Raskausajan liikunta

”Perus”joogaa ei kai suositella eteentaivutusten takia ensimmäinen kolmanneksen jälkeen, mutta nämä mama-joogat on suunniteltu niin, että voi tehdä niin pitkään kuin tuntuu hyvälle ja liikkeet tukevat synnytyksessä ja siitä palautumisessa.
 
Googlettelin aiheesta ja tosiaan ei taideta suositella, että raskauden aikana aloitetaan joogaa, jos ei ole sitä aikaisemmin tehnyt. Ja ilmeisesti onkin niin, että ei saisi tehdä ekan kolmanneksen aikana ja sen jälkeen tuntemusten mukaan. Varmasti parasta on kuitenkin kysyä ohjaajalta itselle sopivat liikkeet.
 
Parin viikon päästä hierojalle aika,joka on myös joogaohjaaja niin täytyy tarkistaa.En siis ole koskaan ennen joogaa kokeillut.
 
Lenkkeilyn lisäksi mietin että syksyllä voisin palata taas uinnin pariin. Tuumailin että se voisi olla hyvänä lisänä lenkkeilyn lisäksi. Tämmöinen toimistotyöntekijä saa äkkiä paikat jumiin jos ei pääse käsiä ja jalkoja liikuttamaan. Kuntosalia jatkaisin mielelläni myös, kovasti vain mietityttää kaikki liikkeet joita tässä tilassa uskaltaa tehdä. :bored: Tästäkin varmaan netti täynnä tietoa kun vain alkaisi hakemaan...Mutta meille niin rakas yhteinen harrastus on kuitenkin hiihto ja ladulle varmaan yritänkin palata kunhan taas lumi maahan laskeutuu. Hiihtorääkit taitaa nyt vain muuttua hyvin kevyeksi maisemahiihtelyksi hyvin tasaisella maastolla. :joyful: aika näyttää kuinka tässä käy, mutta toiveita siis elätellään että talvella voisi myös pieniä hiihtolenkkejä kokeilla. :)
 
Mä kävin edellisessä raskaudessa uimassa sen jälkeen, kun salitreenistä ei tullut oikein mitään enää. Se oli tosi mukavaa ja ”kevyttä” :) samoin kävin myös jonkin aikaa synnytyksen jälkeen uimassa, se oli hyvä tapa vaunulenkkien ohella aloittaa liikunta raskauden jälkeen. Harmi kun ei asuta enää uimahallin vieressä
 
Ekassa raskaudessa pystyi jatkamaan lenkkeilyä, portaita ja uimista vaihtelevasti loppuun asti. Salin jätin noin puolivälissä kun ei tuntunut enää mukavalta. Nyt jatkan tunnin vaunulenkkejä mäkisessä maastossa esikoisen kanssa lähes päivittäin. siirryn kevyempiin jos ei enää jaksa. Käyn portaissa kun vain kerkiää. Minulle urheilu ollut aina tärkeää joten jos estettä ei ole, en raskaana mitään noista vältä. ☺️
 
Näillä helteillä ei ole jaksanut tehdä yhtään mitää enää töitten jälkeen, heti ku viilenee niin tulee käveltyä! Juoksun taidan jättää kokonaan nyt väliin. Pari krt viikossa jumppailen mut sen tasoa nyt vähän madallan :) kaikki liikkeet ei oikeen sovi kohta puoleen. Töissä kummiskin tulee 10000-15000 askelta päivässä
 
Minäkään en ole jaksanut tehdä töiden jälkeen mitään. Pyöräilen kyllä töihin, joten hyötyliikuntaa tulee onneksi viitenä päivänä viikossa.
 
Mulla varsinainen liikuta on jäänyt minimiin. Koko kesän ollaan tehty fyysisesti erittäin raskaita hommia pihalla, siihen on mennyt kaikki aika ja energia. Mutta paikat on aika kipeänä, ajattelin alkaa venyttelemään ja latasin raskauden aikaisen liikunta ohjelman iPodille.
 
Minulla on ollut vuoden tavoitteena juosta puolimaratoni nyt syksyllä. Ja nyt kun vauva ilmoitti tulostaan nii vähän kysymysmerkki koko puolimaraton. Kiehtoo ajatus juosta 21km raskaana. Juoksua olen jatkanut edelleen (rv 6+9) ja ihan hyvältä on tuntunut. Sykkeet jos menee korkealle niin alkaa heti oksettaan, eli matalilla sykkeillä on hyvä juosta. Luotan että kroppa viestii jos joku ei oo hyvä. Kuntosalin olen ottanut tähän juoksun rinnalle.
 
Muistelisin, että raskaana ollessa syke ei saa nousta yli 150. Jos menee yli, niin se on huonoksi sikiön hapensaannille. Pitää kaivaa jokin linkki tähän.
 
PhysioPilatesta suosittelen lämpimästi, kun vaan löytää hyvän ohjaajan. Huono ohjaaja pilaa koko lajin..se on erittäin hyvä raskauden aikana ja erityisesti jälkeen, kun siellä treenataan juuri lantionpohjaa ja syviä tukilihaksia! Se on mun laji koirien ja 3v.tytön perässä juoksemisen lisäksi :)
Mä olin pilateskurssilla joku aika sitten ja se oli niin rankka kurssi (jatkotaso) että en sille kyllä uskalla osallistua. Vetäjä oli hieman, no, vaativa, joka tuli korjaamaan jos ei mennyt kunnolla, ja muhun se ei uskaltanut koskea enää kolmatta kertaa kun mulla veti kramppiin pakaralihas aina kun se tuli korjaamaan sitä yhtä liikettä (kun on vaan niin huonot lihakset siitä kohdasta & jumissa) :D. Mitta ehkä alkeistasolle uskaltaisin tai pienempään ryhmään eri vetäjälle. Se olis kyllä hyvä harrastus.
 
Lenkkeilyn lisäksi mietin että syksyllä voisin palata taas uinnin pariin. Tuumailin että se voisi olla hyvänä lisänä lenkkeilyn lisäksi. Tämmöinen toimistotyöntekijä saa äkkiä paikat jumiin jos ei pääse käsiä ja jalkoja liikuttamaan. Kuntosalia jatkaisin mielelläni myös, kovasti vain mietityttää kaikki liikkeet joita tässä tilassa uskaltaa tehdä. :bored: Tästäkin varmaan netti täynnä tietoa kun vain alkaisi hakemaan...Mutta meille niin rakas yhteinen harrastus on kuitenkin hiihto ja ladulle varmaan yritänkin palata kunhan taas lumi maahan laskeutuu. Hiihtorääkit taitaa nyt vain muuttua hyvin kevyeksi maisemahiihtelyksi hyvin tasaisella maastolla. :joyful: aika näyttää kuinka tässä käy, mutta toiveita siis elätellään että talvella voisi myös pieniä hiihtolenkkejä kokeilla. :)
Sama täällä ^^. Ainakin alamäkeen pääsee nopeammin kun on painoa enemmän :P. Toivottavasti suksien jäykkyydessä olis sen verran varaa! :)
 
Joo tuosta 150 rajasta oon kuullutki. Lähinnä n 136 sykkeillä juoksen. Ja kroppa kyllä kertoo jos joku liike, vauhti tms ei oo hyväksi.
 
Mä pyöräilen, kävelen ja muutenkin hyötyliikun, niitä ois tarkoitus jatkaa. Tällä hetkellä liikunta tuntuu auttavan kuvotukseen: pyörälenkillä ei tunnu pahalta ollenkaan!
 
lenkkeily, satunnainen pyöräily mut ennen kaikkea kuntosalilla olen käynyt. Edellisessä raskaudessa kävin vielä vajaa kuukausi ennen laskettua aikaa, mutta siinä vaiheessa se oli sellaista koko kropan läpi käynti liikkeitä, lähinnä olemattomilla painoilla. Mutta liikettä kuitenkin.. Lähinnähän noissa kuntosali liikkeissä on se mikä tuntuu itsestä hyvältä.. ensin taitaa tulla päinmakuulla tehtävät liikkeet jäämään pois kun ei voi maata mahallaan..
 
Pitäis kyllä ryhdistäytyä liikunnan kanssa, tuntuu että puuskutan heti pienelläkin lenkillä :D mulla on aika fyysinen työ, joten työpäivien jälkeen oon vaan niin poikki etten jaksa mitään..
 
Itellä on oma aika niin minimissä kun mies reissuhommissa ja mä yksin 3:n muksun kans viikot, että tosi paljon harmittaa kun liikunta jää niin vähälle. Toki lasten kanssa ulkoillaan päivittäin, mutta ei se ole sama asia.. Nuorempana kilpaurheillutkin ja urheilu ollut aina osa elämää niin suorastaan ahdistaa välillä tämä liikkumattomuus. Lisäksi äskettäin todettu Kilpparin vajaatoiminta antoi selityksen sille miksi vireystasokin ollut jo pitempään huono ja on vaikea aloittaa mitään.
Oon fysioterapeutti ja myöskin physiopilates-ohjaaja ja pilates onkin lähellä sydäntä. Sitä aion harrastaa aina kun voin ja jaksan. Viikonloppuisin sitten lenkkeilen aina kun mahdollista.
Viimeisimmässä mammapilates koulutuksessa muuten yllätyin siitä miten aikaisin pitäisi lopettaa selinmakuulla harjoittelu (ja tietenkin makoilu muutenkin), jo rv 16!!
 
Takaisin
Top