Tissijuttuja -raskaus ja imetys

Toi on ihan totta. Meilläkin miehen tehtävä oli se rintapumpun huolto ja muu tollainen kotityö. Ja vähän myöhemmin se antoi ekan yösyötön pumpattua maitoa ja mä heräsin tokalle imettämään. Se auttoi todella paljon kyllä. Henkilökohtaisesti ne yöunet on mulle kaikista tärkein ja siksi mies nukkui vauvan kanssa vauvan huoneessa, jotta sain sen ekan pätkän kunnolla unta. Ja myöhemmin taas lopetettiin maito yöltä kokonaan siinä 5-6kk iässä eikä sen jälkeen ole sitä kaivannut ees. Helpotti äärettömän paljon.
 
Meillä esikko söi 2h välein aina 5kk asti. Hoidin joka syötön itse ja olin kyllä loppu kaikesta valvomisesta et 6kk kohdalla kun oli jo täysin korvikkeella niin laitoin miehen valvomaan et sain yhden yön nukuttua. 6kk kohdalla alko nukkua sit jopa 4h kerralla ja olin kun uus ihminen kun sai nukuttua enemmän ku 2h :) Mut miehestä ei kyllä apua ollu, ite hoisin vauvan, pumppaamiset ja pumpun pesut.
 
Jos mies ei itse ymmärrä, niin sitten vaan pitää keskustella asiasta. Jos ei siltikään miestä kiinnosta, niin jotain on vialla. Mitä ihmettä sitä ryhtyy perhettä tekemään, jos ei lapsista huolehtiminen kiinnosta? Voihan tietty olla, ettei vain ollut tullut ajatelleeksi, että voisi jotenkin olla asiassa avuksi. Kannattaa tulevaa vauva-aikaa ajatellen ottaa asia puheeksi. Tsemppiä!
 
Rintakumin suosittelen hommaamaan avuksi jos on sisäänpäin kääntyvät nännit.. ja myös kunnon rasvaa nänneihin. Kaalia ja rahkaa kotiin valmiiksi viilentäväksi avuksi. Maidon nousu voi olla kivuliasta sekä väärä imuote ja nännien tottumattomuus jatkuvaan tississä roikkumiseen voi olla kivuliasta.

Mutta näihin meillä vielä aikaa :)

Kaikilla ei edes maito nouse ja imetys vain onnistu,eikä sekään ole häpeä joten tuttipullo ja korviketta valmiiksi kotiin. Vauvoille riittää pienetkin tipqt alkuun.. mahalaukku kasvaa mitä enemmän syö :)
 
Joo, siis noi aikamäärät on lähinnä semmoisia mitä sanellaan helposti sairaalassa. Parasta olisi seurata vauvan viestejä ja luottaa niihin. Mulla esikoinen oli pieni painoinen ja tosi uninen, niin ekat viikot herätin viimeistään 3h välein syömään. Nopeesti kyllä heitin kellon kyttäämisellä vesilintua. Se toi vaan turhaa stressiä ja vauva kasvoi suorastaan silmissä, niin ei tarvinnut enää olla niin justiinsa nuo syöttöajat. :)

Miehen panos alussa on tooosi tärkeä. Meillä se tarkoitti sitä, että mies hommasi mulle juokaa ja ruokaa kun olin tissivauvan kanssa sohvalle vangittuna. Jossain kohtaa kun väsymys iski, nukuin sohvalla ja mies toi vauvaa syömään yöllä ja vei takaisin sänkyyn nukkumaan. Aamuisin mies saattaa vieläkin ottaa lapsen kanssaan aamutoimille, että saan vielä muutaman tunnin aamulla nukuttua tai levättyä rauhassa.

Alussa voi tuntua siltä että koko elämä on pelkkää imetystä ja pyllyn pesua. Hetken se on kyllä, mutta nopeesti syöttövälit alkaa pidentyä, vauvasta tulee tehokkaampi&nopeampi imijä, joten yhteen syöttöön ei mene tuntia ja vauva ei enää kakkaa noin kerran minuutissa. Elämä alkaa pikku hiljaa sisältää jotain muutakin kuin vastasyntyneen vauvan joka haluaa vaan tissiä. :) Mies kannattaa ihan tietoisesti ottaa hommaan mukaan. Voi olla alussa vaikeaa antaa toisen hoitaa vauvaa omalla tavallaan tai olla erossa vauvasta, mutta se tekee tosiaan hyvää. Jos isä ei itse aktiivisesti osallistu, niin ottakaa asia puheeksi ja vaikka vaan ilmoitat että nyt tämä mamma lähtee YKSIN lenkille, kauppaan, kahville ja jääkaapista löytyy pumpattua maitoa/korviketta, moro! :) Kun isimies saa onnistumisen kokemuksia pärjäten vauvan kanssa kahden myös itseluottamus kasvaa ja yleensä näin myös se oma-aloitteinen osallistuminen lapsen elämään ja hoitoon. :)
 
Mulla ei ollu kovin ruususet odotukset imetyksen suhteen esikon kohalla, kun kaikilla kavereilla tuntui olleen vähintään jotain pientä haastetta. :)

Mutta niin sitä vaan selvittiin ja opittiin yhessä vauvan kanssa. Meillä ei isoja ongelmia ollut, pumpulle en juuri herunut ja alkuun onnistu imetys vaan makuultaan, mutta onneksi noin viikon aikana opittiin (yksi) istuma-asentokin. Sillä pärjättiin aika pitkään, kunnes vauva oli isompi ja imu tehokkaampi.

Jos en ois neuvolasta ja ystäviltä kuullut ennakkoon esim tiheän imun - kausista, oisin varmaan ollu huolesta sekasin ja imetys ois varmaan tyssänny paljo aiemmin. Nyt ku osas suhtautuu niihinkin maratoneihin taitiheisiin syöttöihin vaan tavallisina vaiheina, ni ei tullu vauvan voinnista liikaa huolta ja itekin jakso paremmin.
 
Meil on nyt menty vierotuksen suhteen takapakkia, kun poitsu neljättä päivää kuumeessa. Ei oo päivisin saanu eikä oo pyytänykään, mut viime yö meni melkein kokonaa tississä roikkuessa :sad001 Ja mun tissit on sit tietty ihan sekasin, kun oli jo vähentyny todella olemattomiin se maidontuotanto (kertoja 1-2/vkr) ja nyt sitte onkii taas kysyntää. Tissit ja varsinkii nännit on ihan älyttömän kipeet ja vihloo paljon.
 
Joo, siis noi aikamäärät on lähinnä semmoisia mitä sanellaan helposti sairaalassa. Parasta olisi seurata vauvan viestejä ja luottaa niihin. Mulla esikoinen oli pieni painoinen ja tosi uninen, niin ekat viikot herätin viimeistään 3h välein syömään. Nopeesti kyllä heitin kellon kyttäämisellä vesilintua. Se toi vaan turhaa stressiä ja vauva kasvoi suorastaan silmissä, niin ei tarvinnut enää olla niin justiinsa nuo syöttöajat. :)

Miehen panos alussa on tooosi tärkeä. Meillä se tarkoitti sitä, että mies hommasi mulle juokaa ja ruokaa kun olin tissivauvan kanssa sohvalle vangittuna. Jossain kohtaa kun väsymys iski, nukuin sohvalla ja mies toi vauvaa syömään yöllä ja vei takaisin sänkyyn nukkumaan. Aamuisin mies saattaa vieläkin ottaa lapsen kanssaan aamutoimille, että saan vielä muutaman tunnin aamulla nukuttua tai levättyä rauhassa.

Alussa voi tuntua siltä että koko elämä on pelkkää imetystä ja pyllyn pesua. Hetken se on kyllä, mutta nopeesti syöttövälit alkaa pidentyä, vauvasta tulee tehokkaampi&nopeampi imijä, joten yhteen syöttöön ei mene tuntia ja vauva ei enää kakkaa noin kerran minuutissa. Elämä alkaa pikku hiljaa sisältää jotain muutakin kuin vastasyntyneen vauvan joka haluaa vaan tissiä. :) Mies kannattaa ihan tietoisesti ottaa hommaan mukaan. Voi olla alussa vaikeaa antaa toisen hoitaa vauvaa omalla tavallaan tai olla erossa vauvasta, mutta se tekee tosiaan hyvää. Jos isä ei itse aktiivisesti osallistu, niin ottakaa asia puheeksi ja vaikka vaan ilmoitat että nyt tämä mamma lähtee YKSIN lenkille, kauppaan, kahville ja jääkaapista löytyy pumpattua maitoa/korviketta, moro! :) Kun isimies saa onnistumisen kokemuksia pärjäten vauvan kanssa kahden myös itseluottamus kasvaa ja yleensä näin myös se oma-aloitteinen osallistuminen lapsen elämään ja hoitoon. :)

Juuri niin.. kelloilla saa heittää vesilintua ,vauva kyllä herää kun nälkä. Meillä on molemmat nukkunu yön läpeensä pienestä saakka. Ainoat yösyötöt ollu aamuyöstä aina ekoina kk. Painoa kun tulee ja kasvaa turha on kelloa vahdata ja stressata.

Miesten kanssa kannattaa asioista jutella etukäteen mitä kumpikin toivoo ja ajattelee. Ettei tule turhia odotuksia ja myös sen suhteen joustoa,arki näyttää ;onko vauva vaativa ym . Ja tarvii enemmän syliä ja äitiä jne :))
 
Mulla on vasemman rinnan kanssa pieni probleema:) oon aikoinani ottanut siihen nännikorun. Noh, koska olen fiksu ja vastuullinen kuluttaja, en tietenkään ole vaivautunut irrottamaan kyseistä kapistusta kertaakaan. Noh, nyt kun ajattelin että on sitä sitten kyllä varmaan epämiellyttävä imeskellä (plus että on alkanut erittämään jotain maidon hajuista juttua), ni eihän sen irroittaminen ihan helppo tehtävä olekaan:) kehtaisko sitä mennä sit oikeen lääkäriin, et jos sais jonkunnäköistä puudutetta kehiin, ku irrottaminen vaatii selkeesti vähän järeämpiä konsteja:) mitä siis tästä opimme, huolla nännikorusi säännöllisesti tai jätä hankkimatta, f*ck!
 
Mee lävistäjälle! Helpompi päästä ja tod.näk ilmasta. :D
 
Onko muilla alkanut tulla maitoa rinnoista? Täällä on jo useamman viikon ajan tullut ja huomasin, kun rintsikoihin jäi jälkiä. Toissailtana sängyllä maatessa nousi ensin yksi tippa toisesta, jonka mies vaistomaisesti pyyhkäisi pois. Eikä siinä mitään, ihmeteltiin hetki yhdessä, kun aiemmin tuollaista ei oltu nähty - paljon ollaan puhuttu kyllä tuostakin aiheesta. Hetken päästä nännistä tulikin toinen aivan valkoinen tippa! Jostain syystä mä sain aivan hillittömän itku/naurukohtauksen ja luulen sen johtuvan siitä, että tuo maidon tulo on mulle aivan uusi juttu. Outo reaktio kyllä, mutta minkä näille tässä tilanteessa voi. :joyful: Jotenkin käsittämätöntä miten kropan toiminta muuttuu.
 
Meillä esikko heräs 5kk tasasesti 2h välein syömään ja oli kyllä rankkaa. Nyt on 10kk eikä enää öisin syö :)
 
Mä lopetin yömaidon esikoiselta siinä 5,5kk-6kk iässä. Kokonaan ja sitten se on siitä asti nukkunut 10-12h putkeen yöllä :Heartred
 
Sinikka, mulla on kans alkanut tulemaan sitä ensimaitoa rinnoista tuossa parisen viikkoa sitten. Ei onneksi paljoa, mutta etenkin yöpaidasta huomaa kyllä heti aamulla jäljet. Normaalisti en yöllä mitään vaatteita ole käyttänyt, mutta mieluummin pesen usein t-paitoja kuin lakanoita...

Täällä on myös ensimmäiset raskausarvet ilmaantuneet, ja nimenomaan juuri tisseihin. Luulin että ne säästyisi, kun muutenkin ovat niin isot ja nyt kasvaneet vain yhdellä kuppikoolla, mutta vissiin tuli raja vastaan..:D
 
Me ollaan nyt oltu yli vuorokausi ilman tissiä. Päätin eilen aamulla et sai olla viimenen kerta, sen verran kipeästi pisti supistamaan. Useempi yö ollu takana ettei oo yöllä tarvinu antaa, pelkkä läheisyys on riittäny, mut sit aamusin on tylsyyteen halunnu kun herää jo ennen kuutta. Tänää en antanu, ja ei ihme sen kummemmin pyytänykään, aika on selvästi kypsä :)
 
Mulla on vasemman rinnan kanssa pieni probleema:) oon aikoinani ottanut siihen nännikorun. Noh, koska olen fiksu ja vastuullinen kuluttaja, en tietenkään ole vaivautunut irrottamaan kyseistä kapistusta kertaakaan. Noh, nyt kun ajattelin että on sitä sitten kyllä varmaan epämiellyttävä imeskellä (plus että on alkanut erittämään jotain maidon hajuista juttua), ni eihän sen irroittaminen ihan helppo tehtävä olekaan:) kehtaisko sitä mennä sit oikeen lääkäriin, et jos sais jonkunnäköistä puudutetta kehiin, ku irrottaminen vaatii selkeesti vähän järeämpiä konsteja:) mitä siis tästä opimme, huolla nännikorusi säännöllisesti tai jätä hankkimatta, f*ck!

Onko se koru siis jumittunut kiinni (pallo tapin päähän tms) vai koru nänniin? :woot:
 
Mulla maito ensin hiipu silleen, että ei tullut mitään vaikka kuinka puristeli ja taaperokin tokaisin ''ei mitään''. Sitten huomasin että on tollaset vahat ilmestynyt nännin päihin ja nyt tulee ihan muutama tippa semmoisesta läpinäkyvää melkeen geelimäistä nestettä :eek: Vieläkin taapero jaksaa päivittäin tissiä edes kerran pyytää ja onneksi imetys ei aiheuta mitään supistuksia. Yöimetyksen lopetin jo keväällä kun sain tietää raskaudesta, mutta päivisin ollaan jatkettu mun ja taaperon tahtojen kompromissina. :) Ihan kiva olisi sitten tandemimettääkkin. Toivottavasti ei tuu mitään ikäviä supistuksia missään kohtaa imetyksen takia!

Aikasemmin tissit tuntu vaan vähän herkistyneen raskauden takia, mutta ei muuten mitenkään muuttuneet. Nyt kun selkeesti on tää raskaustila tisseillä niin ne on tooosi täyteläiset, raskaat ja pinkeät. Heti on liiveissä enemmän täytettä :rolleyes: Myös kainaloiden maitorauhaset ovat innostuneet....:shifty: Ne pikku perkeleet voisivat ottaa siellä ihan rauhassa ja unohtaa olevansa maitorauhasia. Kiva pitää mitään toppeja päällä kun tuolta kainaloista pursuaa tollaset neljännet tissit:shifty::rolleyes::grin Lisäksi kainalot on niin herkkinä että sheivaus on vähän niin ja näin. :confused: Tervetuloa talvi ja karvojen rauhaisa rehotus :wacky:
 
Onko se koru siis jumittunut kiinni (pallo tapin päähän tms) vai koru nänniin? :woot:

Ei sentään oo jumittunut nänniin:):):):) koru on vaan niin naurettavsn tiukassa, ettei lähde auki:)
 
Meillä nyt on poika ollu 4vrk ilman tissiä. Viime yönä kiukutteli useempaa kertaa ihan huolella, ei kyl pyytäny/yrittäny rinnalle, mutta hirvee raivo ja potkiminen oli. Nää on alkanu sen jälkeen ku tissi jäi. Toissayö meni tosi hyvin, kerran heräs, mutta joi suosiolla vettä nokkamukista, viime yönä se ei kelvannu ollenkaan. Jo pelkkä mukin tarjoaminen sai kiukustumaan entisestään.

Mulla on kanssa nyt tullu pientä "vahakerrosta" nänneille. Ensin tuli vasempaan, josta lopetin imetyksen jo aiemmin ja nyt sitte huomasin että myös oikeaan on tullut.
 
Takaisin
Top