Raskausdiabetes (radi)

Siis ompas kyllä häkellyttävän erilaiset toimintatavat eri paikoissa... Ja radi-leima napsahtaa näemmä toisille ja toisille ei, vaikka samoilla rasitusarvoilla o_O

Tulipa tässä vaan mieleen, että sokerirasitushan on ihan vapaaehtoinen, ja voisikohan sen pyytää myös uudestaan jos itse epäilee ensimmäisen rasituksen luotettavuutta... Ja kukaan ei tule väkisin sokereita mittaamaan, jos itse kokee että on mitannut oikein ja ollut tulosten suhteen rehellinen. Ja jos mittausarvot ei oo poikkeavia, niin en ymmärrä miksi pitäisi jatkaa säännöllisiä mittauksia. Raskauden edetessä voi arvot toki muuttua, joten silloin tällöin on hyvä seurailla sokereita. Mutta itse en ainakaan enää mittaile esim. aamupalan jälkeisiä 1 h arvoja, koska eivät ole kertaakaan ylittyneet (paitsi puurosta, mitä en enää edea syö). Ja sanoin tästä hoitsulle ja oli samaa mieltä. Kantsii muistaa että tää radi on edelleen aika huonosti tunnettu sairaus, ja hoitajat saattaa olla ihan yhtä pihalla asioista kuin mekin... Kannattaa kuunnella omaa kehoa ja käyttää omaa järkeä, eikä ainakaan kuunnella mitään syyllistyksiä ja yleistyksiä, kuten että tää ois vain lihavien sairaus, tai että tulee nyt sit joka raskaudessa, tai että ruokavaliolla pitäis saada kyllä arvot kuriin jne...
 
En oo muuttanu juuri ruokavaliookaan, vähä ehkä tiheämmin tulee nykyään syötyä, mutta samoja eväitä syön kuin ennen raskautta, herkkuja itseasiassa enemmän kuin ikinä, en oo koskaan makeista kauheesti tykänny, nii nyt menee inhokki pullakin pahimpaan tuskaan. [emoji23]
 
Mulle sanottiin, että jos ekassa rasituskokeessa jää kiinni, niin on aivan sama mitä toisesta tulee - että se on lähinnä itseä ja loppuelämää varten suuntaa antava - radi-diagnoosi on ja pysyy loppuun asti.
Pääsen vihdoinkin radikätilölle ruinaamisen jälkeen:-)
 
Minusta tässä diagnoosissa on hyvää se että esim. Joulu menee nyt vähän rajoitetusti. Aiemmin kun on saanut mässäillä miten sattuu. Eipähän saa aikaan sitä oksetus-ähky oloa kun ottaa vaikka sokerinmittaus päiväksi aaton :wink

Itseä ainakin nuo mittaukset kannustaa myös niinä päivinä kun en mittaa niin syömään säännöllisesti, useasti sekä pieniä annoksia!

En muista mainitsinko että yhden arvon olen saanut 7.8 kun söin välipalalla kiivin ja päivällinen tuli aika lähekkäin välipalan kanssa.

Minua ei stressaa tuleva elämä, syön terveellisesti muutenkin, yksi herkkupäivä pääsääntöisesti viikossa. En usko että sokereissa on moitittavaa raskauden jälkeen. Nyt on hyvä tietää ettei ainakaan sokereilla pilaa vauvan terveyttä.

Tsemppiä kaikille!
 
mulle sanottiin ettei varsinaiset herkkupäivät ole hyvästä vaan mielummmin kannattaa suosia herkkuja välipalamuodossa pääruuan jälkeen, ei yhdelle päivälle tule sitten niin paljoa.

itse en ole niin tarkka välttämättä välipäivinä jolloin en mittaa, mutta pääidean pidän samana eli ei pastaa, riisiä, perunaa vaan kasviksia tilalla. Ja parin tunnin välein ruokailut. huomasin että arvot kävi pilvissä kun tuli 4h paasto lounaan ja päivällisen väliin. Jäi siis välipala välistä. Kun olen pitänyt 2-2½ tunnin välit syömisessä niin arvotkin on pysyneet kohdillaan.

Jokaiselle toimii eri keinot arvojen hyvänä pitämiseen ja jokainen toimii omalla tavallaan.
 
Ei se radi automaattisesti tuu seuraaviin raskauksiin .mulla oli radi ku synnytin 2011 ja seuraavassa raskaudessa ei ollut kun aloin odottaa 2kk synnytyksen jälkeen ja lapsi syntyi 2012. No nyt sit tässä raskaudessa taas on se mutta ylipainoa on aika paljon ja kaksoset nin kaipa nekin vaikuttaa.
 
Käskivät radin takia lopettaa vaaleat leivät, että ruista tai jotain moniviljaa edes.. ongelmaksi näissä opasteissa on vaan tullut se että mikä menee vähänkin vehnäpullaa tummempaa leipää niin saan heti olla oksentamassa. Ruisleipä on ihan lempparia aina ollut mutta koko raskausaikana sitä vaan ei oo pystynyt syömään. On aika ikävää päivässä leivän takia oksennella kun muutoin ei oo pahoinvointia juuri ollut
 
Kannattaa kokeilla jättää jotain muuta pois jos leipä tuottaa hankaluuksia. Miksi voida pahoin väkisin?! Ja ainahan vähentää voi vaikkei kokonaan jätä.
 
Pystytkö Gagezzz syömään kauraleipää? Fazerin vatsaystävllistä 100% kauraa&rakkautta ja myös minihiilari kauraa ovat ihan sietävän pehmeitä! Ja radi näkökulmasta melkein yhtä hyviä vaihtoehtoja kuin ruisleipää...
 
Töyhtötiainen: En alkuraskauden karuimpien pahoinvointien jälkeen oo uskaltanu sellastakaa syödä, mut ehkä pitää kokeilla!
 
soittoaika oli tänään radihoitajalle ja nyt on tästä edespäin 2 täysmittaus päivää viikossa ja sitten random mittailuja päivällisen suhteen. Meinaa päivällisen arvot aina olla kohollaan. Ja pitää tiukasti kiinni parin tunnin syömisrytmistä, kun ne niin voimakkaasti vaikuttaa arvoihin, jos yli menee.
 
Mulle tuli tosi omituisia mittaustuloksia yks päivä. Söin kerrosaterian ja mittasin tunnin sokerit, oli 7.7 (mulle aika korkea arvo, mutta meilläpäin rajana on 7.8) ja sitten mittasin paastoarvon noin 3 h tästä hampparista, ja arvo oli 8.1 eli kohonnut vaan ja aika paha paastoarvoksi! :eek: No oli kuitenkin pakko vetää jotan iltapalaa, ja söin omenan ja turkkijugua ja rahkaa eli vähän protskupitoisempaa, ja sitten mittasin taas tunnin arvon, joka olikin 5.9, eli aikamoinen tipahdus noin tunnin sisällä... Eli siis voiko olla että jos verensokeri on koholla, niin syöminen voikin laskea verensokeria?! o_O En ihan tajua tätä logiikkaa...
 
Wadalma, olisiko voinut olla mittausvirhe?

Mutta toisaalta, ei toi Hamppariateria oo paras pitämään sokeria tasaisena eli keho on reagoinut sitten omilla varastoillaan tohon.. en osaa selittää asiaa mutta jospa se pointti selviäisi.

Mun mittaukset on tästä eteenpäin 1-2 aamuarvoa viikossa + aamupalan jälkeinen arvo ja 1x viikossa koko päivän mittaukset. :)
 
itsellä on tehnyt samaa sokeriarvot jos on syönyt hampurilaisen tapaista, että kohoaa vielä tunnin mittauksen jälkeenkin. Tosin viimeksi syödessäni oli jo aamupalalta tullut liian pitkä väli siihen hampurilaiseen, eli liian pitkät välit ennen sitä hamppariakin voi selittää että arvot koholla myöhemminkin päivällä. Totta kai pitää syödä myös iltapala ,vaikka on arvot korkealla, ei välttämättä niin paljoa syö jos ei ole nälkä. Muuten tulee liian pitkä paasto aamupalaan asti ja sekin voi nostaa arvoja.
 
Hamppi ateriassa on niitä ns. Lyhyitä hiilareita, eli nostaa nopeesti ja pitää sokerit hetken aikaa ylhäällä, mutta ei riitä pitkäks aikaa, joten oma keho alkaa vapauttaa sokereita, liikaa kun kyse diabeteksesta, jollon ne arvot nousee. Kun taas syö, keho lakkaa vapauttamasta sokeria, jolloin sokeriarvot laskee.
Tämä on nimenomaan ns 2 tyypin diabeteksesta johtuvaa, muuten keho osaa säädellä sokruja.
:) eli säännöllinen parin tunnin välein syöminen on siks suositeltavaa jos herkästi nousee.
 
Eikö radi oireile mitenkään? Mun pitäis mennä sokerirasitukseen pelkän painonnousun takia ja epäilen, että ihan turhaa touhua, mutta tottahan se on mentävä...
 
Ei välttämättä, ellei oo sokeriarvot tosi ylhäällä tai alhaalla. Janon tunne, painonnousu, väsymys. Aikalailla samoja kuin muutenkin raskaudessa.
 
joo, ei se välttämättä oireile juurikaan mitenkään. Ja eikä välttämättä se painonnousukaan ole oire, se voi vain ilmestyä. Kun monen kokoisille raskaana oleville voi radi tulla :) se on melkein sääntö kuin poikkeus että nykyään tehdään rasitustesti. Ainoastaan ikä voi olla ettei tarvi tehdä. yli 25 vuotiaille tehdään ilman sukurasitustakin, mutta se on taas paikkakuntakohtaistakin.
 
Juu radi voi tulla täysin normaalipainoiselle, terveellisesti elävälle ja ilman sukurasitusta. Tietysti jotkin tekijät lisää riskiä, mutta ei enää ole mikään "läskien odottajien vaiva"... :rolleyes:

Mulla on ollut radi oireeton koko raskausajan, ellei korkeita sokeriarvoja lasketa. Mutta siis olon puolesta. Painokin laski erityisesti alkuraskaudessa aika vauhdilla. Vaikea tietysti sanoa miten se alkaisi nyt tässä loppuraskaudessa oireilemaan, jos en olisi aloittanut lääkitystä. Tai mikä olisi vaikutus vauvaan.
 
onneksi itselläkin alkumutinointien jäkeen on radin kanssa oleminen luontevoitunut. Eniten vaivaa on siitä että pitää mittauspäivinä herätä niin aikaisten kun ei saa sitä yli 10 tuntia tulla paastoa yöllä. Ja en viitti edellisenä iltana kovin myöhään pitkitellä syömistä, ei ole mukava mennä nukkumaan jos on ähkyssä. mulle on tosi tarkkaa ettei ne välit pitene kun heti vaikuttaa arvoihin. ilta-aikaa on vaikea oikein keksiä järkevää syömistä päivällisen ja iltapalan väliin, ja osata napata se oikeaan aikaan vielä ettei nouse iltapalalle arvot liikaa.

on muuten tarkkaa niiden neulojen ja liuskojen kanssa. ei ole mun vika jos hoitaja ei ole merkinnyt tarkkaa määrää paljonko mitäkin laittaa ja tarvikkeiden antaja ei jaksa itse laskea määriä. En mie niin orjallisesti noudata niitä pistosmääriä, voin ottaa ylimääräistäkin jos haluan nähdä erilaisen ruuan vaikutukset arvoihini. puuh.
 
Takaisin
Top