Raskausdiabetes (radi)

Paastoarvo oli rasituksessa just 5.3. hirveen tarkka seuranta, 3-4kertaa viikossa, ennen joka ruokaa ja ruuan jälkeen mielellään myös yöllä... Tänään sain 'synninpäästön', vain kaksi ruuan jälkeistä arvoa 0.1 ylityksellä viimeisen 8 viikon aikana paastoarvot kaikki hyviä. :D mittauksia voin harventaa. Sormenpäät kiittää.
 
Tänään on soittoaika diabeteshoitajalle. Arvoissa ei ole kauheasti kehuttavaa. Onneksi sentään suurin osa ennen ruokaa otetuista arvoista on hyvät. On niin riittämätön olo, kun teki mitä teki niin arvot hyppii ja loikkii. Parhaimmat arvot saan kun näen pientä nälkää. Mun on pakko kysyä onko mahdollista saada lääkeapua. Ei se varmasti vielä sitä suosittele kun vasta puolitoista viikkoa takana.

Ainoa hyvä puoli on se ,että ruokavalio on saanut nesteet liikkeelle eikä raajat ole turvoksissa.
 
Eipä vielä suostunut lääkkeisiin, vaan piti seurata vielä parisen viikkoa seuraavaan soitto aikaan asti ja jos jatkuvasti arvot koholla niin sitten aikaisemmin soittoa. Tosi turhauttavaa! Mitenkähän pitkälle homman pitää mennä ennen kuin asiat edistyy.. Kalorit kumminkin on pysyneet pääsääntöisesti alle 1800 kcal. Aika usein jopa alle 1600. Kai tässä pitää siirtyä siihen ettei enää pastaa, riisiä, perunaa eikä mitään sellaista syö vaan kasviksia lihan kanssa. Tuleepa kuitua ainakin.
 
Mä olin tänään toisessa rasituksessa ja ohhoh, mitkä hepulit vauva saikaan siitä litkusta :D Tuloksia odotellessa, apua.
 
Eipä vielä suostunut lääkkeisiin, vaan piti seurata vielä parisen viikkoa seuraavaan soitto aikaan asti ja jos jatkuvasti arvot koholla niin sitten aikaisemmin soittoa. Tosi turhauttavaa! Mitenkähän pitkälle homman pitää mennä ennen kuin asiat edistyy.. Kalorit kumminkin on pysyneet pääsääntöisesti alle 1800 kcal. Aika usein jopa alle 1600. Kai tässä pitää siirtyä siihen ettei enää pastaa, riisiä, perunaa eikä mitään sellaista syö vaan kasviksia lihan kanssa. Tuleepa kuitua ainakin.

Ootko kokeillut lisätä ruokaa? Ja syöthän säännöllisin väliajoin? Kirjotit tuolla, että parhaimmat tulokset saa pienellä nälällä.. Mutta mitäs jos sun keho käykin säästöliekillä? Mitä vähemmän ruokaa keho saa, sitä enemmän se jarruttaa omaa sokeri ja rasva-aineenvaihduntaa! Maitotuotteet vähemmälle, paitsi rahka ja raejuusto. Kaikki sokeri pois, hedelmät myös. Ja testaa niitä eri viljoja, jos sieltä joku löytyis. Kovat rasvat vähemmälle. Kyl sä varmasti nää tiiät :) Sokeriaineenvaihdunta tarvii viljojen kuituja myös jarrutellakseen itseään. Mutta isoimmassa roolissa on proteiini jarruttelussa. Kantsii tuoteselosteita lukea, monet täysjyvätuotteet on pitkälti vehnää.. Ja liikuntaa jos keho antaa periks! Tsemppiä!
 
Muokattu viimeksi:
Mä olin tänään toisessa rasituksessa ja ohhoh, mitkä hepulit vauva saikaan siitä litkusta :D Tuloksia odotellessa, apua.
Tää oli kand toisessa rasitustestissä ja ihan sama tulos - paastosokeri ok ja ne 2 muuta ihan kaakossa. Meinasin 13.5h paaston kohdalla pyörtyä - niin tuli heikko olo.

Vauva kasvanut yläkäyrillä koko ajan ja kaavailevat 4-4,5kg mötkälettä.

Ihmettelen kuinka nämä ohjeistukset niin sokerin mittaamisesta kuin ruokaohjeistakin. Vaihtelevat suuresti. Mulle sanoivat, että tuorepuristettu (itse) mehu on hyvästä... mulla kaikki kotimittaukset olleet ok - paitsi jos syön karkkia. On pitänyt kokeilla, että millä ne arvot saadaan nousemaan.
 
Eipä vielä suostunut lääkkeisiin, vaan piti seurata vielä parisen viikkoa seuraavaan soitto aikaan asti ja jos jatkuvasti arvot koholla niin sitten aikaisemmin soittoa. Tosi turhauttavaa! Mitenkähän pitkälle homman pitää mennä ennen kuin asiat edistyy.. Kalorit kumminkin on pysyneet pääsääntöisesti alle 1800 kcal. Aika usein jopa alle 1600. Kai tässä pitää siirtyä siihen ettei enää pastaa, riisiä, perunaa eikä mitään sellaista syö vaan kasviksia lihan kanssa. Tuleepa kuitua ainakin.

Tsemppiä Runoilijatar! Minullakin on aina välillä joku "yllätys mittausarvo", vaikka kuinka hyvin olisin syönyt. Minua on autannut vähemmän maitotuotteet, pienemmät pääateriat, joissa korkeintaan 1 dl riisi / perunaa ja todella paljon vihanneksia, välipalana pieni hedelmä + pähkinää ja hapaankorppu. Sitten iltanälkään vaihtelevasti avokado/kananmuna/tomaatti/porkkana+minihiilari-leipä margariinilla ja leikelleellä.

Kaikki eivät pysty ruokavaliolla saamaan arvoja rajojen sisäpuolelle, ja mitä pystyy syömään on ilmeisesti melko henkilökohtaista! Mutta nälkää ei pitäisi missään vaiheessa olla, eikä hiilareita saakaan kokonaan jättää pois!
 
Nyt on kohta kuukaus Metformin-lääkettä takana ja arvot näyttää todella mielenkiintoisilta... Välillä on paastoarvot olleet tosi hyvät ja sitten taas yhtäkkiä ei, ja en oo keksinyt mitään ruokavalioon liittyvää loogista selittävää tekijää. Paras paastoarvo so far tuli kasasta joulupipareita... o_O Aterian jälkeiset arvot on edelleen ihan kunnossa. Mutta ei näytä toi lääke kyllä mitään ihmeitä tekevän, ruokahalua kyllä vähentää mutta niin että nyt ei tee mitään kunnon ruokaa mieli mut herkut uppois edelleen. Varmaan edessä insuliinipistoksiin siirtyminen, toivottavasti ne toimis jotenkin fiksummin :banghead:
 
Kokeilen nyt sitä 2-3 h syömisrytmiä tarkemmin ja tosiaan korvaan nuo riisit yms. kasviksilla. Maitoa en juo muutako aamupuuron yhteydessä, kahvissa tai teessä. Korvannut maitoa sitten juustolla ja tosiaan iltapalaksi aina rahkaa ettei kalsiumin saanti ihan lakkaa. En tosiaan tiedä ,vaikka keho ois säästöliekillä. En tunne omaa kehoa niin paljoa. Paino ei ainakaan ole kasvanut viikkojen aikana mitä olen kaloreita ja hiilareita miettinyt. Henkinen jaksaminen on toen teolla koetuksella. Että taitaa se piiputtaa ennen kroppaa.
 
Kokeilen nyt sitä 2-3 h syömisrytmiä tarkemmin ja tosiaan korvaan nuo riisit yms. kasviksilla. Maitoa en juo muutako aamupuuron yhteydessä, kahvissa tai teessä. Korvannut maitoa sitten juustolla ja tosiaan iltapalaksi aina rahkaa ettei kalsiumin saanti ihan lakkaa. En tosiaan tiedä ,vaikka keho ois säästöliekillä. En tunne omaa kehoa niin paljoa. Paino ei ainakaan ole kasvanut viikkojen aikana mitä olen kaloreita ja hiilareita miettinyt. Henkinen jaksaminen on toen teolla koetuksella. Että taitaa se piiputtaa ennen kroppaa.

Tiiän et on vaikee olla stressaamatta, mutta yritä! Stressihormoni aiheuttaa kehossa kans aineenvaihdunnan hidastumista. Ei se autaku tosiaan jaksaa vaan ettiä niitä oikeita ruokia. Toivottavasti löytyy pian sopivat. Tsemppiä!
 
Jopa unenlaatukin vaikkuttaa ainakin minun verensokeriarvoihin!

Onneksi radi yleensä häviää synnytyksen jälkeen. Nyt pitää vain jaksaa tsempata pari kuukautta, omaamme ja varsinkin vauvojen terveyden takia :dummy:
 
Myös tulehdus nostaa arvoja. Eli esim. nuha ja kuume heijaa sokruja ylös ja alas.
Yhdeksän viikkoo oli nuha tuossa syksymmällä ja arvot heitteli jonkin verran, nyt kun ei oo nii arvot paljon tasaisemmat ollu jo useamman viikon.
 
Mä jouduin nyt sitten kuitenkin sokerirasituskokeeseen, kun painon nousu sen verran "hurjaa", rv 29 +12 kg. Oon ennen raskautta normaalipainoinen, eikä sukurasitusta, niin tähän mennessä oon välttynyt, mutta nyt neuvolassa päättivät mut testiin laittaa. Harmittaa kun tulossa oma väitös, enkä haluaisi mitään diagnoosia ennen sitä, ja sitten on vielä joulu, kiva viettää seki sokerimittarin kanssa :sad001 Okei, lapsen parastahan tässä (ilmeisesti) ajatellaan, mutta silti jotenki stressaa ja harmittaa,
 
Mulla taas torstaina toinen rasitus, alkuraskaudessa oli vielä hyvät arvot mut meillä on perheessä tapana kärähtää sitten tässä toisesaa... kauhulla oottaen.
 
Onpa erikoista että useampia rasituksia teetetään :O

Kaks kertaa siis mulla sen takia et alkuraskaudessa heti oli kun mun molemmilla vanhemmilla ja niiden sisaruksillakin kaikilla on sokeritauti ja mulla huomattava ylipaino (bmi huitelee paljon päällä 40)
 
Mulla ois kans ollu toinen, jos eka ois ollu normaali. Pcos ja ylipaino nostaa riskiä mulla. Pcos nostaa myös raskausmyrkytyksen riskiä.
 
Mä halusin ekan itse, koska suvussa on paljon sokeritautia ja tää toinen on se minkä neuvola olisi määrännyt painon ja sukurasitteen takia.

Lisään vielä, kun kävin kattoo Kanta.fistä tulokset, niin paasto (14,5 tuntia) oli 5.2, 1h 5.2 ja 2h 7.7.
 
Muokattu viimeksi:
Loistavat arvot Giovanna! Mäkin pyysin itse sen ekan kun olen jo yli 40 rv14-16 ja nyt olin toisessa rv 26 ja se oli snadisti parempi, mutta yhä ne kaksi jälkimmäistä arvoa yli viitearvojen. :-(
 
Takaisin
Top