Raskausdiabetes (radi)

Tsemppiä teille kaikille! :Heartred Toivottavasti loppuaika sujuu mahdollisimman mutkattomasti ei ole kokoajan pelkkää seuraamista ja tarkkailua.
 
Teille kenellä todettiin raskausdiabetes, tuliko teille heti samana iltana puhelua että nyt kärähti? :D ite olin tänään rasituksessa ja tietty just sillon oli tuntemattomasta numerosta tullu kaks puhelua ku olin lenkillä! Apuva :D tai sit se oli vaa joku myyjä. Mut niillä näkyy numero yleensä.
 
Okei.. mie vaa oon tämmöne höyryyjä ku kaikki pitää tietää heti :'D pitääki huomenna kysellä sieltä tulokset.
 
Omakannassa näkyi tulokset seuraavana päivänä, mutta sitä ennen oli jo tullut tekstari ja viesti sähköisesti, ennen kuin ehdin itse nähdä. Hoitaja soitti sitten samana päivänä vielä. Eli nopeesti toimittiin ainakin Helsingissä.
 
Näin tokalla kerralla se litku maistus jo hyvälle :D nyt 45min sen juomisesta ja alkoo hirvee pyörrytys ja oksetus :sad001
 
Mä kärähdin.. kaks arvoa tosi hyvät, mut paastoarvo se tasan 5,3 minkä takia alotetaan tarkkailemaan.. mun mielestä vaikuttaa aika turhalta kun se on raja-arvo ja muut kuulemma todella hyvät
 
Täällä riittää et paasto on alle 5,5. Se on kuulemma ennen ollu se raja 5,3...kummallista vaihtelua eri paikoissa
 
Todellakin tuntuu käytännöt vaihtelevan. Mutta voihan olla yhden arvon vuoksi ei tarvi koko loppuraskautta seurata sitten.

Tänään oli pitkästä aikaa levollisempi olo koko radin suhteen kun annoin ittelleni luvan olla kiukkuinen, ärtynyt, kokea apeutta jne. asian suhteen. Minun ei tarvi pitää asiasta, mutta en voi sille mitään tehdäkään kun sinnitellä loppuun asti. Se rajoittaa elämää ja se on fakta.
 
No, täällä tarkkaa kyllä ollu, kun koko ajan pitäny sormet verta tirskuen testata ja ei niitä yliarvoja oo ollu kun ihan yksittäisiä ja nekin ruuan jälkeen. Yliarvoja voi olla ihan terveilläkin joskus, nii hurjalta tuntuu näin hoitajan silmin, että yhden raja-arvon takia nyt panikoidaan suurinpiirtein.
Lapsen parasta juu, mamman muisti vaan tahtoo pätkiä nykystään ja sokrujen otto 10 kertaa päivässä on toisinaan hyvin haasteellista. [emoji16]
 
Siis mitä :eek: kymmenen kertaa päivässä?? Antakaa mun kaikki kestää...
Mä oon nyt vaan jotenkin todella kiukkunen tästä tuloksesta enkä edes tiiä miks.. koska hyvin voi mun paastoarvon saada vaan heittämään se että tajuamattani vedin illalla kunnon arvoja nostattavan iltapalan niin kyllä se silti 10h paaston jälkeen saattaa vaikuttaa siellä...
 
Mustakin diagnoosin vetäminen pelkästään paastoon 5.3 yhden kerran on vähän kyseenalaista. Mut outoa, jos Käypä hoito -suositusta tulkitaan noin eri tavalla diagnoosin suhteen.

Mä en stressaa enää, kun arvot ei nouse. Toki jatkan seurantaa ajoittain, jos tilanne muuttuu. Mutta herkuttelujenkin jälkeen olen mittauttanut muilla korkeampia arvoja kuin itsellä:rolleyes:
 
Ennen ja jälkeen jokaisen ruokailun, eli 5 ruokailua pitäis kertyy päivässä. Ja jos satun yöllä heräämään nii voisi varuilta katsoa sen yöarvonkin. No, kuten aikasemmin jo mainitsin, mittauspäiviä enää 2 viikossa aiemman 3-4 sijasta...
 
On kyllä todella erilaisia ohjeistuksia ympäri maan! Mä yritin päästä ihan oikealle diabeteshoitajalle sairaalaan, mutta eivät huolineet, kun ei ole kuin satunnaisia, ruokailun jälkeen tulleita ylittäviä kotimittausarvoja. Mulla siis kärähti ne 2 jälkimmäistä arvoa kummassakin rasituskokeessa, ja nyt ohjeena kotimittauksissa, joka 2. Vko 2-3 x paastomittausta ja joka 2. Vko 1-2 x koko pvn mittaus = 8 mittausta + pari kertaa lisäksi paastomittaus. Ei kuulemma ole sillä väliä moniko arvoista menee yli viitearvon, yksikin riittää ja niin vaan loppuun asti mittaillaan. Näin täälläpäin.
 
Kärähdin 5,4 kans ja joka kerta jokanen lekuri tai hoitaja nillittää siitä että on radi diagnoosi... Yhessä vaiheessa heitti tunnin arvot hevonpersettä mutta löysin siihen syyn. Banaanilla arvot lähelle rajoja saan kyl jos tyhjään mahaan pelkästään niin sit vetää 7,8 tasan.. Eli se on jääny pois. Eilen vedin piruuttani karkkia, munkin ja huuhdoin vielä sokeri limpparilla kaiken alas... Ei vaikutusta tunnin arvoon eikä tän aamunpaastoon.. Ja tosiaan tänää menos synnärille radin takia ultraan että joo. Eroja on. Ymmärtäisin ton ultrankin, jos sf mitta vetelis yläkäyrää, mut nätisti mennään ala ja keskikäyrän välissä.. Noh näkeepä kaverin taas..

Viikottaisen mittaamisen oon jättäny pois, katon miten muistan ja jos tulee uus ruoka-aine niin sen testaan. Mun aamupalakin on joka päivä sama, niin koen turhaks seurata sitä viikosta toiseen :D kattelen sit päivällä arvoja, kun siellä hiilari laatu vaihtelee enemmän. Ohjeena mulla on siis joka toinen viikko aamupaasto+1H arvo 4x ja joka toinen yhelt päivältä 4 ruokailun paasto ja 1h arvo..
 
Muokattu viimeksi:
Mä kärähdin.. kaks arvoa tosi hyvät, mut paastoarvo se tasan 5,3 minkä takia alotetaan tarkkailemaan.. mun mielestä vaikuttaa aika turhalta kun se on raja-arvo ja muut kuulemma todella hyvät

Täällä oli sama juttu. Nyt parin viikon aikana mitanneena kaikki arvot tosi hyviä eivätkä lähelläkään raja-arvoja. Itteeni lähinnä kiukuttaa koko radi-diagnoosi, kun poikkeuksellisesti söin vielä illalla ennen sokerirasitukseen menoa, vaikka ei tehnyt mieli. Ajattelin vaan ettei aamulla olisi nälkä.. Noh, olisi pitänyt kuunnella kroppaa niin ei varmaan oltaisi tässä, kun mulla pitää olla yöpaasto mielellään sen yli 12h. Rasituksessa 10h paastolla arvo oli 5,3 ja radi hoitaja käski huolehtimaan iltasyömisestä (rahkaa tai ruisleipää) ja pitämään yöpaaston 8-10h mittaisena. Näillä ohjeilla paastoarvo oli kotimittauksessa 5,1-5,3. Kokeiluna jätin sen väkisin syömisen ennen nukkumaan menoa pois jolloin mulle tulee se 12-14h yöpaastoa, niin kas kas arvot tippu 4,5-4,9 :rolleyes:
Muuten arvot ovat hyviä riippumatta siitä mitä olen syönyt. Sitrushedelmät ja niistä tehdyt mehut nostavat eniten 1h arvoa, mutta en silloinkaan pääse kun vähän reiluun kuuteen..

Eilen oli radi-hoitajan soittoaika koskien noita kotimittauksessa. Diagnoosi on ja pysyy, vaikka sen itse vahvasti kyseenalaistan. Minimi mittauksilla mennään ja mittausvihkoa näytän sitten seuraavan kerran omalle neuvolahoitajalle seuraavalla käynnillä viikolla 37 ja rapiat o_OMinimimittaukset on meillä joka vko kaksi aamua & 1h arvot ja joka toinen viikko koko päivä. Lähinnä hoitaja painotti enemmän loppuelämän kontrolleja ja säännöllisin väliajoin tehtäviä sokerirasituksia, ettei 2.tyypin diapetes sattuisi puhkeamaan huomaamatta.

Aikamoista tunnemylläkkää tämä radi on saanut minussa aikaan, eikä asiaa ole helpottanut se, että oma neuvolahoitaja vihjasi tällä viikolla viime käynnillä, että katsotaan jos tässä käyntien välissä olisi tarvetta tulla mittaamaan sokerit neuvolaan. Ei siis nähtävästi luota minun mittauksiin.. :mad: Onneksi radi-hoitaja päättää siitä eikä tällaista määrännyt. Radi-hoitaja taas sai eilen pääni kiehumaan, kun kommentoi sieltä, että "sinulla tulee nyt sitten seuraavassakin raskaudessa olemaan tämä radi" Kertoi vielä sokerirasitusten ajankohdatkin seuraavassa raskaudessa.. Vastasin, että tämä on viimeinen raskaus johon hän, että "siis sinun ensimmäinen ja viimeinen raskaus" Vastasin, eikun toinen ja viimeinen johon hän, että "aa, oliko sinulla ensimmäisessä radi?" johon minä, että ei ja hän taas, että "no seuraavassa sinulla kyllä olisi", johon minä mielessäni, että ei varmaan olisi kun tajuaisin pitää sen 12h paaston ennen koetta (esikoisen aikaan paasto oli sen 12h). On kyllä ollut välillä aika tunteita herättävää tämä kommunikointi neuvolan suuntaan. Nyt ajattelin ruveta ottamaan rennosti :) (Kiitos, että sain avautua)

Positiivista tässä on se, että terveydenhoidosta on tosiaan mahdollisuus saada neuvoa ja apua eri tilanteisiin, esim radi-asioissa. Lisäksi tämä mittailu on osaltaan ollut myös mielenkiintoista. Nyt kuitenkin rennoin mielin joulua kohti. Enää kolme viikkoa töitä ja vajaa kymmenen viikkoa laskettuun aikaan ♥ :dummy1:
 
Onpa tympeää miten hoitajat on teillä monella suhtautuneet tuohon radiin. Ihmeellisiä yleistyksiä että joka raskaudessa olisi tästä edes jne. :O

Ja joo, ymmärrän senkin että jos on samat aamupalat ja iltapalat niin tympii mittailla. Itsellä sama. Ja tuokin että raditestin tuloksiin vaikuttaa pidemmältäkin ajalta syömiset, itsekin just vkl vetänyt kauheat sokerimässyt synttäreillä jne. Kuin myös niihin sokeriarvoihinkin mitä mittailee vaikuttaa syömiset ylipäätänsä pidemmältä ajalta. Saattaa edellisen päivän hampurilainen tuntua vielä puolentoista pv kuluttuakin sokeriarvoihin.

Toivotaan että teillä joilla on yhdestä arvosta jäänyt kiinni, että mittailut vähenee. Alussa se on aina runsaampaa.

Mun äiti entisenä hoitajana kommentoi ,että loppuelämän ruokavalio tämä radiruokavalio. PAH. Ei tasan tarkkaan ole! :shifty: Raskaustila on elimistölle ihan erilainen kuin normaalisti. Ja mun arvot ennen raskautta olleet ihan normaalit paastoarvojen suhteen.
 
Takaisin
Top