Kun oltiin esikoisen kanssa vuodeosastolla, niin oli resursseja pitää meitä siellä 2 päivää odottelemassa perhehuoneessa sydänultraan pääsyä, mutta ei ollut resursseja hoitaa sitä sydänultraa heti lauantaipäivällä... Siinä olisi taas perhehuoneen saanut vapaaksi yhdelle synnyttäneelle, sillä että olisi jostain repässyt lääkärin tekemään 30-60min homman heti lauantaina.
Että omasta mielestä voisi ihan hyvin tehostaa toimintaa, jotta tilaa olisi enemmän :) Ei varmaan olla oltu ainut tapaus, jossa on lykätty toimenpiteitä tai tutkimuksia maanataille ja pidetty perhettä osastolla. Myös jos neuvoloissa tehostettaisiin esim imetysohjausta ennen ja jälkeen synnytykse, niin ei sitä tarvitsisi sairaalassa hoitaa. Omassa neuvolassa on tapana, että terkka tulee kotiin tekemään ekaa tarkastusta ja tarvittaessa tulee uudelleenkin nopeella aikavälillä. Mun mielestä tää systeemi on loistava. :) Se sairaalassa olo ei mulle ollut mitenkään rentouttavaa tai kivaa. Olin heti synnytyksen jälkeen tosi hyvässä kunnossa ja olisin ihan hyvin voinut lähteä suoraan kotiin, mutta en sitten saanut koska ensisynnyttäjä ja piste. Jos taas olisin päässyt kotiin ja sitten sinne olisi tullut terkka kattomaan, että voidaan hyvin, niin homma olisi toiminut paremmin tai olisin päässyt potilashotelliin. Nyt olisn osastolla tosi meluisassa kohdassa sijaitsevassa huoneessa ja valvoin kaikki yöt kuunnellen muiden vauvojen itkua.
Varmaan se potilashotelli on toisille synnyttäjille hyvä ja toisille sitten ei. Sen mukaan myös kätilöiden tulisi tehdä päätös, että onko synnyttäjä tarpeeksi hyvässä kunnossa potilashotelliin vai ei :)