Nimiäiset vai kastejuhla tulossa?

Joo riittää että jompikumpi vanhemmista kuuluu kirkkoon. Periaatteessa siis meilläkin voitais lapset kastaa koska mies kuuluu kirkkoon ja mie en kuulu. Mut mies haluaa myös että on nimiäiset sitten lapsille niin saavat myöhemmin valita itse :)

Meillä on esikoinen kastettu ja niin kastetaan tämä toinenkin. Mun mielestä oli aika kiusallinen tilanne kuunnella siinä papin puheita, kun ei itse usko (vaikka vielä kirkkoon kuulun). Mut perinteiden ja mielenrauhan takia; olisin varmaan suljetulla osastolla jos esikoista ei ois kastettu, sen verran vanhanaikaisia on mm. miehen isä. Jaksaa jäkättää siitäkin ettei olla naimisissa, et lapsen on sit isompana hankala selittää miks äidillä on eri sukunimi... Oonkohan muistanu kertoo ettei mun mummo kuulunut kirkkoon varmaan kuin puolet elämästään? Erosi kun sai tarpeekseen viisastelevasta papista tms. joskus 70-80-luvulla. :shifty:

Toi isyydentunnustus onkin hyvä uudistus, oli aika kipeetä mennä sinne lastenvalvojalle sektiohaavan kanssa ja sit vielä tissit valu maitoa... onneks soitin ennakkoon, niin käynti oli vaan 15min.

Ristiäiset tulee. Mä liityin kirkkoon pari vuotta sitten häiden alla että saatiin kirkkohäät, mies kuului jo valmiiksi.

Ristiäiset. Itse kuulun kirkkoon, mies on ortodoksi. Lapsi kastetaan ev.lut mun mukaan. Kummit tuottavat päänvaivaa: meidän paikkakunnalla ollaan tarkkoja että 2 kummia jotka kuuluu ev.lut.kirkkoon. meidän ystävät joita mietimme kummeiksi eivät kuulu kirkkoon, meitä se ei haittaa mutta kuulemma seurakuntaa haittaa...

Ristiäiset pidetään niin kuin esikoisellekin.. Minä liityin uudestaan kirkkoon että esikoinen sai kasteen, ja puolestani lapset saavat itse sitten isompana päättää haluavatko kuulua kirkkoon vai eivät.. Mieheni ei kuulu kirkkoon, mutta hyväksyy kasteen lapsillemme, minun vuokseni :) Esikoisella on kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia ja kolmas kummi on nimelliskummi.. Nyt päänvaivaa aiheuttaakin se, että juuri kukaan ei kuulu kirkkoon, muutama muuten hyvä ehdokas asuu toisella puolella Suomea..

Meillä sit taas mies haluaa ehdottomasti nimiäiset juurikin siitä syystä että lapset sit saa ite päättää myöhemmin haluavatko kuulua kirkkoon vai ei. Mies kuuluu ite kirkkoon ja mie en mutta olisinko ite halunnu että lapset kastetaan. Mut no jos mies voi tehdä kompromisseja niin sit voin miekin :)

Voi pyllyjen kevät, tajusin just ettei kummiksi kaavailemani kaveri kuulu kirkkoon. :sad001 Mulle olis tärkeetä että kummi on just hän, olen hänenkin esikoisen kummi. Toinenkin kummi on jo ennen plussaa päätetty: miehen bestman. Voi olla, että tän takia joutuu taipumaan kuitenkin nimiäisiin. Harmi, koska oisin halunnut ristiäiset, mutta haluan kyllä itse päättää kummit ja se taitaa kumminkin ajaa edelle. Ei olla mitenkään uskonnollisia, mutta kuten joku tossa aiemmin sanoi, niin kirkosta on helpompi erota kuin teini- tai aikuisiällä enää liittyä. Nimim. Itse aikuisriparin lusinut kun mies halusi kirkkohäät :grin

Voi pyllyjen kevät, tajusin just ettei kummiksi kaavailemani kaveri kuulu kirkkoon. :sad001 Mulle olis tärkeetä että kummi on just hän, olen hänenkin esikoisen kummi. Toinenkin kummi on jo ennen plussaa päätetty: miehen bestman. Voi olla, että tän takia joutuu taipumaan kuitenkin nimiäisiin. Harmi, koska oisin halunnut ristiäiset, mutta haluan kyllä itse päättää kummit ja se taitaa kumminkin ajaa edelle. Ei olla mitenkään uskonnollisia, mutta kuten joku tossa aiemmin sanoi, niin kirkosta on helpompi erota kuin teini- tai aikuisiällä enää liittyä. Nimim. Itse aikuisriparin lusinut kun mies halusi kirkkohäät :grin
Ei tarvitse kuulua kirkkoon, voi olla kummi silti :) Ei vaan saa kirkolta virallista kummitodistusta, mutta me esimerkiksi tehdään se itse!
Jennyhannele ja jäbä rv 30+1<3

Mutta eikö tartte kuitenkin olla 2 virallista kirkkoon kuuluvaa kummia, sit voi tietty olla epäviralliset lisäksi? Mulla pikainen kyselykierros paljasti, että yllättäen kukaan mun läheisimmistä kavereista ei kuulu kirkkoon. Pitäis sit kuitenkin ilmeisesti valita ne viralliset kummit sellasista ihmisistä, jotka ei kuitenkaan ole niitä kaikkein läheisimpiä kavereita, se tuntuisi jotenkin kiusalliselta. Luultavasti tajuaisivat itsekin etteivät ole ykkösvaihtoehtoja. Vai oonko ymmärtänyt jotain väärin?

Oi toivottavasti täälläkin ois noin, sit riittäisi jos se miehen bestman kuuluu kirkkoon. Täytyy ottaa selvää. Kiitti neuvoista! :happy:

Toivottavasti täälläki riittää sylikummin kuuluvuus kirkkoon. Ystävälläni tosin oli viime vuonna tilanne ettei riittänyt vaan ystävä "joutui ottamaan" myös kolmannen kummin.. mutta täytyy varmistella.

mun ystäväni lapsi on kastettu ja vain yksi kummi. Asuvat synnyinkaupungissani eteläsuomessa. Kun esikko syntyi niin kysyin tämän nykyisen kaupungin srk:lta että meillä vain yksi kummi, juurikin sylikummi, joka kuuluu kirkkoon että onnistuuko poika kastaa (toinen kummi ei kuulu). Oltiin siis 50/50 kastamisen ja nimiäisten suhteen miehen kanssa. Ei onnistunut, kaksi kummia olisi pitänyt olla. Meinasin nauraa itseni kuoliaaksi :grin siis että kyllä on kivikautista meininkiä. Ehkä olis onnistunut jos olis ollu joku "tutun naapurin serkun pojantyttö" siellä töissä, täällä tuntuu jotkut asiat siihen tyyliin menevän :grin Mun mielestä ihan hassua! Tosi isoja eroja seurakunnilla. No lopulta olisi kaste onnistunut mutta olisi pitänyt mennä ns "anomaan poikkeuslupaa" joltain yliherralta. Tässä vaiheessa oltiin jo varmoja että nimiäiset ehdottomasti ja mielummin :) Meilläkin olis siis ihan tavan vuoksi ollut kiva kastaa mutta eipä tuo haittaa. Mies ei kuulu kirkkoon ja itsekin olen eroamassa. Arvatkaa vaikuttaako eroamiseeni tämä kokemukseni?

Toi kummien määrä on hölmö. 4 pakollista pitää olla, mutta nyt ei kyllä oteta kuin kaksi sanopa pappi mitä hyvänsä. Tai sitte ei kasteta. Esikoiselle tuli kaksi "ylimääräistä" kummia. Olisin halunnut vain kaksi esikoisellekin.

meillä tokalla vain 3 kummia.. kun miehen täti kuoli, niin nyt on vain kaksi.

Evl.fi muuten kertoo kummeista, että yleensä on vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia ja poikkeustapauksessa voi olla yksi. Tämänhän ei pitäisi olla paikkakuntakohtaista, vaan samat säännöt pätee kaikissa ev. lut. seurakunnissa :)

sitä mäkin silloin ihmettelin tuhlaajatyttö. Oli vaan niin hankalan oloinen rouva puhelimen toisessa päässä että ei sitten enää vaan jaksanut kiinnostaa. varmaan hänen oma asenteensa vaikutti kun ensin kaikkensa koitti että eikö todellakaan löydy toista kirkkoon kuuluvaa kummuehdokasta.. Jäi *aska maku koko hommasta. Oli vaan niin helpompi pitää nimijuhlat toisella puolella suomea missä kaikki sukulaiset ja ystävät kuin että kaikki olisivat tulleet ristiäisiin tänne toiselle puolelle suomea.

Ääh, onpa ollut tympeetä toimintaa kotimama! Mä teen suurimman osan töistäni seurakunnissa ja niitä löytyy kyllä laidasta laitaan. Aina on kurjaa kuulla, että joku haluaa erota kirkosta tuollaisen ikävän toiminnan takia.

Takaisin