IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Voi @Kisu83 :side_tear: 🫂 Isot halit! :Heartred

Voisi olla hyvä käydä lääkärien kanssa läpi mitkä voi olla syitä tällaiseen tulokseen tässä välillä. Jos tarvii ottaa lisätestejä, niin niitä ehtisi ottaa ja saada tuloksia ennen seuraavaa stimulaatiota. Esim. onko teillä translokaatiota tms. muuta mikä voisi selittää tuota epäsuotavaa jakaantumista tai oliko kasvatuksessa ilmennyt jotain muuta.
 
Mullakin saatiin vaan 6 solua ja kaikki hedelmöittyi! Yks siirrettiin 2päiväisenä ja 4 jäi viljelyyn, mutta niistä ykskään ei selvinnyt. Nyt plussa tuosta siirrosta! Tsemppiä että 6 on maaginen luku ja teilläkin tärppää! 😊
Mulla oli gonali pienellä annoksella 150/pvä niin luulet, että uudessa hoidossa(jos joskus sellaiseen päädytään) tuota varmaan nostetaan, että olis parempi saalis.
No meillä saatiin se 5 munasolua, joista yksi oli raaka ja yksi ei hedelmöittynyt. Eli 3 kehittyi 2 päiväisiksi alkioiksi, tuoresiirto tuhisee parhaillaan pinnasängyssä ja kaksi 2 päiväistä meni pakkaseen . Hyvin skeptinen olin kun mua punktion jälkeen lohduteltiin ettei määrä välttämättä korvaa laatua, mutta oman kokemuksen perusteella ei kannata masentua huonolta vaikuttavasta saaliista ennen kuin siirrot on tehty. Onnea Tinttinen plussasta ja muille kovasti tsemppiä hoitotaipaleelle! Itse opin hoidoissa sen, ettei seuraavaa vaihetta pysty ennustamaan - pitkältäkin tuntuvan huonon vaiheen jälkeen onnistuminen voi oikeasti olla seuraavan nurkan takana.
Kisu 83:lle lohdutushalit ja voimia musertavien uutisten käsittelyyn. Hyvä, että pääsette vielä julkiselle uudelle kierrokselle :red-heart:
 
Voi ei niin sydäntäsärkevää @Kisu83 😭❤️ kamalasti voimahaleja sinne ❣️

@Kumma Nooo enhän mä malttanut olla testaamatta 🙈 oon ollu vielä vaiti koska tätä asiaa on vaan niin vaikee vielä uskoa, mutta testien mukaan raskaana sitä ollaan 😭❤️ maanantaina tuli lutinuksen mukana vähän jotain vaaleanpunaista ja oli ollut menkkajomoja niin sain sit kotiin päästyäni jonkin mielenhäiriön tehdä testin iltapäivällä (ajatuksella että saa sen tutun negan sieltä), eli tasan viikko siirron jälkeen ja siellä olikin elämäni eka haamu näkyvissä! Sitten oonkin siitä lähtien kuluttanut ahkerasti testejä ja ne on vahvistuneet siitä selkeiksi viivoiksi (ainakin pc testeillä) 😍
 
Voi ei niin sydäntäsärkevää @Kisu83 😭❤️ kamalasti voimahaleja sinne ❣️

@Kumma Nooo enhän mä malttanut olla testaamatta 🙈 oon ollu vielä vaiti koska tätä asiaa on vaan niin vaikee vielä uskoa, mutta testien mukaan raskaana sitä ollaan 😭❤️ maanantaina tuli lutinuksen mukana vähän jotain vaaleanpunaista ja oli ollut menkkajomoja niin sain sit kotiin päästyäni jonkin mielenhäiriön tehdä testin iltapäivällä (ajatuksella että saa sen tutun negan sieltä), eli tasan viikko siirron jälkeen ja siellä olikin elämäni eka haamu näkyvissä! Sitten oonkin siitä lähtien kuluttanut ahkerasti testejä ja ne on vahvistuneet siitä selkeiksi viivoiksi (ainakin pc testeillä) 😍

Oioioi! JESSS! :smiling face with heart-eyes::smiling face with heart-eyes: Hirmuisesti onnea ja toivottavasti sielläkin nyt pysytään kyydissä!

Epäusko ja luottamuksen puute taitaa kuulua asiaan, itse oon myös niiden kanssa kipuillut viimeisen viikon verran.
 
Oioioi! JESSS! :smiling face with heart-eyes::smiling face with heart-eyes: Hirmuisesti onnea ja toivottavasti sielläkin nyt pysytään kyydissä!

Epäusko ja luottamuksen puute taitaa kuulua asiaan, itse oon myös niiden kanssa kipuillut viimeisen viikon verran.
Kiitos samoin, kunpa molempien kyytiläiset nyt pysyvät matkassa 🥰🥰 oliko sulla muuten jo varhaisultraa varattuna? Onko oireet lisääntynyt nyt kun aikaa on vähän kulunu? 😊

On tässä pääkoppa kyllä ihan sekaisin, ja jostain syystä huomaan odottavani nyt vaan sitä virallista testipäivää, että sitten asia tulee enemmän todeksi vaikka ihan selvää plussaa on tullut jo 😁 ja menkathan ei ees oo vielä myöhässä! Se kans aiheuttaa semmosta ihan hölmöä levottomuutta
 
@Kultahippi tiesinkin jo tuolta BBT keskustelusta, mutta oon silti niiin innoissani teidän puolesta!!! 😍 On ihanaa että täällä on nyt niin monta onnistumista ollut ❤️ valaa toivoa :)

Mä koitin punktiossa kysellä lääkäriltä että kun mulla nyt oli vähän alhasempi saalis niin eikö niitä voisi pakastella varhaisemmin että ei tarvis blastoks asti kun siinä yleensä käy niin kova kato. Ylipäätään en ymmärrä miks niin usein on täälläkin lukenut että pienellä saldolla silti yritetään blastoksi kasvattaa? Oon ymmärtänyt että moni tutkija on sitä mieltä että osa alkioista voisi hyvinkin jatkaa kohdussa kasvua vaikka maljalla ei jatkakaan. Ymmärrän siis sen että blastolla on paremmat todarit tulla raskaaksi, ja ymmärrän että jos on iso kasa hedelmöittyneitä niin tottakai kannattaa koittaa saada mieluummin blastoja. Mut jos on pienempi saalis niin kai mieluummin kannattas edes jotain laittaa pakkaseen. Oon tosi ilonen että meillä on nyt kakspäiväsenä jo tuoresiirto. No mutta siis se lääkäri totes et ei hän sitä päätä ku biologi. Olin myös kovissa pössyissä siinä ja varmaan sammalsin ja tuijotin kieroon 😌 mut taidan tänään kysellä taas asiasta tuolla tuoresiirron yhteydessä, jos siellä vielä on palleroisia jäljellä.
 
@Kultahippi tiesinkin jo tuolta BBT keskustelusta, mutta oon silti niiin innoissani teidän puolesta!!! 😍 On ihanaa että täällä on nyt niin monta onnistumista ollut ❤️ valaa toivoa :)

Mä koitin punktiossa kysellä lääkäriltä että kun mulla nyt oli vähän alhasempi saalis niin eikö niitä voisi pakastella varhaisemmin että ei tarvis blastoks asti kun siinä yleensä käy niin kova kato. Ylipäätään en ymmärrä miks niin usein on täälläkin lukenut että pienellä saldolla silti yritetään blastoksi kasvattaa? Oon ymmärtänyt että moni tutkija on sitä mieltä että osa alkioista voisi hyvinkin jatkaa kohdussa kasvua vaikka maljalla ei jatkakaan. Ymmärrän siis sen että blastolla on paremmat todarit tulla raskaaksi, ja ymmärrän että jos on iso kasa hedelmöittyneitä niin tottakai kannattaa koittaa saada mieluummin blastoja. Mut jos on pienempi saalis niin kai mieluummin kannattas edes jotain laittaa pakkaseen. Oon tosi ilonen että meillä on nyt kakspäiväsenä jo tuoresiirto. No mutta siis se lääkäri totes et ei hän sitä päätä ku biologi. Olin myös kovissa pössyissä siinä ja varmaan sammalsin ja tuijotin kieroon 😌 mut taidan tänään kysellä taas asiasta tuolla tuoresiirron yhteydessä, jos siellä vielä on palleroisia jäljellä.
Joo mäkään en ihan sitä ymmärrä miksi meilläkin suoraan kaikkia neljää hedelmöittynyttä lähdettiin kasvattamaan blastoiksi 🤔 onneksi siinä nyt ei käynyt isoa katoa ja kolme saatiin niistä pakkaseen mut lähtökohtaisesti miksi näin tehdään, oon miettinyt samaa!
 
@Kultahippi eipä juuri ole oireet mihinkään lisääntynyt. Herään joka aamu viideltä enkä saa enää nukuttua, leposykkeet huitelee taivaissa ja alavatsa tuntuu epämukavalta välillä, mutta siinäpä se sitten.

Mulla oli virallinen testipäivä eilen ja kuvittelin myöskin sen olevan jotenkin tärkeä välietappi, että jotain konkretisoituu. Mutta eipä se kyllä ihan niin mennyt ja oikeastaan vain epäuskoisempi olo tuli. Täytin omapolun lomakkeen ja iltapäivällä sain vastauksena varhaisultra-ajan muutaman viikon päähän ja thats it. Jouduin itse kyselemään vaikka tyroksiinin määrän korottamisesta ja viljelyyn jääneiden alkioiden kohtalosta, kun kukaan ei niistä mitään ollut maininnut, vaikka aiemmin oli sanottu, että tuloksen ilmoituksen jälkeen hoitaja sitten antaa ohjeita molempiin.

@Nurppu mustakin on tosi jännä, että viljelivät kaikki blastoiksi saakka. Mulle vielä suunnittelussa mun mielestä sanottiin, että joka tapauksessa pakastetaan kaksi alkioista kaksipäiväsinä (just koska ne saattais kohdussa kuitenkin menestyä) ja loppuja viljellään enemmän ja sitten niin ei jostain syystä kuitenkaan tehty.
 
Lääkäri soitti eilen: 10 munasolusta 5 hedelmöittyi, kolmantena päivänä oli enää 3 normaalisti jakautunutta, neljäntenä päivänä enää yksi joka lopetti jakautumisen siihen 😭😭😭

Lääkäri kehoitti ite soittamaan tänään lähisairaalaan siitä nestekaiusta ja sen johdosta pikaisesta tähystysajasta. Sen operaation jälkeen olis 2 viikkoa toipumista ja sit riippuen millon kk alkais, saisin ilmoittautua vielä kerran julkisen puolen IVF-hoitoon. Sillon kyllä lääkäri haluaa tehdä tuoresiirtoon, mikä passaa itellekin. Toivon mukaan sais myös oikeesti muutaman alkion pakkaseenkin asti, vai olisiko se jo liikaa toivottu? 😞

Mies kysyi entä jos siinäkin tulos on sama? Vastasin et otetaan yks asia kerrallaan.
Meillä vähän eri tarina mutta kerron kuitenkin... Eka IVF keskenmenon jälkeen; melkein kaikki hedelmöittyi huonosti eli vain yksi siirtokelpoinen(3pv alkio) mutta ei alkanutta raskautta. Toinen IVF ja odotukset korkealla. Taas kävi samaa, että suurin osa munasoluista lähti hedelmöittymään huonosti. Kolme normaalisti, mutta lopulta kaikki hyytyi eikä päästy siirtoon. Eli tulos vielä huonompi kuin viimeksi. Itkin monta päivää, että miten tästä nyt sitten kun koko ajan vain tulokset huononee. Kolmanteen kierrokseen vaihdettiin lääke Menopurista Pergoverikseen. Jo seurantaultrissa näkyi enemmän folleja kuin aiemmin ja lopputuloksena 11 kerättiin, joista 8 lähti hedelmöittymään normaalisti (vihdoin)! 1 blastokysti siirrettiin muutama päivä sitten ja kolme saatiin pakkaseen. Tämä on paras tulos ikinä, enkä olisi voinut uskoa pettymysten jälkeen että kävisi näin. Tsemppiä❤️
 
Noniin, nyt on kakspäivänen alkio kyydissä! 😊 Sieltä oli kaksi jo kuukahtanut, eivät olleet jakautuneet enää kaksisoluisiksi vaan jäivät yksisoluisiksi. Loput kolme jäivät jatkoviljelyyn ja sunnuntaina katsotaan ovatko jaksaneet blastoiksi asti. IVF:llä oli menty kaikkien kohdalla, eli siittiöt riitti siihen!

Ja pääsin keskustelemaan biologin kanssa vähän enemmän siitä, miksi väkisin blastoiksi kasvatetaan! Hän selitti, että he kyllä pakastavat vaikka kaksipäiväisinä jos alkiot on todella laadukkaita siinä vaiheessa. Pakastamiskriteeri on että kaikissa soluissa näkyy tuma, ja sisällä ei ole yhtään fragmentaatiota. Mutta esimerkiksi nyt meillä kaikissa näkyi jonkun verran fragmentaatiota siellä sisällä, vaikka kuulemma osassa(?) näkyikin kaikissa soluissa tumat. Tällöin he kuulemma antavat alkiolle mahdollisuuden kasvaa blastoksi. Yritin kysellä että onko arviota kuinka usein tämän tasoiset solut jaksaa sit blastoiksi. Hän ei halunnut arvata mitään, sanoi että siinä on todella paljon vaihtelua.

Eli odotukset ei ole mitkään yltiöoptimistiset tässä vaiheessa, mutta toivotaan tietysti, että alkiot jatkaa fragmentaatiosta huolimatta kehitystään :) kyselin että kauanko joutuu odottamaan seuraavaa kierrosta jos tästä ei tule plussaa ja mitään ei mene pakkaseen, kuulemma kolmisen kuukautta.

Ainiin, ja unohdin kysyä minkä laatuinen tämä tuoresiirretty tyyppi oli 🤦 tietysti paras, mutta oliko tämäkin näitä fragmentaatiollisia :D oletettavasti oli, varmaan olisi muuten tullut puheeksi!
 
Hei ainakin @Kultahippi etkö saanut HUSilla tiedon pakastetuista jo suht varhain? Miten tieto tuli? Mulle sanottiin että tieto tulee silloin kun raportoidaan raskaustestin tulos (samoin kuin vissiin ainakin @Kumma :lle oli sanottu). Mut mä vähän mietin että jos se tilanne on kuitenkin jo ens viikon alussa tiedossa, niin pitäiskö soitella perään ja kysellä 😌 olis jotenkin mukavampi tietää mahollisimman pian että mitä tuleman pitää jos tämä ei tarraa kii, eikä niin että samalla ku pitää negaa raportoida ni saa myös musertua sen tiedon alle että pakkasessa ei sit oo ketään.
 
Hei ainakin @Kultahippi etkö saanut HUSilla tiedon pakastetuista jo suht varhain? Miten tieto tuli? Mulle sanottiin että tieto tulee silloin kun raportoidaan raskaustestin tulos (samoin kuin vissiin ainakin @Kumma :lle oli sanottu). Mut mä vähän mietin että jos se tilanne on kuitenkin jo ens viikon alussa tiedossa, niin pitäiskö soitella perään ja kysellä 😌 olis jotenkin mukavampi tietää mahollisimman pian että mitä tuleman pitää jos tämä ei tarraa kii, eikä niin että samalla ku pitää negaa raportoida ni saa myös musertua sen tiedon alle että pakkasessa ei sit oo ketään.
Joo mulle tuli tieto silloin samana päivänä kun pakastettiin, se oli siis sinne omapolulle suoraan päivitetty! Mä oletin että se menis aina niin 🤔 mutta kyllä iteki soittelisin perään jos ei olis tullu tietoa!
Mutta niiiin jännää kun sullakin on nyt kyytiläinen siellä!! 🥰🥰 Nyt rutkasti liimaa ja tarraa ja kaikkea että pieni pysyisi kyydissä 😍😍❣️
 
@Kultahippi okei, minäpä päivystän sit ens viikon alussa omapolulla ja jos ei kuulu ni soittelen perään!

Mä oon nyt vähän pessimistinä täällä 😅 lueskelin tuosta fragmentaatiosta, meille ny ei kerrottu toki että oliko sitä paljon vai vähän. Mutta luin et se voi meinaa et munasoluissa häikkää, ja kun nuo kaks ei edes jatkanu jakautumista ni seki viittais siihen. Toki oli maininta et protokollan vaihto joissain tilanteissa auttaa tuohon. Mut kyl musta ny vaikuttaa et munasoluissa on jotain laatuhäikkää. 🤔 Vihdoin jotain selitystä vaikeuksille! Kai se olis tärkeetä jos ens kiekal sais kasvatettua kerättyjen munasolujen määrää, eiköhän siinä kasvais mahikset että joku parempilaatunen eksyis mukaan.
 
Noniin, nyt on kakspäivänen alkio kyydissä! 😊 Sieltä oli kaksi jo kuukahtanut, eivät olleet jakautuneet enää kaksisoluisiksi vaan jäivät yksisoluisiksi. Loput kolme jäivät jatkoviljelyyn ja sunnuntaina katsotaan ovatko jaksaneet blastoiksi asti. IVF:llä oli menty kaikkien kohdalla, eli siittiöt riitti siihen!

Ja pääsin keskustelemaan biologin kanssa vähän enemmän siitä, miksi väkisin blastoiksi kasvatetaan! Hän selitti, että he kyllä pakastavat vaikka kaksipäiväisinä jos alkiot on todella laadukkaita siinä vaiheessa. Pakastamiskriteeri on että kaikissa soluissa näkyy tuma, ja sisällä ei ole yhtään fragmentaatiota. Mutta esimerkiksi nyt meillä kaikissa näkyi jonkun verran fragmentaatiota siellä sisällä, vaikka kuulemma osassa(?) näkyikin kaikissa soluissa tumat. Tällöin he kuulemma antavat alkiolle mahdollisuuden kasvaa blastoksi. Yritin kysellä että onko arviota kuinka usein tämän tasoiset solut jaksaa sit blastoiksi. Hän ei halunnut arvata mitään, sanoi että siinä on todella paljon vaihtelua.

Eli odotukset ei ole mitkään yltiöoptimistiset tässä vaiheessa, mutta toivotaan tietysti, että alkiot jatkaa fragmentaatiosta huolimatta kehitystään :) kyselin että kauanko joutuu odottamaan seuraavaa kierrosta jos tästä ei tule plussaa ja mitään ei mene pakkaseen, kuulemma kolmisen kuukautta.

Ainiin, ja unohdin kysyä minkä laatuinen tämä tuoresiirretty tyyppi oli 🤦 tietysti paras, mutta oliko tämäkin näitä fragmentaatiollisia :D oletettavasti oli, varmaan olisi muuten tullut puheeksi!
Mäkin olisin halunnut et vaikka 2 kaksipäiväisiä olis pakastettu kun silloin kaikki oli vielä hienosti jakautunut. Muttaei kun kaikki viljelyyn ja tulos 0 🤨
Mullakin oli huippualkio siirretty ja siitä nyt raskaana! Mutta mistä sitä tietää olisko joku niistä muista myöskin kohdussa jatkanut jakaantumista.
Pidän sulle peukkuja että plussa tulee tästä!
 
Heippa! Aloitettu hoito pitkällä kaavalla... Suihkuteltu Synarelaa jonkun aikaa. Eilen oli UÄ ja alustavasti oli tarkoitus, että olisin mahdollisesti päässyt aloittamaan Gonal-pistokset. Mutta UÄ:ssä näkyikin rakkula, minkä johdosta passittivat vielä verikokeisiin. Verikokeet olivat ok, joten sen puolesta Synarela oli toiminut. Kuitenkin rakkulan johdosta en päässyt vielä pistelemään, vaan uusi UÄ aika ensi viikolle. Olen uusi ja pihalla asioista... 🙈 Osaako joku avata mulle onko tällainen tilanne kovin tyyppillistä? Sanoivat, että ehkä jos on "sulanut" pois niin pääsisin pistelemään sitten ensi viikolla... Mun ajatus järkeen ei ymmärrys riitä, että eikö ennemminkin mee koko kierto ohi? 🙈🤔
 
Tsempit tähän ketjuun jokaiselle.. kiva kun täällä on monella samaan aikaan ns jotain toimintaa :)

Mä nyt kirjoittelen tänne, kun PAS ketjussa on niin hiljaista. Päästiin tästä kierrosta, ja letrot alkaa huomenna. Se eka kontrollikäynti meni kyllä tosi pitkälle mikä on musta vähän jännä, liekö ehtiikö ovis tulla jo ennen sitä. Nurpun viestistä jäin miettimään et miksihän me ei saatu mitään biologin näkemyksiä, se lääkärin soittaikakin oli vähän hähmeä, melkolailla turha koska ne pakastettujen alkioiden määrät oli jo tulleet omapolkuun päivää aikaisemmin.. No niin tai näin, biologi sen parhaan tottakai aina valitsee siirtoon, joten luotetaan siihen sitten.. olis toki hauska tietää minkä ikäistä aattelvat siirrellä, kun on pakkasessa sekä 2 että 5 päiväisiä :)

@Nurppu tuli mieleen että ne tiedot näkyy sielä ilmoita raskaustesin tulos kohdan alla kun skrollaa alaspäin, mulla näky jo sillon punktio päivänä se saatujen solujen määrä sielä, päivittyi sitten myöhemmin uusiksi..
 
Takaisin
Top