Mua on aina jotenkin hirvittäny ajatus synnytyksestä. Osin varmasti sen takia, että en oo "tienny" siitä oikeestaan mitään muuta kuin mitä tv:n perusteella vois päätellä
(eli että ottaa kauheen kipeetä ja pitää olla siinä puoli-istuvassa asennossa sen koko synnytyksen ajan. Ja tv-ohjelmissa kun ei oikein käsitellä sitä avautumisvaihetta niin oikeesti luulin jossain vaiheessa, että synnyttäminen = ponnistusvaihe, ja kun siihen päälle vielä heittää sen, että synnytys kestää useita tunteja, niin mulla oli just se mielikuva, että synnytyksessä ponnistetaan se 12 tuntia...) Äitini on kauheen puhelias ihminen ja tykkää käsitellä "traumojaan" meidän lasten kanssa, niin siltä "opin", että synnytykseen kuuluu välilihan leikkaaminen tai repeytyminen (aina) ja hirvittävä verenhukka.
Äiti oli vakaasti sitä mieltä, että episiotomia tehdään lähes aina. Ei uskonu millään, kun yritin sanoa, että mun käsittääkseni se ei enää mee ihan silleen. Nii joo, ja äiti oli myös sitä mieltä että spinaalipuudutus annetaan automaattisesti kaikille ja mua hirvittää sekä spinaali että epiduraali.
Mun mielestä ei oo mikään ihme siis, että on hieman vaikeuksia suhtautua synnytykseen positiivisesti. Tähän on nyt tullut vähä muutosta, kun oon lukenu, miten synnytys yleensä etenee ja mitä eri kivunlievitystapoja on. Oon todennu myös sen, että mua ei pelota se kipu (kun en tiedä, mitä odottaa
), eikä avautumisvaihe, mutta se ponnistusvaihe... Helpottaa paljo, kun tietää, että se ei kestä sitä 12 tuntia, mutta mua hirvittää ajatus siitä, että vauvan pitäis mahtua musta pihalle ja siihen liittyen veikkaan, että jos en kunnolla käsittele asiaa etukäteen saattaa tulla kesken kaiken paniikki, että mitä jos se vauva jääkin jumiin. Mä en kestä kauheen hyvin tilanteita, joista en pääse pois halutessani. Synnyttämistä on kai vähä vaikee lopettaa kesken kaiken
Oon lueskellu kauheesti synnytyskertomuksia nyt. Ne jollain tapaa auttaa käsittelemään useita eri tunteita liittyen synnytykseen. Useissa synnytyskertomuksissa tuodaan esille lopuksi myös synnytyksen positiivinen puoli, mikä on mun mielestä erityisen mukavaa.