Huomenna alkaa 14+0. Onko muilla vielä ollut pahoinvointia tai jotain muuta nyt, kun raskaudet alkaa olla pidemmälle edenneitä?
Itselläni ei meinaa helpottaa tuo pahoinvointi millään. Pahin kuvotus on ehkä väistynyt, mutta edelleen oksennan melkein päivittäin. Paino ei ole noussut, vaan pikemminkin laskee. Mites teidän muiden paino?
Äidilläni oli esikoisen raskaudessa hyperemesis gravidarum. Hän oli kuulemma moneen otteeseen tipassa sairaalassa. Oksentelua kesti 7. kuulle. Synnytykseen mennessä painoi vähemmän kuin ennen raskautta.
HG:sta tiedetään vähän, mutta sen on uumoiltu olevan sekä perinnöllistä että linkittyneenä matkapahoinvoinnista kärsimiseen. Yllättäen minä ja äitini kummatkin kärsimme matkapahoinvoinnista.
Eli taitaa olla geneettinen siunaus tämä pahoinvointi.
Olen siis henkisesti varautunut, että pahoinvointi voi kestää vielä pitkään. Korkeintaan se kestää vielä puoli vuotta, tänään nimittäin on tasan 6kk laskettuun aikaan.
Ja jos pahoinvointi päättyykin aiemmin, niin se on sitten positiivinen yllätys.
Mutta on tämä ollut kyllä tosi raskasta, enkä voi sanoa juuri nauttineeni raskaudesta, kun elämä on pääosin makaamista ja oksennuksen välttämistä varmaan yhdeksättä viikkoa. En pysy laskuissa enää, tätä on kestänyt niin kauan.
Toinen kurja juttu on huimaus. Eilen oltiin asuntonäytössä ja enhän minä meinannut jaksaa seistä siellä, kun silmissä sumeni.
Verenpaineeni on ollut todella alhainen, toisinaan sekä ylä- että alapaine alle 100. Yllättäen äitillänikin oli ihan samaa.
Kuntoni on tainnut romahtaa aika paljon sattuneesta syystä. Ainoa liikuntamuoto, mitä olen jaksanut tehdä, on käydä satunnaisilla kävelylenkeillä, jotka nekin toisinaan hampaat irvessä, koska yllättäen sangen darraisessa olossa ei ole mukava liikkua ja tulee ikävä takaisin makuuasentoon.
Yleensä olen ollut melko intohimoinen joogi ja pilates-treenaaja, mutta niistä ei kyllä tule tällä hetkellä yhtään mitään.