Neuvolakäynnit

Täällä ei pääse julkisella varhausultraan ilman syytä, eikä ole neuvolassakaan ultraa. Saa siis odotella nt-ultraan asti. Pitkä aika odottaa :rolleyes:
 
Mä melkein unohdin soittaa koko neuvolaan. :laughing002 Varhaisultrassa käytiin jo 7+0 ja esikoinen pitää niin kiireisenä, että lipsuu mielestä tällaset tärkeätkin asiat... Mutta eka aika on tulossa rv 9+4. Toivottavasti pääsee ultraan samalla, esikoista ultrattiin aikanaan melkein joka kerralla, kun pyysin.
 
Meillä on neuvola jo huomenna, jolloin raskautta on kestänyt joko 6 + 0 tai 7 + 4 (luulen että ovis oli myöhemmin, siksi en oo varma).

Ne ei käsittääkseni ultraa tms vielä ekassa neuvolassa, niin ei taida haitata vaikka mennäänkin jo näin aikaisessa vaiheessa? :)

Jännää!
 
Ultraaminen riippuu lähinnä siitä et onko neuvolassa käytettävissä ultraa, jos on niin kyllä ne usein tarkistavat että missä vaiheessa raskaus on menossa. Helpottaa seula- ja ultra-aikojen varaamista myöhemmin kun ne pitäisi saada osumaan tiettyyn aikaikkunaan jotta tulosta voisi tulkita.
 
Meillä oli se käynti, ei ultrattu, mutta ilmeisesti ei ole tapanakaan täällä päin. Ihan OK käynti. Puoliso halusi välttämättä tulla mukaan, niin oltiin sit koko perhe! Vaikka kyllä tuo eka käynti aika turha puolison näkökulmasta oli. Toisaalta hän muisti ottaa mun ferritiiniasiat esille, niin labroissa sit mitataan nekin, jee!
 
Meillä oli se käynti, ei ultrattu, mutta ilmeisesti ei ole tapanakaan täällä päin. Ihan OK käynti. Puoliso halusi välttämättä tulla mukaan, niin oltiin sit koko perhe! Vaikka kyllä tuo eka käynti aika turha puolison näkökulmasta oli. Toisaalta hän muisti ottaa mun ferritiiniasiat esille, niin labroissa sit mitataan nekin, jee!
Varmaan jos on säännöllinen kierto niin raskauden alku on melko helppo haarukoida, eipä kai siinä voi olla kuin max. 2vk heitto nuorempaan suuntaan jos olettaisi että ovis olisikin myöhästynyt pahasti jostain syystä.

Mutta juu, onhan nuo ensimmäiset kerrat vähän juttelua, neuvolakortin kirjoittelua, yleistietojen ylös otamista ja seula-aikojen sopimista. Ajattelin mennä harvennetuilla neuvolakerroilla ainakin tämän ekan ja tokan kolmanneksen, osallistun toki seuloihin mutta en tiedä että saanko konkarina enää paljoa irti näistä alun käynneistä. Vauvan vointi on melko helppo tarkistaa 10rvk lähtien itsekin kotidopplerilla ja liikkeet alkavat tuntumaan joskus +16rvk. Viimeinen kolmannes on se tärkein, kun jos vauvalla on joku hätä niin häntä voidaan auttaakin. Muutoinhan tuo on vähän seurailua. Silläkin uskallan tällaista suunnitella kun alkaa tuntemaan oman kroppansa ja ne heikot lenkit, että jos jossain ongelmia tulee niin osaa jo tunnistaa ne. Kuten minulla tuo verenpaineen seurailu.
 
Varmaan jos on säännöllinen kierto niin raskauden alku on melko helppo haarukoida, eipä kai siinä voi olla kuin max. 2vk heitto nuorempaan suuntaan jos olettaisi että ovis olisikin myöhästynyt pahasti jostain syystä.

Mutta juu, onhan nuo ensimmäiset kerrat vähän juttelua, neuvolakortin kirjoittelua, yleistietojen ylös otamista ja seula-aikojen sopimista. Ajattelin mennä harvennetuilla neuvolakerroilla ainakin tämän ekan ja tokan kolmanneksen, osallistun toki seuloihin mutta en tiedä että saanko konkarina enää paljoa irti näistä alun käynneistä. Vauvan vointi on melko helppo tarkistaa 10rvk lähtien itsekin kotidopplerilla ja liikkeet alkavat tuntumaan joskus +16rvk. Viimeinen kolmannes on se tärkein, kun jos vauvalla on joku hätä niin häntä voidaan auttaakin. Muutoinhan tuo on vähän seurailua. Silläkin uskallan tällaista suunnitella kun alkaa tuntemaan oman kroppansa ja ne heikot lenkit, että jos jossain ongelmia tulee niin osaa jo tunnistaa ne. Kuten minulla tuo verenpaineen seurailu.
Itse veikkaan että tää on ainakin viikon nuorempi, mitä 28 kp mukaan. Koska mulla on pidempi kierto ja satunnaisesti epäsäännöllisyyttä. Mutta ei se tunnu neuvolassa kiinnostavan, ne elää täällä ton 28 kp mukaan eikä tarkasta ultrallakaan.
 
Itse veikkaan että tää on ainakin viikon nuorempi, mitä 28 kp mukaan. Koska mulla on pidempi kierto ja satunnaisesti epäsäännöllisyyttä. Mutta ei se tunnu neuvolassa kiinnostavan, ne elää täällä ton 28 kp mukaan eikä tarkasta ultrallakaan.

Näinhän se usein on, nt-ultrassa sit selviää et onko ajotus sinnepäinkään vai joutuuko mennä uusiksi. Tai jos on pidemmällä ku on luultu ni sitten "pääsee" nipt-testiin (verikoe, joka on ihan törkeen kallis, ei toki asiakkaalle maksa julkisella) ja saattavat tarjota lapsivesipunktiotakin.
 
Vielä olisi 8 päivää neuvolaan. Jänskättää kyllä että osuuko toi oma arvio iästä oikeaan vai ei. Ja onko muutenkin kaikki ok
 
Näinhän se usein on, nt-ultrassa sit selviää et onko ajotus sinnepäinkään vai joutuuko mennä uusiksi. Tai jos on pidemmällä ku on luultu ni sitten "pääsee" nipt-testiin (verikoe, joka on ihan törkeen kallis, ei toki asiakkaalle maksa julkisella) ja saattavat tarjota lapsivesipunktiotakin.
No onneksi nipt ei ole paha nakki, sehän on vain verikoe äidiltä ja kertoo jonkin verran vauvasta, paljastaa sukupuolen ja yleisimmät trisomiat jos sellainen on, ja parasta kaikessa on ettei siihen liity keskenmenoriskiä. Jos minulle tuota tarjotaan niin otan ehdottomasti.

Lapsivesipunktio on sitten paljon tarkempi juttu, jos on tarpeen tutkia kromosomisto viimeisenpäälle, siihen sitten liittyy hyvin pieni keskenmenonriski. Mutta joo, harmi jos noihin joudutaan sen takia että nt-ultralla ei saada tarpeeksi luotettavia tuloksia muuten. Tokihan on mahdollista että jatkotutkimuksiin päädytään vaikka nt-ultra onnistuisikin, sitäpä ei tosiaan tiedä etukäteen.
 
No onneksi nipt ei ole paha nakki, sehän on vain verikoe äidiltä ja kertoo jonkin verran vauvasta, paljastaa sukupuolen ja yleisimmät trisomiat jos sellainen on, ja parasta kaikessa on ettei siihen liity keskenmenoriskiä. Jos minulle tuota tarjotaan niin otan ehdottomasti.

Lapsivesipunktio on sitten paljon tarkempi juttu, jos on tarpeen tutkia kromosomisto viimeisenpäälle, siihen sitten liittyy hyvin pieni keskenmenonriski. Mutta joo, harmi jos noihin joudutaan sen takia että nt-ultralla ei saada tarpeeksi luotettavia tuloksia muuten. Tokihan on mahdollista että jatkotutkimuksiin päädytään vaikka nt-ultra onnistuisikin, sitäpä ei tosiaan tiedä etukäteen.

Juu eihän se verikoe paha ole, ainakaan sen enempää kun muutkaan. Lähinnä yhteiskunnallisesta näkökulmasta tätä nyt meinasin, sillä ultraaminen on huomattavasti edullisempaa kuin tuo nipt-testi, joka on toki laaja ja tarkka ja erittäin hyödyllinen, mutta maksaa veronmaksajille monen monta pyörylää. Miun näkökulmasta olis kannattavampaa ultrata ajoissa jos viikoissa on epäselvyyttä.
 
Mä en oo ees vielä uskaltanut varata neuvolaa.. Pitäis ottaa itseä niskasta kiinni ja soittaa. Meillä on vaan typerä soittoaika klo. 12-13 ja töissä mahdoton tuollon soittaa, jos en halua kaikille kuuluttaa.
 
Juu eihän se verikoe paha ole, ainakaan sen enempää kun muutkaan. Lähinnä yhteiskunnallisesta näkökulmasta tätä nyt meinasin, sillä ultraaminen on huomattavasti edullisempaa kuin tuo nipt-testi, joka on toki laaja ja tarkka ja erittäin hyödyllinen, mutta maksaa veronmaksajille monen monta pyörylää. Miun näkökulmasta olis kannattavampaa ultrata ajoissa jos viikoissa on epäselvyyttä.
Juu, vähän asiaa sivuten olen jaksanut jo jonkin aikaa rutista sitä että pienet ultralaitteet eivät ole erityisen kalliita tai vaikeita käyttää. Ja nopeuttavat kummasti raskauden diagnosointia ja antaisivat juuri sitä tarkkuutta. Sietäisi olla sellainen jokaisessa neuvolassa.
 
Jäi vähän ankea fiilis käynnistä. Käynnin lopulla terkkari halusi ultrata vatsan päältä, sellaisella vanhalla rotiskolla jonka ne oli saaneet jostakin. Terkkari sanoi kyllä, ettei välttämättä näy vielä mitään, ja koska mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, niin vielä epätodennäköisempää... No eihän siellä tietenkään mitään näkynyt ja jäi kyllä niin surullinen olo, vaikka tiedänkin ettei ehkä pitäiskään näkyä :sad001 Mutta silti...
Pelottaa ja surettaa nyt aika paljon, vaikka järki sanookin, että pitäis vaan malttaa odottaa ja käydä vaikkapa sisäkautta tehtävässä ultrassa viikon-parin päästä. Oon siis tod. näk. viikolla 6 + 0.
 
Jäi vähän ankea fiilis käynnistä. Käynnin lopulla terkkari halusi ultrata vatsan päältä, sellaisella vanhalla rotiskolla jonka ne oli saaneet jostakin. Terkkari sanoi kyllä, ettei välttämättä näy vielä mitään, ja koska mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, niin vielä epätodennäköisempää... No eihän siellä tietenkään mitään näkynyt ja jäi kyllä niin surullinen olo, vaikka tiedänkin ettei ehkä pitäiskään näkyä :sad001 Mutta silti...
Pelottaa ja surettaa nyt aika paljon, vaikka järki sanookin, että pitäis vaan malttaa odottaa ja käydä vaikkapa sisäkautta tehtävässä ultrassa viikon-parin päästä. Oon siis tod. näk. viikolla 6 + 0.

Mulla tässä tokassa raskaudessa 6+4 ei näkynyt mitään vatsan päältä mutta alakautta näky sykkeellinen sikiö. Myöhemmässä ultrassa oli sitten jo isompi jo eli 7+ jotaki viikot kun ultrattiin ekan kerran. Niin pienestä on hankala arvioida kokoa tarkkaan niin heitti.
 
Jäi vähän ankea fiilis käynnistä. Käynnin lopulla terkkari halusi ultrata vatsan päältä, sellaisella vanhalla rotiskolla jonka ne oli saaneet jostakin. Terkkari sanoi kyllä, ettei välttämättä näy vielä mitään, ja koska mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, niin vielä epätodennäköisempää... No eihän siellä tietenkään mitään näkynyt ja jäi kyllä niin surullinen olo, vaikka tiedänkin ettei ehkä pitäiskään näkyä :sad001 Mutta silti...
Pelottaa ja surettaa nyt aika paljon, vaikka järki sanookin, että pitäis vaan malttaa odottaa ja käydä vaikkapa sisäkautta tehtävässä ultrassa viikon-parin päästä. Oon siis tod. näk. viikolla 6 + 0.

Mulla on myös voimakkaasti taaksepäin kalleellaan kohtu, ja mietin tätä myös että miten huonosti mahtaa ultrilla nähdä onko kaikki hyvin D: Silloin kun siirto tehtiin, niin sanoivat että täysi rakko helpottaa ultralla katsottaessa taaksepäin kallellaan olevia kohtuja.

Mulla on ensimmäinen käynti klinikalla ensi perjantaina mutta sitä ei lasketa neuvolakäynniksi. Haluaisin vaan kovasti jotain konkreettista kuvaa, vaikka silloin vasta viikkoja on 6+6 joten mitään ei edes välttämättä näy ja kuulu:bag: Ensi viikolla saan kuulla koska on ensimmäinen neuvolakäynti sitten oikeassa neuvolassa. Ultrattaisiinpa joka käynnillä, se jotenkin tuntuu lohduttavammalta asialta kun itse näkisi konkreettisesti missä mennään.
 
Esikoisesta oli vain nt- ja rakenneultra. Neuvolassa ei utrattu kertaakaan. Sydän ääniä vain kuunneltiin. Eilen oli ensimmäinen neuvola. Ollaan muutettu tässä välissä, joten ei ollut tietoa miten täällä, mutta niin oli kuin arvelinkin, että ei utrattu.
 
Aika harvassa neuvolassa ne taitaa ultrata.
Tuntuu kyllä tosi pitkältä ajalta odottaa nt-ultraan, koska ei voi tosiaan tietää, onko siellä edes mitään. Jotenkin tosi julmaa olla monta kuukautta iloisesti raskaana, ja sitten jos vedetäänkin matto alta.
Mutta minkäs teet :confused005

Mulla on ensimmäinen käynti viikolla 9+, vaikka laskin aiemmin että olisi ollut 10+. Meinasin, että jos pyytäisi kokeilemaan löytyykö sydänääniä. Mutta taitaa olla turhaa, koska viikolla 9 niitä ei todennäköisesti vielä kuule. Saa siis jännittää vielä pidempään :rolleyes:
 
Taidanpa itse ehkä tehdä sen, että varaan yksityiselle sitten ultria sitä mukaan, kun on tarve saada tietää että kaikki on hyvin -maksoi mitä maksoi:sorry:
Tuntuu jotenkin niin hurjalta, että pelkkien puheiden perusteella neuvoloissa päätellään onko sikiöllä/vauvalla kaikki hyvin, sen sijaan että tarkistettaisiin joka kerta.
Kuten @Oreo sanoi, olisi aivan kamalaa olla onnessaan raskaudesta ja olettaa että kaikki on hyvin, kunnes sitten vedetään matto jalkojen alta nt-ultrassa. Täällä meillä tehdään näköjään vain max. 2-3 ultraa ...
 
Takaisin
Top