Tammikuisten tuumailut

En löytänyt onko täällä jossain jo keskusteltu aiheesta, mutta mites löytyykö muita siitepölylle allergisia? Mitä ootte tehnyt oloa helpottaaksenne? Mulla ei oo virallista allergiadiagnoosia, joten ei myöskään reseptillä lääkettä. Nyt on kuitenkin tosi hankalaa olla ulkona ja tuntuu ettei mitään allergialääkkeitä suositella raskaana oleville.
 
En löytänyt onko täällä jossain jo keskusteltu aiheesta, mutta mites löytyykö muita siitepölylle allergisia? Mitä ootte tehnyt oloa helpottaaksenne? Mulla ei oo virallista allergiadiagnoosia, joten ei myöskään reseptillä lääkettä. Nyt on kuitenkin tosi hankalaa olla ulkona ja tuntuu ettei mitään allergialääkkeitä suositella raskaana oleville.

Mulla ei normaalisti oireile siitepölyt, mutta joka raskaudessa kevät on ollut vaikeahkoa aikaa. Tänä vuonna se oli erityisen haastava, mutta kroppa tottui siitepölyyn onneksi reilussa viikossa, jonka jälkeen oireilu helpotti. Varsinaisia allergialääkkeitä en käyttänyt, mutta käytin nenän huuhtelussa merisuolaliuosta, joka auttoi jonkin verran. Lisäksi olen ymmärtänyt, että raskaana ollessa voi käyttää loratadiinia sisältävää antihistamiinia, jos oikein pakottava tarve nousee. Kannattaa melkein vierailla apteekissa ja kysellä farmaseutilta neuvoja. Ne siellä onneksi tietää, mitkä lääkkeet sopii odottajille :)
 
Mulla ei normaalisti oireile siitepölyt, mutta joka raskaudessa kevät on ollut vaikeahkoa aikaa. Tänä vuonna se oli erityisen haastava, mutta kroppa tottui siitepölyyn onneksi reilussa viikossa, jonka jälkeen oireilu helpotti. Varsinaisia allergialääkkeitä en käyttänyt, mutta käytin nenän huuhtelussa merisuolaliuosta, joka auttoi jonkin verran. Lisäksi olen ymmärtänyt, että raskaana ollessa voi käyttää loratadiinia sisältävää antihistamiinia, jos oikein pakottava tarve nousee. Kannattaa melkein vierailla apteekissa ja kysellä farmaseutilta neuvoja. Ne siellä onneksi tietää, mitkä lääkkeet sopii odottajille :)

Joo mä itse asiassa kävinkin apteekissa, mutta se käynti hämmensi vaan enemmän. Olin just lukenut netistä että tota loratadiinia vois käyttää ja farmaseutti oli samaa mieltä, mutta sit kun vielä varoiks luettiin se tuoteseloste niin siellä luki ettei suositella raskaana oleville. Farmaseuttikin vaikutti hämmentyneeltä, enkä sit viitsinyt ostaa :bored:
 
Mutta onneks tää pahin siitepöly luulis pian jo alkavan helpottaa..
 
Joo mä itse asiassa kävinkin apteekissa, mutta se käynti hämmensi vaan enemmän. Olin just lukenut netistä että tota loratadiinia vois käyttää ja farmaseutti oli samaa mieltä, mutta sit kun vielä varoiks luettiin se tuoteseloste niin siellä luki ettei suositella raskaana oleville. Farmaseuttikin vaikutti hämmentyneeltä, enkä sit viitsinyt ostaa :bored:
No höh, onpa tylsä juttu. Monissa lääkkeissä, jotka soveltuvat raskauden aikana, lukee tutkimussyistä (?) tuo samainen teksti, mutta ymmärrän kyllä, ettei ostoskoriin päädy kuitenkaan sitten sellaista tuotetta, jossa lukee noin. Jos allergia äityy tosi pahaksi, niin kannattaa olla teratologiseen tai yliopiston apteekkiin (chat) yhteydessä. Heiltä saa ajantasaista neuvoa lääkeaineiden soveltuvuudesta. Toivotaan kuitenkin, että pahin pölykausi alkaisi pian väistyä :smiley-angelic001
 
Sanoisin että lähes kaikissa lääkkeissä sanotaan ettei suositella raskaana oleville, eihän silloin suositella mitään ylimääräistä lääkkeiden syöntiä. Eri asiat kuitenkin: ”ei suositella raskaana oleville” ja ”ei saa käyttää raskauden aikana”!

Itse syön allergialääkkeitä, migreenin estolääkkeen lopetin kun tein plussan. Migreenit ovat pysyneet ilman lääkitystä poissa raskauksien aikana ja hetken jälkeenkin kun kehon omat hormonit hoitaneet asian.
 
Mulle lääkäri määräsi lääkettä, jonka tuoteselosteessa lukee myös ettei suositella raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Pyysin farmaseuttia vielä tarkistamaan ja hän selitti et usein jos on puutteellista tutkimustietoa, se teksti painetaan tuoteselosteeseen. Hän kuitenkin tarkisti vielä jostain paikasta, jossa lääkkeillä on omat värikoodit ja kyseinen lääke oli Suomessa ihan vihreällä luokituksella, joka siis oli paras. Söin siis kuurin. Minulla ei kyse allergiasta vaan tulehduksesta.
 
En löytänyt onko täällä jossain jo keskusteltu aiheesta, mutta mites löytyykö muita siitepölylle allergisia? Mitä ootte tehnyt oloa helpottaaksenne? Mulla ei oo virallista allergiadiagnoosia, joten ei myöskään reseptillä lääkettä. Nyt on kuitenkin tosi hankalaa olla ulkona ja tuntuu ettei mitään allergialääkkeitä suositella raskaana oleville.

Kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä! Itse sain luvan käyttää mulle reseptillä määrättyä allergialääkettä ja siinä vaikuttavana aineena loratadiini ja neuvolassa sanoivat myös että parempikin että syön jotta oireet pysyy kurissa. Kannattaa kuitenkin itse ottaa yhteyttä neuvolaan ja kysäistä. Muistaakseni on myös olemassa teratologinen tietopalvelu tmv missä on ohjeita mm. lääkityksen suhteen eli sieltäkin voi selvitellä. Paremmin tietävät voi korjailla jos muistan väärin.
 
Kesähelteet tuli ja olen aivan valmis lomalle. Harmi vain, että lomaan on vielä melkein 5 viikkoa :sour: Joko muut on päässyt lomailemaan tai häämöttääkö loma yhtään lähempänä?
 
Muokattu viimeksi:
Kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä! Itse sain luvan käyttää mulle reseptillä määrättyä allergialääkettä ja siinä vaikuttavana aineena loratadiini ja neuvolassa sanoivat myös että parempikin että syön jotta oireet pysyy kurissa. Kannattaa kuitenkin itse ottaa yhteyttä neuvolaan ja kysäistä. Muistaakseni on myös olemassa teratologinen tietopalvelu tmv missä on ohjeita mm. lääkityksen suhteen eli sieltäkin voi selvitellä. Paremmin tietävät voi korjailla jos muistan väärin.

Tulin tuolta helmikuisten ryhmästä piipahtamaan täällä. Itseäni nimittäin vaivasti myös tämä allergialääkkeen sopivuus, joten soitin tuonne teratologiseen tietopalveluun ja kysyin allergialääkkeen käytöstä. Siellä sanottiin, että loratadin käy ja kaikista allergialääkkeissä käytetyistä aineista loratadinia on tutkittu eniten raskausaikaisessa käytössä!
 
Kesähelteet tuli ja olen aivan valmis lomalle. Harmi vain, että lomaa on vielä melkein 5 viikkoa :sour: Joko muut on päässyt lomailemaan tai häämöttääkö loma yhtään lähempänä?

Mulla on itseasiassa sama aika lomaan, odotan sitä kyllä jo niin innolla :hilarious: Nyt tosin olen sairaslomalla. Täytyy toivoa, ettei raskauden aikana tarvitsisi olla paljoa pois töistä, mutta aion kyllä kuunnella kehoani. Varsinkin kun meillä on töissä välillä tuskaisen kuuma, varsinkin helteillä ja työ on semiaktiivista liikkumisen suhteen :wtf:
 
Tulin tuolta helmikuisten ryhmästä piipahtamaan täällä. Itseäni nimittäin vaivasti myös tämä allergialääkkeen sopivuus, joten soitin tuonne teratologiseen tietopalveluun ja kysyin allergialääkkeen käytöstä. Siellä sanottiin, että loratadin käy ja kaikista allergialääkkeissä käytetyistä aineista loratadinia on tutkittu eniten raskausaikaisessa käytössä!

Tervetuloa vaan naapuriketjustakin tänne kurkkimaan :welcome Mun vauvan laskettu aika on tammikuun lopussa, joten voi olla että hänestä tulee vielä helmikuun vauva :hello
 
Mulla olisi vielä tämä viikko ollut töitä ennen parin viikon lomaa, mutta jouduin maanantaina luovuttamaan ja jäämään sairaslomalle (niin vaikea pahoinvointi). Olo on vähän helpottanut kun voi kuunnella omaa kehoa ja levätä. Edelleen oksennan mutta en aamusta iltaan. Olo paranee kun edes osa pysyy sisällä.
 
Helteet on vaikuttanut täälläkin, huonovointisuus on nostanut päätään. Lomaan vielä viikko:p. Tämä viikko on mennyt korona karanteenissa ihan kotona.
 
Vilja, toivotaan, että myös meidän lomaviikoilla paistaa aurinko yhtä lämpimästi!

Lisel, voi kurja, jos pahoinvointi on noin hurjaa! Onneksi kotonaolemisesta on hyötyä eikä oksentaa tarvitse ihan niin montaa kertaa. Toivotaan, että pahoinvointi hellittäisi pian :smiley-angelic001

TinttiElina, sait ainakin säiden puolesta ihanan lomaviikon! Onko teillä omaa pihaa tai muuten helppo päästä ulkoilemaan karanteeniturvallisesti, ettei tarvitse kaikkea aikaa viettää sisällä neljän seinän sisällä?
 
Tervetuloa vaan naapuriketjustakin tänne kurkkimaan :welcome Mun vauvan laskettu aika on tammikuun lopussa, joten voi olla että hänestä tulee vielä helmikuun vauva :hello
Hih, mulla sama juttu paitsi päin vastoin :wink Eli helmikuun 5. on laskettu, joten voi hyvin pöllähtää tammikuun puolelle, mikäli hän niin pitkälle pääsee!
 
Lisel, kurja kuulla että pahoinvointi on noin paha! Täällä myös ihan siinä ja siinä pystyykö suoriutumaan töistä. Alkaa tuntua rankalta kun mikään ei enää auta.
 
Mulla olisi vielä tämä viikko ollut töitä ennen parin viikon lomaa, mutta jouduin maanantaina luovuttamaan ja jäämään sairaslomalle (niin vaikea pahoinvointi). Olo on vähän helpottanut kun voi kuunnella omaa kehoa ja levätä. Edelleen oksennan mutta en aamusta iltaan. Olo paranee kun edes osa pysyy sisällä.


Minä jouduin myös jäämään sairaslomalle kahdeksi viikoksi. Pahoinvointia oli ympäri vuorokauden ja oksensin 4-6 kertaa vuorokaudessa. Sen lisäksi oli ihan kokoajan huono olo. Sain lääkettä tuohon pahoinvointiin ja eilen oksensikin vain kahdesti ja se paha olo tuntuu jäävän tavallaan ”taustalle”. Siitä huolimatta päivät menevät sängyssä makoillessa kun olo aaltoilee. Yritän kuitenkin käydä jokapäivä edes puutarhassa vähän käppäilemässä.

Toivottavasti sun olo kohenee pian Lisel! :Heartred
 
Takaisin
Top