Marraskuun mietteitä

Äh, mulla on pissa- ja verikokeet perjantaina. Kyllä tätä onkin jännitetty! Onko kellään mitään tietoa monta putkea sitä verta oikein otetaan? Mua kammottaa jo valmiiksi kaikki neulat ja mulla on todella alhaset verensokerit, painokin on vähän alakanttiin :confused: Oon varma että pyörryn siellä jos oikein paljon otetaan... :smiley-ashamed008 Mieskään ei pääse tueksi, aargh!

Äiti linkkaili mulle ykspäivä facebookissa kuvia ihanan näkösistä kakuista (joihin tulee alkoholia) ja kyseli että 'oisko ihana jouluks jos tekisin?' mä vaan 'joo tosi ihanan näkösiä!' Niin voihan niitä sitten joulupöydässä tietty vaan katsella :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Minulta otettiin verta joko 3 tai 4 putkea, en katsonut kovin tarkkaan. Pissanäytteen sain ottaa kotona, ja vein täytetyt pissaputket mukanani näytteenottoon. Ei kyllä olisi onnistunut muuten, koska aamuisin tuottaa vaikeuksia ehtiä ihan vain sängystä vessaan, kun on niin kova hätä.
 
Äh, mulla on pissa- ja verikokeet perjantaina. Kyllä tätä onkin jännitetty! Onko kellään mitään tietoa monta putkea sitä verta oikein otetaan? Mua kammottaa jo valmiiksi kaikki neulat ja mulla on todella alhaset verensokerit, painokin on vähän alakanttiin :confused: Oon varma että pyörryn siellä jos oikein paljon otetaan... :smiley-ashamed008 Mieskään ei pääse tueksi, aargh!

Äiti linkkaili mulle ykspäivä facebookissa kuvia ihanan näkösistä kakuista (joihin tulee alkoholia) ja kyseli että 'oisko ihana jouluks jos tekisin?' mä vaan 'joo tosi ihanan näkösiä!' Niin voihan niitä sitten joulupöydässä tietty vaan katsella :rolleyes:
En tiiä monta putkea yleensä otetaan. Riippuu kait, mitä kaikkea tutkivat.

Mulla oli labra tänään ja ihmeissäni katsoin, kun 8 putkiloa täyttivät. :grin

Hyvin se menee sisinblack! Tärkeitä tietoja saavat joka pisarasta. :happy:
 
Multa otettiin 4 putkea. Taju meinas lähteä kun oli joku amatööri asialla.
 
Multa otettiin 9 putkea verta. 1 pissanäyte jonka vein mukana ja toisen annoin vielä paikan päällä.

Minä oon kesän ja syksyn juossu verikokeissa kilpparin takia mut vasta nyt multa otettiin ekaa kertaa verikoe sellaisella erilaisella neulalla, siipineula? Sitä ei tarvi hoitajan pitää paikallaan kun vaihtaa putkia niin ei sattunut yhtään. Neulasta lähti siis sellainen ohut letku jonka päästä vasta putki vaihdettiin. Kysyin että miks ei aina oteta tällä kun tämä ei satu yhtän niin on kuulema vaan tapaeroja labrantädeilä ja voi pyytää tuota toista neulaa. Jatkossa teen niin jos on enemmän ku yks purkki otettavana.
 
Multa otettiin vain 3 putkea. Mistähän johtuu näin isot erot tarvittavan verimäärän kanssa?
 
Multa otettiin vain 3 putkea. Mistähän johtuu näin isot erot tarvittavan verimäärän kanssa?
Jos ensikäynnillä keskusteluissa käy ilmi riskitekijöitä tai sairauksia, jotka on hyvä tarkistaa, niin sitten terveydenhoitaja laittaa lähetteet useampaan kokeeseen. Esikoisen raskaudessa minulta katsottiin esim. maksa-arvot pariin kertaan, koska meillä on lähisuvussa ollut monella raskaushepatoosi. Ja on meidän suvussa muutama muukin perinnöllinen sairaus, joka olisi voinut vaikuttaa raskauteen, joten ne tsekattiin silloin. Minulla oli kaikki ok, joten tällä kertaa ei enää tarvinnut niitäkään tarkistaa. Esikoista odottaessa maksa-arvoni olivat normaalit ensimmäistä kertaa 15 vuoteen. :D
 
Ehkä joissakin neuvoloissa halutaan katsoa enemmän arvoja? Voi riippua tutkivasta laboratoriostakin, joissakin paikoissa saatetaan ottaa oma putki joillekin tutkimuksille.
Siipineulat on paljon kalliimpia. Aika harvoin niitä käytetään. Lähinnä lapsilta saatetaan ottaa.
Verikokeet voi yleensä ottaa myös makuuasennossa, jos pyytää.
 
Joku oli täällä puhunut siitä, että joko neuvola- tai ultrakäynnin yhteydessä oli väläytelty mahdollisuutta aspiriinihoidosta. No mullekin eilen ultrassa puhuttiin siitä. Vissiin raskausmyrkytystä nykyään ehkäistään päivittäisellä Primaspanilla. Ihan uusi juttu mulle, ja olis ollut mukava tietää tossa edellisessä raskaudessa kun tuli se toksemia! Nyt sitä ei kuitenkaan määrätty, koska kohtusuonet oli ultran mukaan täysin normaalit. Ihanaa silti tietää, että on tuollainen raskausmyrkytyksen ehkäisykeino. Kuinkahan aikaisessa vaiheessa pitäisi aloittaa, jotta olisi hyötyä? Ajattelin vaan, että auttaakohan enää siinä vaiheessa jos on jo proteiinia virtsassa tai verenpaineet koholla...
 
Mulla aloitettiin siis juu heti nt ultran jälkeen 100mg/vrk 12+4 silloin ja nyt toivotaan että riittää näin 'myöhässä' aloitettu lääkitys ehkäisemään kun riskit myrkytykseen on.. ylipaino ja suvussa verenpainetautia/ diabetestä.. muutenkin diabetes ruokavalio ohjeistuksella tässä mennään loppuraskaus.
 
Ahaa, eli sun kohdallasi jo lääkitys aloitettu "myöhään". Mielenkiintoista. Eli pitäisiköhän se lääkitys aloittaa mieluiten jo heti plussasta? Turhaan siis itse elättelen toiveita siitä, että jos verenpaineet nyt alkaa nousta, niin ottaisin vain tuollaisen ihmepillerin päivässä, ja kaikki menisi hyvin :joyful:
 
Ilmeisesti heti plussasta olis ollu tarve...sano se hoitaja jotenkin nii että toivotaan että ehtii vielä vaikuttaa istukan toimintaan ??... Hmph.. vähän epäselväää...
 
Ilmeisesti heti plussasta olis ollu tarve...sano se hoitaja jotenkin nii että toivotaan että ehtii vielä vaikuttaa istukan toimintaan ??... Hmph.. vähän epäselväää...
Ultrattiinko sulla noi kohtusuonet? Mulle se lääkäri puhui, että jos olisi näkynyt virtauksissa joku "notch"-ilmiö olisi aloitettu toi hoito. Oliko sulla jotain tällaista?
 
. Pre-eklampsia-riskiprofiilin perusteella suositellaan aloittamaan Primaspan 100mg x1 nyt mahdollisimman pian jatkuen aina 35 raskausviikolle.


Tuollaisen löysin omakannasta...
 
Vatsa toimii vaihtelevasti. Välillä ihan umessa viikon ja nyt taas toiminut jokapäiväo_O
 
Takaisin
Top