Raskausajan liikunta

Keskustelun 'Maaliskuiset 2019' aloitti Eloinen., 19 heinä 2018.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Varpu3 Tuttu foorumilla

    Mä pääsin kanssa eilen ekaa kertaa jumppaan sitten positiivisen raskaustestin ja kyllä oli mukavaa :) Tunti sopi tosi hyvin raskaana olevalle ku yhtä liikettä tehtiin aina minuutti kerrallaan ja sai itse valita painot ja tahdin, ei tarvinnut mennä samaa tahtia muiden kanssa. Ja suoriin vatsalihaksiin sai hyvät vaihtoehdot :) Ja kuten nasku just sanoi ni ihanaa ku alkaa taas olla energiaa tehdä jotakin! Ja ettei oksentamisen pelossa tarvii valita liikunnaksi aina kävelyä ja pyöräilyä jotta voi oksentaaa pusikkoon jos tarvis :D
    • Hauska Hauska x 1
  2. _MillaMagia_ Aloittelija

    Miten on liikunnat sujunut nyt kukoistavassa keskiraskaudessa? Vai onko kukoistavasta tietoakaan?
  3. Varpu3 Tuttu foorumilla

    No en siitä kukoistavasta tiedä mutta viimeisen kuukauden aikana on kyllä tullut liikuttua ihan mukavasti :) Pidin aktiivisuusranneketta jossa on automaattinen tavoite että päivittäin tulis 50 min hölkkää vastaavaa liikuntaa (esim. 2,5h kävelyä/45min jumppa/70min kuntosali) ja se tuli kyllä kuukausitasolla täyteen. Nyt varmaan tulee vähän vähemmän liikuntaa tässä kuussa kun meillä on muutto viikon päästä niin siihen menee aikalailla arki-illat ja viikonloput... Oon jättänyt suorat vatsalihakset heti pois treenistä ja tehnyt vain syviä, samoin kovia hyppyjä en jumpassa tee. Lihaskuntoa on tullut kyllä tehtyä hävettävän vähän, jotenkin enemmän innostanut kaikki ulkoilu ja kevyt jooga...:shy: Niin ja niitä lantionpohjalihaksia en oo saanut aikaiseksi treenattua.
  4. _MillaMagia_ Aloittelija

    Vau miten paljon sun on tullu liikuttua! Mä oon päässy melko hyvin pahoinvoinnista ja turvotuksesta eroon, se kuvottava olo ei haittaa enää ainakaan treenatessa, päin vastoin: helpottaa siellä. Käyn sauvakävelemässä joitain kertoja viikossa. Lisäks käyn salilla nelisen kertaa viikossa. Vaihdoin voimatreenin vähän kevyempään treeniin, jossa on paljon eristäviä liikkeitä ja koko kroppaa rasittavia liikkeitä (esim kyykky ja maastaveto) vähemmän. Kyykyssä ei enää pidä keskivartalo ja maastavedossa ottaa maha vastaan, penkissä venyy vatsa liikaa, jos ei nosta jalkoja penkille koukkuun.. myös muutamia muita liikkeitä oon joutunu rajoittamaan. Syviä vatsalihaksia en pysty tehdä, vetää vatsa hulluun kramppiin, mutta suoria vatsalihaksia pystyn vielä tehdä kevyesti. Lantiopohjanlihaksien ”treenin” hoidan ainoastaan siellä makkarin puolella.. on ihan sairaan tylsiä harjoitteita tehdä muuten vaan..
  5. Varpu3 Tuttu foorumilla

    Sulla on ihailtavan paljon tuota lihaskuntotreeniä, uskon että siitä on suurin apu vatsaa ja vauvaa kannellessa :) Mulla tuo liikunnan määrä kuulostaa vähän isommalta mitä oikeasti on koska se mittaa liikunnan ”rankkuuden” sykkeen mukaan, ja nythän mulla saattaa olla syke oikein reippaasti kävellen melkein sama kuin ennen oli hölkätessä... Mutta toisaalta hyväkin että mittaa sykkeestä eikä vaikka vauhdista, koska mahdotonhan se olisi loppuun saakka kovin vauhdikkaasti mennä :D Nyt muuton myötä mulla katkeaa tietty sali-jäsenyys ja vähään aikaan en pääse salille tai jumppiin ollenkaan ennen kuin löydän uuden salin :confused:
  6. _MillaMagia_ Aloittelija

    Tietääkös kukaan, että onko vaaraa raskaista liikkeistä, jos ne kuitenkin tuntuu ihan vaan hyvältä? Meinasin just jotain maastavedontyyppistä, jota pystyn mukavasti tehdä vielä korokkeelta, jolloin maha ei vielä ota vastaan. Treeni tuntui ihan hyvältä, mutta aloin miettiä, että voiko silti olla jotain esim. istukan repeämisvaaraa tms.? Painot nyt oli alle 2/3 ”entisaikojen” painoista. Mun seuraavaan neuvolaan on vielä pitkä aika ennen kuin pääsen kysymään - enkä kyllä ihan tiiä osaako kätilöt oikeinta tietoa liikunnasta jakaakaan.
  7. Varpu3 Tuttu foorumilla

    Mä oon lukenut ainakin joidenkin fyssareiden suosituksia raskausajan liikunnasta ja yleensä niissä on suositeltu ettei mavea ja kyykkyä tehtäisi koska niissä kohdistuu painetta kohtuonteloon. Ite oon kyllä junpassa tehnyt kyykkyjä mutta ilman painoja ja samoin maastaveto oli jossain jumppa-ohjelmassa ja sen tein pienillä painoilla. Ajattelin ettei noin harvoin tehtynä ja ilman painoja haittaa mitään, mutta salin puolella oon jättänyt varmuuden vuoksi noi liikkeet pois (kyykkyä voi tehdä esim ilman painoja jumppapallo selän ja seinän välissä :) ) Mutta tää nyt siis vaan lukemani perusteella, en ole keneltäkään itse kysynyt!
    • Tykkää Tykkää x 1
  8. pautu Tuttu foorumilla Tammikuunmammat 2016

    Ja onhan noissa kyseisissa liikkeissä se että saako tarpeeksi hyvää keskivartalon tukea liikkeelle.. Mut pääasiassa neuvolasta aikanaan sain ohjeeksi että tekee niitä liikkeitä mikä tuntuu hyvältä..
    • Tykkää Tykkää x 1
  9. Miinie Peruskäyttäjä

    Toissapäivänä just kyykkäsin ja tein sjmv, kylläkin pienemmillä painoilla. Teen sumo-versiona kyytkytykyt, ei tunnu lantiossa niin hankalalta. Loppuraskaudesta ei kyykkyjä suositella juurikin vatsaontelon paineen kasvun ja lisääntyneen diastaasiriskin takia. Jos kyykky ja mave tuntuu vielä hyvältä, niin voi tehdä, mutta selän ja vatsan tuen pitää olla ehdottomasti kunnossa. Ja tekniikka hyvä.
    • Tykkää Tykkää x 1
  10. _MillaMagia_ Aloittelija

    Mulla on vatsalihakset jääneet erilleen jo edellisestä raskaudesta, nyt rako on varmaan entisestään levinnyt.. ehkä sen takia kyykky on jo nyt mulle jokseenkin hankalaa. Mutta veto kulkee hyvin. Ehkä mä kevennän vielä painoja ja teen vaan pidempää sarjaa. Juttelin yhden kovatasoisen voimanostajaäidin kanssa ja hän sanoi, ettei tehnyt raskauden aikana lainkaan vetoa eikä kyykkyä. Se pisti epäröimään, että onkohan järkeä sittenkään.. helposti taitaa iskeä tuo urheilijanluonne läpi: pakko koittaa vähän kovempaa ja vähän enemmän.. se niissä kai se suurin vaara on, ettei pystykään jarruttamaan, vaikka pitäis, kun kilpailuvietti puskee läpi..
  11. helyli_ Peruskäyttäjä Maaliskuun äidit 2019

    Täällä on jouduttu nyt vähän kävelylenkkejä lyhentämään ja tahtia rauhottamaan kun meinaa supistella pitkän lenkin jälkeen. Uinti tuntuu edelleen hyvältä ja yritänkin käydä ainakin kerran tai kaksi kertaa viikon aikana polskimassa. Mites muilla liikunta, vieläkö jalka nousee entiseen malliin? :)
  12. Mammuska17 Tuttu foorumilla

    Ei nouse ei..herkkään tulee harjoitussupistuksia jos liian rivakkaan touhuaa kävellä tai siivotakkaa. Aika hitaasti pitää ja rennosti ottaa kävelyt. Alkaa myös liitoskivut vaivailla ja selkäkoskut.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
  13. _MillaMagia_ Aloittelija

    Kävely ei suju, siitä saa liitoskivut, mutta ihan tehokasta lihaskuntoharjoittelua pystyy edelleen tekeen kivasti.
  14. Nuunuäippä Tuttu foorumilla Maaliskuun äidit 2019 Marrasmammat 2016

    6-12km joka työpäivä jo työn puolesta ja muutenkin fyysistä hommaa.Lonkissa ja häpyluussa alkaa tuntua...Joskus kovemmassa tahdissa tullu supistuksia.Vapaalla en liiku yhtään ylimääräistä ja se jo neuvolan suositus,kun työ jo raskasta.Kuukausi pitäisi vielä jaksaa ennenkuin jään lomalle ja siitä äitiyslomalle.
  15. @Laura@ Aloittelija

    Ei nouse jalka samaan tahtiin ku alkuraskaudesta. Liitoskivut vaivaa. Ja jos nousee portaita n 10 askelta niin jalat menee vähä niinku maitohapoille. Käy tosi kipeää. Ei voi olla huono peruskunto ku juoksin vielä rv15. Onkohan huono verenkierto jaloissa? Mutta voisin kokeilla uintia.
  16. helyli_ Peruskäyttäjä Maaliskuun äidit 2019

    Mielelläni kävelisin pitkiä lenkkejä vielä koiran kanssa mutta pakko höllentää tahtia ja lyhentää matkoja. Tänään huomasin että takapihan hiihtolatu on avattu! Vieläköhän tuota uskaltaisi kokeilla hiihtoa tasaisella maastolla?
  17. Stella1 Tuttu foorumilla Maaliskuun äidit 2019 Heinäkuiset 2021

    Kävelylenkkejä tehty täälläkin ja mama-jumpassa käyty. Kävelyssä vauhti alkaa hiipua ja pitää melkein poikkeuksetta lepäillä lenkin päälle.

    Itse en varmaan enää uskaltaisi hiihtää, kun pelkäisin kaatumista. En tosin ole kovin kummoinen hiihtäjä :) Voihan sitä toki kaatua muutenkin.
  18. Varpu3 Tuttu foorumilla

    Kävelylenkit täälläkin pääasiallisin liikuntamuoto,lisäks lihaskuntoa salilla 1-2 kertaa viikko :) Jumpissa en oo enää käyny ku on jotenkin kivempi tehdä oman fiiliksen mukaan ihan oma treeni. Kävelyillä kyllä huomaa että ylämäet menee jo aika hitaasti ja lenkin jälkeen on matkaan nähden yllättävän poikki:dead: Eilen yllätti myös liitoskivut loppulenkistä, jotka helpotti levolla.
  19. Stella1 Tuttu foorumilla Maaliskuun äidit 2019 Heinäkuiset 2021

    Vesijuoksulle suositus täältä! Hyvin jaksoi 45min juosta eikä ollut paikatkaan kipeät sen jälkeen.
    • Tykkää Tykkää x 3
  20. helyli_ Peruskäyttäjä Maaliskuun äidit 2019

    Kyllä alkaa olla raskas askel kävelylenkeillä! Pienikin kävely ja tuntuu kuin tunnin olisi käynyt höllkäämässä mäkisessä maastossa. Huh huh. Nyt menossa rv37 ja hyvin hidasta köpöttelyä tässä kodin läheisyydessä koiran kans. Muoritkin kiitää vauhdilla meidän ohi! Koiralla meinaa vähän turhauttaa tämä meidän nykyinen tahti :D
    • Hauska Hauska x 1

Jaa tämä sivu