Neuvola

Katsoin tänään oma kantaa ja sinne oli kirjattu mulle 'uudelleensynnyttäjä' Jaahas, missäköhän se lapsi on kun ei oo näkynyt :wideyed::wideyed: Ha ha!

Millanen toi neuvolalääkäri on? Tai että mitä siellä tehdään? Meillä ei oo ollu mitään puhetta neuvolassa tosta ja seuraava (käsittääkseni ihan normaali) neuvola on 22pv jolloin viikkoja ois sitten 14.
 
No kysyin nii kuulemma otetaan verenpaine ja pissanäyte ym perusjutut ja sisätutkimus (jota ei ees nykyisin suositella) mä skippasin koko lääkärineuvolan koska aika turha. Sain normi käynnin sille viikolle jossa katotaan noi kokeet .. ja ku ei oo gyne vaivaa, ei tarvii sisätutkimuksiakaan ...
 
Meidän kunnassa siis uudelleensynnyttäjätkin haluttaisiin kuukauden välein käymään, mutta ite tänään peruin lääkärineuvolan kun piipahdettiin hakemassa esikoiselle rokote.

Jotenkin ajatus lääkärikäynnistä tuntui turhalta, kun ei oo mitään asiaa sinne. Terkkari oli samaa mieltä, pääseehän lääkärille sit kuitenkin tarvittaessa myöhemminkin. Varasin iha vaa terkkarille ajan tammikuun lopulle, tulee nyt 7vko tauko.

Hyvä että seurataan, mut jotenkin tuntuu hölmöltä käydä jos ei oo mitään kysyttävää/murheita. Sydänääniä voin kuunnella kotonakin ja muulloin tarvittaessa ottaa yhteyttä :love017
 
Mulla oli marraskuussa eka neuvola ja ylihuomenna seuraava. Mäkin taidan kysyä mitä lääkärineuvolaan kuuluu ja jättää välistä jos ei mitään tärkeää.. Ja sokerirasitusta th suositteli mutta minusta tuntuu aika turhalta kun syyt vaan että ikä on 33 ja minun isällä on 2-tyypin diabetes, ei sen kummempia syitä. Ylihuominen käynti on Lapset puheeksi -teema ja siihen piti täyttää lomake jossa kyseltiin perhetilanteesta, mahdollisista huolenaiheista ja sen sellaisesta. Itse odotan lähinnä sydänäänien kuuntelua niin voi olla varma että siellä ollaan hengissä.. Vaikka mielestäni kyllä tunnen liikkeitä mutta ne on niin kevyitä että että ei voi olla täysin varma että ne on vauvan liikkeitä.
 
Ja sokerirasitusta th suositteli mutta minusta tuntuu aika turhalta kun syyt vaan että ikä on 33 ja minun isällä on 2-tyypin diabetes, ei sen kummempia syitä.
Diabetes periytyy, eli kyllä sokerirasituksessa kannattaa käydä, vaikka elintavat olisivatkin kunnossa. Jotkut tosiaan pystyvät elintavoillaan lykkäämään diabetesta eteenpäin, mutta kaikilla eivät edes elintavat auta. Lapsen parhaaksi sekin seulonta tehdään.
 
Mulla oli tänään lääkärineuvola (14+0): ensin terkkari otti verenpaineet ja painon. Sitten käytiin seulontatulokset läpi ja lääkärin kanssa jutusteltiin ylipäänsä miten raskaus on sujunut, katsoi myös sokerirasituksen ja seulontojen tulokset ja kertoili miten tästä eteenpäin (eka lapsi tulossa). Lopuksi kuunneltiin vauvan sydänäänet ja tehtiin sisätutkimus.
 
Tänään soittelin neuvolaan. Mulla seuraava neuvola vasta 18+4. Käynnit sijoittuu mulla enemmän äippäpolille niin terkka sanoi että turhaa hyppää kahessa paikassa
 
Kesäkuu juuri tuo 2-tyypin diabetes erityisesti periytyy, joten sillä ymmärrän että terkka suositteli sokerirasitusta.

Mäkin saan itse kuulemma valita meenkö sokerirasitukseen vai en.. Mulla siis toinen raskaus, ensimmäisessä kävin ja kaikki oli hyvin. Ja esikoinen oli aivan normaali kokoinen syntyessään. Mutta silti en tiedä pitäiskö mennä vai ei. Jos niissä just tällä kertaa oliskin jotain häikkää, masussa kasvaa sokerivauva enkä tiedä asiasta mitään..
 
Niin ja siis mulla oli eka nlakäynti rv 9 ja toinen on kai lääkärineuvola rv 16. Meidän neuvolassa tuohon lääkärineuvolaan täytetään se voimavara-kaavake ja taidettiin viimeks mainita että silloin myös ultrattaisiin.. En mäkään pidä tuota sisätutkimusta näillä viikoilla mitenkään tärkeänä kyllä.
 
Mulla on kaks sokerirasitusta PCOS:n takia. On ollu aiemmissakin raskauksissa. Tulokset aina hyvät mutta meen silti tälläkin kertaa, ei se niin paha oo etteikö menis.
 
Mä puntaroin kahden vaiheilla menenkö sokerirasitukseen vai en. Lähetteen sain sukutaustan (isoäiti) vuoksi, mutta pahoinvointi niin kamalaa että luulen sokerilitkun tulevan paaston jälkeen vain ylös. Aamuisin tapaan oksentaa vedetkin :sad001. Voiskohan sen sokerirasituksen tehdä vasta myöhemmin, vai onko siinä jokin tietty syy miksi viikoilla 12-16?
 
Meillä päin jos on vaan yks rasitus niin mennään 26-28 viikoilla. Mulla kun toi pcos niin meen myös nyt pe rv15+4. Eli juurikin rv13-16.

Että en sit tiä mikset vois mennä tuolloin 26-28.
 
Meillä oisi se yksi rasitus tehty 20-26viikoilla, mutta mäkin jouduin nyt sitten kahteen, kun ilmeni läheltä uusi sokeritauti tapaus.. eka tehdään nyt ennen rv16 ja toka on joskus tolloin rv 28 hujakoilla..
 
Mulle ei puhuttu mitään 26-28 viikon rasituksesta. Vain tästä aikaisesta. Esikoisesta kävin myös ennen viikkoa 16 rasituksessa, jolloin arvot ok. Silloin oli vain niin eri tilanne kun ei ollut tuota pahoinvointia. Voishan tästä varmaan jutella sitten neuvolassa. Ei kai sillä viikolla nyt niin väliä ole. Tärkeintä on kai, että litku pysyy sisällä ja arvot saadaan mitattua. Mieluummin olisin kyllä kokonaan menemättä, ajatuskin etoo :depressed:
 
Yhh mun pitää kans mennä sokerirasitukseen.. Esikoisen aikana kävin kans, oli se aika karmeeta. Onneks oli neuvola siinä välissä, ni sain poistua sieltä labrasta. Meinas tulla joku paniikkikohtaus siellä ventovieraiden lähellä:dead:

Nyt vähän mietityttää, mitenköhän sen kanssa menee. Imetän edelleen esikoista erityisesti öisin ja tarttis kyllä saada juotua. No pitänee kysellä neuvolassa,kun se on ajankohtaista
 
30min kun pysyy sisällä niin rasitus viedään loppuun asti..

Mulla on sokerirasitus tänään tossa tunnin päästä. :sad001

Joka raskaudes oon käyny. Esikoisesta kävin kun tuli oireet. Kauhee janon tunne vaan koko ajan ja siinä rasituksessa kun yksi arvo oli koholla niin aina alussa ollu rasitus. Ja aina ollu tarpeellinen. Nyt myös on raskausdiabetes ja tiedän sen ilma rasitustakin.:sad001 onneks ei tarvi mennä kun kerran. :)
 
Täällä kanssa odottelen parhaillaan labrassa. Ja olen aika varma että radi on. Esikoista odottaessa oli myös. Juuri tuo janon tunne ja muutenki tietty väsymyksen tunne ruokailun jälkeen jne.
Kamala vadelmalitku, toivottavasti pysyy sisällä. Paastoarvo oli hyvä, mutta niin oli aina esikoista odottaessakin.
 
Minäkin juuri labrassa odotan että otetaan ensimmäinen verikoe sokerirasitukseen ja sen jälkeen saan juoda sen kovasti kehutun sokeriliemen :D mielenkiinnolla odotan miten rasitus menee, kun ekaa kertas tämmöisen edellä. Mulla siis PCO taustalla niin siksi tämä aikainen sokerirasitus. Nyt viikot 15+0 :)
 
Toi litku on iha kamalaa... vaikka vesi ei tekis pahaa ni tää meinaa mulla aina pyrkii ulos.. onneks on vaa yks litku :sad001 koko yön yskinyt limaaa ni tuo sokerilitku oikee polttaa nielus.. :sad001 ei normaalisti iha näin vaikeeta oo ollu..

Nyt viel labras tää työntekijä joka on aika kovakourainen
 
Takaisin
Top