Nimiäiset vai kastejuhla tulossa?

Ajattelin nostaa tätä ketjua jos muillakin on nyt nämä asiat mielessä. :) Meille tulossa ristiäiset 3 vk päästä ja vielä on paljon suunnitelmia auki. Pyydetäänkö vain omat vanhemmat ja sisarukset, kuten mies toivoisi, vai myös tädit ja sedät ja kavereita kuten mä ehkä haluaisin. Kummejakin on nyt pyydetty kaksi, mutta vielä mietitään pitäisikö pyytää pari lisää. :grin
 
4 kummia kysytty ja suostuivat kaikki. Ristiäisistä soitettu kirkkoherranvirastoon ja onneks kysäisin. Pitää oottaa et maistraatti käsittelee isyydentunnustuksen ja siitä tulee päätös ennen kastejuhlaa. Että suosiolla katsotaan kummien kanssa päivä helmikuulle vaikka virallisesti pitäs kastaa 2kk aikana syntymästä.
 
Mä kans joskus neuvolassa kysyin, että vaikuttaako tuo isyydentunnustus siihen, että koska voi pitää ristiäiset. Ne ei osanneet siellä sanoa, mutta siis näköjään vaikuttaa.
 
Mä kans joskus neuvolassa kysyin, että vaikuttaako tuo isyydentunnustus siihen, että koska voi pitää ristiäiset. Ne ei osanneet siellä sanoa, mutta siis näköjään vaikuttaa.

Jos teillä tulee lapselle isän sukunimi niin tunnustus pitää olla eka, jos äidin sukunimi niin ei väliä.
 
Mä haluaisin pitää nimiäiset mutta oon tosi huono järjestämään juhlia ja tuntuu et nimijuhlissa pitäis olla hirveästi ohjelmaa kun ei ole sitä virallista osuutta.
 
Qaakkeli: Ei meillä esikoisen nimiäisissä ollut mitään ohjelmaa muutakin seurustelu sukulaisten ja ystävien kanssa, ruokailu ja kakkukahvit. Ennen kahvittelua paljastettiin vaan nimi, sekin siis vaan kerrottiin ilman mitään arvaus tms leikkejä. Se oli siinä :) samanmoiset tarkoitus järkätä kuopuksellekin vaikka nyt ajatuskin juhlien järkkäämisestä laiskottaa.
 
Me suunniteltiin ristiäisiä tammikuun loppuun, silloin käy papille (miehen isä) ja mun vanhemmille. Pitäis vielä miettiä missä pidetään :)
 
Periaatteessa ristiäiset voi pitää oli vauva minkä ikäinen tahansa. Ristiäisissä vauva liitetään kirkon jäsenyyteen. Seurakunnat taitaa suositella, että ristiäisiä vietettäisiin 2kk:n päästä vauvan syntymästä. Tämä liittyy tod.näk siihen, että vauvalla pitäisi olla virallisesti nimi.

Vauvalle voi nimen antaa jo aikaisemmin, kun täyttelee vain maistraattia varten paperit, jotka tulee kotiin yleensä seurakunnan lähettämänä.
Sen jälkeen voi pitää ristiäiset myöhemmin vaikka vauva olisi jo vanhempi kuin 2kk:n ikäinen.
 
Ei niissä nimiäisissä missä mä olen ollut mukana ole ollut mitään ihmeellistä ohjelmaa, nimi kerrottu vieraille sitä mukaa kun tulleet ovesta sisään ja sitten kakkukahvit ja vapaamuotoista jutustelua. :) En siis Qaakkeli stressaisi ollenkaan ohjelmasta.

Me ei olla vieläkään päästy oikein mihinkään eteenpäin suunnitelmien kanssa. Pappi ja kirkko varattuna, mutta vieraslista ja kummit auki. Niin, ja se nimi... :rolleyes:
 
Me tosiaan annettiin lapselle nimi heti syntymän jälkeen ja ollaan häntä kutsuttu nimellä alusta asti. Ja tänään pistin paikallisen ilmaislehden syntyneet-palstalle ilmon nimen kanssa menemään, katsotaan ehtiikö jo torstain lehteen vai meneekö ens viikolle. Pirkanmaalaiset voi sit arvailla Moron äärellä ketä me ollaan... ;)
Laitan laput menemään maistraattiin heti, kun ne saadaan, niin lapsi saa Kela-kortin.
Mitään erityisiä nimiäisiä emme pidä. Isovanhemmat varmaan kahvitetaan yhteisesti asian tiimoilta jossain kohtaa. :)
 
Me saatiin erikoislupa yhdelle kummille. Meillä siis ei ole kukaan suostunut kummiksi paitsi mun pitkäaikainen kaveri. Eli siis pidetään ristiäiset.
 
Me saatiin erikoislupa yhdelle kummille. Meillä siis ei ole kukaan suostunut kummiksi paitsi mun pitkäaikainen kaveri. Eli siis pidetään ristiäiset.

Ei suostunu?! Miten perustelivat?
 
Ei suostunu?! Miten perustelivat?
Meilläkin on vain yksi kummi koska ne kaverit joita haluttiin tehtävään yllättäen kieltäytyivätkin :/ toivottavasti vaan ei tarvitse papin kanssa tapella asiasta.
 
Meilläkin on vain yksi kummi koska ne kaverit joita haluttiin tehtävään yllättäen kieltäytyivätkin :/ toivottavasti vaan ei tarvitse papin kanssa tapella asiasta.

Ompas jännä :o harvoin kuulee et joku kieltäytyy kummin hommasta.. ikävää :/ saitteks jotain syytä? Kylhän sen tietty ymmärtää jos esim vaik paljon kummilapsia ennestään..
 
Noh esim miehen paras kaveri sanoi että jos pakko on olla niin hän voi kyllä teoriassa olla mutta ei käytännössä. Eli ei meidän toiveiden mukaan halua olla lapselle yksi turvallinen vanhempi, muistaa syntymäpäivänä tai viettää aikaa silloin tällöin. Toinen kaveri sanoi ettei ole aikaa leikkiä kummia....
 
Noh esim miehen paras kaveri sanoi että jos pakko on olla niin hän voi kyllä teoriassa olla mutta ei käytännössä. Eli ei meidän toiveiden mukaan halua olla lapselle yksi turvallinen vanhempi, muistaa syntymäpäivänä tai viettää aikaa silloin tällöin. Toinen kaveri sanoi ettei ole aikaa leikkiä kummia....

Ohho ompas syitä.. no kukin tietty tavallaan.... me ollaan jo kysyttäessä sanottu et ei vaadita kun välillä aikaa lapselle
 
Mirri huhhuh onpa kurjia tyyppejä! Sitä kun miettii tarkasti, että kenet haluaa lapsen elämään tärkeään rooliin ja vastaus on tuollainen.

Me ei olla vielä kysytty kummeja :oops: Tiedetään kyllä ketä kysytään, mutta yhdestä ei olla varmoja kuuluuko kirkkoon. Tuntuu nololta eka kysellä sitä ennenkuin kysyy kummiksi. Ja jos se ei kuulu, niin pitääkö sit vaan olla sillein,et sori ei sitten. :confused:
 
Mirri huhhuh onpa kurjia tyyppejä! Sitä kun miettii tarkasti, että kenet haluaa lapsen elämään tärkeään rooliin ja vastaus on tuollainen.

Me ei olla vielä kysytty kummeja :oops: Tiedetään kyllä ketä kysytään, mutta yhdestä ei olla varmoja kuuluuko kirkkoon. Tuntuu nololta eka kysellä sitä ennenkuin kysyy kummiksi. Ja jos se ei kuulu, niin pitääkö sit vaan olla sillein,et sori ei sitten. :confused:

Mutta voithan ehottaa et mikäli ei kuulu ni kävis sen riparin että pääsis kummiks ja vaikka sit sen jälkeen eroaa jos ei halua kuulua.
 
Mun paras kaveri kieltäytyi liittymästä takaisin kirkkoon ja eroamasta pelkän kummiksi tulemisen takia. Henkilökohtaisia juttuja tietty. Riparia en kehtaisi vaatia ketään käymään (kävin itse aikuisriparin ennen häitä ja siinä oli kyllä hommaa), mutta jos riparin on aikanaan käynyt ja myöhemmin kirkosta eronnut, niin käsittääkseni riittää pelkkä ilmoitus takaisin kirkkoon liittymiseen.
 
Takaisin
Top