Meillä oli eilen punktio. Hyperin riski oli tiedossa ja tuoresiirtoon ei siis päästä. Vikassa ultrassa viime viikolla näkyi 19 potentiaalista rakkulaa. Punktiossa rakkuloita tyhjennettiin 25, joista saatiin 17 munasolua. Oon jännittänyt koko aamun koska tulee tieto kypsien ja hedelmöittyneiden määrästä.
Juuri tuli viesti omapolulle, missä luki, että 17 munasolua, joista 15 kypsiä, joista 12 hedelmöittyi normaalisti.
Nyt sitten jännitetään sitä miten lähtevät jakautumaan ja moniko selviää pakkaseen saakka. Karmeeta jännittämistähän tää on jatkuvasti.
Oli jännä juttu, kun kuulin kaikki vierustovereiden punktiosaaliit ja samalla meidän lukuja hoitaja ei sanonut ääneen. Näytti vaan paperilta. Uskon kyllä, että tähän oli selvä syy se, että tulokset saattaa pahoittaa toisten vähemmän munasoluja saaneiden mieltä. En vaan ymmärrä miksi kenekään tuloksista pitää puhua ääneen verhon takana.
Olin aika kipeä jo ennen punktiota. Pari viimeistä yötä nukkuin superhuonosti, kun mahaa jomotti ja turvotti ihan huolella. Ihan kuin olisi pitkälläkin raskaana.
Eilinen punktio meni hyvin. Sain esilääkkeen ja itse punktiossa annettu lääkitys humahti päähän nopeasti. Ensimmäinen puudute vähän pisti, toinen puudute ei ollenkaan. Paristi sain lisää kipulääkettä ja puhe sammalsi. Kumppanikin totesi, että nyt on hyvät dropit päällä.
Tunnin verran lepäilin punktion jälkeen ja saatiin lähteä kotiin. Kotiin mentiin Kela-taksilla, koska kumppanini ei aja autoa. Meillä puolen tunnin ajomatka polilta kotiin ja maksettavaa jäi omavastuun verran, eli 25€. Tosi hienoa, että tällainen on mahdollista! Nukuin lähes koko matkan kotiin, kotona söin ja nukuin taas.
Vatsa oli eilen punktion jälkeen superkipeä ja todella turvoksissa. Sai kävellä ihan varpasiltaan kotona. Sohvalta ei päässyt omin voimin ylös. Vettä olen juonut reilusti. Juon normaalistikin pari litraa päivässä, joten hoitaja suositteli juomaan vähintään kolme litraa. Tänään ollut vähän parempi, mutta vatsa on edelleen tosi arka. Onneksi mulla on sairauslomaa muista syistä koko viikko niin saa toipua rauhassa!