Neuvolakäynnit

Ei sillä, ettei olisi ihana päästä jo kurkistamaan, miten siellä menee: onko kiinnittynyt oikeaan kohtaan, kehittyykö siellä mitään, kuinka monta siellä on jne. Mutta mä en koe sitä ihan noin. Ajattelen sen niin, että nyt eletään sitä epätietoisuuden aikaa ja sitten kun sieltä voidaan oikeasti katsoa, miten siellä voidaaan, niin sitten kurkataan.
 
Pitäisi vaan luottaa siihen, että kaikki on hyvin! Eihän tätä elämää voi elää peläten kaikkea ja ollen koko ajan huolestunut. Ehkä nyt ois hyvä aika opetella näitä asioita, koska ei se huoli varmaankaan lapsen syntymään lopu. Mä oon itse tosi kova stressaaja ja huolestuja, joten olisi todellakin paikallaan yrittää "elää hetkessä".
 
Mä nään kyllä oikeesti tässä aikamoisen epätasa-arvon. Osa pääsee neuvolassa näkemään, että kaikki ok. Ja sitten muilla seuduilla pitää olla joku erityissyy tai maksaa käynti itse. Mun pitäis varmaan ens viikolla soitella neuvolaan. Ultrassa tosiaan kävin jo ja siellä oli kaikki kunnossa. Doppler mulla on jo himassa ja ajattelin alkaa jo muutaman viikon sisään kerran viikossa etsimään ääniä. En kyllä suosittele muille jos on hermoilu-taipumusta. Täällä on ollut tosi hyvä neuvolan terkka. Mutta meillä tiedossa muutto jossain kohtaa ja ei mitään tietoa mitä on vastassa. Mulla on moninkertainen menetys-tausta ja hankalia juttuja liittyen autoimmuunisairauteen ja ferritiiniin. Oon itse tosi tietoinen jutuista mitä pitäis tarkkailla. Mutta se, että kuunteleeko lääkäri tai terkka, on ihan toinen juttu. Jos ei kuuntele eikä löydy yhteistä linjaa, niin sitten käynnit on vain turhauttavia.
 
Mä nään kyllä oikeesti tässä aikamoisen epätasa-arvon. Osa pääsee neuvolassa näkemään, että kaikki ok. Ja sitten muilla seuduilla pitää olla joku erityissyy tai maksaa käynti itse. Mun pitäis varmaan ens viikolla soitella neuvolaan. Ultrassa tosiaan kävin jo ja siellä oli kaikki kunnossa. Doppler mulla on jo himassa ja ajattelin alkaa jo muutaman viikon sisään kerran viikossa etsimään ääniä. En kyllä suosittele muille jos on hermoilu-taipumusta. Täällä on ollut tosi hyvä neuvolan terkka. Mutta meillä tiedossa muutto jossain kohtaa ja ei mitään tietoa mitä on vastassa. Mulla on moninkertainen menetys-tausta ja hankalia juttuja liittyen autoimmuunisairauteen ja ferritiiniin. Oon itse tosi tietoinen jutuista mitä pitäis tarkkailla. Mutta se, että kuunteleeko lääkäri tai terkka, on ihan toinen juttu. Jos ei kuuntele eikä löydy yhteistä linjaa, niin sitten käynnit on vain turhauttavia.
Eihän se reilua ole et esim.meillä nykyään varhaisultrataan kaikki halukkaat kunnallisella. Siksi sote-uudistus on tulossa jotta alueellinen oikeudenmukaisuus taataan. Pieneksi lohdutukseksi voin teille todeta että syy ultraamiseen on se, että lähimpään synnytyssairaalaan on parin tunnin ajomatka ja siellä siis lähin gynekologinen päivystys jos jotain sattuu illalla tai viikonloppuna. Tai ku synnytys alkaa,jolloin toivoin niin kovasti esikoista oottaessa lapsivesien holahtaessa kotikylppärin lattialle kello 1 yöllä, et lähempää sais apua.
Mut epistä se silti on, samaa mieltä!
 
Eihän se reilua ole et esim.meillä nykyään varhaisultrataan kaikki halukkaat kunnallisella. Siksi sote-uudistus on tulossa jotta alueellinen oikeudenmukaisuus taataan. Pieneksi lohdutukseksi voin teille todeta että syy ultraamiseen on se, että lähimpään synnytyssairaalaan on parin tunnin ajomatka ja siellä siis lähin gynekologinen päivystys jos jotain sattuu illalla tai viikonloppuna. Tai ku synnytys alkaa,jolloin toivoin niin kovasti esikoista oottaessa lapsivesien holahtaessa kotikylppärin lattialle kello 1 yöllä, et lähempää sais apua.
Mut epistä se silti on, samaa mieltä!
Meiltäkin on noin tunnin matka lähimpään sairaalaan, missä hoidetaan hätätapauksia. Mutta ei toki tuota kahta tuntia. 2019 raskaudessa mulla alkoi istukka vuotaa ja siihen otti kiinni kohtutulehdus. Yhden kerran ultrasivat, laittoivat vaan vuodelepoon ja totesivat, että voi voi, muuta ei näillä viikoilla tehdä. Lopulta pikkuinen syntyi rv 17 kuolleena, vedet meni pari päivää ennen syntymää. Aijemmin kun täällä oli vielä sairaalan ylilääkärinä gyne, niin jos oli jotain kummaa, pääsu viikoista riippumatta ultraan ja tehtiin tarkkaa työtä.
 
Kävin 7. viikolla 1. neuvolassa ja sain hermoilullani terkan heltymään rikkoa sääntöjä. Ensi kuulosteltiin dopplerilla, mutta saatiin vain istukkaäänet kuuluviin ja aloin panikoida tuulimunaa. Pelotti sekin kun tietysti varoitteli, ettei todennäköisesti löydy mitään. Mikä ilo molemmilla oli sitten kun sitten saatiin se alkion sydämen vispaus näytölle! :Heartred

Mutta en mutulla suosittele oikeastaan tälläisiä epävirallisuuksia, koska seuraavana päivänähän se jo voi sitten keskeytyä. Ultrakin kuitenkin on vähän turhaa "häiriköintiä" alkiolle, vaikka suurin osa tutkimuksista toteaakin äärettömän riskittömäksi. Viimeksi töissä ultrailtiin turhankin usein, kunnes yksi työntekijä alkoi pelotella uä:n lämpenemisvaikutuksen ja ADHD:n yhteydestä! Siitä vasta paniikin sainkin sitten!

Nyt yritän odotella nt-ultraan 26.7. ja sen jälkeen sitten vasta rakenneultraa.

Sattuuko joku muuten tietämään saako NIPT:ä yksityisellä ja mitä kustantaisi?
 
2019 siis omasta pussista maksettiin laaja nipt. Se ei tosin pelastanut meitä tokalta enkeliltä, kun pari tuntia ennen tulosten tuloa alkoi istukka vuotaa. Nyt ollaan suunnittelemassa muuttoa, niin saattaa jäädä niptit väliin. Katsotaan miten käy. Ja toki tuo mun dhea ja q10 kuuri pitäis hieman parantaa muutenkin munasolun laatua. Miehen simpat olikin jo testattu hyvälaatuisiksi.
 
Synlabilla se laaja oli n 500€. Ja vaatii yksityislääkärin lähetteen. Suppeampi tais olla 300€ hujakoilla plus yksityislääkäri käynti.
Tähän voisin lisätä sen, että perhe-artella taitaa olla laaja vajaa 800€. Kun ottaa huomioon, että 500€ tulee päälle yksityislääkärin käynti, niin arte saattaa tulla halvemmaksi. Mutta kannattaa vertailla ja laskea.
 
Alkuraskauden ultrasta sen verran, että aika iso indikaattori on syke. Mutta kaikkea voi sattua toki myöhemminkin. Nykytietämyksellä kerran vuorokaudessa ultraus olisi jopa turvallista. Mutta oon ollut natsi ja kuunnellut ääniä vain kertaan viikossa ellei ole jotain ihmeellistä. Doppler ja ultra on mun käsittääkseni aika samankaltaiset lämpenemisvaikutukselta. Ravintotekijöillä taitaa olla enemmän merkitystä esim käyttäytymishäriöitten synnyssä ja myös geeneillä. Alkuraskauden ultra on siitä hyödyllinen, että tosiaan näkee missä raskaus on. Jos raskaus ei vastaa viikkoja tai alkiota ei nöy kohtuontelossa, niin sitä voidaan alkaa tarkkailla mm hcg verikokeilla ja uudella ultrauksella. Mutta on myös niitä naisia, jotka päättää, että ultraa ei käytetä koko raskautena. Ja sekin on ihan ok päätös.
 
Kannattaa odotella sen niptin kanssa jonkin aikaa, kun sen tosiaan voi saada ilmaiseksi julkisella puolella jos seulan tulos hälyttää, ja sehän hälyttää melko helposti. Seula on suunniteltu niin että sillä saataisiin suurin osa riskiraskauksista kiinni, mutta se hälyttää silti helposti normaaliraskaudessakin. Suurin osa hälyistä on turhia, mutta silti antavat aiheen jatkotutkimuksille. Minä olen aika varma että jään kiinni seulaan, sillä äidin ikä on yksi laskukaavan osa. 40v ikä nostaa heti laskennallisia riskejä.

En ole ihan varma että tarjotaanko 40-vuotiaille jo suoraan lapsivesipunktiota (vai oliko se sittenkin istukkanäyte?), koska riskit ovat jo iän puolesta koholla. No siitäpä sitten lisää kun olen käynyt neuvolassa juttusille 3vk päästä. En ole ihan varma että menenkö, kun siinä on kuitenkin se pieni keskenmenoriski.
 
Muokattu viimeksi:
Tossa niptin itse maksamisessa on se hyöty, ettei tarvi odotella sinne rv 13+ asti jos on jotain pahasti pielessä. Se yli 13 viikkoisen synnytys ei ole mitään herkkua. Ei kyllä ole keskeytys ennen sitä myöskään. Mutta kun olen yhden synnyttänyt rv 17, niin ei se paljoa eronnut rv 31 synnytyksestä. Ponnistusvaihe oli helpompi. Tenssillä ja kipullääkkeillä menin sen rv 17 tuskan läpi. Ja istukan irrotus oli jotain ihan hirveää. Rv 6 keskenmeno oli kyllä myös sellainen, että taju meinasi lähteä, mutta siinäkin auttoi oma tens. Ja muuten tenssiä voi käyttää ennakoiviin supistuksiin myös rv 37 eteenpäin. Mutta sitä pienemmillä viikoilla sitä ei ole käsittääkseni tutkittu, mutta jotkut sairaalat antaa sitä silti ilmeisesti käyttää.
 
Mulla eka neuvola 8.7 ja sillon viikkoja pitäs olla 8+2:happy:ei varmaan enää ees muista mitä siell neuvolassa ees olikaa,ku viime kerrasta on jo aikaa kohta yheksän vuotta ku siellä oon käyny:grin
 
Mulla oli eka neuvola tänään, puhelimitse. Ei mitään ihmeitä, höpistiin niitä näitä edellisestä raskaudesta ja koronasta. Veri- ja virtsakokeet pitää käydä pian ottamassa kunhan viikkoja on riittävästi, ja samalla otetaan hemoglobiini kun sitä ei nyt paikan päällä otettu.

"Ihania" uutisia, mä joudun tälläkin kertaa sokerirasitukseen x2 :wtf: Sukurasite.
 
Mulla myös edessä kaksi kertaa rasitus. Sukurasite ja hieman ylipainoakin. Viime raskaudessa yksi arvo ylittyikin 0,1:llä ja mittailin sokereita sitten loppuraskauden :rolleyes:
 
Radi on aika yleinen juttu, jo pelkästään tilastollisesti ajatellen tästäkin porukasta varmasti moni joutuu tarkkailemaan sokereitaan ja syömisiään. Laitetaan siitä sitten pystyyn oma ketjunsa salaiselle puolelle. Sen voi ottaa myös positiivisesti, kannustuksena parempaan syömiseen. Palkintona sitten kohtuullisen kokoinen vauveli, eikä itsekään toivottavasti kasva niin suureksi raskauden aikana. :)
 
Radi on aika yleinen juttu, jo pelkästään tilastollisesti ajatellen tästäkin porukasta varmasti moni joutuu tarkkailemaan sokereitaan ja syömisiään. Laitetaan siitä sitten pystyyn oma ketjunsa salaiselle puolelle. Sen voi ottaa myös positiivisesti, kannustuksena parempaan syömiseen. Palkintona sitten kohtuullisen kokoinen vauveli, eikä itsekään toivottavasti kasva niin suureksi raskauden aikana. :)

Mun "radivauva" oli melkein 4kg, vaikka sokerit oli esimerkilliset sitten koko raskauden :hilarious:
Oon itse painanut syntyessäni yli 4kg, mies 3,5kg. Eikä esikoinenkaan ollut mikään pieni, vaikka synnyttäessä kätilö vielä povasi pientä lasta :rolleyes:
Ja kuopuksessa keräsin melkein 20kg painoa raskauden aikana.

Hyvä siis että jäi kiinni radista jo alkumetreillä, mutta hieman huvittaa, että siinä raskaudessa jossa panostin syömisen laatuun, keräsin enemmän painoa ja sain isomman vauvan :rolleyes:
 
Mun "radivauva" oli melkein 4kg, vaikka sokerit oli esimerkilliset sitten koko raskauden :hilarious:
Oon itse painanut syntyessäni yli 4kg, mies 3,5kg. Eikä esikoinenkaan ollut mikään pieni, vaikka synnyttäessä kätilö vielä povasi pientä lasta :rolleyes:
Ja kuopuksessa keräsin melkein 20kg painoa raskauden aikana.

Hyvä siis että jäi kiinni radista jo alkumetreillä, mutta hieman huvittaa, että siinä raskaudessa jossa panostin syömisen laatuun, keräsin enemmän painoa ja sain isomman vauvan :rolleyes:

Aika jännä että heitti just toisteppäin, mutta sulla oli ainakin ruokavalio kunnossa :grin

Samaa mieltä siitä että mieluummin jäisin kiinni radista aikaisilla viikoilla, niin osaa miettiä syömisensä paremmin loppuraskauden ajan :)Hyvä se on että raskauksia seurataan vaikka itse testi vähän epämiellyttävä onkin. Tällä kertaa varasin sokerirasituksen suoraan lauantaille, niin ei tarvitse mennä töihin yökkimään sen jälkeen. Viime kerralla tein sen virheen :banghead:
 
Tänään oli eka neuvola ja ihan pyytämättä ekana ultrattiin. :gen014 Siellä se pieni kasvaa ja pikkujalkaa heilutti. :love017

Muuten oli paljon puhetta, mutta eipä juuri uutta asiaa. Hoitaja ei ottanut juuri kantaa koronarokotukseen, neuvoi vaan THL:n sivuilta katsomaan. Ferritiinin testaukseen en saanut lähetettä (kun mulla on raudanpuutetaustaa), vaikka hoitajakin oli sitä mieltä, että hyvä olisi tarkistaa. Kriteerit on kuulemma niin tiukat, ettei voi laittaa. Ehdotti kuitenkin, että ottaisin asian esille seuraavassa neuvolassa, kun on oikeen lääkärintarkastus.

Nyt sitten odotellaan aikaa nt-ultraan ja ensi viikolla verikokeeseen - mikäli oikein ymmärsin, otetaan myös se NIPT. :think005

EDIT. Ei siis tuu NIPTiä automaattisesti. Ihan perusseulonta ja mulla termit sekasin. :whacky011
 
Muokattu viimeksi:
N 50€ maksaa omakustanteisesti ferritiinimittaus.

Muoks. Tossa siis mukana välttämättömimmät kokeet myös arvon luotettavuuden varmistamiseen.
 
Takaisin
Top