, että nythän voisin jo mennä ihan pian varhaisultraan.
Eihän tällä oikeasti ole merkitystä, mutta tuli sellainen järkyttynyt olo kun on viikon pidemmällä kuin kuvitteli 😂

Tai auttakaa nyt. Jos mun viimeiset menkat alkoi 18.10. niin nyt on rv 5+1?
Huh tää on vaikeeta kun muutenkin on vähän sekava olo vielä koko hommasta.

Edit: paitsi että itsellä ovulaatio oli kyllä vasta 20 päivää menkkojen alusta (tikutin), eli onkohan sit kumminkin vasta rv 4+1, koska käytännössä hedelmöittyminen tapahtuo kai vasta melkeen viikkoa myöhemmin kuin keskimäärin, jos lasketaan kuukautisten alusta 🤔

Joo neuvolassa ja ultrassahan se sit selviää mut kiinnostaa tietysti hirveesti!

Muokattu viimeksi:
Kylläpäs tunnen itseni typeräksi. Olen sekoillut viikkojen laskussa! Ihmettelin miksi eri sovelluksilla saan eri lukemia. Ilmeisesti Flo app ja Pregnancy+ näyttää viikot muodossa ”5 viikkoa 1 päivä” mikä tarkoittaa samaa kuin ”5+1” ei suinkaan rv5. Ihmettelin kun muut appit näytti viikkoa 6.

Järkytyin, minähän olen siis nyt viikolla 6 enkä viikolla 5. Tää on todella hämmentävää, erityisesti siksi, että nythän voisin jo mennä ihan pian varhaisultraan.
Eihän tällä oikeasti ole merkitystä, mutta tuli sellainen järkyttynyt olo kun on viikon pidemmällä kuin kuvitteli 😂

Edit: paitsi että itsellä ovulaatio oli kyllä vasta 20 päivää menkkojen alusta (tikutin), eli onkohan sit kumminkin vasta rv 4+1, koska käytännössä hedelmöittyminen tapahtuo kai vasta melkeen viikkoa myöhemmin kuin keskimäärin, jos lasketaan kuukautisten alusta 🤔

Jos menkoista laskee niin on 5+1 nyt sulla, ja sillä kaavallahan neuvola laskee, nt-ultrassa sit tarkentuu. Mulla alkoi edelliset menkat 19.10 ja oon nyt 5+0 joten oli helppo laskea 🤣

Mullaki vaikeuksia miettiä näitä viikkoja mut ymmärrän tän että olisit 5+1 ja kuudennella raskausviikolla. Pitää jotenki jännästi ajatella että viisi täyttä viikkoa on jo eli nyt eletään kuudetta viikkoa, siitä se rv6 sovelluksissa 😅 mutta toi 5+1 olis oikein.

Mulla siis 8+3 ja yhdeksäs raskausviikko. Esim nt-ultra mulla on rv 13 eli 12+2.

Muokattu viimeksi:
Mulla on eka neuvolakäynti vasta 12+4. Neuvolantäti aikoi soitella rv 9+1 ja laittaa äippäkortin postissa tulemaan. Hiukan jännittää muistaako kuitenkin laittaa kaikki verikoeasiat kuntoon kun nt ultra on myös tuolloin 12+ viikolla ja verikoe 10 viikolla.

Nyt vasta 5+4, on tässä aikaa pohtia 😅

On kyllä jännä ajatella sitä, että on jo seitsemännellä viikolla. Koko ajan keskenmenon riski pienenee 😇 en käytä appeja, joten käyn aina varmistaan puhelimen kalenterista, että mikä se olikaan nyt 😄 Enso viikon jälkeen on jo ensimmäinen neuvola. Kattelin tuossa esitietolomakkeita ja miehelle totesin, että ollaanko me perhe 😆 ei tunnu että ollaan. Edelleen ajattelen, että mun perhe on mun biologinen perhe ja heidän jatkeensa, mutta jotenki hassusti ajattelin että mies on mun miesystävä 😅 en osaa järkevästi avata. Voi olla että tähän vaikutta meidän lyhyt seurusteluaika 🤷🏼‍♀️ Mutta ehkäpä se konkretisoituu sitten kun vauva toivottavasti syntyy joskus. Että sitten ainakin ollaan perhe 🥰

Kiitos @Vavec ja @Vapsu 😊
Joo, kyllähän nää viikot on silleen selkeitä kun noin ajattelee, menee vaan niin helposti sekaisin kun lähtee kalenteristakin laskemaan ja sit kun vielä puhutaan kahdella eri tavalla. Eikä yhtään auta että lukee hirveästi itselle täysin uusia asioita lyhyen ajan sisällä niin on pää ihan sekaisin 😂

Kiitos @Vavec ja @Vapsu 😊
Joo, kyllähän nää viikot on silleen selkeitä kun noin ajattelee, menee vaan niin helposti sekaisin kun lähtee kalenteristakin laskemaan ja sit kun vielä puhutaan kahdella eri tavalla. Eikä yhtään auta että lukee hirveästi itselle täysin uusia asioita lyhyen ajan sisällä niin on pää ihan sekaisin 😂
Nojoo menee helposti sekaisin ja just kun eri paikoissa puhutaan eri tavalla. Neuvolatätikin sanoi että nt-ultra voidaan tehdä vasta viikolla 13 ja kalenterista katsoi että joulupäivänä meillä alkaa 13+0 eli joulun jälkeen vasta mahdollisuus päästä. Itse ihmettelin tätä kun monessa paikassa lukee että jostain viikoilta 10-11 alkaen voi jo nt-ultrassa käydä. Kuitenkin naisten polilta aika tuli 12+2 eli rv 13, meni neuvolatädillä viikot kans sekaisin ja hänen laskutavalla oltaisiin siis menty ultraan rv14. Tosi vaikea pysyä kärryillä kun määrättiin joku lääkityskin aloitettavaksi rv12 niin millä tavalla se nyt sitten lasketaan 😂 okei sen aloitan 12+0 ellei muuta tietoa tule. Mut hämmentää kyllä!

Rv 12:han on 11+0🤔. Rv kertoo millä raskausviikolla on menossa ja 11+0 monta viikkoa raskaus on kestänyt
Joo näin määkin sen ajattelen mut neuvolassa ne puhu eri tavalla noista viikoista. Esim olin heidän mielestä viikolla 7 kun kävin, oli silloin 7+6 😅 ihan tosi sekavaa.

Tarkisin niin ohjeessa lukee että se lääke (Mini asa) aloitetaan 12+0 raskausviikolla 12 😂

Muokattu viimeksi:
Joo näin määkin sen ajattelen mut neuvolassa ne puhu eri tavalla noista viikoista. Esim olin heidän mielestä viikolla 7 kun kävin, oli silloin 7+6 😅 ihan tosi sekavaa.

Tarkisin niin ohjeessa lukee että se lääke (Mini asa) aloitetaan 12+0 raskausviikolla 12 😂

Joo mä oon nyt huomannut saman, siksi varmaan alunperin sekoilin omien viikkojenkin kanssa. Päätin että ehkä itse alan puhua viikoista vain muodossa ”5+2” ja sit täytyy aina vain varmistaa muilta että puhuvatko samasta, jos asia on tärkeä.

Ennen ihmettelin miksi raskaana olevat sanovat viikot niin hassusti, ”12+0” tms kuulosti niin oudolta. Mutta nyt tajuan erittäin hyvin 😂

Joo mä oon nyt huomannut saman, siksi varmaan alunperin sekoilin omien viikkojenkin kanssa. Päätin että ehkä itse alan puhua viikoista vain muodossa ”5+2” ja sit täytyy aina vain varmistaa muilta että puhuvatko samasta, jos asia on tärkeä.

Ennen ihmettelin miksi raskaana olevat sanovat viikot niin hassusti, ”12+0” tms kuulosti niin oudolta. Mutta nyt tajuan erittäin hyvin 😂
Joo varmaan kans täytyy samalla tavalla alkaa puhua 😅 toinen mikä hämmentää niin aina on puhuttu että on vaikka ”kolmannella kuulla” tai ”viidennellä kuulla” raskaana ja sitäkin yritin tutkia jos vois sitten alkaa ihmisille puhua niin kun alkaa kertomaan raskaudesta, mut seki on yhtä sekava kun ilmeisesti tavallaan se raskaus kestääkin 10kk eikä 9kk mikä sit hämmentää ihmisiä jos puhuu kuukausista 😂 eli vähän niinku kuoppasin senkin että en ehkä ala niistäkään puhua… 😂

Joo toi kuulostaa kans tosi sekavalta et puhuu ”kolmannella kuulla”. Toisaalta, se ehkä toimii jos kuulijana on joku joka ei ole ollut koskaan raskaana. Ainakin itsellä ei ollut ennen mitään hajua raskauden muutoksista. Joten raskausviikot ei olisi kertoneet mitään. Joku ”seitsemännellä kuulla” olis ollut riittävän tarkka tieto että on jossain raskauden loppuvaiheilla 😄

Mut omalla kohdalla aion käyttää tota korkeintaan sillon jos puhuu jollekin puoli tutulle eikä halua avata asiaa enempää.

Kyllä ite ajattelin, että vähän myöhemmin pyrin käyttämän sitä monennella kuulla olen/monta kuukautta olen ollu raskaana 😅 ite vihasin, ku joku sanoi mulle aikoinaan, että "olen 27+3)..." ei kertonut mulle mitään, kun ei ollut ikinä lllut itselle ajankohtaista, niin en muistanu es kauan raskaus kestää viikkoina.

Joo, toi monellako kuulla on varmaan ihan hyvä useimmille ulkopuolisille 😄 vanhempia yms lähipiiriläisiä voi sitten valistaa raskausviikkojen laskemisesta jos se on päässyt unohtumaan 😂

Mulle taas selkeintä on sanoa aina viikko+päivä 😅 miten laskette tuon monesko kuukausi on menossa? Olenko nyt toisella kuulla kun 6+0 menossa?

Meilläkin neuvolatäti sano että varaillaan aikaa rvlle 8 ja todellisuudessa aika on 8+1. Mutta tän saman oon huomannnu aiempienkin kohdalla. Sitä nyt vaan hämmästelin kun ensikäynnille on kuulema hyvä varata aikaa 1-1,5tuntia. Jestas miten kauan pitää olla töistä poissa keskellä päivää, siinäpä sitä selittelemistä pomolle. Melkein tuli jo houkutus sanoo, mistä käynnistä on kyse niin sais palkallisena käydä 😅 Miten kauan teijän ensimmäiset neuvolakäynnit on kestäny?

Meilläkin neuvolatäti sano että varaillaan aikaa rvlle 8 ja todellisuudessa aika on 8+1. Mutta tän saman oon huomannnu aiempienkin kohdalla. Sitä nyt vaan hämmästelin kun ensikäynnille on kuulema hyvä varata aikaa 1-1,5tuntia. Jestas miten kauan pitää olla töistä poissa keskellä päivää, siinäpä sitä selittelemistä pomolle. Melkein tuli jo houkutus sanoo, mistä käynnistä on kyse niin sais palkallisena käydä 😅 Miten kauan teijän ensimmäiset neuvolakäynnit on kestäny?
Meillä meni tällä viikolla reilu tunti. Olisko ollu joku 1h 10min 🤔 1,5h oli varattu aikaa. Meillä ei mitään kysymyksiä oikeestaan ollu eli jos olis kyselty paljon niin ehkä sit olis voinukki tuo 1,5h vierähtää 😄

Meidän piti täyttää etukäteen netissä esitietokysely ja aattelin että se nopeuttaa sitten paikan päällä. No ihan samat asiat kyseli uudelleen, jäin miettiin mikä idea tolla oli että piti etukäteen täyttää 😅 neuvolakortti saatiin varhaisultrasta että siinäki oli jo tietoja täytettynä, sitä vaan vähän täydenteli 😄

Muokattu viimeksi:
Takaisin