Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo just kävin täyttämässä tuon esitietolomakkeen. Samat asiat käytii läpi jo tätä aikaa varatessa ja sekin puhelu kesti kauan, joten vähän turhaudun jos ne käsitellään vielä kolmannen kerran läpi 😅

Joo just kävin täyttämässä tuon esitietolomakkeen. Samat asiat käytii läpi jo tätä aikaa varatessa ja sekin puhelu kesti kauan, joten vähän turhaudun jos ne käsitellään vielä kolmannen kerran läpi 😅
Haha joo sama että puhelimessa jo käytiin 😂

Aika kovasti sai taistella käynnillä että sai neuvolan laskeman lasketun ajan muutettua. He laski sen kuulemma jotenki alkion siirtopäivästä (en sanonu missään vaiheessa että minkä ikäinen alkio ku ei kysytty). Mulla on OYSista saatu lomake missä näkyy la 2.7. ja vielä varhaisultrassakin katsoi että pitää paikkansa tuo. Silti neuvola yritti muuttaa sitä 6.7. Joutu ihan vääntää että 5 päiväinen alkio siirretty tuolloin ja laskettu aika on tämä. Jos lasken menkoista lasketun ajan niin siitä tulee 3.7. eli seki olis lähempänä 😂 eli neuvola oli kyllä niin väärässä mutta onneks mies alkoi sanoa kans siinä vastaan niin suostu muuttamaan 😄 ihmeellistä jos on ihan faktaa mustaa valkosella niin siitäki pitää vängätä 🙄

Meilläkin neuvolatäti sano että varaillaan aikaa rvlle 8 ja todellisuudessa aika on 8+1. Mutta tän saman oon huomannnu aiempienkin kohdalla. Sitä nyt vaan hämmästelin kun ensikäynnille on kuulema hyvä varata aikaa 1-1,5tuntia. Jestas miten kauan pitää olla töistä poissa keskellä päivää, siinäpä sitä selittelemistä pomolle. Melkein tuli jo houkutus sanoo, mistä käynnistä on kyse niin sais palkallisena käydä 😅 Miten kauan teijän ensimmäiset neuvolakäynnit on kestäny?
No on kyllä pitkä aika varattavana. Aattelin että selviäisi pissanäytteellä, verenpaineen- ja painon mittaamisella kun meilläkin se esitietolomake pitää etukäteen täyttää.

Oon parille lähimmälle ystävälle kertonut ja samaten isosiskolleni. Muille kerrotaan vasta myöhemmin. Toivottavasti ensi vuoden puolella. Toki vähän jännittää kun kolmas raskaus ja alavatsa pömpöttää ihan selvästi ja esim. farkut ei jalkaan enää mene. Pimitetään kyllä niin pitkään kuin mahdollista, mutta tätä menoa tuskin kovin myöhälle menee kun väki alkaa itse huomata. 😅

Ollutpa hirveet 12h 😩

Eilen illalla katottiin tvtä ja kun nousin sohvalta mahaan sattui aivan järkyttävästi, oikein kunnon vihlaisu ja jomotteli pitkään sen jälkeen. Pidin sitä kuitenkin normaalina, ehkä tavallista kovempi repäisykipu tai muu. Pari tuntia myöhemmin mentiin nukkumaan ja minun piti vielä nousta pissalle. Pyyhkiessä tuli verta paperiin, ei mitään ruskeaa tuhrua vaan ihan punaista verta (ei kuitenkaan täysin kirkasta). Itkettiin miehen kanssa että nyt meni kesken 😭

Vuodon alettua alkoi myös kunnon menkkakivut ja soitettiin päivystykseen. Eivät ottaneet sinne kun niin pienet viikot vasta, käskivät aamulla soittaa naistentautien polille.

Ollaan miehen kans valvottu koko yö ja oon itkeny silmät päästäni enkä voinut töihin mennä vaan jäin omalla ilmoituksella saikulle täksi päiväksi.

Vuotoa ei enää yön jälkeen ollut mutta tosi kovat menkkakivut on jatkuneet.

Päästiin ultraan jossa käytiin äsken ja siellä se pieni tyytyväisenä köllötteli ja sydän sykki 😭😭😭❤️❤️ kokoa ei oikein saanut mitattua kun oli niin sykkyrällä, mutta lopulta sai mitattua n. 8 viikkoisen, nyt on 8+5 mutta sanoi että siitä on turha huolestua kun heittoa voi olla ja oli aika vaikea mitata.

Itkuhan siinä tuli kun näki että pienellä on kaikki hyvin ja nyt on niin helpottunut olo 😭❤️ ei selvinnyt mistä vuoto johtui, mutta kuulemma alkuraskaudessa ihan normaalia. Jos uudelleen alkaa vuotaa voi mennä uudelleen käymään.

Säikäytti niin pahasti mutta onneksi kaikki on hyvin ❤️

Tosiaan työkaveri tuli myös tuonne samaiselle polille kun odotettiin vuoroa, näki meidät, yritin olla mahdollisimman huomaamaton mutta hän käveli meidän ohi niin pakosti huomasi. Toki voi olla monia syitä olla tuolla polilla, mutta en tiedä joudunko tälle työkaverille kertoa tilanteen.. 😬

@Vapsu Hui kamala, onneksi kaikki oli pienellä ja sulla hyvin! Kauhea miten itsekin säikähdin kun aloin lukea tuota viestiäsi. Kyllä se km vaan koko ajan mielenperukoilla painaa ja oon just koittanu miettii että miten siitä selviäisi tän taaperon kaa ettei hän säikähtäisi. Voimia ja lepoa sinne!

@Vapsu Hui kamala, onneksi kaikki oli pienellä ja sulla hyvin! Kauhea miten itsekin säikähdin kun aloin lukea tuota viestiäsi. Kyllä se km vaan koko ajan mielenperukoilla painaa ja oon just koittanu miettii että miten siitä selviäisi tän taaperon kaa ettei hän säikähtäisi. Voimia ja lepoa sinne!
Kiitos ❤️ Oon jotenkin vieläkin ihan shokissa kun säikähdin niin pahasti. Edelleen semi voimakkaita menkkakipuja, vähän epäili voiko olla jotain suolisto-ongelmaa/kohdun kasvua kun vauva tarvii koko ajan enempi tilaa.

Tämän ajan kun oon ollut raskaana joka vessakerralla on pelottanut katsoa paperiin mutta vähän alkoi jo tulla olo että ei ihan joka kerta enää pelännyt pahinta ja alkoi olemaan varmempi olo ettei vuotoja tulisi. Mikä järkytys kun ihan puskista sitten tuli kun en yhtään osannut varautua.

Toki pelkään oliko tuo joku keskenmenon alku vai mikä. Onneksi ylihuomenna neuvolalääkärille aika niin pääsee vielä asiasta juttelemaan ja mahdollisesti näkemään pienen uudelleen.

Mitä muuten ajattelette hiustenvärjäyksestä ja geelikynsistä raskauden aikana?

Mulla on kynsissä geelit ja ens kuun alussa huolto tulossa, mietin uskallanko enää mennä 😬 geelit ollu mun pelastus, ilman niitä kynnet on ohuet lituskat ja katkeilee.

Ja toinen juttu hiustenvärjäys. Värjään yleensä juurikasvun kerran kuussa kotona, etsin jo sellaisen hiusvärin missä ei ole ammoniakkia, mutta en ole sitäkään vielä uskaltanut päähäni laittaa, juurikasvu on aivan järkyttävä tällä hetkellä kun en ole pariin kuukauteen värjännyt 😅

Oon löytänyt netistä todella ristiriitaista tietoa puolesta ja vastaan enkä tiedä mitä teen. Toki neuvolalääkärin kans varmaan vois asiasta ens viikon käynnillä jutella..
Ne tutkimustulokset mitä on saatavilla, ei osoita että värjäyksestä on haittaa. Mutta koska niitä tuloksia on suhteellisen vähän, niin suositus lienee välttää nykyään, tosin jos on jo värjännyt, niin ei kannata turhia stressata. Ennen, silloin 2000 - luvun alkupuolella kun opiskelin alalle, syy värjäämättömyyteen oli lähinnä se, että raskaus voi vaikuttaa hiuslaatuun niin, ettei väri tartu. Ammoniakin korvaaminen ei tee siitä väristä sen parempaa. Kaikista tavalla tai toisella olevista kestoväreistä sisältää kemikaaleja eikä ne korvaavat ole sen harmittomampia, päinvastoin, osa jopa pahempia. Ammoniakittomuus valitettavasti on myös markkinakikka. Vähän niinkuin tupakka ja vape. Jotta hius saadaan auki kesto- ja kevytvärejä varten, siihen tarvitaan tiettyjä aineita. Suoraväreihin ei tarvitse avata hiusta, koska ne tarttuu sähkövarauksella, toki niiden pysyvyys on sitten monesta asiasta kiinni.

Raidottamalla ns. pelaat varman päälle jos asia mietityttää, koska raitoja ei koskaan laiteta hiuspohjaan asti ja seuraava tyvikasvu ei näy niin selkeästi kuin nykyinen 😊

Teratologinen tietokeskus kehottaa välttämään rakennekynsiä (ja ripsipidennyksiä) mahdollisen haitallisille aineille altistumisen vuoksi, vaikka ne itsessään ei ole vaarallisia, vaan ne aineet mitä käsitellään ja hengitetään laitossa/huollossa.

Mukavaa kun täällä on pulinaa 🙏

8+6 täällä ja ylihuomenna eka neuvolakäynti. Pientä taukoa oli kirjottelussa, on niin hirveitä migreenikohtauksia ollu ettei näyttöjä oo kestäny kattoa yhtään. Etova olokin pahenee vaan ja pahin olo on iltaisin. Pahin olo kaikista viidestä raskaudesta tässä kyllä. Huh huh. Joku vatsatautikin meillä vieraili ja halailin sekä pyttyä että lavuaaria yhden vuorokauden. Oli kyllä kokemus, huh.

Uusia ruokahimoja on nyt kotiruoka. Kaikki pikasafka tms tökkii 😆 ei toisaalta haittaa yhtään. Annoskoot pitää olla kolmasosan normaalista tai alkaa yökkimään. Eilen vedin nakkikastiketta kylmänä. Namnam 😆

Vanhat kiinnikkeet tekee ilkeetä, repäsyjä on ollu jopa kylkeä kääntäessä ja voi jeesus sitä vessassa ravaamista. En muistanu että tää alku on tämmöstä. Aika kultaa muistot. Odotan aikaa, että pahoinvointi väistyy ja voi alkaa nauttimaan raskaudesta ❤️

Nostelusta. Meidän erityinen 3v painaa yli 20kg ja nostelua ei voi välttää, täytyy vaan yrittää välttää nopeita repäisyjä 😅 kaikenlisäksi mulla on tyrä (jonka leikkausta oon odottanu melkein 3v) jonka takia ei sais nostella, mutta eihän tästä elämästä mitään olis tullu. Onneksi ei oo vaarallinen, mutta kyllä se nostelu tekee inhaa kun oikein rasittuu.

Pitäis varmaan niitä vitskujakin yrittää syödä, jätin tauolle koska lisää pahoinvointia. Nla ohjeisti, että multivitskun lisäksi pitäs ottaa tupla-annos foolihappoa vielä päälle, koska multissa on vaan tuplat suosituksesta. Eipä viimeksi ollu tämmöstä ohjetta pari kolme v. sitten. Huh.

Ne tutkimustulokset mitä on saatavilla, ei osoita että värjäyksestä on haittaa. Mutta koska niitä tuloksia on suhteellisen vähän, niin suositus lienee välttää nykyään, tosin jos on jo värjännyt, niin ei kannata turhia stressata. Ennen, silloin 2000 - luvun alkupuolella kun opiskelin alalle, syy värjäämättömyyteen oli lähinnä se, että raskaus voi vaikuttaa hiuslaatuun niin, ettei väri tartu. Ammoniakin korvaaminen ei tee siitä väristä sen parempaa. Kaikista tavalla tai toisella olevista kestoväreistä sisältää kemikaaleja eikä ne korvaavat ole sen harmittomampia, päinvastoin, osa jopa pahempia. Ammoniakittomuus valitettavasti on myös markkinakikka. Vähän niinkuin tupakka ja vape. Jotta hius saadaan auki kesto- ja kevytvärejä varten, siihen tarvitaan tiettyjä aineita. Suoraväreihin ei tarvitse avata hiusta, koska ne tarttuu sähkövarauksella, toki niiden pysyvyys on sitten monesta asiasta kiinni.

Raidottamalla ns. pelaat varman päälle jos asia mietityttää, koska raitoja ei koskaan laiteta hiuspohjaan asti ja seuraava tyvikasvu ei näy niin selkeästi kuin nykyinen 😊

Teratologinen tietokeskus kehottaa välttämään rakennekynsiä (ja ripsipidennyksiä) mahdollisen haitallisille aineille altistumisen vuoksi, vaikka ne itsessään ei ole vaarallisia, vaan ne aineet mitä käsitellään ja hengitetään laitossa/huollossa.
Onko tietoa onko sellainen suihkutettava tyvispray yhtä paha kuin värjäys? En oo koskaan kokeillut niitä mutta sillä saisi pelastettua tärkeät menot joissa ei ihan rähjäiseltä haluaisi näyttää 🙈

Hui kun säikähdin tuota vapsun viestiä. Onneksi pikkuisella kuitenkin näytti kaikki olevan hyvin.❤️
Aiemmissa kahdessa raskaudessa pelkäsin keskenmenoa ja sama pelko näyttää olevan nytkin. Mulla oli perjantaina illalla aivsn kamala vatsa- ja selkäkipu, sellainen että hengittämistäkin piti miettiä miten sen tekee. Makasin sängyssä reilun tunnin liikahtamattakaan. Nyt on raskausoireet ohi ja pelkään että olen saanut keskenmenon, vaikka vuotoa ei olekaan tullut. Olen miehelle itkenyt että olisin niin halunnut tämän pienen pitää. Harmittaa kovasti, kun mies ei ole yhtä pahoin raskauskuplassa kuin minä. Lohduttaa kyllä, mutta ei itse osaa olla asiata surullinen.
Soitin tänään aamulla neuvolaan, sain huomiselle ajan labraan mittauttamaan hcg:n. Onko kenelläkään tietoa koskahan tuon labratuloksen saa tietää..? 😫

Me saatiin eka neuvola-aika tuonne reilun kolmen viikon päähän ja terkka joka puheluun vastasi vaikutti tosi kivalta, eli odotan hyvillä mielin. Varhaisultra varattiin yksityiseltä 12.12., tuntuu että on tosi pitkä aika odottaa, varsinkin kun mulla on jatkuvasti selkä-alavatsa juilintaa ollut jo puolisentoista viikkoa, niin pelottaa että joku on huonosti.

Eiliseen liittyen vielä, saatiin uusi ultrakuva pienestä mukaan ja niin hämmentävää miten nopeesti kasvaa! Eka ultrakuva on 7+0 ja siinä näkyi käytännössä vaan pieni pallero, niinkuin herne. Ja eilisessä ultrakuvassa 8+5 näkyi selvästi pää ja vartalo. 🥰 vaikka välissä ei ole tuon kauempaa aikaa.

Moikka <3 Täällä pieni tauko kirjoittelussa, koska ollut niin huonoa oloa, ettei oikeen tää koneella kirjoittelu maistu :Upside Down Face: Meillä oli kuitenkin lauantaina varhaisultra ja siellä näkyi 6+4 pikkuinen <3 kaikki oli hyvin ja syke näkyi hienosti :) Nyt tänään siis siirryttiin viikolle 8 eli 7+0 <3

Eiliseen liittyen vielä, saatiin uusi ultrakuva pienestä mukaan ja niin hämmentävää miten nopeesti kasvaa! Eka ultrakuva on 7+0 ja siinä näkyi käytännössä vaan pieni pallero, niinkuin herne. Ja eilisessä ultrakuvassa 8+5 näkyi selvästi pää ja vartalo. 🥰 vaikka välissä ei ole tuon kauempaa aikaa.
Onneksi teillä oli kaikki kunnossa <3 ja ihana että pikku matonen oli saanut jo muotoja :D

Mä tossa joskus aiemmin mietin ja täälläkin kyselin neuvolakäyntien ym palkallisuudesta niin sattuipa sopivasti esihenkilö käymään läpi kertauksena työaikakirjauksia koskien työterveyden käyntejä, lähinnä varmaan muistutteli kun moni käynyt influenssarokotteita hakemassa ja ollut epäselvyyksiä onko palkaton vai palkallinen käynti. Siinä oli sitten erikseen vielä mainittu että palkallista työaikaa on pakolliset raskauteen liittyvät seurantakäynnit. 🤭

Verikokeet ja sokerirasitus ei varmaan tähän kuulu… Mutta neuvolat ja ultrat ehkä? Toki edellyttää sen esihenkilölle kertomisen ensin 😂

Onko tietoa onko sellainen suihkutettava tyvispray yhtä paha kuin värjäys? En oo koskaan kokeillut niitä mutta sillä saisi pelastettua tärkeät menot joissa ei ihan rähjäiseltä haluaisi näyttää 🙈
Ne tyvisprayt lähtee pesussa eli ihan huoletta käyttäisin. Toimii kuten kuivashampoo mutta on värillistä 😊

Meille varattiin eka neuvola 12.12, mutta sit soitteli perään, että tulkaa käymään 2.12 niin katotaan ultralla onko nyt miten pitkällä, että pitääkö aiemmin käydä

Takaisin