Synnytys

Mun piti jo kysyä, että onko jotain haitta jos pumppaa ennen vauvan syntymää. Siis mulla ei oo enää tullut miltein puoleen vuoteen puristamallakaan maitoa esikoisen jälkeen, mutta nyt taas tulee selkeää kolostriumia! Olen viikolla 13 vasta, joten olin ihan ihmeissäni. Sain vastaukseksi, että vasta 38rv jälkeen, koska saattaa vaikuttaa synnytyksen käynnistymiseen? Tiedä sitten
 
Saattaa aiheuttaa supistuksia ainakin. En siis hirveästi liian aikaisin stimuloisi.
 
Mun piti jo kysyä, että onko jotain haitta jos pumppaa ennen vauvan syntymää. Siis mulla ei oo enää tullut miltein puoleen vuoteen puristamallakaan maitoa esikoisen jälkeen, mutta nyt taas tulee selkeää kolostriumia! Olen viikolla 13 vasta, joten olin ihan ihmeissäni. Sain vastaukseksi, että vasta 38rv jälkeen, koska saattaa vaikuttaa synnytyksen käynnistymiseen? Tiedä sitten

Mä oon ymmärtäny että joillain rupee supistaa imetys/pumppaaminen. Ite ajattelin kokeilla joulukuussa jos meinaa mennä taas yliajalle ni pumpata. Jos vaikka sais vähän vauhtia.:D
 
Jostain oon lukenut ettei imetys ainakaan vois aiheuttaa avaavia supistuksia ellei kroppa ole jo muutenkin valmis synnytykseen, eli raskaus loppusuoralla. Kyllähän normaalissa raskaudessa yhtäaikainen imetyskin on ok. Mutta onko se pumppaaminen sit eri juttu. Tai se jos on ollut jo taukoa imetyksestä...
 
Noin sanoivat siis imetyksen tuesta. Onhan tandem imetys varmaan eri asia. Silti suosittelivat välttämään ennen 38rv
 
Kävin pelkopolilla! Synnytys oli ollut normaali, kotona olin jopa ollut aika pitkään, kun olin 3-4 senttiä auki synnärille tullessa. Ponnistusvaihe oli kivulias ehkä sen takia, kun ponnistaminen aloitettiin heti, kun kohdunsuu oli 10cm auki eikä odotettu vauvan laskeutumista ja ponnistustarpeen ilmaantumista (vauvalla oli ollut sykkeen laskuja ja imukuppi oli valmiina odottamassa). Ponnistusvaihe oli kestänyt 14min ja kuulemma varmasti isokin vauva mahtuu hyvin tulemaan.
Saan ponnistusvaiheeseen häpyhermopuudutteen ja tarvittaessa paikallispuudutetta. Uudelleensynnyttäjällä ei kuulemma tarvitse pelätä, että ponnistusvaihe epäonnistuisi tunnottomuuden takia.
Vauvan koko myös tarkistetaan loppuraskaudessa ja käynnistys on mahdollinen, jos sitä toivon. Sektion saan myös, jos sitä haluan.
Voisin jopa uskaltaa kokeilla alatiesynnytystä!
 
Mulla laitetaan seuraavalla neuvolakäynnillä lähete pelkopolille, koska mä pelkään tulevaa synnytystä jo niin paljon.
 
Kannattaa pyytää jos siltä tuntuu!
Mä sain lähetteen neuvolasta rv 10 tienoilla kun vaatimalla vaadin ja sain ensimmäisen mahdollisen ajan, joka oli nyt rv 19. Jo lähetteen saaminen helpotti vähän.Tuntuu loppuodotus helpommalta, kun tiedän, että papereissa painotetaan ponnistusvaiheen kivunlievitystä ja vauvan kokoa tullaan seuraamaan. Kävin nyt kätilöllä ja menen rv 30 tienoilla sypelääkärille.

Viime raskaudessa kävin 2 kertaa kätilöllä ja kerran lääkärillä. Eka käynti oli muistaakseni puolivälin jälkeen, silloin sain lähetteen muistaakseni ennen np ultraa
 
Mua helpotti kuulla kun ultraava kätilö sano et tietoihin voi laittaa tai siis laitetaan jos on ollu nopee synnytys takana. Mä kun rupesin siinä pohtimaan et ehditäänkö tän seuraavan kaa sairaalaan kun esikon kaa ehdittiin just ambulanssilla. Autolla jos oltas lähdetty ni ois syntyny matkalla. Sit vielä kun pitää esikko viedä hoitoon ni on vaan tiukasti sanottava et ollaan tulossa eikä uskoa kun sanovat et kannattaa vielä kotona odotella. Jos oisin kotona esikkoa odotellu yhtään kauempaa niin eteiseen ois syntyny, täl kertaa en haluis hengitellä supistuksia läpi ja odottaa ponnistusvaiheessa 20 min taistellen sitä ponnistamisen tarvetta vastaan.
 
Mua helpotti kuulla kun ultraava kätilö sano et tietoihin voi laittaa tai siis laitetaan jos on ollu nopee synnytys takana. Mä kun rupesin siinä pohtimaan et ehditäänkö tän seuraavan kaa sairaalaan kun esikon kaa ehdittiin just ambulanssilla. Autolla jos oltas lähdetty ni ois syntyny matkalla. Sit vielä kun pitää esikko viedä hoitoon ni on vaan tiukasti sanottava et ollaan tulossa eikä uskoa kun sanovat et kannattaa vielä kotona odotella. Jos oisin kotona esikkoa odotellu yhtään kauempaa niin eteiseen ois syntyny, täl kertaa en haluis hengitellä supistuksia läpi ja odottaa ponnistusvaiheessa 20 min taistellen sitä ponnistamisen tarvetta vastaan.

Ellikki85 älä missää tapauksessa jää odottelemaan vaan lähette heti kun alkaa supistaa. Ennemin vääriä hälytyksiä kuin se että ette ehtis ollenkaan :) Meki ollaa joka kerta soitettu ja sanottu että tulaa ku tulaa. Ja lähtetty sit ku siltä on tuntunu. Ollaa joka kerta oltu ajoissa, ja viimesimmän kanssa ois myös todellinen kiire tullu jos ei oltas menty silloin ku mentii. Jos oltais jääty odottelee kotii kipeempiä supistuksia niin lanssikyytiä oltais itekkii sit tarvittu.
 
Eli luota omiin tuntemuksiin. Ja jos sitten olisittekin liian aikasessa ja eivät ottais vastaan, niin jääkää norkuaan sairaalan ympäristöön ja koittaakaa hetken päästä uudestaan. Pakkohan niiden on sut sisään ottaa :D
 
Mä en kyllä oo sinne soitellu ja lupia kyselly :D

Eipä siinä niin lupaa tarvii kyselläkään, mutta olisi se hyvä ilmoittaa heille että tämän päivän puolella tullaan, osaavat jo ennakolta varautua. Ainakin noissa ruuhkaisemmissa sairaaloissa...
 
Kyllä ainaki täällä Helsingissä 'pitää' soittaa ennen ku menee.. varmaanki sen takia et osaavat sanoa et menkää toiseen sairaalaan jos siinä mihin on aatellu on ruuhkaa tms..
 
Mulle sanottiin neljännen jälkeen,et jos millään ehdit ni ens kerralla soita heti ni tiätävät ohjata suaraa saliin kun odotettavissa olis nopea synnytys ettei me aikaa sit siellä enää mihkää selvityksii...ja tosiaan se soitto takas sen että pääsin suaraa saliin mikä mun tapauksissa on ollut hyvä... Viimesin synnytys vaan vähän hirvittää taustalla,vaikka itse synnytyksenä se on ihan paras kaikista... Mä kun ite haluisin kuitenkin synnyttää sairaalassa enkä suunnittelemattomasti kotona... Viime nvla käynnil ku oli lkri käynti samas multa kyseltiin jäikö traumoja tai haluunko pelkopolille / päättää jo nyt haluavani käynnistystä,mut en osannu kuitenkaa mtn vastata...sovittiin että miätin ja infoon sit heti nvlas jos tarviin jtn "käsittelyapua"...
 
Mä en halua käynnistystä ellei oo äärimmäinen pakko. Esikoisen kanssa ensin ballongilla ja sit tiputuksessa. Ja sitä annettiin täydellä latauksella kun vauva sen kesti. Ihan kiva, mutta eivät suostuneet tekee sisätarkastusta tutkiakseen avautumista (pitkän vesienmenon tulehdusriskin takia) ja en sit sellaista oo eläissäni kokenut. Ensi kerralla vaadin epiduraalin jo ovella. Nyt en sitä saanut ja tosiaan mitää muutakaan ja se avautuminen kesti vain alle 2h ja tuskat oli sen mukaisia. Niinhän sitä sanotaan, ettei käynnistys olisi kivuliaampi. No ens kerralla se nähdään jos menee normaalisti alakautta ilman sitä käynnistystä.

Ja joo Helsingissä pitää soittaa. Saattaa varsinkin vkl olla sulut päällä ja ne ei voi ottaa. Meillä kävi sillee tuuri, että heti meidän jälkeen muutaman tunnin päästä sairaalassa oli monta päivää sulut. En halua ees tietää miten se menee nyt kun kätilöopisto suljetaan syksyllä. Ja se on Suomen suurin synnytyssairaala. Kaikki pitäs mennä siitä naistenklinikalle/Jorviin. Mutta jooooo. Katotaan
 
Toi muaki ihmetyttää että mihin ne siel Helsingin suunnalla kaikki synnyttäjät aikoo saada mahtumaa, ku siel on muutenkin monesti täyttä :/ Onneks ite ei asuta siel suunnal, niin ei tarvi jännätä mihin mahutaa ja mahutaako ollenkaan.
 
Toi muaki ihmetyttää että mihin ne siel Helsingin suunnalla kaikki synnyttäjät aikoo saada mahtumaa, ku siel on muutenkin monesti täyttä :/ Onneks ite ei asuta siel suunnal, niin ei tarvi jännätä mihin mahutaa ja mahutaako ollenkaan.

Hyvinkää on myös iso synnytyssairaala hyvien yhteyksien varrella!
Me meinattii mennä kättärille; esikoinen syntyi siellä. Nyt ku se suljetaan, ni mennään hyvinkäälle.
meiltä on naistenklinikalle + jorviin 10km pidempi matka kun hyvinkäälle. Eli käytännössä kaikki nää aika lähellä ja pystytään menee mihin vaan.
Hyvinkäällä houkuttaa iso ja ilmainen parkkipaikka + perhehuoneita ihan hyvin tarjolla.
 
Mun veljen vaimo on synnyttäny molemmat Hyvinkäällä ja on tykännyt :)
 
Takaisin
Top