Pulinaketju

Äitykkä, minulle laitettiin viimeisimmän synnytyksen jälkeen kuparikierukka, joka ei sopinut. Nyt on hormonikierukka, vaikka hormonit eivät sovi, mutta ilmankaan ei oikein voi olla kun kuitenkin kolme raskautta alkoi 42+ iässä. Ja vaikka koko ikäni olen ollut vauvakuumeinen, niin omasta mielestäni olisin 50-vuotiaana liian vanha synnyttämään. Perimän perusteella ehkäisyn voi lopettaa kymmenen vuoden kuluttua.
 
Täällä pojan iho pärähti muutamassa päivässä ihan hirveään kuntoon :sorry: Hänellä on siis diagnoosina atooppinen iho, ja reilun vuoden ajan olen tehnyt töitä, että olen saanut pojan ihon edes jonkinlaiseen kuosiin. Tilanne olikin hyvä tässä jo pitkään, oikeastaan koko vuoden tähän asti, lukuun ottamatta helleaikaa, jolloin hikoilu sai pojan ihon huonoksi. Nyt sitten suorastaan räjähti, kun vain tietäisi, että mikä :confused: Testaan nyt eri rasvoja ja pesuvoidetta, ja jätin jo kortisonitkin pois. Muita muutoksia ei tule mieleen kuin se, että vaihdoin pyykinpesuaineen takaisin Allegroon jokunen viikko sitten (pesin koneen ohjeiden mukaan ennen käyttöönottoa), ja käytin välillä tavallista etikkaa huuhtelussa, sitä tosin harvakseltaan.

Mieleen hiipii kyllä epäilys jostakin allergiasta, mutta olisikohan se tullut näin yhtäkkiä, vai kehittynyt pitkän ajan kuluessa ja nyt sitten tuli ihon kestokyky vastaan, ja se meni huonoksi. Varasin jo pojalle lääkäriajan, saa nähdä, mikä on ihon tilanne silloin kun sinne asti päästään, ja saadaanko sieltä sitten lähetettä erikoislääkärille.

Jotenkin kyllä tuli mieleen, että koska ilman lisärautaa pojan ferritiiniarvo meni koko ajan alas päin alkuvuoden aikana, niin voisiko siinä olla tämän villakoiran ydin. Mikäänhän ei estä ottamasta lisärautaa taas mukaan päivittäiseen rutiiniin ainakin joksikin aikaa. Enempää ferritiinin mittauksia ei varmaankaan kovin helposti saa, mutta saatiin aiemmin hyviä tuloksia maltillisella annoksella, ja poika muuttui kyllä pirteämmäksi ja yötkin rauhoittuivat lisäraudan ansiosta. Täytyy käydä apoteekissa ostoksilla, ja aloittaa se lisäraudan antaminen, onpahan sekin sitten kokeiltu, miten vaikuttaa, jos mitenkään.
 
Voiko KaarinHa johtua ihan vaan siitä, että ilmat viilentyneet? Meillä pari vuotta sitten johtui ihon lehahtaminen ihan vaan siitä et ilmat viileni. Tai se oli ainakin lääkärin mielipide. Toivottavasti saat pojan ihon kuitenkin pian parempaan kuntoon, inhottavaa nuo on :sad001
 
https://www.yliopistonverkkoapteekk...hops/KYA/Products/9281731/SubProducts/9281742

KaarinHa, meillä lapsi sai tätä kokeiluun viime viikolla. Iho on ollut huono kesästä lähtien, rasvattu on eikä mikään ole muuttanut tilannetta. Itse epäilen allergiaa atopian lisäksi, mutta lääkäri oli eri mieltä. Geenilotossa on kyllä lapsiparalla hyvät mahdollisuudet, minulla on astma, isällään atooppinen iho ja allergiat. Astman on saanut ja atopian, miksi olisi allergian jättänyt välistä?
 
Kyllä minä tuotakin Miisa mietin, että olisiko tosiaan noin dramaattinen vaikutus sillä, että talvi tekee tuloaan ja kylmää on ollut.

Otin itse nyt kokeiluun Minicare-voiteen ja pesuun on Acon joku pesuvaahto, joka tuntui kyllä helpottavan ihon kutinaa ainakin. Voisi kyllä kokeilla muutakin, esim. juuri tuota mitä teilläkin Yölento on kokeilussa. Taitaa olla aikamoista hakuammuntaa välillä näiden rasvojen kanssa, että sattuu löytämään sen oikean, mikä sitten sopii. Kaikkia rasvojahan ei voi kauaa käyttää, kun iho jo alkaa reagoida niihin negatiivisesti, sen olen meilläkin huomannut. Onneksi vaihtoehtoja on paljon!
 
Dpo 10, lupaavalta näyttää...... :nailbiting:
 

Liitteet

  • IMG_20201020_065533.jpg
    IMG_20201020_065533.jpg
    12.8 KB · Katsottu: 106
Tuulentytär, mikä päivä sulla on ultra ja nipt? Saako kysyä miksi nipt otetaan?
 
Katma ihan mahtavaa!!!

Täällä pullanmurunen noukittu kyytiin. Nopea oli toimitus ja jotenkin pökeröinen olo, että nyt sit eka yritys! Tänään pistän Gonapeptylin, joka auttaa kiinnittymään, luget ja progynova jatkuu siinä parhaassa tilanteessa viikolle 10 eli joulukuun alkuun. Testipäivä 30.10 ja ultraan marraskuun lopulla...
 
Katma ihan mahtavaa!!!

Täällä pullanmurunen noukittu kyytiin. Nopea oli toimitus ja jotenkin pökeröinen olo, että nyt sit eka yritys! Tänään pistän Gonapeptylin, joka auttaa kiinnittymään, luget ja progynova jatkuu siinä parhaassa tilanteessa viikolle 10 eli joulukuun alkuun. Testipäivä 30.10 ja ultraan marraskuun lopulla...
Kaikki peukut pystyyn Peppipupulle ja Katmalle!

Trstipäivään liittyen, minuthan yllytettiin muuten tässä ryhmässä aloittamaan testaus jo pp6 ;-)

EDIT. Täällä eletään vauva-arkea kohta kuusiviikkoisen kanssa. Vauva on edelleen itkuinen, ei mikään pahin koliikki-itku, mutta ei hereillä oikein viihdy tyytyväisenä kuin ajoittain. Vaihdettiin korviketta mahaystävällisempään mutta ei vielä suurta eroa vatsanväänteisiin. Viikko saatiin ohje vielä kokeilla ja sitten allergialääkärille.

Maito on noussut vähän lisää, mutta vielä kuitenkin sivuosassa, yhden syötön verran päivässä saan pumpattua.

Itkut ottaa koville mutta yritetään mennä päivä kerrallaan.
 
Muokattu viimeksi:
Kierrosta, mulla lyheni tuossa +-40 yhtäkkiä 31-32 päivästä 26-27 päivään ja sitten kävikin ilmi, että ultrassa folleja enää näkyvillä yht 5-7 kun pitäisi olla noin 10kpl per puoli...
 
Tuulentytär, mikä päivä sulla on ultra ja nipt? Saako kysyä miksi nipt otetaan?

Torstaina ultra ja NIPT tulee automaattisesti kun ikää 40+. Ymmärsin ettei tavan seulonnan riskilukuja lasketa ollenkaan, mutta en oo varma. Ne riskiluvut oli kyllä jo edellisessä raskaudessa kun olin 38 pelottavan isot.
 
Mulla taas kävi kierron kanssa just toisin päin iän myötä eli säännöllinen 32 on välillä +100 ts. useammat menkat jääneet välistä enkä ole ollut raskaana. Edellisen raskauden näytteissä ja ultrass gynen mukaan jo näkyi, että vaihdevuodet tekevät tuloaan, että aika onnenkantamoinen tämä luomuraskaus vielä nyt.
 
Onnea KatMa!

Mulla oli pitkään kierto 35 päivää, mutta kun aloitin hormonaalisen ehkäisyn ja siitä suoraan 3 raskautta (kakkosen ja kolmosen välillä hormonaalinen ehkäisy 1,5 vuotta) ja pari vuotta hormonaalista ehkäisyä päälle, niin tuossa 36-vuotiaana, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn niin kierto on sen jälkeen ollut 27-29 päivää. Joulukuisen keskenmenon jälkeen kierto vaihdellut 26-35 päivää ja näistä nuo kaksi 35 päivästä oli kemiallisia raskauksia. Eli en tiedä onko ikä lyhentänyt kiertoa vai hormonaalinen ehkäisy ja raskaudet. Vuotoaita on myös lyhentynyt seitsemästä päivästä neljään, viiteen.
 
Torstaina ultra ja NIPT tulee automaattisesti kun ikää 40+. Ymmärsin ettei tavan seulonnan riskilukuja lasketa ollenkaan, mutta en oo varma. Ne riskiluvut oli kyllä jo edellisessä raskaudessa kun olin 38 pelottavan isot.
Varmaan on paikkakuntakohtaista. Meillä ei tarjottu iän perusteella mitään ylimääräisiä palveluita ja riskiluvut pysyivät ihan normaalissa rajoissa, vaikka olin jo 44-vuotias.
 
Ei ollut meilläkään, vaikka molemmat ovat syntyneet ollessani yli 40. Eikä ainakaan vielä 2019 ollut mitään ohjeistusta, että pitäisi automaattisesti tulla. Kivet ja kannot olen moneen kertaan kääntänyt, että jollain ilveellä NIPTiin olisin päässyt julkisella puolella, mutta ei. Ja tuossa normiseulonnassa todennäköisyydet olivat luokkaa 1:28000 ja 1:100 000, joten senkään puolesta ei mihinkään tarkempiin seuloihin päässyt.
 
Takaisin
Top