Helmikuiset 2020 <3

Tampereella kävin vajaat kaksi vuotta sitten syntyneestä esikoisesta neuvolan synnytysvalmennuksessa. Silloin oli yksi synnytysvalmennus ja yksi vauvanhoitovalmennus (imetys, kylvetys, vaipan vaihto jne.). Nämä olivat tarjolla siis vain esikoista odottaville.

Synnytysvalmennuksen koin erittäin turhaksi, sillä siinä oletettiin, että kaikki sujuu normaalisti, eikä mistään muusta edes vihjaistu. Itselläni esikoinen oli perätilassa ja syntyi lopulta ennenaikaisena kiireellisellä sektiolla. Koin, etten kyllä kostunut mitään siitä valmennuksesta. Toki suurin osa synnytyksistä varmasti mee tuolla normaalilla kaavalla, mutta jos sieltä saatuja ohjeita olisin noudattanut, enkä itse ottanut selvää, niin emme lapsen kanssa ehkä olisi enää tässä.

Ennenaikasuuden takia en ehtinyt sairaalan järjestämään valmennukseen ollenkaan, joten en tiedä olisiko se ollut parempi. Tällä kertaa ajattelin sinne kyllä osallistua.
 

Täällä kans! :hello Ja lisänä tuohon valmennukseen liittyen kuulin sairaanhoitajaystävältä, että siellä oli lupailtu suunnilleen kuuta taivaalta vaikka todellisuudessahan se tuskin edes puolilla menee niin hyvin (esim. heille sanottiin että jos haluaa epiduraalin niin ei tarvitse kuin pyytää mutta hän sattuu työnsä puolesta tietämään, että vkloppuisin on töissä vain 2 henkilöä jotka sen voi antaa ja jos on kiireellisempiä tapauksia niin sillon ei kyllä tule sitä epiduraalia saamaan ainakaan heti kun pyytää ja perhehuoneestakin sanottu että pyydätte vain jos haluatte mutta niitäkin on vain pari eli ei riitä kaikille yms.)
 
mulla ei oo muita toiveitakaan synnytystä varten kun et epiduraalin saan heti ku mahdollista, ilokaasua ei kannata tyrkyttää ja jos sairaalaan joutuu jäämään niin haluan potilashotelliin
 
Oon koittanu miettiä synnytystoiveita vähän jo ja ainoot mitä tulee mieleen on, että jumppapallon haluan jo osastolla (käynnistys diabeteksen takia rv38-40) ja ammetta haluan kokeilla kivunlievitykseen. Taysiin Taysiin avataan onneks ne uudet synnytyssalit niin varmaan parempi mahis ammeeseen pääsyyn. Tens ois kans kiva kokeilla ja sit lääkkeellinen kivunlievitys tilanteen mukaan :) Pelkojen takia toivon, että sektio päätös tehdään herkästi jos siltä näyttää, että ei etene tai sykkeet alkaa heitellä ja haluan olla koko ajan ajantasalla tilanteesta.
 
Oon koittanu miettiä synnytystoiveita vähän jo ja ainoot mitä tulee mieleen on, että jumppapallon haluan jo osastolla (käynnistys diabeteksen takia rv38-40) ja ammetta haluan kokeilla kivunlievitykseen. Taysiin Taysiin avataan onneks ne uudet synnytyssalit niin varmaan parempi mahis ammeeseen pääsyyn. Tens ois kans kiva kokeilla ja sit lääkkeellinen kivunlievitys tilanteen mukaan :) Pelkojen takia toivon, että sektio päätös tehdään herkästi jos siltä näyttää, että ei etene tai sykkeet alkaa heitellä ja haluan olla koko ajan ajantasalla tilanteesta.


mitkä uudet synnytyssalit? en oo kuullutkaan..

mä oon taas varmaan liian pitkään kotona ja ähisen täällä itekseni jos lapsivedet menee kotona. esikoisesta olin kotona 15h vesien menon jälkeen ja lähdin sairaalaan vasta kun kivut oli sietämättömät. olinkin sit jo 4,5cm auki ja mentiin suoraan saliin. synnytysvastaanoton kätilö ihmetteli kuinka olin niin kauan pärjännyt kotona kun ensisynnyttäjät kuulemma tulee heti kun vedet menee :D
 
mitkä uudet synnytyssalit? en oo kuullutkaan..

mä oon taas varmaan liian pitkään kotona ja ähisen täällä itekseni jos lapsivedet menee kotona. esikoisesta olin kotona 15h vesien menon jälkeen ja lähdin sairaalaan vasta kun kivut oli sietämättömät. olinkin sit jo 4,5cm auki ja mentiin suoraan saliin. synnytysvastaanoton kätilö ihmetteli kuinka olin niin kauan pärjännyt kotona kun ensisynnyttäjät kuulemma tulee heti kun vedet menee :D

Tammikuun lopussa Taysiin avataan uudet synnytyssalit ja muistaakseni myös kaikki siihen liittyvät osastot :) Viimeviikon loppuna siellä oli avoimet ovet, että ois päässy kierrokselle tutustuu. Vähä harmittaa ku oli just sovittu reissu toiseen kaupunkiin sillon.
 
Onko muuten täällä ryhmässä muillakin jotain "tavanomaisia" raskausoireita? Mä oon vihdoin jokunen viikko sitten (oisko ollu rv 15-16) päässyt eroon oksentelusta vaan nyt piinaa närästys, väsymys ja jatkuva jano. Yritän juoda paljon ja olen virka-ajat töissä mutta kun pääsen kotiin niin aika pian ruuan syötyä nukahdan 1-2h päikkäreille, sit iltapala ja taas yöunille :confused004
 
Onko muuten täällä ryhmässä muillakin jotain "tavanomaisia" raskausoireita? Mä oon vihdoin jokunen viikko sitten (oisko ollu rv 15-16) päässyt eroon oksentelusta vaan nyt piinaa närästys, väsymys ja jatkuva jano. Yritän juoda paljon ja olen virka-ajat töissä mutta kun pääsen kotiin niin aika pian ruuan syötyä nukahdan 1-2h päikkäreille, sit iltapala ja taas yöunille :confused004

Kyllä. Väsyttää, janottaa, pissattaa, päätäsärkee, ummettaa, pierettää ja mitä näitä ny on :grin Vielä ei onneks närästä (kopkop). Toisinaan oksettaa edelleen, mutta 1,5viikkoon ei oo tarvinnu oksentaa. Oksensin siis useemman kerran viikossa viikot 15-18 suunnilleen.
 
Onko muuten täällä ryhmässä muillakin jotain "tavanomaisia" raskausoireita? Mä oon vihdoin jokunen viikko sitten (oisko ollu rv 15-16) päässyt eroon oksentelusta vaan nyt piinaa närästys, väsymys ja jatkuva jano. Yritän juoda paljon ja olen virka-ajat töissä mutta kun pääsen kotiin niin aika pian ruuan syötyä nukahdan 1-2h päikkäreille, sit iltapala ja taas yöunille :confused004

:greet025 Närästää, närästää niin pirusti ja koko ajan. Väsyttää ja janottaa. Oksentelua ei oikeestaan ollut aikasemmin muulloin kuin ennen yövuoroon menoa, mutta nyt se on riesana myös päivisin.
 
Onko muuten täällä ryhmässä muillakin jotain "tavanomaisia" raskausoireita? Mä oon vihdoin jokunen viikko sitten (oisko ollu rv 15-16) päässyt eroon oksentelusta vaan nyt piinaa närästys, väsymys ja jatkuva jano. Yritän juoda paljon ja olen virka-ajat töissä mutta kun pääsen kotiin niin aika pian ruuan syötyä nukahdan 1-2h päikkäreille, sit iltapala ja taas yöunille :confused004

Täällä toinen unikeko. Menin nukkuu jo kasilta. Viikonloppuna jo seiskalta. Närästä ei vielä onneksi.
 
Täällä myös kamala jano etenkin iltaisin! Vieläkin välillä kuvottaa vaikka ollaan viikolla 20.. närästää selvästi enemmän ja väsyttää jonkin verran. :dead: olen myös virka-ajat töissä ja huilaan jonkun aikaa aina töiden jälkeen että jaksaa kotihommat tehdä. Harmittaa kun liikunta jäänyt kokonaan väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Siitä saisi energiaa mutta ei vaan tule lähdettyä esim kävelylle..:sad001
 
Väsymys ja jano seuralaisia. Liikuntaa itsekin kaipaisin, mutta kotona viimeisetkin energiat menee jo kotitöistä suoriutumiseen. :sad001
 
Saatiin eilen kaverilta vaatteita ja harsoja :happy:, vielä kun äitiyspakkauksen saa niin alkaa olla ihan hyvä tilanne niiden suhteen. Aika paljon oon kirppareita kolunnut, tosi hyväkuntoista tavaraa löytyy halvalla. Anoppi on ostanut jotain myös uutena..
Vaunut ostan varmaan lähempänä joulua, turvakaukalon myös. Hoitopöytä on, syöttötuolin ja pinnasängyn saan siskolta.
Laskettuaika siis helmikuussa.

Mites muiden hankinnat? Syyhyääkö sormet, vai onko kaikki jo valmiina? :happy:
 
Ai niin, ehkä tyhmä kysymys, mutta ku en minä tiiä näitä.. Pitääkö isän tunnustaa isyys, vaikka ollaan naimisissa? :oops:
 
Takaisin
Top