Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla oli esikoisesta sellaista et pidättelinnoksennusta aamusta iltaan ja olin 2 viikkoa pois töistä 4vk kesäloman päälle. Sitten syöminen auttoi pitämään pahoinvoinnin kurissa. Nyt iskee huono olo lähinnä jos syö liikaa.
 
Hei te kolmatta tai neljättä (viidennen tai useamman odottajia ei tainnut olla? Jos oli niin tekin saatte tietty vastata, meni vaan ohi mulla listalta... ) odottavat, oletteko huomanneet nopeampaa kohdun kasvua, enempiä/kovempia/aikaisempia kipuja kuin aikaisemmissa?
 
Hei te kolmatta tai neljättä (viidennen tai useamman odottajia ei tainnut olla? Jos oli niin tekin saatte tietty vastata, meni vaan ohi mulla listalta... ) odottavat, oletteko huomanneet nopeampaa kohdun kasvua, enempiä/kovempia/aikaisempia kipuja kuin aikaisemmissa?

Kolmatta itse odottelen ja alavatsan vihlasukivut on tulleet nyt aiemmin, kuin muissa. Ja hivenen ovat kipeempiäkin. Kohdun/masun kasvusta en kyllä osaa sanoa, kun tota mahaa löytyy omasta takaa vähä enempi, niin tulee muutenkin vasta myöhemmin näkyviin.
 
Minkälaista pahoinvointia muilla on ollut nyt tai aiemmissa raskauksissa? Mä jouduin tänään jäämään töistä pois. Aamulla oli vähän etova olo, mutta väkisin söin yhden mandariinin ja join lasin vettä. Sitten lähdettiin miehen kanssa autolla liikkeelle (yhteinen työmatka) ja huono olo vaan lisääntyi. Ehkä jonkun kolmen minuutin ajelemisen kohdalla alkoi oleen sellainen olo, et nyt mä oikeesti oksennan ja koko ajan tuli vaan huonompi olo. Mies päätti sitten kääntää auton ja ajoi mut takas kotiin ja lähti sit itse uudestaan ajamaan töihin.
Kotona olo oli ihan järkyttävän huono, mutta en kuitenkaan oksentanut. En tiedä, olisiko pitänyt, josko se olis helpottanut. Istuin sitten vessan lattialla koira sylissä nojaten lämpimään patteriin ja odotin olon paranevan. Yhden mandariinin vielä söin ja pikkuhiljaa huono olo hellittikin.

Kuinka kovia pahoinvointeja muilla on ollut? Ja miten ne ovat vaikuttaneet työssäkäyntiin? En haluaisi töissä sanoa koko keväänä mitään, koska epäilen saavani alkusyksylle vähemmän tunteja, jos tieto tulee ilmi. Töihin tänään sanoin jotain vain oksennustaudista tms. Tai oikeastaan en oo ihan varma mitä puhelimessa sanoin, kun olo oli just silloin niin huono, etten meinannut saada lauseita muodostettua. :bag::bag:


Itse jo toista viikkoa sairaslomalla aamuisen pahoinvoinnin vuoksi. Aamulla noin klo 7 tulee ensimmäinen oksennus lähes kellon tarkkaan ja siitä eteenpäin tulee kaikki ylös noin klo 13-14 asti. Sen jälkeen olo helpottaa ja illalla voi jo syödä normaalisti (tai siis ahmia kaiken, mikä jäi aamupäivällä syömättä).
 
Itse jo toista viikkoa sairaslomalla aamuisen pahoinvoinnin vuoksi. Aamulla noin klo 7 tulee ensimmäinen oksennus lähes kellon tarkkaan ja siitä eteenpäin tulee kaikki ylös noin klo 13-14 asti. Sen jälkeen olo helpottaa ja illalla voi jo syödä normaalisti (tai siis ahmia kaiken, mikä jäi aamupäivällä syömättä).

Mitkä viikot sulla on menossa? Mulla tänään 7+0.

Mulla ei oo mahdollisuutta etätöihin tai mihinkään omiin työaikoihin, mikä vois olla hyödyllistä nyt. Missä vaiheessa totesit, että pahoinvointi on niin suurta, että hait saikkua? Ja ihan työterveyteenkö sitten vaan yhteys? Saako sieltä sellaisen lapun, ettei tarvii kertoo työnantajalle virallista syytä? :rolleyes: Meillä kyllä normaalisti lyhyisiin itse ilmoitettuihin poissaoloihin pitää kirjoittaa syy. Toki en oo kysynyt kuinka tarkasti ja yleensä vaan laittanut flunssa/migreeni tms.
 
Jotain tällaista juuri mietin, tulisiko näin aikaisin jo... Esikoisen odotuksessa tuli ehkä hieman vastaavaa kipua (en enää muista tarkkaan), melko alussa mutta varmaan kuitenkin vasta rv12+? (pitää kaivaa päiväkirja esiin) Hain silloin terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta tukivyönkin lainaan. Kesti muutamia viikkoja, ja hellitti.
Toisessa raskaudessa alkoi jo ensimmäistä aiemmin, mutten taas muista kyllä yhtään viikkoja. Niin jos nyt vielä aikaisemmin? Joku hormonipiikkilöystytys, jotain.. On ne Hormonit niin vahvoja muutoksen tekijöitä.
Tai sitten se virtsis. :confused:

Kaivelin tietoja, ja tosiaan esikoisen raskaudessa Si-nivel alkoi vihottelemaan rv 16-17, kävin lääkärissäkin, olin saikulla muutamia päiviä, sain fysioterapialähetteen ja jumppaohjeita, sekä sitten se tukivyö.
Seuraavassa raskaudessa vastaavanlaiset kivut alkoivat rv 9-10.
Nyt voisi kyllä hyvinkin olla mahdollista, että samoja kipuja, jälleen vaan aikaisemmin. Jos nyt kestäisi sen muutaman viikon - kuukauden ja helpottaisi... :angelic:

Virtsanäytetulokset vielä kuulematta.
 
Mitkä viikot sulla on menossa? Mulla tänään 7+0.

Mulla ei oo mahdollisuutta etätöihin tai mihinkään omiin työaikoihin, mikä vois olla hyödyllistä nyt. Missä vaiheessa totesit, että pahoinvointi on niin suurta, että hait saikkua? Ja ihan työterveyteenkö sitten vaan yhteys? Saako sieltä sellaisen lapun, ettei tarvii kertoo työnantajalle virallista syytä? :rolleyes: Meillä kyllä normaalisti lyhyisiin itse ilmoitettuihin poissaoloihin pitää kirjoittaa syy. Toki en oo kysynyt kuinka tarkasti ja yleensä vaan laittanut flunssa/migreeni tms.

7+5 on viikot ja ihan neuvolan kautta hain sairasloman. Neuvolalääkäri kysyi, että tietääkö esimies vai jättääkö syyn kirjottamatta. Totesin, että esimiehelle kerrottu jo (ne meinas tehä organisaatiomuutoksen ja kaataa yhen osuuden kokonaan pelkästään mun niskaan, ni kerroin, ettei jää tyhjän päälle). Ja siinä vaiheessa totesin, että pahoinvointi on liikaa, kun (toki etätöissä) palaverissa omalla puheenvuorolla makasin kylppärin lattialla oksentelusta voipuneena.
Nyt olo on jo paljon helpompi, kun saikulla saa nukkua, jos heikottaa eikä tarvii skarpata 8h tietokoneen ääressä. Eli olo on siedettävämpi, kun jos olisin töissä.
 
Musta tuntuu kuin olisi koko ajan krapula. Ja älytön väsymys... Olen kyllä kiitollinen ettei ole oksentaa vielä tarvinnut, mutta mulla ei ollut kyllä mitään hajua että raskaana olo on tällaista! Luulin että ehkä aamulla on huono olo ja muuten saa olla normaalisti. Oon vähän kriisissä kun oon aiemmin tehnyt mielellään pitkää päivää töissä ja nyt en meinaa saada normituntejakaan tehtyä, myös työteho pudonnut todella paljon. En tiedä millä tässä esittäisi normaalia jos en olisi vielä kertonut esihenkilölle ja tiimille. Ja pohdin, että mikä kumma voi olla evolutiivinen syy sille, että raskaana olevat on väsyneitä ja huonovointisia...
 
Musta tuntuu kuin olisi koko ajan krapula. Ja älytön väsymys... Olen kyllä kiitollinen ettei ole oksentaa vielä tarvinnut, mutta mulla ei ollut kyllä mitään hajua että raskaana olo on tällaista! Luulin että ehkä aamulla on huono olo ja muuten saa olla normaalisti. Oon vähän kriisissä kun oon aiemmin tehnyt mielellään pitkää päivää töissä ja nyt en meinaa saada normituntejakaan tehtyä, myös työteho pudonnut todella paljon. En tiedä millä tässä esittäisi normaalia jos en olisi vielä kertonut esihenkilölle ja tiimille. Ja pohdin, että mikä kumma voi olla evolutiivinen syy sille, että raskaana olevat on väsyneitä ja huonovointisia...

Kestokrapula on just se millä oon ite kans kuvaillut olotilaa. Oliskin vaan pelkkää aamupahoinvointia :wtf: töissä kannattaa ajatella, että tilanne on väliaikainen, ja koittaa sen suhteen olla itselleen armollinen. Pelkkä selviytyminen voi välillä olla riittävästi yhdelle päivälle. Tsemppiä!
 
Hei te kolmatta tai neljättä (viidennen tai useamman odottajia ei tainnut olla? Jos oli niin tekin saatte tietty vastata, meni vaan ohi mulla listalta... ) odottavat, oletteko huomanneet nopeampaa kohdun kasvua, enempiä/kovempia/aikaisempia kipuja kuin aikaisemmissa?

masu alkaa heti pömpöttää.
 
Musta tuntuu kuin olisi koko ajan krapula. Ja älytön väsymys... Olen kyllä kiitollinen ettei ole oksentaa vielä tarvinnut, mutta mulla ei ollut kyllä mitään hajua että raskaana olo on tällaista! Luulin että ehkä aamulla on huono olo ja muuten saa olla normaalisti. Oon vähän kriisissä kun oon aiemmin tehnyt mielellään pitkää päivää töissä ja nyt en meinaa saada normituntejakaan tehtyä, myös työteho pudonnut todella paljon. En tiedä millä tässä esittäisi normaalia jos en olisi vielä kertonut esihenkilölle ja tiimille. Ja pohdin, että mikä kumma voi olla evolutiivinen syy sille, että raskaana olevat on väsyneitä ja huonovointisia...
Mulla ihan sama. Kestokrapula aamusta iltaan. Haluaakohan luonto, että otamme iisisti? Mitenköhän ihmisapinoilla?
 
Mulla ihan sama. Kestokrapula aamusta iltaan. Haluaakohan luonto, että otamme iisisti? Mitenköhän ihmisapinoilla?
Ihan kuin luonto-ohjelmissa joskus näkisi tuota että tiineenä olevat eläimet on vähän varovaisempia. Mutta ei ole kerrottu että se johtuu siitä että niillä on huono olo, oon ajatellut että ne vaan haluaa suojella beibiä :confused:
 
Täällä alkaa vähän jo pahin väsymys helpottamaan! :hello2 Oon nyt monena päivänä jaksanut varsinkin aamupäivästä touhuta enempi, siivoilla ja hoitaa kauan roikkuneita pikkuasioita. Ihana tunne. Toki iltapäivällä päikkärit on vielä melkein vakio sillon kun en oo töissä mutta silti. Edistystä tämäkin, nyt 10+2.
 
Mulla myös väsymys helpottanut, mutta pahoinvointi ei. Ei ole onneksi tarvinnut kertaakaan oksentaa, mutta kyllä tässä huonovointisuudessa on silti ihan kestäminen. Olen sanonut miehellekin jo useamman kerran, että on jotenkin ihan masentunut olo, kun mitään ei pysty tekemään. Työpäivistä selviän, kun istumalla ja makaamalla läppärin kanssa sohvalla saan pidettyä olon siedettävänä, mutta muuten en saa mitään aikaan. Normaalisti harrastan lasten kanssa kaikenlaista liikuntaa käytännössä päivittäin ja puuhastelen jatkuvasti kotona siivousten ym. parissa. Kotikin näyttää siltä, ettei ole tikkua ristiin laitettu. Mies kyllä yrittää parhaansa, enkä halua valittaa turhasta, kun hän tekee kuitenkin tällä hetkellä lähes kaiken.
 
Muokattu viimeksi:
Täytyy tänne muuten kommentoida, että tuo raskausvitamiinien ottaminen illasta aamun sijasta oli tosi hyvä vinkki! Miten ihmeessä vitamiinit voi vaikuttaa tällä tavalla? Hyvin hämmentävää!
Eilen otin vitamiinit illalla ja ei todellakaan mennyt kauaa, kun alkoi tulla etova olo. Jos olisin ottanut aamulla, ni ois varmaan mennyt koko päivä ällötystunteessa. :hilarious:
 
Ei vitamiineja kannata muutenkaan ottaa illasta kun ne voi piristää ja ne kuuluisin yleensä ottaa aamusta tai vaikka päivällä
 
Täytyy tänne muuten kommentoida, että tuo raskausvitamiinien ottaminen illasta aamun sijasta oli tosi hyvä vinkki! Miten ihmeessä vitamiinit voi vaikuttaa tällä tavalla? Hyvin hämmentävää!
Eilen otin vitamiinit illalla ja ei todellakaan mennyt kauaa, kun alkoi tulla etova olo. Jos olisin ottanut aamulla, ni ois varmaan mennyt koko päivä ällötystunteessa. :hilarious:

Minä otan ton multivitan raskaus ja imetys vitamiinin aamulla, mutta foolihappolisän olen ottanu yötä vasten just ennen ku meen nukkumaan. Joskus jos menee pyöriessä niin on tullut yöllä huono olo. Mä en oikeesti tiedä onko se joku luulosairaus vai ei, mutta mulle on toiminu ihan hyvin tällänen järjestely. Syön siis foolihappolisää suolisairauden takia ylimääräsenä, jotta sitä imeytyis tarpeeksi. Tai siis näin mulle ohjeistettiin teratologisesta palvelusta. :)
 
Itse otan myös raskausvitamiinin illalla. Aamuisin menee thyroxini, joten muistan varmemmin ottaa vitamiinit illalla kuin päivällä :grin
 
Nyt alkaa oireet selvästi helpottamaan 10+3. Tietyt hajut aiheuttavat huonoa oloa, mutta energia on hieman palautunut, rinnat eivät ole enää niin tajuttoman kipeät ja yleinen etova olo alkaa väistyä.
Joko muilla helpottaa?:hello2
 
Takaisin
Top